Visa fullständig version : Spotta md tungan?
Jag skulle gärna vilja lära mig hur man spottar med tungan/gommen! Har kollat runt på internet men helvete, jag lär mig aldrig! Hjäälp! *gah!*
MathiasF
2013-04-22, 08:41
Ulka kallas det.
Du håller tungspetsen mot gommen, trycker mitten på undersidan av tungan mot framtänderna och liksom spänner tungan och trycker framåt.
Det är svårt att förklara, men tanken är att lägga tryck på salivkörtlarna under tungan.
Om du drar bak tungan innan så är det som om körtlarna fylls på nytt.
Det tar ett tag innan det går, jag lärde mig det i högstadiet och det tog nog 1-2 dagar innan det gick.
Kärt barn har många namn skulle jag tro, när jag gick i skolan, för ett halvt liv sedan, kallades det att "hulla"
Ulka är i hälsingland ljudet man gör när man kräks :)
Det är det i Skåne också.
Tack för det, jag spottade precis ner hela mitt tangentbord...
Så det är detta som jag lyckats göra spontant då och då. Här levde jag i tron om att jag var någon cool mutant. Så kan fler göra detta.. *cry*
Ni få posta en film på hur man gör! Går fan inte!
Det är inte säkert att du har rätt genetik för att klara av det här, så att säga. Krävs att spottkörtlarna i fråga lagrar tillräckligt med primärsaliv i sitt viloläge osv.
Kärt barn har många namn skulle jag tro, när jag gick i skolan, för ett halvt liv sedan, kallades det att "hulla"
Hulka* heter det.
Och spottfenomenet heter 'tischa' var poppis på vår grundskola för 12-13 år sedan.
Kolla gärna in Grotesks tungspottnings stretch 3.7, för anabol uppvärmning och utökning av tungans fysiska kapacitet:
http://www.youtube.com/watch?v=umDr0mPuyQc
Hulla kallar vi det i norra förorten ;)
knuckles
2013-05-01, 12:48
jag kan det
"Lebba" var namnet på Orust under 90-talet :) Idag vet jag inte.
knuckles
2013-05-01, 14:00
lobba
Baronpanda
2013-05-01, 14:45
Alltid spottat så trodde de var så alla gjorde o.O
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.