Visa fullständig version : Hur hittar jag balansen till att behålla min muskelmassa och långt liv?
sumialic
2013-04-22, 14:58
Jag är tyvärr utseendefixerad vilket är det enda som står i vägen för att jag ska leva ett så hälsosamt liv som möjligt. Kanske är det en psykolog jag behöver för att bryta min fixering, men vi testar vad jag får för svar här och om jag kan hålla en något hälsosam balans där jag kan bibehålla min muskelmassa och ändå inte slita på kroppen för mycket.
Hälsan är väldigt viktig för mig. Jag är inte 100% perfekt, men bryr mig tusen gånger mer än gemene man. Jag är noggrann med vitaminer, mediterar, äter inte för mycket fett, inte för mycket socker och håller mig ifrån ko och gris överhuvudtaget. Men en stor faktor som påverkar min hälsa negativt som jag fortfarande gör är att äta väldigt mycket protein (200g) och kalorier (3500) på mina 85kg just för att bibehålla/bygga.
Min kropp är jag helnöjd med så egentligen behöver jag bara bibehålla min massa.
Nu undrar jag vad minimum träning och proteinmängd skulle vara för att jag med säkerhet ska bibehålla mina muskler på kaloribalans.
Min kaloribalans är förövrigt 3500 verkar det som då jag inte gått upp i vikt på evigheter. Är det negativt för hälsan att ha en så hög kaloribalans jämfört med en som vore 2500 t.ex.? Jag antar att det är mina muskler som drar en del för jag rör mig inte speciellt mycket.
Kvicksilver
2013-04-22, 15:07
Jag är tyvärr utseendefixerad vilket är det enda som står i vägen för att jag ska leva ett så hälsosamt liv som möjligt. Kanske är det en psykolog jag behöver för att bryta min fixering, men vi testar vad jag får för svar här och om jag kan hålla en något hälsosam balans där jag kan bibehålla min muskelmassa och ändå inte slita på kroppen för mycket.
Hälsan är väldigt viktig för mig. Jag är inte 100% perfekt, men bryr mig tusen gånger mer än gemene man. Jag är noggrann med vitaminer, mediterar, äter inte för mycket fett, inte för mycket socker och håller mig ifrån ko och gris överhuvudtaget. Men en stor faktor som påverkar min hälsa negativt som jag fortfarande gör är att äta väldigt mycket protein (200g) och kalorier (3500) på mina 85kg just för att bibehålla/bygga.
Min kropp är jag helnöjd med så egentligen behöver jag bara bibehålla min massa.
Nu undrar jag vad minimum träning och proteinmängd skulle vara för att jag med säkerhet ska bibehålla mina muskler på kaloribalans.
Min kaloribalans är förövrigt 3500 verkar det som då jag inte gått upp i vikt på evigheter. Är det negativt för hälsan att ha en så hög kaloribalans jämfört med en som vore 2500 t.ex.? Jag antar att det är mina muskler som drar en del för jag rör mig inte speciellt mycket.
Om man ska undvika allt som enligt tidningarna "förkortar" ens liv så blir man snart galen. Du har inte den blekaste aning om hur länge du kommer att leva. Det enda man vet är att rökning och kraftig övervikt definitivt kortar livslängden... för en del. Du skriver tex att du mediterar.... ger det längre liv? Du äter ordentligt med vitaminer.... men är det tillräckligt? Ellar får du kanske i dig för mycket av någon vitamin?
Det finns kärnfriska idrottare som dör huxflux vid 45 års ålder i hjärtattack.... liksom det finns knarkare som lever till 95.
Lev livet för livets skull.... inte för att dö någon gång.... när har man ingen aning om. Du kanske redan har en obotlig cnncer som inte har ett smack med din livsstil att göra.
Kaloribalans på 3500 låter inte högt på 85kg. Min ligger på 2800 på 68kg.
Ondskapelsen
2013-04-22, 15:11
Jag har också börjat fundera lite om den här balansen mellan att leva länge och vara snygg så länge jag lever osv. Men man ska inte tänka så mycket på det där, man ska göra det som känns bäst för stunden osv. Såtillvida vi inte pratar om pengar, då ska man alltid tänka långsiktigt. Glöm fan inte det!
Nikodemus
2013-04-22, 15:19
En tanke jag fick är att.. om jag skulle börja köra för att bara bibehålla massa / styrka så skulle jag nog snabbt tappa motivationen och glädjen att träna. Säger inte alls att det är så för dig, men det kanske skulle vara både roligt och hälsosamt att sätta nya mål, tex. träna upp kondition medans du bibehåller massa, eller bli så stark som möjligt utan att gå upp i vikt... eller bli bra i någon sport. Detta e bara lite tankar altså försöker inte säga vad som är rätt :>
sumialic
2013-04-22, 15:20
Om man ska undvika allt som enligt tidningarna "förkortar" ens liv så blir man snart galen. Du har inte den blekaste aning om hur länge du kommer att leva. Det enda man vet är att rökning och kraftig övervikt definitivt kortar livslängden... för en del. Du skriver tex att du mediterar.... ger det längre liv? Du äter ordentligt med vitaminer.... men är det tillräckligt? Ellar får du kanske i dig för mycket av någon vitamin?
Det finns kärnfriska idrottare som dör huxflux vid 45 års ålder i hjärtattack.... liksom det finns knarkare som lever till 95.
Lev livet för livets skull.... inte för att dö någon gång.... när har man ingen aning om. Du kanske redan har en obotlig cnncer som inte har ett smack med din livsstil att göra.
1. Jag har inte läst en tidning på minst 5 år
2. Meditera ger nödvändigtvis inte ett längre liv, men ett friskare sådant
3. Om du tar dig lite tid att resa runt, se lite naturprogram etc så inser du snabbt att det enda livet går ut på är att bibehålla det. Men konstigt nog så har människorasen som utvecklat högst intelligens och har tagit fram fakta efter fakta på hur man maximerar sin livslängd någonstans minimerat sin hjärnkapacitet till en spyflugas. Jag kanske dör om 2 år oavsett, men jag vill inte maximera chanserna att jag gör det. Jag uppskattar livet mer än så.
Anders The Peak
2013-04-22, 15:21
Nu är jag övertygad om att muskelmassa är till 99% en anpassning till träning och 1% kost och så länge man håller sig preparatfri gagnar träning och kosthållning för god livskvalite och ett hälsosamt åldrande.
sumialic
2013-04-22, 15:26
Nu är jag övertygad om att muskelmassa är till 99% en anpassning till träning och 1% kost och så länge man håller sig preparatfri gagnar träning och kosthållning för god livskvalite och ett hälsosamt åldrande.
Men vilken proteinmängd är den lägsta man kan ligga på för att bibehålla muskelmassa vid kaloribalans?
Är det inte svårare att bibehålla muskelmassa med ett lågt proteinintag om man tränar hårt och ofta som vid ett högt intag? Tänker på att musklerna bryts ner lika mycket som vanligt men inte har samma tillgång till protein.
Men man ska inte tänka så mycket på det där, man ska göra det som känns bäst för stunden osv.
Det var nog det dummaste jag läst idag.
Det där är illusioner och myter. Det är extremt liten chans att spontant kola i hjärtproblem i 40-års åldern om man är frisk, kry, håller igång och lever sunt.
Hur många knarkare lever till 95 menar du? Förmodligen inte en enda.
Visst kan man inte veta om man dör tidigt ändå av något ovanligt, men man förbättrar oddsen kraftigt att leva längre och vara frisk om man är hälsosam. Det är också något värt. Cancer har i regel väldigt mycket med leverne att göra.
Men vilken proteinmängd är den lägsta man kan ligga på för att bibehålla muskelmassa vid kaloribalans?
Är det inte svårare att bibehålla muskelmassa med ett lågt proteinintag om man tränar hårt och ofta som vid ett högt intag? Tänker på att musklerna bryts ner lika mycket som vanligt men inte har samma tillgång till protein.
1 gram / kg kroppsvikt.
Jo, kanske. Kroppen vänjer sig vid ett visst proteinintag så det är förmodligen bättre att fasa in ett lägre om du länge haft ett extremt högt.
sumialic
2013-04-22, 15:38
1 gram / kg kroppsvikt.
Jo, kanske. Kroppen vänjer sig vid ett visst proteinintag så det är förmodligen bättre att fasa in ett lägre om du länge haft ett extremt högt.
Hängde inte med riktigt på vad du menade med fasa in ett lägre? Höll du med om att jag kanske borde dra ner på träningen också?
Nej, jag menade att du kanske inte hux flux ska gå från 3 g / kg till 1 g /kg, utan kanske köra 2 g / kg däremellan osv.
På kcal-balans/överskott spelar det dock förmodligen mindre roll oavsett.
sumialic
2013-04-22, 16:09
Nej, jag menade att du kanske inte hux flux ska gå från 3 g / kg till 1 g /kg, utan kanske köra 2 g / kg däremellan osv.
På kcal-balans/överskott spelar det dock förmodligen mindre roll oavsett.
Jo tanken är ju att köra kaloribalans.
Men ingen som har några reflektioner på att dra ner på träningsmängden som fördel?
För isåfall hade jag kunnat tänka mig ett upplägg på kaloribalans, 85g protein per dag, 3 helkroppspass i veckan där jag per pass kör 6 reps gånger 4 set på allt och ständigt siktar på att öka vikten, d.v.s bli starkare.
Tror ni jag hade bibehållit utan problem på det?
Läs dessa länkar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199173
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196786
Du rör dig inte så mycket. Det är något du kan ändra på för att kunna leva ett längre och friskare liv.
sumialic
2013-04-22, 16:37
Läs dessa länkar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199173
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196786
Du rör dig inte så mycket. Det är något du kan ändra på för att kunna leva ett längre och friskare liv.
Jag rör mig inte superlite, men tack det uppskattas! Jag hade uppfattning av att man inte ska röra sig för mycket för att detta sliter på kroppen? Att köra 1 timmes intervallträning i veckan kanske inte räknas som mycket dock?
Jag tar gärna promenader, men har ju inte blivit jättemycket under vintern. Men har ingen bil så går överallt jag ska, går alltid runt mellan seten på gymmet och har sex typ dagligen. Men konditionstränat har jag aldrig gjort. Kanske något jag borde slänga in med fördel?
Anders The Peak
2013-04-22, 16:42
Men ingen som har några reflektioner på att dra ner på träningsmängden som fördel?
För isåfall hade jag kunnat tänka mig ett upplägg på kaloribalans, 85g protein per dag, 3 helkroppspass i veckan där jag per pass kör 6 reps gånger 4 set på allt och ständigt siktar på att öka vikten, d.v.s bli starkare.
En av tidigaste studierna som gjordes på området med ca 65 gr/protein och närmast ett underskott av energi och de hade god muskelutveckling på så lågt intag. De här studierna gjordes från början av militärer 1940-1955. Men det kanske handlar om ca 120 gr/dag som kan rekommenderas som lägsta nivå för en fullvuxen man. Proteinbehovet sjunker även med träningsgraden....
Men konditionstränat har jag aldrig gjort. Kanske något jag borde slänga in med fördel?
Med målet du har så skulle jag rekommendera det, ja.
Från första länken:
With RHR as a continuous variable, risk of mortality increased with 16% (10-22) per 10 beats per minute (bpm).
Självklart.
1 h intervallträning är ett sjujäkla intervallpass om vi pratar högintensiv intervallträning.
Har du aldrig konditionstränat? Ja du, det finns mycket fördelar med konditionsträning, inte bara för kondition utan för hjärnan och det mentala/kognitiva också.
Det där är illusioner och myter. Det är extremt liten chans att spontant kola i hjärtproblem i 40-års åldern om man är frisk, kry, håller igång och lever sunt.
Hur många knarkare lever till 95 menar du? Förmodligen inte en enda.
Visst kan man inte veta om man dör tidigt ändå av något ovanligt, men man förbättrar oddsen kraftigt att leva längre och vara frisk om man är hälsosam. Det är också något värt. Cancer har i regel väldigt mycket med leverne att göra.
Så genetiken spelar ingen som helst roll? Kan upplysa dig att det inte spelar någon roll vad en person med homozygot familjär hyperkolesterolemi gör, den kommer inte bli 95 ändå. Det är inte ovanligt att infektioner utlöser autoimmuna reaktioner som mynnar ut i t.ex. diabetes typ 1 och då spelar det heller ingen roll om du lever optimalt då sjukdomen i sig är en begränsning.
Churchill var förvisso ingen knarkare men han hade en väldigt osund livsstil och uppnådde trots det en respektabel ålder så gener har större betydelse än något annat för livslängd.
Cancer är bara en tidsfråga, det handlar inte om ifall man får det utan bara om man hinner dö av något annat först. Det har med förkortning av gener att göra med varje cellcykel.
Klart det spelar stor roll med gener.
Bibehålla muskelmassa verkar i mitt tycke, aslätt.
Nu har jag inte testat att gå så himla lågt i proteinintag men jag har testat att vara utan träning i perioder och det är väldigt långsamt det går att tappa och det är väldigt snabbt man får tillbaka det om man tränar nån vecka.
Och så är det ju förstås så att det är främst träningen som är viktig när det gäller att behålla muskelmassa. Proteinintaget i andra hand.
Tränar man varje vecka lär man inte tappa någon muskelmassa skulle jag med övertygelse vilja påstå. Du kan säkert sänka proteinintaget med 33% till att börja med utan att din muskulatur påverkas negativt. 133 g protein är fortfarande ett högt intag. Du lär kunna sänka det mycket mer men det kan ju vara svårt att göra radikala förändringar i ens kost bara på en handvändning.
Förr eller senare kommer ju dock åldrandet att påverka din kropp och det kommer du inte ifrån. Inte mer än att du kan påverka förfallet något enormt genom att träna regelbundet och leva sunt i allmänhet.
Sen tycker jag det är väldigt konstigt att resonera att man "kan dö imorgon!11oneone". Vi vet väl alla att livet är ett lotteri men det finns något som heter sannolikhet och det är extremt osannolikt att en som tränar regelbundet, som tar 10 000 steg per dag, äter 2500 kcal om dagen från en näringsrik kost, skulle dö i förtid eller bli ovanligt sjuk. Jämför detta med någon som super varje helg, rökar, jobbar på kontor, har WoW som ett mångårigt fritidsintresse samt dricker 2L cola om dagen. Hur ser sannolikheten ut för ett friskt liv där?
Ska vi skita i sannolikheten och säga "Det kan gå bra! Det vet du inte!".
Jag hoppas det är klart som korvspad nu att det är väldigt korkat att inte bry sig om sin kropp för att man "kan ha otur om man lever sunt"
villefille
2013-04-23, 07:36
Jag har också varit intresserad av detta ämne, då jag kommit upp i åldern.
Min taktik har varit att:
* Införa 3 korta konditionspass i veckan, det har flera hälsofrämjande effekter, bl.a. har jag varit intresserad av ökningen av IGFBP-3 för att mildra IGF-1 problemet.
* Näringstiming, att konsumera snabbare kolhydrater och protein främst efter styrketräningspassen men mindre annars.
Ortorexi e en bra benämning!
sumialic
2013-04-23, 09:55
1 h intervallträning är ett sjujäkla intervallpass om vi pratar högintensiv intervallträning.
Har du aldrig konditionstränat? Ja du, det finns mycket fördelar med konditionsträning, inte bara för kondition utan för hjärnan och det mentala/kognitiva också.
1h totalt i veckan syftade jag på ;)
Jag har gjort det några enstaka gånger. Får börja ta tag i det.
villefille
2013-04-23, 11:34
Ortorexi e en bra benämning!
När det gäller att leva hälsosamt tycker jag man kan gå rätt långt innan det blir lämpligt att kategorisera det som en sjukdom.
REDaction
2013-04-23, 11:40
När det gäller att leva hälsosamt tycker jag man kan gå rätt långt innan det blir lämpligt att kategorisera det som en sjukdom.
This.
LarsLasr
2013-04-23, 11:53
Det bästa du kan göra för ett långt liv är regelbunden konditionsträning i måttligt tempo.
3-4h i veckan runt 60-75%av maxpuls.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.