handdator

Visa fullständig version : EAA och kasein/vassle vid deff, nybörjare.

Fluency
2013-04-22, 17:13
Så jag håller på att deffa. Jag är dock en amatör och har inte mycket muskler. Då borde man kanske inte deffa förvisso, men jag lider av min övervikt så vill gärna ha bort den snarast.

Kör dock styrketräning seriöst 3-4ggr/veckan med en strikt fokus på proteinintag (vassle).

Läser överallt om EAA och kasein och börjar då undra om detta är något jag bör använda mig utav istället?

Jag tränar alla mina pass klockan 12-13 ifall det skulle vara av intresse.

Zeq
2013-04-22, 17:22
Om du inte får i dag tillräckligt med protein från maten samt att du inte vill/kan ändra så mycket på matupplägget så kan proteinpulver vara ett bra alternativ.

Vasslepluser är ett smidigt sätt att få i sig vassleprotein efter träning. Kan även tas under dagen om du som sagt får i dig för lite protein från maten.

Kasein kan man se som ett protein som tas upp långsammare än vassle varför det kan vara lämpligt att ta detta under dagen, vilket dock är väldigt onödigt om du redan får i dig tillräckligt med protein i dagsläget.

EAA menar vissa kan vara fördelaktigt för träningen men det är knappast något måste. Om du har råd och intresse så kan du alltid testa. Dock känns det lite "överkurs" i detta fall.

Fluency
2013-04-22, 17:26
Om du inte får i dag tillräckligt med protein från maten samt att du inte vill/kan ändra så mycket på matupplägget så kan proteinpulver vara ett bra alternativ.

Vasslepluser är ett smidigt sätt att få i sig vassleprotein efter träning. Kan även tas under dagen om du som sagt får i dig för lite protein från maten.

Kasein kan man se som ett protein som tas upp långsammare än vassle varför det kan vara lämpligt att ta detta under dagen, vilket dock är väldigt onödigt om du redan får i dig tillräckligt med protein i dagsläget.

EAA menar vissa kan vara fördelaktigt för träningen men det är knappast något måste. Om du har råd och intresse så kan du alltid testa. Dock känns det lite "överkurs" i detta fall.

Ahh ok, tack!

Jag får inte i mig tillräckligt med protein från maten så jag kör redan nu på vassle. Vilken är att föredra i mitt läge, vassle eller kasein?

Hur fördelaktigt då (EAA)? Kanske är skitsamma i min situation då ja :)

King Grub
2013-04-22, 17:56
Fortsätt med vassleproteinet.

Marvid
2013-04-22, 18:06
Om du är nojjig kan du alltid köpa BSN Synta-6 ;)

Zeq
2013-04-22, 18:32
Ahh ok, tack!

Jag får inte i mig tillräckligt med protein från maten så jag kör redan nu på vassle. Vilken är att föredra i mitt läge, vassle eller kasein?

Hur fördelaktigt då (EAA)? Kanske är skitsamma i min situation då ja :)

Jag säger också vasslet. Billigast och bäst för ditt syfte om du nu tar vasslet bland annat efter träning.

Angående EAA så är det bara att djupdyka i forskningsstudier om det känns viktigt för dig. Det är ganska komplext huruvida fördelaktigt det är och det lär variera från person till person.

Om du är nojjig kan du alltid köpa BSN Synta-6 ;)

Nu har jag inte testat det men jag tvivlar på att den "extra effekten" (om den ens finns) motiverar priset, om man jämför med de billigare alternativen.

Marvid
2013-04-22, 18:47
Jag säger också vasslet. Billigast och bäst för ditt syfte om du nu tar vasslet bland annat efter träning.

Angående EAA så är det bara att djupdyka i forskningsstudier om det känns viktigt för dig. Det är ganska komplext huruvida fördelaktigt det är och det lär variera från person till person.

Nu har jag inte testat det men jag tvivlar på att den "extra effekten" (om den ens finns) motiverar priset, om man jämför med de billigare alternativen.

Så mycket dyrare är den faktiskt inte ;) och då "missar" man inte någon proteinkälla, haha!

Fluency
2013-04-22, 18:55
Ok tack för hjälpen.

Då kör jag väl bara på som vanligt med mitt vassle :) Tänkte bara att det är lika bra att vara optimal när man ändå kör, men om det är sådan liten skillnad så känns det skitsamma.

King Grub
2013-04-22, 19:00
Vassle är antagligen bättre än alternativen du räknar upp.

Zeq
2013-04-22, 19:42
Ok tack för hjälpen.

Då kör jag väl bara på som vanligt med mitt vassle :) Tänkte bara att det är lika bra att vara optimal när man ändå kör, men om det är sådan liten skillnad så känns det skitsamma.

Jo det är helt rätt tänkt. :) Problemet är bara att tillslut kommer man så långt in i optimeringen att det inte längre framgår svart på vitt vad som är mest optimalt. Mitt generella tips för att köra så optimalt som möjligt är att tänka på helheten. Se till att du får tillräckligt med sömn, tränar med kvalité (vad det innebär beror på dina mål och det finns mycket att diskutera här), äter bra (även här väldigt stort område) osv. Då kommer du komma långt. Sedan kan du alltid experimentera lite/läsa på lite extra om vad som är mest optimalt för dig gällande småsaker som till exempel om du ska ta EAA eller inte.

Dock finns det alltid flera aspekter att ta hänsyn till. Om EAA gör dina träningsresultat marginellt bättre, är det då värt att lägga ned pengar på det?

frekar3
2013-04-22, 20:54
Mest prisvärt i kosttillskottsväg är helt klart Vassle, Kasein, Omega-3 IMO.
Om man nu inte har "råd" med x-antal kalorier pga. deff så föredrar jag Aminosyror istället för vassle.

Zeq
2013-04-22, 21:15
Mest prisvärt i kosttillskottsväg är helt klart Vassle, Kasein, Omega-3 IMO.
Om man nu inte har "råd" med x-antal kalorier pga. deff så föredrar jag Aminosyror istället för vassle.

Eftersom vassle är billigare än kasein samt att vassle i princip kan ersätta kaseinet (kan givetvis diskuteras) så skulle inte jag personligen ta med kasein i listan bland mest prisvärda kosttillskott.

Fluency
2013-04-22, 21:40
Tack för svaren!

Ja så såg jag att ni nämnde Omega3 också. Det är inte heller ett tillskott jag tar för tillfället. Kanske vore smart att införskaffa?

vicarious
2013-04-22, 21:42
Tack för svaren!

Ja så såg jag att ni nämnde Omega3 också. Det är inte heller ett tillskott jag tar för tillfället. Kanske vore smart att införskaffa?

Om du inte äter mycket fet fisk så ja.

Fluency
2013-04-22, 21:49
Om du inte äter mycket fet fisk så ja.

Nej jag gör ju inte det. Blir väl ca 200-300g lax/torsk en dag i veckan i snitt.