handdator

Visa fullständig version : Sista rycket med deffen - samt lite frågor

Tacdel
2013-04-22, 14:24
Hallå! Nu med lite mer än en månad kvar tills jag vill vara vid mitt mål(70 kg) så har modifierat mitt kostschema lite och skulle vilja ha lite kritik på de.
Samt lite info angående eaa-syror.
Har tyvärr ingen makt över lunch och middag då jag bor hemma samt går i skolan men äter för de mesta bara kött och grönsaker och endast lite kolisar.
Deffen har gått ganska bra hittills och de enda som inte ser så "rippat" ut är magen som måste skalas lite.

Längd. 180cm
Startvikt. 80kg
Nuvarande vikt. 72,5kg
Mål. 70kg

Kostschema:

06.30 Frukost: 100g havregryn o 250g kvarg
9.00 Mellanmål: hemmagjord proteinbar
11.30 Lunch: skolan
14.00 Mellanmål: hemmagjord proteinbar
16.00 Träning. Tar eaa-xx innan och efter
18.00 Middag: det som serveras
21.30 Kvällsmål: 250g kvarg

Näringsvärdet(utan lunch och middag):

Kcal: 1217
Protein: 130g
Kolhydrater: 124g
Fett: 23g

Ser detta bra ut?
Räknar med att det försvinner ca 500kcal från ett träningspass så det ger mig ett spelrum på ca 1000kcal för lunch och middag.
Kör en ätardag i veckan men en begränsad sådan.

Har en fundering angående aminosyrorna jag tar.
Har läst här på forumet att de intas bäst på tom mage(därför detta upplägg).
Känner mig inte svagare på passen men undrar om de är optimalt att lägga upp de som jag har gjort?
Kritik tack!

vicarious
2013-04-22, 16:12
Ser väl OK ut. Svårt att ge kritik när man inte vet varken hur mycket energi du förbrukar eller hur mycket energi det blir totalt per dag. Har du kört med detta upplägg innan nu och gått ned i vikt?

Ser faktiskt inte ut som att du har något behov av att ta EAA som tillskott. Du äter en proteinrik kost och äter ganska nära inpå både före och efter träningen så du har nog tillräckligt med aminosyror i blodet redan som det är. Men vill du använda aminosyrorna så fortsätt som du gör, före & efter.

Tacdel
2013-04-22, 16:57
Ser väl OK ut. Svårt att ge kritik när man inte vet varken hur mycket energi du förbrukar eller hur mycket energi det blir totalt per dag. Har du kört med detta upplägg innan nu och gått ned i vikt?

Ser faktiskt inte ut som att du har något behov av att ta EAA som tillskott. Du äter en proteinrik kost och äter ganska nära inpå både före och efter träningen så du har nog tillräckligt med aminosyror i blodet redan som det är. Men vill du använda aminosyrorna så fortsätt som du gör, före & efter.

Mitt energibehov per dag ligger på 2300kcal.
På en hel dag så försöker jag ligga på 2,5g proteiner/kg.
1g fett/kg och resten kolhydrater.

Ja, förut var de dock utan proteinbarsen och eaa.
Dessa var ersatta med lingongrova m. äggvita & kaviar, samt vassle ist för eaa. Tycker jag får en bättre "proteinbalans" med detta upplägg.

King Grub
2013-04-22, 17:05
Tycker jag får en bättre "proteinbalans" med detta upplägg.

Hur mäter du det?

tjing
2013-04-22, 17:27
;)

Det vill jag också veta.

Tacdel
2013-04-22, 18:50
Hur mäter du det?

;)

Det vill jag också veta.

Kanske lite fel ordval. Men t ex med mitt tidigare kostupplägg så åt jag ingenting mellan frukost o lunch och mackan med ägg var väldigt snål på protein.
Lite så jag menade.
Får alltså ett jämnare och högre proteinintag nu om jag kan sammanfatta de så!

Supertomten
2013-04-22, 19:05
Får alltså ett jämnare och högre proteinintag nu om jag kan sammanfatta de så!

Det viktiga är väl inte att mata kroppen med en jämn mängd protein under dagen, det som kan spela roll är väl snabba proteinkällor före/efter träning samt att nå upp til ca 2g protein/kg, men annars kan du lika gärna äta ett kilo kyckling i en måltid och vara nöjd med det?

Tacdel
2013-04-23, 05:34
Det viktiga är väl inte att mata kroppen med en jämn mängd protein under dagen, det som kan spela roll är väl snabba proteinkällor före/efter träning samt att nå upp til ca 2g protein/kg, men annars kan du lika gärna äta ett kilo kyckling i en måltid och vara nöjd med det?

En PT sa till mig för nått år sedan att de va viktigt att ha ett jämt proteinintag hela dagen med olika proteiner.
Kommer inte ihåg ordagrant men ung så sa han.

abstract
2013-04-23, 06:20
En PT sa till mig för nått år sedan att de va viktigt att ha ett jämt proteinintag hela dagen med olika proteiner.
Kommer inte ihåg ordagrant men ung så sa han.

Han gav dig ett sunt råd för ett sätt att få i sig näringen under dagen, men som övriga skriver är det inget måste.

Om du börjar få intresse av träning, hälsa och näring så ska jag ge dig ett råd. Då jag ofta möter folk som hört något en gång i livet och levt efter detta religiöst sedan dess; Ta emot råden. Tacka. Gå hem. Och granska dem källkritiskt, förslagsvis här på Kollo. Det ligger i ditt intresse av att utesluta att personen du precis pratat med faktiskt har rätt, så inte ett enda råd inte bara är felaktigt, utan kontraproduktivt.

Den här gången var det ju ingen fara, men nästa gång kanske du får ett betydligt sämre. En bekant hade levt efter: "Det spelar ingen roll hur mycket du äter, om du äter nyttigt. Då KAN man inte gå upp i vikt..." eftersom han hört det av en "PT" för något år sedan.

Han undrade varför han inte gick ner i vikt trots att han "gjorde allt rätt"...