handdator

Visa fullständig version : Vägning av mat

breznikalexander
2013-04-23, 08:55
Hej! Lite ny när det gäller att hålla stenhård koll på mitt dagliga intag, och undrar bara hur man räknar näringsvärdet för kött, t.ex kyckling. Väger man det innan eller efter tillagning? Hittills har jag gjort före men det kanske blir fel.

Tacksam för svar.

miaz
2013-04-23, 09:00
före.
så länge näringsvärdet gäller icke tillagad produkt dvs.
vilket det i princip alltid gör.

breznikalexander
2013-04-23, 09:02
Tack så mycket för snabbt svar. Jo det var exakt min tanke. Såg precis att jag skrivit detta i kosttillskott inte i kost, ursäktar om det.

Reaper123
2013-04-23, 09:07
Jag väger alltid allt innan tillagning, vilket underlättar på alla sätt och vis då kött tappar x % vätska vid tillagning medans pasta binder vätska.

Alltså, skulle du väga en kycklingfilé efter stekning väger den mindre = kcal per 100 gram har ökat då den blivit "energitätare" och motsatsen gäller då tex pasta.

SLV har en hel del livsmedel man kan hitta energivärde på just som tillagat om man nu inte är hemma och har möjligheten att väga allt otillagat. Spelar alltså ingen roll vad du registrerar utan slutsumman blir den samma när det kommer till kcal, protein, kolhydrater och fett. Men det som skiljer är "totalvikten" på det du ätit!

raddum
2013-04-23, 10:42
Brukar vara mer konsistent att väga innan tillagning tycker jag.

vicarious
2013-04-23, 13:02
Hej! Lite ny när det gäller att hålla stenhård koll på mitt dagliga intag, och undrar bara hur man räknar näringsvärdet för kött, t.ex kyckling. Väger man det innan eller efter tillagning? Hittills har jag gjort före men det kanske blir fel.

Tacksam för svar.

Det beror på vilket näringsvärde du avser att använda. Det näringsvärdet som står på påsen gäller oftast för den formen som varan kommer i. Är det otillagade kycklingfiléer i påsen så gäller näringsvärdet för otillagat, och du ska följdaktligen väga de otillagade.

Om du tar ett näringsvärde från en tabell där det t ex står "kycklingfile, stekt" så ska du väga när det är tillagat.

cancion
2013-04-23, 13:19
Menar inte alls att kapa tråden, men vill uppmärksamma att det på många förpackningar står "Näringsvärde, färdig vara". Jag vet att det logiska vore att väga det efter man t ex stekt varan, men i det här fallet rör det korv. Korv som faktiskt är helt OK att äta "otillagad" (till skillnad från t ex kyckling), så vad avses i det fallet? Ses den som "färdig"? Någon som har en kvalificerad gissning eller rent av källa på hur man ska räkna?

Korven det rör sig om:
Wurstmaster Lammkorv (http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/wurstmaster/produktbilder/hires_9_341584453ddedfc66b40f459cb1ae776.JPG)

breznikalexander
2013-04-23, 13:25
Tackar för alla snabba och hjälpande svar. Förstår logiken och håller med fullständigt. Tillagar alltid maten själv, delvis att jag t.ex köper ej tillagad kycklingfilé och steker den själv.

Reaper123
2013-04-23, 13:32
Menar inte alls att kapa tråden, men vill uppmärksamma att det på många förpackningar står "Näringsvärde, färdig vara". Jag vet att det logiska vore att väga det efter man t ex stekt varan, men i det här fallet rör det korv. Korv som faktiskt är helt OK att äta "otillagad" (till skillnad från t ex kyckling), så vad avses i det fallet? Ses den som "färdig"? Någon som har en kvalificerad gissning eller rent av källa på hur man ska räkna?

Korven det rör sig om:
Wurstmaster Lammkorv (http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/wurstmaster/produktbilder/hires_9_341584453ddedfc66b40f459cb1ae776.JPG)Min första tanken är, oj vilken optinojja! *screwy*

Jag tolkar det som att korven, som den är i förpackningen har energivärdet som anges. Så nettovikten på förpackningen dividerat med antalet korvar multiplicerat med näringsvärdena per 100 gram dividerat med 100 och du är hemma! Edit: Antar det är 2 korvar -> 250/2*160/100=200kcal/korv

Har själv ätit denna korv och aldrig ens tänkt tanken att prova väga den efter den grillats, men inbillar mig att den tappar marginellt i vätska pga att det trots allt är en så pass hög kötthalt i den.

cancion
2013-04-23, 13:44
Min första tanken är, oj vilken optinojja! *screwy*

Jag tolkar det som att korven, som den är i förpackningen har energivärdet som anges. Så nettovikten på förpackningen dividerat med antalet korvar multiplicerat med näringsvärdena per 100 gram dividerat med 100 och du är hemma! Edit: Antar det är 2 korvar -> 250/2*160/100=200kcal/korv

Har själv ätit denna korv och aldrig ens tänkt tanken att prova väga den efter den grillats, men inbillar mig att den tappar marginellt i vätska pga att det trots allt är en så pass hög kötthalt i den.

Hehe, optinojja indeed!

Jag vet ju att detta inte kommer "make or break me". Anledningen till att jag undrar är för jag äter denna korv väldigt mycket (äter en hel förpackning per gång). Den tappar 25 gram per 100 gram så den väger alltså totalt 200g efter tillagning. Rör mig med ganska låga kalorier, så att räkna fel på 5g fett och 8g protein x2 (äter ofta 2 paket om dagen) kan göra stor skillnad i längden, och jag är även ute efter att kunna äta så mycket jag tillåts pga min "glupskhet" *drool*

Sedan är det bara intressant att veta *flex*

Men då kanske jag ska prova att räkna på nettovikten då *cry*

vicarious
2013-04-23, 13:50

Korven det rör sig om:
Wurstmaster Lammkorv (http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/wurstmaster/produktbilder/hires_9_341584453ddedfc66b40f459cb1ae776.JPG)

I stort sett all korv man köper kan man ju äta direkt ur förpackningen. En korv förändras dessutom inte särskilt mycket när du tillagar den. Vikten kommer vara i stort sett detsamma (om man bortser från stekfett såklart).

cancion
2013-04-23, 13:59
I stort sett all korv man köper kan man ju äta direkt ur förpackningen. En korv förändras dessutom inte särskilt mycket när du tillagar den. Vikten kommer vara i stort sett detsamma (om man bortser från stekfett såklart).

Jag är helt på ditt spår. Men det som "throws me off" är att de skriver färdig vara. *screwy*
Har jämfört med andra korvar i butiken och de skriver inget om att näringsvärdet avser färdig vara . *grr27*

vicarious
2013-04-23, 14:03
Jag är helt på ditt spår. Men det som "throws me off" är att de skriver färdig vara. *screwy*
Har jämfört med andra korvar i butiken och de skriver inget om att näringsvärdet avser färdig vara . *grr27*

Orka bry sig, behandla det som vilken korv som helst. Väg den när du tar den ur påsen och använd näringsvärdet som står på påsen.

cancion
2013-04-23, 14:04
Orka bry sig, behandla det som vilken korv som helst. Väg den när du tar den ur påsen och använd näringsvärdet som står på påsen.

Jag bryr mig pga tidigare nämnda skäl.