Visa fullständig version : Tips inför första bulken!
Har för ungefär 1 månad sen gått in på att deffa. Men det slog mig idag att jag hellre vill lägga på mig lite mer massa(väger 80kg idag men är endå ganska tunn). Tränar 5 dagar i veckan 60-90 minuter styrka och ca 30min kondition. Så har ni några synpunkter, tips, eller förslag nu när jag går in i min första bulk så uppskattar jag det! *flex*
Ät mycket, men bra mat!!! palla massa onödigt fett, försök o göra en clean bulk med litet överskott med bra mat, så hade ja gjort i alla fall :)
150-500 överskott, bra mat och runt 50-120g fett, resten kolhydrater och protein vilket resulterar i clean bulk, du går upp i vikt sakta men större chans att lägga på dig muskelmassa och minimalt med fettmassa, som du kommer kunna deffa bort på kort tid senare. Om du tycker om att träna kondition så ska det ske 1-2 gånger i veckan, helst på vilodagar
jag själv har bulkat ett tag nu och har de senaste veckorna börjat köra ca 20 min cardio på morgonen eller efter gymmet (ca 5 dagar i veckan). Fattar inte dom som avråder cardio vid bulk, känns som man äta mer och magen blir inte lika fucked up av alla mat längre.
Kör inte 90 min styrke träning 50-65 typ räcker ju :) fokusera på grundövningarna och kör många set i dom och lägre reps. Under bulk tycker jag också det är fett gött med 3 split.
Tack för all tips! :hbang: Har provat att köra 50-60 min men tycker passen känns tok för korta. Kan tillägga att jag kör väldigt hårt på mina pass med (gillar känslan av att vara helt utmattad efter) :cool:
vicarious
2013-04-22, 21:23
Grisbulka inte så du lägger på dig för mycket onödigt fett är väl mitt enda tips. Annars är det bara träna på och äta.'
30 min cardio är inget jag skulle kört i samband med styrketräningen. Antingen skippat det helt eller förlagt det på separata pass.
OneManArmy
2013-04-23, 05:52
Tack för all tips! :hbang: Har provat att köra 50-60 min men tycker passen känns tok för korta. Kan tillägga att jag kör väldigt hårt på mina pass med (gillar känslan av att vara helt utmattad efter) :cool:
Varför räkna tid? Räkna set och reps istället.. Kör tills du är klar så får det ta den tid det ska ta ;)
Varför räkna tid? Räkna set och reps istället.. Kör tills du är klar så får det ta den tid det ska ta ;)
räknar inte tid. men brukar landa på runt den tiden efter jag har gjort alla mina övningar ;)
Grisbulka inte så du lägger på dig för mycket onödigt fett är väl mitt enda tips. Annars är det bara träna på och äta.'
30 min cardio är inget jag skulle kört i samband med styrketräningen. Antingen skippat det helt eller förlagt det på separata pass.
Att köra typ 15-20 min cardio efter passet gynnar i många fall dina gains då du garanterat kommer att kunna äta mer och din ämnesomsättning kommer skjuta i höjden! 30 min cardio känns som att overkilla dock. behöver inte va så länge för att ge bra resultat.
Älskar alla som är livrädda att musklerna inte återhämtar sig bara för att man kör 15-20 min cardio efter styrka, dra en protte eller eaa/bcca shake innan cardion och du är good to go :) Kör inte cardio innan din styrka bara...
Många pros kör mycket cardio under bulk och väldigt lite innan tävlingar, vad tror du det beror på?
vicarious
2013-04-23, 17:42
Att köra typ 15-20 min cardio efter passet gynnar i många fall dina gains då du garanterat kommer att kunna äta mer och din ämnesomsättning kommer skjuta i höjden! 30 min cardio känns som att overkilla dock. behöver inte va så länge för att ge bra resultat.
Älskar alla som är livrädda att musklerna inte återhämtar sig bara för att man kör 15-20 min cardio efter styrka, dra en protte eller eaa/bcca shake innan cardion och du är good to go :) Kör inte cardio innan din styrka bara...
Många pros kör mycket cardio under bulk och väldigt lite innan tävlingar, vad tror du det beror på?
Det handlar inte om återhämtning, utan att konditionsträning sänder signaler på cellnivå som verkar hämmande på muskeluppbyggnaden. Nu är det inte så att man stänger av muskeluppbyggnaden totalt för att man joggar en stund men..
-kör kondition på vilodagar.
-låt inte tiden avgöra hur länge du är på gymmet, gör ett schema där du bestämt vilka övningar du ska köra och hur många set.
följ ett upplägg/schema.
-förmodligen VIKTIGAST av allt, håll koll på progressionen och försök slå förra veckans pass varje gång. speciellt i basövningar.
-käka bra mat, gå inte upp i vikt för snabbt och håll fettet relativt lågt (max ~1g/kg kv) för att hålla nere fettinlagringen.
-tryck inte onödigt mkt protein (typ 3-4g/kg kv per dag), 2g/kg kv räcker. Lägg kalorierna på massa carbs istället.
:)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Thornblom
2013-04-23, 18:01
-tryck inte onödigt mkt protein (typ 3-4g/kg kv per dag), 2g/kg kv räcker. Lägg kalorierna på massa carbs istället.
:)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Varför skulle det vara bättre att lägga äta massor av carbs istället för mycket kött? Visst, självklart skall man inte överäta sig på kött. Men du kan ju inte mena att det ger mer att äta 800g kolhydrater och 500g kött istället för 700g kolhydrater och 600g kött på en dag?
Det handlar inte om återhämtning, utan att konditionsträning sänder signaler på cellnivå som verkar hämmande på muskeluppbyggnaden. Nu är det inte så att man stänger av muskeluppbyggnaden totalt för att man joggar en stund men..
Inte för att jag vet säkert men jag tror det du snackar om är små marginella skillnader som man inte hade märkt av i långa loppet ändå.
Kör cardio en liten stund och du kommer må bättre få mer energi när du kör styrka, och kan garantera att du kommer bli hungrigare och kommer kunna äta mer av det. Och att kunna äta mer är ju i de flesta fall ganska bra för en lyckad bulk... :)
/broscience
Thornblom
2013-04-23, 18:14
Kör cardio en liten stund och du kommer må bättre få mer energi när du kör styrka, och kan garantera att du kommer bli hungrigare och kommer kunna äta mer av det. Och att kunna äta mer är ju i de flesta fall ganska bra för en lyckad bulk... :)
/broscience
Jag gillar hur du tänker. Men tyvärr är det ju i långa loppet man märker av det om något.. :d
Sedan förstår jag inte riktigt det här med att vilja bli hungrigare. Jag är alltid hungrig!
Jag gillar hur du tänker. Men tyvärr är det ju i långa loppet man märker av det om något.. :d
Sedan förstår jag inte riktigt det här med att vilja bli hungrigare. Jag är alltid hungrig!
Well, alla har inte lätt för att trycka i sig mängder med mat och då kan det vara bra och bli hungrigare loool, jag tror fotfarande att 15-20 min cardio efter passet har mer fördelar än att skita i det.
Mest opti är ju dock som föregående talare sagt att köra det på vilodagar eller på morgonen eller på kvällen. Men nja tror ju knappast att du kommer se någon skillnad i ditt muskel bygge om du kör cardio 15-20 min cardio 2-3 gånger i veckan efter dina pass.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.