Visa fullständig version : Havregrynsdiet? Nackdelar?
Ingen längre diet nu utan ett par dagar upp emot en vecka max. Vad tror ni utav det?
Ont i magen utav för mycket fibrer?
Tillsatser jag skulle använda mig av vore tex, olika smaksättningar, lågkalori äppelmos, kanel, sirap, lite russin, någon dl mjölk samt vassleprotein för att få upp proteinintaget.
Måste väl finnas någon som provat? :D
King Grub
2013-04-21, 22:33
Lite väl mycket fytinsyra kanske.
Biverkningar av detta?
King Grub
2013-04-21, 22:41
Hämmar mineralupptaget. Det är en antinutrient.
Hur länge skulle möjligen en måltid rik på fytinsyra kunna störa mineralupptaget för senare måltider?
Av sädesslagen är råg och korn lättast att reducera på fytinsyra, medan havre är svårast i vanliga havregryn är fytaserna helt förstörda. Det gäller dock inte t.ex. Saltå Kvarns hela eller krossade havregryn - köper man dem så kan man sedan själv lägga havregrynen i blöt och därmed minska på fytinsyran.
King Grub
2013-04-22, 08:07
Av sädesslagen är råg och korn lättast att reducera på fytinsyra, medan havre är svårast i vanliga havregryn är fytaserna helt förstörda. Det gäller dock inte t.ex. Saltå Kvarns hela eller krossade havregryn - köper man dem så kan man sedan själv lägga havregrynen i blöt och därmed minska på fytinsyran.
Låtsas inte göra dig duktigare än du är med inlägg som består av rent klippa- och klistra.
http://johannaskost.blogspot.se/2008/06/fytinsyra.html
Intrycket blir det motsatta. Skall du klistra in något som någon annan sagt, använd citera-funktionen och ange källan. Låtsas inte som om det är du som skrivit texten.
Haha, vad ska man säga? :)
I have eaten nothing but oatmeal for 99 days, AMA. (http://www.reddit.com/r/IAmA/comments/16j4qv/i_have_eaten_nothing_but_oatmeal_for_99_days_ama/)
Magen lär protestera en del- mycket fibrer.
Beror ju på hur mycket havregryn du tänker äta per gång och hur van din mage är vid fibrer jag kan äta upp till runt 40g fibrer om dagen utan någon bieffekt över det kommer gaserna men är du inte van att äta fibrer alls lär du svälla upp som en ballong av så mycket.
Lipservice
2013-04-22, 09:42
Äter Saltåkvarns Fiberhavre 5 dagar i veckan, mättnadskänslan är svår att slå. Man får väl helt enkelt äta mer vitaminer och mineraler under dagen.
bigbellybob
2013-04-22, 12:54
Vad är syftet med dieten if one may ask?
vicarious
2013-04-22, 13:00
Vad är syftet med dieten if one may ask?
Enkelhet och billigt skulle jag tro.
Jag körde uteslutande havregryn (6-8dl om dagen), tonfisk, och multivitamineraler i 4 veckor. Det gick helt utmärkt.
Presterade bra i mitt uppsatta gymschema, brände bra med fett på det med.
Som vissa påpekar kanske det blir mycket fibrer för dig om du och din tarmflora inte är van.
BisonLGcrew
2013-04-22, 16:57
Om man ska upp i 200g protein krävs det väl 3-4 L havregryn... rätt trist. Så säg att man kör några proteinshakes (4x30g) så räcker det med drygt 2L havregryn för att shotta upp en 3,5Mcal UNGEFÄR.
Hur enkelt är det att sleva i sig 2L havregryn/dag? Känns som en blanding av den svåraste och tråkigaste dieten jag hört talas om.
Om man ska upp i 200g protein krävs det väl 3-4 L havregryn... rätt trist. Så säg att man kör några proteinshakes (4x30g) så räcker det med drygt 2L havregryn för att shotta upp en 3,5Mcal UNGEFÄR.
Hur enkelt är det att sleva i sig 2L havregryn/dag? Känns som en blanding av den svåraste och tråkigaste dieten jag hört talas om.
Var kom siffrorna 200g och 3,5Mcal ifrån?
Hur mkt havregryn måste man äta för att fytinsyrans negativa effekter ska kännas av?
Hur mycket mineraler äter du ? Vilken näringsstatus har du ?
Kombinerar du havregrynen med mjölk i separata måltider är det nog inga problem. Har du järnbrist och äter havregryn med köttfärssås så ligger du mer illa till.
Ge dig tid och ät olika livsmedel vid olika tidpunkter behöver inte fytinsyran möta några viktiga mineral i tarmen.
Att fytinsyra uppmärksammas så mycket idag har överraskat mig. Vi pratade fytinsyra på 1980-talet och då mest i bröd och vilken nytta en surdeg kan göra för att bryta ned fytinsyran. Jag gissar att fytinsyran ligger hårt bundet i havregrynen till magnesium eller annan mineral och där sitter den. Den passerar tarmen men släpper inte taget om "sin mineral" och binder inte järn eller zink från andra källor. Men det är bara min tanke.
vicarious
2013-04-23, 17:45
Hur mkt havregryn måste man äta för att fytinsyrans negativa effekter ska kännas av?
Kännas? Som att det gör ont i tummen eller hur menar du? Det är inget man känner. Risken är väl att man får försämrat upptag av vissa mineraler. Vad detta i sin tur kan leda till beror ju på en rad andra faktorer.
Alltidxx
2013-04-23, 18:47
Du kommer få LCHF maffian på dig. Beware!
BisonLGcrew
2013-04-23, 19:24
Var kom siffrorna 200g och 3,5Mcal ifrån?
Ja de tog jag som exempel på dagligt intag. Min horisont går där jag kan inte ta in att det finns folk som lyckas puttra runt på mindre än så. Känns väl som rätt generella värden
Ja de tog jag som exempel på dagligt intag. Min horisont går där jag kan inte ta in att det finns folk som lyckas puttra runt på mindre än så. Känns väl som rätt generella värden
Nu har väl jag också en balansnivå som ligger runt 3500. På 85 pannor dock så behöver jag ju inga 200g protte utan mer runt 120 så jag är väl lyckligt lottad. Med tanke på att TS jagade lågkalori äppelmos som extra så utgår jag från att det var lite önskan att hålla sig hyfsat lågt på kalorier. Och kör man ner proteinpulver i gröten som TS hade planerat så är det ju knappast några problem att komma upp i de "magiska" 1.2-1.5gramen.
Men det är ju så olika. Jag klarade mig utmärkt på 6-8dl havregryn och X antal burkar tonfiska / dag i 4 veckor, och på det industrijobb och 6 pass / vecka rejäljt intensiv styrketräning. Ökade hyfsat i volymen på lyften jag körde och brände fett. Inget att klaga på för min del. Faktiskt nu när jag tänker efter så körde jag nog bara havregrynen varannan dag. Övriga dagar var enbart tonfisk och äggvita.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.