handdator

Visa fullständig version : Olika proteinmängders inverkan på levern

RykteT
2013-04-24, 20:11
Jag fick mig en lite spännande tanke när jag började fundera på hur protein påverkar levern.

Vad är skillnaden på att inta hela dagsintaget av protein i en måltid gentemot att inta lite protein åt gången under hela dagen? Vad är skonsammast för levern?

Ingen opti-noja utan rent intresse! :)

Tack på förhand.

GVA
2013-04-24, 20:22
Vem skulle vilja äta typ 150-250 g protte på en måltid xD
Kroppen lär ju inte kunna ta vara på allt så snabbt.

Om du nu ska göra det köp/tillverka en öl bong och sen bongar du ett par protte shakes (:

vicarious
2013-04-24, 20:27
Om man intar en stor måltid så kommer det ta längre tid för kroppen att bearbeta och ta upp allting. Det läggs på kö.

Det är inte direkt så att 150g protein tas upp omedelbart så fort man sväljer det. Det ska brytas ned i flera steg, gå genom magsäcken ut i tarmarna, tas upp och transporteras i blodet.

GVA
2013-04-24, 20:32
Mitt tips, är inget protte på hela dagen...sen när du varit å tränat då tar du fram bongen å bongar typ 200gram protte :)

http://www.youtube.com/watch?v=g6tZfANdxh0

Så gör du, men ska du köra 200g protte får du nog köra mer än en bong...

tjing
2013-04-24, 20:39
Jag fick mig en lite spännande tanke när jag började fundera på hur protein påverkar levern.

Vad är skillnaden på att inta hela dagsintaget av protein i en måltid gentemot att inta lite protein åt gången under hela dagen? Vad är skonsammast för levern?

Ingen opti-noja utan rent intresse! :)

Tack på förhand.

Förmodligen skonsammare att dela upp det. Hur stor skillnaden är har jag ingen aning om. Levern blir ju inte särskilt belastad av proteinintag, särskilt eftersom proteinupptaget som sagt ofta är relativt långsamt. Visst ska det deamineras och transamineras etc men njurarna har nog mer att göra.

RykteT
2013-04-24, 20:48
Om man intar en stor måltid så kommer det ta längre tid för kroppen att bearbeta och ta upp allting. Det läggs på kö.

Det är inte direkt så att 150g protein tas upp omedelbart så fort man sväljer det. Det ska brytas ned i flera steg, gå genom magsäcken ut i tarmarna, tas upp och transporteras i blodet.
Jag funderade inte över proteinkatabolismen utan enbart hur proteinet påverkar levern. Tack ändå! :)
Förmodligen skonsammare att dela upp det. Hur stor skillnaden är har jag ingen aning om. Levern blir ju inte särskilt belastad av proteinintag, särskilt eftersom proteinupptaget som sagt ofta är relativt långsamt. Visst ska det deamineras och transamineras etc men njurarna har nog mer att göra.
Där har vi exakt svar på min fundering! Tackar! :)

Sverker
2013-04-25, 17:15
Problemet drabbar nog levern först. Mycket aminosyror ska deaminera på en gång och det läcker ut ammoniak i levern.

Men varför fundera i de banorna. Man äter så man blir mätt. Sedan äter man nästa gång man är hungrig.

RykteT
2013-04-26, 13:05
Problemet drabbar nog levern först. Mycket aminosyror ska deaminera på en gång och det läcker ut ammoniak i levern.

Men varför fundera i de banorna. Man äter så man blir mätt. Sedan äter man nästa gång man är hungrig.
Som sagt var det bara rent teoretiskt då jag började fundera på hur den här LG-trenden kan påverka folk.

tjing
2013-04-26, 13:37
Ja, det är ju inte helt klarlagt om det är sunt att äta 100 gram + protein i stöten för organ, på sikt.

Det finns tyvärr inte kunskap kring allt man skulle vilja.