Visa fullständig version : Ont i magen av pannkakor?
spoonchest
2013-04-23, 20:22
Nytt mysterium! Kolo löste gåtan med mitt idoga nysande vid chokladförtäring.
Nu till nästa.
Varje gång jag äter pannkaka med grädde och sylt så får jag hiskeligt ont i magen. Strax under solar plexus.
Jag äter mycket mejerivaror i övrigt, och glutenvaror likaså utan några som helst problem. Så jag törs påstå att det inte rör sig om nån sorts intolerans. Men magont får jag enbart när jag äter min paradrätt. Skitmysko.
Nån som känner igen sig?
vicarious
2013-04-23, 20:28
Prova äta dina pannkakor utan grädde nästa gång och se om du märker skillnad?
tntballe
2013-04-23, 20:29
Klarar du ägg i andra fall?
Laktosintolerans är väl inte helt otroligt fast du skrev att du inte tror det, många mejerivaror som ost är praktiskt taget laktosfritt. Brukar du dricka mjölk annars och det går bra?
Äter du vispad grädde till andra saker?
Äter du den alltid vid samma tidpunkt? Om jag fastar hela dagen och sedan äter min "paradrätt" som är 400 gram färs med 500 gram wokgrönsaker så kommer magknip och akut lös i magen som ett brev på posten.
Inte om jag haft nån måltid innan.
spoonchest
2013-04-23, 20:39
Jag dricker mycket mjölk till vardags. Och det är inget pastöriserat trams, om nu det har någon inverkan på laktoshalten.
Ägg äter jag också en del av.
Grädde har jag oftast bara till efterätter och liknande så några jättemängder blir det ju inte. Men visst äts det annars.
Jag fick en fundering om att det kunde ha att göra med att grädden smälter på de varma pannkakorna?
vicarious
2013-04-23, 20:40
Jag dricker mycket mjölk till vardags. Och det är inget pastöriserat trams, om nu det har någon inverkan på laktoshalten.
Ägg äter jag också en del av.
Grädde har jag oftast bara till efterätter och liknande så några jättemängder blir det ju inte. Men visst äts det annars.
Jag fick en fundering om att det kunde ha att göra med att grädden smälter på de varma pannkakorna?
Min far upplever samma sak. Testa låglaktosgrädde, hjälper för honom.
spoonchest
2013-04-23, 20:41
F.ö är det inga andra "magåkommor" som sker till följd av pannkakskalaset. Utan bara magknip till förbannelse ett tag, sedan avtar det.
F.ö är det inga andra "magåkommor" som sker till följd av pannkakskalaset. Utan bara magknip till förbannelse ett tag, sedan avtar det.
Kan du inte lista receptet du använder? Jag antar att du aldrig haft några problem med gluten eller så? Det är inte under höger revbensbåge det gör ont?
Jag har själv det här problemet. I mitt fall tror jag att det har med äggvitan att göra eftersom det gör lika ont om jag äter ett par kokta ägg.
Är det någon här som vet om äggalbumin särskiljer sig från andra proteiner på något sätt? Jag tycker att det är rätt intressant nämligen.
Jag har själv det här problemet. I mitt fall tror jag att det har med äggvitan att göra eftersom det gör lika ont om jag äter ett par kokta ägg.
Är det någon här som vet om äggalbumin särskiljer sig från andra proteiner på något sätt? Jag tycker att det är rätt intressant nämligen.
Det har jag ingen aning om, men händer det när du äter ren äggvita, eller äter du hela ägg? Alltså, jag funderar lite över gallsten...
Intoleranser hit & dit men ingen har ju nämnt glutenallergi som möjlig orsak? Blir du uppblåst av glutenrika livsmedel?
Intoleranser hit & dit men ingen har ju nämnt glutenallergi som möjlig orsak? Blir du uppblåst av glutenrika livsmedel?
Kan du inte lista receptet du använder? Jag antar att du aldrig haft några problem med gluten eller så? Det är inte under höger revbensbåge det gör ont?
;)
Simonbaws
2013-04-23, 23:08
om det är under revbenet på höger sidan, så är det gallsten.
Samma problem här. Klarar bröd och mjöl i mängder utan problem. Kan dricka någon liter mjölk utan problem. Men är jag äter pannkakor med endast sylt och mjölk till får jag ont i magen.... Jag har varit på laktosbelastning u.a.
spoonchest
2013-04-24, 06:30
Nej.
om det är under revbenet på höger sidan, så är det gallsten.
Ingen fara ;)
Samma problem här. Klarar bröd och mjöl i mängder utan problem. Kan dricka någon liter mjölk utan problem. Men är jag äter pannkakor med endast sylt och mjölk till får jag ont i magen.... Jag har varit på laktosbelastning u.a.
Det låter ju spot on. Hur funkar det med grädde på pannkakorna?
Ska pröva en lite mer undersökande approach nästa gång. Utesluta grädden, och se om det blir bättre. Lägga till grädde för att se om det kommer tillbaka. Eller kanske bara dricka mjölk till. Annars brukar jag bara dricka kaffe till pannkakor.
Det låter ju spot on. Hur funkar det med grädde på pannkakorna?
Ska pröva en lite mer undersökande approach nästa gång. Utesluta grädden, och se om det blir bättre. Lägga till grädde för att se om det kommer tillbaka. Eller kanske bara dricka mjölk till. Annars brukar jag bara dricka kaffe till pannkakor.
Brukar inte ha grädde till, men aldrig reagerat över grädde tidigare. Körde LCHF tidigare, och då om jag var ute och ville ha en snabb lunch svepte jag en trea grädde utan besvär för magen.
Fredszky
2013-04-24, 08:04
Nyser också av choklad (mörk), och får ont i magen av pannkakor. Dricker litervis med mjölk utan problem.
Lipservice
2013-04-24, 09:50
Nyser också av choklad (mörk), och får ont i magen av pannkakor. Dricker litervis med mjölk utan problem.
Precis samma för mig, max 2 pannkakor annars magknip.
Och som vanligt med mörk choklad, första tuggan, vänta 10sec, ATJHOOO!
Har funderat mycket i flera år över det där med pannkakorna, men bara kunnat konstatera att äta färre som hjälper. Kan vara att det blir nån elak blandning av alla produkter i pannkakan som gör att magen säger ifrån.
Har dock märkt nu på senare tid när min "nyttigare" sambo gjort pannkakor har hon tagit hälften rågsikt iställer för bara vetemjöl. Supergod och jag kan äta fler utan att få ont i magen.
spoonchest
2013-04-24, 10:08
Precis samma för mig, max 2 pannkakor annars magknip.
Och som vanligt med mörk choklad, första tuggan, vänta 10sec, ATJHOOO!
Har funderat mycket i flera år över det där med pannkakorna, men bara kunnat konstatera att äta färre som hjälper. Kan vara att det blir nån elak blandning av alla produkter i pannkakan som gör att magen säger ifrån.
Har dock märkt nu på senare tid när min "nyttigare" sambo gjort pannkakor har hon tagit hälften rågsikt iställer för bara vetemjöl. Supergod och jag kan äta fler utan att få ont i magen.
Ett samband vore för absurt för att vara sant. Detta måste efterforskas mer på!
Fredszky
2013-04-24, 12:16
Jag tror det är vetemjölet som är boven gällande pannkakorna. Får också ont på samma sätt i magen av hemmagjorda pizzadegar, pajer.
Jag tror det är vetemjölet som är boven gällande pannkakorna. Får också ont på samma sätt i magen av hemmagjorda pizzadegar, pajer.
Inte för min del iallafall, kan lätt trycka i mig en hel hushållsfranska. Men skulle jag äta ett par pannkakor bryter helvetet ut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.