handdator

Visa fullständig version : Modifierat SL 5x5 schema?

y0uname1t
2013-04-22, 18:29
Funderar på att köra SL 5x5 men har lite funderingar då jag vill utöka program 1 lite men program 2 gillar jag inte riktigt, främst då jag vill ha en övning för biceps iaf. Har tränat ett litet tag så är ingen nybörjare direkt och vet att säkert är folk som tänker att man inte ska ändra i redan kända och etablerade program, men behöver ha med en biceps övning tex då jag älskar att träna den muskeln.

Om man utgår från program 1, den enklaste varianten av SL; hur kan man lägga upp ett program med kanske 4 övningar / pass istället? Vill gärna ha med triceps också.

Upplägg 1
Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Biceps?

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5 (Ett set, fem repetitioner.)
Triceps?

Om man utgår från att lägga till biceps och triceps, vilka övningar borde vara att föredra? Tänker scottcurl eller liknande för biceps och kanske liggande triceps eller nåt.

Och ni som modifierat programmet, hur ser ert ut?

Tack på förhand!

hestJaevel
2013-04-22, 18:44
Släng in tre set skivstångscurl 3x8 som bicepsövning.

Som tricepsövning hade jag valt skullcrushers, men det där är ju nere på personlig preferensövning (gäller även valet av bicepsövning), hade kört 3x8 där med.

mikaelj
2013-04-22, 19:03
Problemet med att köra triceps för hårt är att du inte är lika fräsch till bänken, och om du kör biceps för hårt är du inte lika fräsch till stångrodden. Så länge du ökar i vikter på stången är det nog inga problem.

y0uname1t
2013-04-22, 19:44
Blir nog tvärtom, triceps vid pass 1 och biceps vid pass 2.
Givetvis kommer jag pröva mig fram, men biceps är en favoritmuskelgrupp och den jag alltid ser bäst resultat på. Det fungerar som en morot.

Ni övriga som modifierat era SL 5x5 scheman, är lite nyfiken på hur era ser ut. Vilka övningar ni valt att lägga till osv.

Posta gärna :)

alden
2013-04-23, 11:03
Jag gjorde en modifiering av Stonglifs förut som jag var nöjd med som ser ut såhär:

Pass A:
- Böj 5x5
- Bänk 5x5
- Stångrodd 5x5
- Superset: Ticeps Extension med Stångcurl 3x10

Pass B:
- Böj 3x5 (lätta)
- OHP 5x5
- Pull-ups 5x5
- Sidolyft Hantel 3x10 (kort vila)
- Mark 3x5

Fokuset låg på att kunna köra Stronglift fast med lite mer fokus på muskelmassa och bättre återhämtning tack vare att man böjer lite lättare och mindre ena passet. Ville också ha lite mer rygg (därav pull-ups) eftersom det var något som släpade lite när jag skrev detta, dessutom älskar jag pull-ups.

Sokrates696
2013-04-23, 11:52
Det fanns ass övningar på g:a SL 5x5 programmet. De togs bort av den anledningen att man inte orkar med ass övningar när man kommer upp på seriösa vikter. Kör ass så länge du orkar.

/Tommy.