handdator

Visa fullständig version : Högtalare till träningslokal? Hjälp från ljudkunniga!

Pepz
2013-04-23, 09:00
Säkert någon här inne som kan en hel del.
Ska byta ljudsystem i våra hallar på träningsanläggningen.
vi har en ljudgräns på 92db (då en röd lampa blinkar)
i hallarna hålls det pass till musik.

Lilla hallen
200kvm

förslag 1 dyrt
6st HK Linear 5 11 2 F
2st HK Premium PR:O 18S
2st Behringer AX6240DSP slutsteg

förslag 2 billigt
6st Apart Mask8
2st Apart SUB2400
Matchande slutsteg (Champ 3d + champ 2)

Stora hallen högt i tak ena delen lågt i tak andra
370kvm

Förslag 1 Dyrt
4st Högtalare 8” PR:O 8
8st HK Linear 5 11 2 F
4st HK Premium PR:O 18S
2st Förstärkare Behringer AX6240DSP,
1st Förstärkare Behringer AX6220DSP

Förslag 2 Billigt
8st Apart mask 8
6st mask6
4st Apart SUB2400
2st Apart SUB SUB2201
3st CHamp 3d slutsteg.

Fråga Blir den billiga lösningen för klen ffa i stora hallen? Allt är ju inte avhängigt storleken på högtalarna speciellt inte eftersom vi inte får spela "högt".

Mindek
2013-04-23, 09:19
Verkar komplicerat ffa med akustiken i stora hallen, tar ni inte hjälp av nån ljudfirma?

Behringer och dyr lösning låter illa i mina öron btw...

Pepz
2013-04-23, 09:21
Verkar komplicerat ffa med akustiken i stora hallen, tar ni inte hjälp av nån ljudfirma?

Behringer och dyr lösning låter illa i mina öron btw...

jorå detta är offerter från två ljudfirmor

Minimjölk
2013-04-23, 11:37
Har de varit och kollat på aktuella lokaler?

Man kan teoretiskt sett räkna ut vilket ljudtryck du kan uppnå i lokalen och får fram hyffsat korrekta siffror men man bör se och känna på lokalen för att avgöra hur mycket ljud som reflekteras från väggar/tak och golv. Om du som mest får spela 92dB, hur långt ifrån högtalarna gäller detta?

92dB är ingen match att komma upp i om vi mäter nära högtalarna. Om du däremot mäter så långt ifrån som möjligt i rummet kan det vara lite besvärligare (detta utan att ha räknat på din ingående utrustning + rumsbidrag).

Pepz
2013-04-23, 11:41
jomen de har varit och kollat på aktuella lokaler.
som längst står du kanske max 8-9m från närmsta högtalare.

i stora hallen är det 6m i tak i 2/3 och 2,40, i tak på de resterande 1/3.

vad säger ni om skillnaden på utrustning och storlek på högtalarna. hur viktigt är det?

Minimjölk
2013-04-23, 13:16
Jag skulle kunna hjälpa dig att räkna ut ett teoretiskt värde och skillnad men skulle då vilja att du specar:
förstärkarnas uteffekt och antal kanaler
Högtalarnas effekttålighet och känslighet i dB/W/1m

Om det är så att du aldrig får överstiga 92dB 1meter från närmsta högtalare skall det inte vara några problem oavsett lösning ni väljer. Vanliga konsumenthögtalare brukar ligga på en känslighet på ca 87dB och då behöver du ca 5W för att komma upp i maximala 92dB. :)

Nu snackar vi troligen högtalare med högre känslighet och flera stycken så jag se ringa problem där. Däremot vill man ju kanske ha lite marginal. jag antar att ni inte kräver full nivå hela vägen ner under 20Hz då det enbart är musik för träning som eftersträvas?

Mindek
2013-04-23, 22:45
Uppnå 92 dB över hela lokalen ska nog gå oavsett lösning om man inte tänker på HUR det låter... kommer säkert låta hyfsat oavsett vad ni väljer men lite skeptisk till val av utrustning/märken. Håller inte på med just denna typ av ljud (mer uthyrning till fester) så har kanske inte nån jättekoll förvisso...

Tycker dock att det verkar konstigt med alla dessa småhögtalare för stora lokalen, ska ni ha ett separat annorlunda system i den delen med lägre takhöjd?

Skulle i alla fall INTE köpa nåt av dessa slutsteg, bättre att satsa på nåt med mer erkänd kvalitet (om inte firman ni köper av ställer upp med ett låneex. NÄR dessa går sönder). Föredrar själv sk. aktiva högtalare (inbyggda slutsteg). Slipper långa högtalarkablar (effektförluster) och blir ofta billigare. Kört mycket från dB Technologies på uthyrning och även om det inte är värsta proffsmärket så ger det IMHO mycket bra valuta för pengarna.

10 st OPERA 515DX för 45k skulle säkert funka bra för båda lokalerna :) Har ni pengar över så släng in några subbasar också.

Vill ni ha jämnt och fint ljud i hela lokalen får ni dock vara beredda att betala en del mer. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Pepz
2013-04-24, 11:04
Jag skulle kunna hjälpa dig att räkna ut ett teoretiskt värde och skillnad men skulle då vilja att du specar:
förstärkarnas uteffekt och antal kanaler
Högtalarnas effekttålighet och känslighet i dB/W/1m

Om det är så att du aldrig får överstiga 92dB 1meter från närmsta högtalare skall det inte vara några problem oavsett lösning ni väljer. Vanliga konsumenthögtalare brukar ligga på en känslighet på ca 87dB och då behöver du ca 5W för att komma upp i maximala 92dB. :)

Nu snackar vi troligen högtalare med högre känslighet och flera stycken så jag se ringa problem där. Däremot vill man ju kanske ha lite marginal. jag antar att ni inte kräver full nivå hela vägen ner under 20Hz då det enbart är musik för träning som eftersträvas?

jäklar! :)
mjä bra bastryck är viktigt men inte alls neråt 20hz
känsligheten är
93db för apart mask8 och 92db för mask 6
104db för HK 12" och 97db för hk8"
basar apart 99db HK 104db

behringer slutsteg 2kanals
Power Output LO-Z AX6220 AX6240
Peak, 1% THD, 1 kHz sine wave
Stereo (both channels driven)
8 Ω per channel
480 W 680 W
4 Ω per channel
900 W 1300 W
2 Ω per channel
1400 W 2250 W
Bridged mono
8 Ω
1750 W 2560 W
4 Ω
2600 W 4000 W
RMS, 1% THD, 1 kHz sine wave
Stereo (both channels driven)
8 Ω per channel
400 W 550 W
4 Ω per channel
650 W 900 W
2 Ω per channel
1000 W 1500 W
Bridged mono
8 Ω
1300 W 1850 W
4 Ω
2000 W 2900 W

apart slutsteg 3kanals
Dynamic program power per channel - L
eft/right amp: 367 W
atts @ 4 Ohm, 522 W
atts @ 2.7Ohm
Sine wave power per channel left/right Amp: 345 W
atts @ 4 Ohm
Dynamic program power subwoofer channel: 1340 W
atts @ 2 Ohm
Sine wave power subwoofer channel: 1100W
atts @ 2 Ohm

apart champ 2 tvåkanals
dynamic program power, both channels driven
Bridge-mono operation 8 ohm : 750 W
2 channel mode 8 ohm : 200 W / ch
2 channel mode 4 ohm : 350 W / ch
2 channel mode 2.7 ohm : 450 W / ch
Dynamic capacity at 2 ohm, both channels driven : 600 W / ch

Uppnå 92 dB över hela lokalen ska nog gå oavsett lösning om man inte tänker på HUR det låter... kommer säkert låta hyfsat oavsett vad ni väljer men lite skeptisk till val av utrustning/märken. Håller inte på med just denna typ av ljud (mer uthyrning till fester) så har kanske inte nån jättekoll förvisso...

Tycker dock att det verkar konstigt med alla dessa småhögtalare för stora lokalen, ska ni ha ett separat annorlunda system i den delen med lägre takhöjd?

Skulle i alla fall INTE köpa nåt av dessa slutsteg, bättre att satsa på nåt med mer erkänd kvalitet (om inte firman ni köper av ställer upp med ett låneex. NÄR dessa går sönder). Föredrar själv sk. aktiva högtalare (inbyggda slutsteg). Slipper långa högtalarkablar (effektförluster) och blir ofta billigare. Kört mycket från dB Technologies på uthyrning och även om det inte är värsta proffsmärket så ger det IMHO mycket bra valuta för pengarna.

10 st OPERA 515DX för 45k skulle säkert funka bra för båda lokalerna :) Har ni pengar över så släng in några subbasar också.

Vill ni ha jämnt och fint ljud i hela lokalen får ni dock vara beredda att betala en del mer. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Ja jag frågade om aktiva högtalare men ingen av de jag pratade med på företagen tyckte att det var en lösning som vi skulle ha. (de kanske tjänare mer på separata steg? )
Vad gäller slutstegen så har jag ingen koll men de har funkat utmärkt i andra installationer hos oss. och vi har ju en hel del garanti på dem.
samt att det antagligen inte kommer att spela på mer än en bråkdel av sin kapacitet?

Jämt och fint ljud har vi testat med exempelvis BOSE, massvis med småhögtalare +basar. Jämt och fint blev det men inget tryck och fruktansvärt dyrt. Funkar kanon i gym men inte i träningshall imho.

tack för att ni tar er tid.

Hallens akustik är ju en väldigt stor faktor så det är snudd på omöjligt att säga att ett system kommer att låta bra förrän det är installerat tror jag

Minimjölk
2013-04-25, 08:26
Jag tänkte räkna lite på detta ikväll men spontant känns det inte som några som helst problem att uppnå de 92dB vi pratat även med en del marginal.

I större lokaler med begränsningar i maximalt ljudtryck är det ffa viktigt att man jobbar på att försöka få till en såpass jämn ljudnivå som möjligt.

Skulle man tex fylla hela rummet med ljud från en enda källa skulle ljudet ut från den behöva vara väldigt högt för att man skall få en ok nivå i andra änden.