handdator

Visa fullständig version : Näringsämnen för läkning

Tanman
2004-02-24, 21:19
Här kommer en utmaning för alla kostintresserade :confused:

Jag har troligen dragit på mig en stressfraktur i foten och vill underlätta läkning, eller åtminstone se till att inga näringsämnen saknas så läkningen fördröjs.
Någon som har förslag på vad jag bör få i mig? Kalcium och magnesium ligger ju nära till hands? Kanske fiskolja om det mot förmodan "bara" är en inflammation?

Kom igen, hjälp mig!

muscle76
2004-02-24, 22:30
Det bästa att ta vid olika trauman tex vid en fraktur är glutamin. Glutamin används extra mkt av i celler som skall ha en snabb proteinsyntes eller celldelening tex i granulocyter, makrofager, lymfocyter och fibroblaster. Stärker således immunförsvaret, minskar risken för bakterieangrepp och snabbar upp läkningen lite grand.

Även arginin och OKG (ornitine alfa-ketoglutarate) kan vara värt att ta. Vid större trauman har man sett en minskning av koppar, järn, selen och zink så dessa mineraler kan vara bra att se till att ha täckt behovet med för att vara på säkra sidan.

Nu är det ingen jättestor skada du har fått . Vid större trauman som vid multipla benbrott eller stora brännskador spelar de ovan nämnda faktorerna större roll.
Men hjälper det lite så kan det kanske vara värt att lägga ngn krona på ngt av dessa kosttillskott. Jag hade gjort det ...

Tanman
2004-02-24, 23:00
ska tänka på nämnda näringsämnen/vitaminer lite extra!