handdator

Visa fullständig version : Stämmer det att "ökat intag av protein" gör att ens celler åldras snabbare?!

Elgreco
2013-04-19, 18:13
Något jag hörde av en kunning person idag, ska läsa vidare men tänkte ställa frågan här först!!!

Masterpan
2013-04-19, 22:21
Cellen "åldras" snabbare desto snabbare den delar sig, eftersom den bara kan dela sig ett x antal gånger, om protein har någon påverkan på celldelningshastighet är den antagligen påskyndande.

Läste någonstans att högproteinkost gör att man lever kortare jämfört med en diet på gränsvärden! Grub har säkert någon studie om detta.

christofer79
2013-04-19, 22:55
Något jag hörde av en kunning person idag, ska läsa vidare men tänkte ställa frågan här först!!!

Igf-1 minskar vid minskat intag av kalorier och proteiner. igf-1 bär nu en stor bidragande faktor till cancer och hjärtkärl sjukdomar. Men igf-1har många positiva effekter, något som de flesta byggare vill åt.

Minska cellens åldrandes, hur ? gurkmeja gula färgämne, dna kopieras utan att en bit i enden går förlorad. Tyvärr hittar jag ingen referens till detta men är hundra på att jag läst detta.

Så en kesella shake med blåbär, gurkmeja, ingefära, kanel, cayenne så har du både en muskeluppbyggande och en elixir drink ;-)

difeddy
2013-04-19, 23:01
Celler sägs ha ett tak för antalet divisioner som är möjliga - någonting som ska ha att göra med att telomererna (sekvenser av upprepande nukleotider) som sitter vid ändarna på kromosomerna blir kortare och kortare för varje division. Cellens livslängd är således (förvisso inte enbart) beroende av telomerernas längd.

Någonting som styrketräning och muskelbygge framtvingar celldivision; man bryter ned för att bygga upp. Proteinintaget kan stimulera produktion av IGF-1, ett tillväxthormon, som i alla fall har visats påverka åldring (negativt).

Masterpan
2013-04-19, 23:35
Celler sägs ha ett tak för antalet divisioner som är möjliga - någonting som ska ha att göra med att telomererna (sekvenser av upprepande nukleotider) som sitter vid ändarna på kromosomerna blir kortare och kortare för varje division. Cellens livslängd är således (förvisso inte enbart) beroende av telomerernas längd.

Någonting som styrketräning och muskelbygge framtvingar celldivision; man bryter ned för att bygga upp. Proteinintaget kan stimulera produktion av IGF-1, ett tillväxthormon, som i alla fall har visats påverka åldring (negativt).

Musklernas svar på styrketräning är hypertrofi, inte hyperplasi.

difeddy
2013-04-19, 23:39

Korrekt, en miss från mig. Dock ökar halterna av IGF-1 vid styrketräning.

Elgreco
2013-04-20, 08:34
Tackar för svaren! Intressant läsning!

tlk
2013-04-20, 09:03
Är ju ytterst tveksamt om minskning av IGF-1 har några av de härade beryktade effekterna på åldrande som det sägs från vissa håll. Möjligt om du är en mask av något slag.

Latissimus Dorsi
2013-04-20, 09:26
Att vara anabol är rätt illa ur cancersynpunkt också. Desto fler gånger dina celler måste delas, desto större chans att något går fel.

Tap3worm
2013-04-20, 09:27
Dokumentären som bl.a vetenskapensvärld sände för några veckor sen går väl in lite på detta om vad som händer med cellerna vid högt respektive lågt kaloriintag?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197971

Intressant dokumentär, kan tipsa om den för er som inte sett.

Tapeworm

tlk
2013-04-20, 09:34
Dokumentären som bl.a vetenskapensvärld sände för några veckor sen går väl in lite på detta om vad som händer med cellerna vid högt respektive lågt kaloriintag?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197971

Intressant dokumentär, kan tipsa om den för er som inte sett.

Tapeworm

och efter dokumentären är det trevligt att titta på http://tranastyrka.se/intermittent-fasta-och-kalorirestriktion/

Tap3worm
2013-04-20, 09:55
och efter dokumentären är det trevligt att titta på http://tranastyrka.se/intermittent-fasta-och-kalorirestriktion/

Slummade bara igenom lite snabbt nu, men som jag förstod det så pekar han lite på motsatsen? Eller kanske mer på att det inte är så bra som de framställer det att vara i dokumentären?

Finns alltid två(minst) sidor av ett mynt...

GoHardOrGetOut
2013-04-20, 10:21
Att vara anabol är rätt illa ur cancersynpunkt också. Desto fler gånger dina celler måste delas, desto större chans att något går fel.

Precis som Masterpan sa.

Endorah
2013-04-20, 11:27

Som fler tidigare har påpekat så har cellerna redan ett bestämt antal delningar den kan göra, alltså borde väl risken vara lika stor sett över livet. att vara anabol gör väl bara så att den potentiella cancern skulle dyka upp tidigare?

tlk
2013-04-20, 11:50
Begränsad mängder delningar vettikattsingen alltså. Cancerogena celler delar sig ofta för evigt t.ex. Och de är ju våra celler, fast med lite fel av olika slag.

Som fler tidigare har påpekat så har cellerna redan ett bestämt antal delningar den kan göra, alltså borde väl risken vara lika stor sett över livet. att vara anabol gör väl bara så att den potentiella cancern skulle dyka upp tidigare?

Potentiell cancer är konstigt uttryck.. låter lite som det är någon cancer som ligger latent. Problematiken med ökad proliferationstakt på celler är att cancer uppstår, mycket förenklat, ofta under delning då cellen är lite sämre på att reparera eller ta död på eventuell felaktig cell. Varför man t.ex. i Sverige sätter en hakklapp av bly runt halsen när man ska röntga munnen.. för det skyddar brässen, där cellers proliferationstakt är jäkla hög, från att bestrålas. Man vill alltså inte utsätta celler som delar sig snabbt som attan för cancerogener av olika slag.

Risken att cancer utvecklas ökar alltså med ökad proliferationstakt.

När man väl råkar ha en cancercell så vill man inte heller pyttsa till mer IGF-1 än nödvändigt eftersom det, så klart, även får cancercellen att dela sig snabbare.

Slummade bara igenom lite snabbt nu, men som jag förstod det så pekar han lite på motsatsen? Eller kanske mer på att det inte är så bra som de framställer det att vara i dokumentären?

Finns alltid två(minst) sidor av ett mynt...

tldr: dokumentären bygger på gammal forskning. Nyare forskning pekar på att för långt liv i sig så vinner man inget på att minska IGF-1. Vi dör i regel av andra saker än att våra celler inte kan dela sig längre.

Anders The Peak
2013-04-20, 12:00
tldr: dokumentären bygger på gammal forskning. Nyare forskning pekar på att för långt liv i sig så vinner man inget på att minska IGF-1. Vi dör i regel av andra saker än att våra celler inte kan dela sig längre.

Dokumentärens avsnitt gällande protein bygger på ny forskning.

Tidagare har man mest studerat oxidationen det som ni egentligen bygger upp diskussionen om.

Artiklar i området
1.... (http://www.plosbiology.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pbio.1000450)

2... (http://www.plosbiology.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pbio.1000449)

tlk
2013-04-20, 12:09
Dokumentärens avsnitt gällande protein bygger på ny forskning.

Tidagare har man mest studerat oxidationen det som ni egentligen bygger upp diskussionen om.

Artiklar i området
1.... (http://www.plosbiology.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pbio.1000450)

2... (http://www.plosbiology.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pbio.1000449)

Men de här studierna är på neurohälsa och inte biten som tas upp i dokumentären om att IGF-1 skulle öka cellers åldrande. De pratar flera gånger om att IGF-1 ökar proliferationen och celler inte får "tid" till sina vanliga reparationsmekanismer, och det är väl ändå vad tråden handlar om.

Utöver de så pratar de även en del om hjärnhälsa ... men det är ju som sagt inte vad TS undrade över. :confused:

tjing
2013-04-20, 12:34
IGF-1 inhiberar också apoptos hos cancerceller.

Men som sagt kan man dö av mycket annat än cancer och oxidativ stress och proteinaggregation är också ett stort problem. Vi äter för mycket och för dåligt och rör på oss för lite. Vi skulle behöva mer tid för rengöring (autofagi) och mindre tid i ett konstant tillstånd av ätande, då matintag om man ska hårddra det, givetvis också utgör en stress för kroppen.

Träning har ju också väldigt positiva effekter i detta avseende. Det viktigaste är förmodligen ändock att behålla vikten och en relativt låg kroppsfettsprocent.

IGF-1 har ju positiva effekter på t ex muskeltillväxt och neurogenes (hippocampus) också; problemet är ju kroniskt höga systemiska nivåer i vuxen ålder.

GoHardOrGetOut
2013-04-20, 14:55
Begränsad mängder delningar vettikattsingen alltså. Cancerogena celler delar sig ofta för evigt t.ex. Och de är ju våra celler, fast med lite fel av olika slag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Telomerase#Cancer

När man väl råkar ha en cancercell så vill man inte heller pyttsa till mer IGF-1 än nödvändigt eftersom det, så klart, även får cancercellen att dela sig snabbare.

Kan eventuellt stämma till viss del dock är ett av huvudstegen för carcinogenes:

"Biological properties of cancer cells
* Acquisition of self-sufficiency in growth signals, leading to unchecked growth.
* Loss of sensitivity to anti-growth signals, also leading to unchecked growth.
* Loss of capacity for apoptosis, in order to allow growth despite genetic errors and external anti-growth signals.
* Loss of capacity for senescence, leading to limitless replicative potential (immortality)
* Acquisition of sustained angiogenesis, allowing the tumor to grow beyond the limitations of passive nutrient diffusion.
* Acquisition of ability to invade neighbouring tissues, the defining property of invasive carcinoma.
* Acquisition of ability to build metastases at distant sites, the classical property of malignant tumors (carcinomas or others)." - wikipedia

Den andra fetmarkerade är det samma som den jag länkade ovan.

Pintan
2013-04-20, 17:32
IGF-1 inhiberar också apoptos hos cancerceller.

Men som sagt kan man dö av mycket annat än cancer och oxidativ stress och proteinaggregation är också ett stort problem. Vi äter för mycket och för dåligt och rör på oss för lite. Vi skulle behöva mer tid för rengöring (autofagi) och mindre tid i ett konstant tillstånd av ätande, då matintag om man ska hårddra det, givetvis också utgör en stress för kroppen.

Träning har ju också väldigt positiva effekter i detta avseende. Det viktigaste är förmodligen ändock att behålla vikten och en relativt låg kroppsfettsprocent.

IGF-1 har ju positiva effekter på t ex muskeltillväxt och neurogenes (hippocampus) också; problemet är ju kroniskt höga systemiska nivåer i vuxen ålder.

Jag har för mig att jag läst "muskler suger dock upp en del av hormonet vilket kan eliminera en del av den negativa inverkan" eller liknande. Om jag inte missminner mig var det du som skrev det i en diskussion rörande testosteron och styrketräning. Att detta kunde innebära en sämre skäggväxt. Nåja, tror du att denna utjämnande effekt även äger rum när höga IGF-1 nivåer kombineras med styrketräning (mycket muskelmassa)?

tjing
2013-04-20, 18:06
Testosteron ja. Beror på träningsdos väldigt mycket.

Jag skulle säga att det beror rätt mycket på hur man äter. Man får skilja lite på träning i sig och hur man äter som tränande. Men som direkt svar: Möjligt. Om muskler tar upp (och för övrigt själva skapar) mer IGF-1 från blodbanan torde det vara något gynnsamt.

tlk
2013-04-21, 06:24
http://en.wikipedia.org/wiki/Telomerase#Cancer

Kan eventuellt stämma till viss del dock är ett av huvudstegen för carcinogenes:

"Biological properties of cancer cells
* Acquisition of self-sufficiency in growth signals, leading to unchecked growth.
* Loss of sensitivity to anti-growth signals, also leading to unchecked growth.
* Loss of capacity for apoptosis, in order to allow growth despite genetic errors and external anti-growth signals.
* Loss of capacity for senescence, leading to limitless replicative potential (immortality)
* Acquisition of sustained angiogenesis, allowing the tumor to grow beyond the limitations of passive nutrient diffusion.
* Acquisition of ability to invade neighbouring tissues, the defining property of invasive carcinoma.
* Acquisition of ability to build metastases at distant sites, the classical property of malignant tumors (carcinomas or others)." - wikipedia

Den andra fetmarkerade är det samma som den jag länkade ovan.

Det var ju precis det jag skrev. Att cancerogena celler inte alls har begränsad antal delningar. *gah!* Att p53-regulationen är satt ur check i cancrar rent allmänt är väl baskunskap från grundskolans molekylärbiologi ändå. *mini

Just i cancerbiologi så har IGF-1 en del andra funktioner rent allmänt. Det fungerar som en t.ex. proto-onkogenoch är för vissa typ av cancrar ett måste för att cancern ska bli till.

GoHardOrGetOut
2013-04-21, 11:48
Det var ju precis det jag skrev.

Ok. Jag uppfattade det som att du inte visste utan chansade "vettikattsingen alltså".

Sir Beef A Lot
2013-04-21, 17:59
Eh, nej tack..

Roberts concluded the session by asking the speakers whether, based on their research, they would themselves consider CR as a personal dietary approach or wait for a CR mimetic drug. As far as Speakman is concerned, he’d prefer waiting for a mimetic because he enjoyed the finer things in life too much such as sex, feeling warm, and eating. According to him, CR is only worth it “if you want to feel cold, hungry all the time, and have a reduced libido.”
http://evolvinghealth.wordpress.com/2013/04/21/is-long-term-calorie-restriction-in-humans-worth-it/

tlk
2013-04-21, 18:20
Ok. Jag uppfattade det som att du inte visste utan chansade "vettikattsingen alltså".

Jag förstår. Någon i tråden här påstod att mänskliga celler bara klarade ett visst antal delningar.. på det skrev jag lite oprecisist "vettikattsingen" när jag vet mycket väl att det inte är så. :thumbup:

villefille
2013-04-22, 06:57

Potentiell cancer är konstigt uttryck.. låter lite som det är någon cancer som ligger latent. Problematiken med ökad proliferationstakt på celler är att cancer uppstår, mycket förenklat, ofta under delning då cellen är lite sämre på att reparera eller ta död på eventuell felaktig cell. Varför man t.ex. i Sverige sätter en hakklapp av bly runt halsen när man ska röntga munnen.. för det skyddar brässen, där cellers proliferationstakt är jäkla hög, från att bestrålas. Man vill alltså inte utsätta celler som delar sig snabbt som attan för cancerogener av olika slag.

Risken att cancer utvecklas ökar alltså med ökad proliferationstakt.

Gör alltså IGF-1 att cellernas delningstakt ökar? I så fall verkar det ju som att IGF-1 faktiskt skyndar på vissa aspekter av åldrandet?

tjing
2013-04-22, 10:45
Ja.

Och ja, IGF-1 förefaller vara väldigt involverat i åldrande hos olika arter och sannolikt även människor, genom signalering via insulin/IGF-1. Men IGF-1 är som sagt inte enbart dåligt och mycket återstår att ta reda på.

tlk
2013-04-22, 10:48
Gör alltså IGF-1 att cellernas delningstakt ökar? I så fall verkar det ju som att IGF-1 faktiskt skyndar på vissa aspekter av åldrandet?

Det har en funktion som pushar celler till att gå igenom sin cellcykel lite snabbare, visst. Att det skulle betyda att det ökar kroppens åldrande är ett väldigt långt steg att ta.

Anders The Peak
2013-04-22, 10:57
Jag tror(uppfattade) mer att det forskaren som pratade om det här i programmet om att ökade mängder protein ger per automatik högre FSR pga kroppens oförmåga att hantera större mängder protein. Det ger en högre celldelningstakt.

tjing
2013-04-22, 11:01
För stor anabol signalering är dock starkt kopplad till åldrande och IGF-1 stimulerar PI3K/Akt/mTOR/p70s6K-signalering som i sig förefaller vara en kausal faktor för att utveckla cancer, hjärtsjukdom, diabetes, hjärnsjukdom etc.

PI3-kinase/Akt/mTOR signaling: Impaired on/off switches in aging, cognitive decline and Alzheimer's disease.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23470275

Men saken kanske hamnar i helt annan dager hos en person som håller vikten, har en låg fettprocent och tränar ofta, även på äldre dar. Och inflammatorisk signalering (t ex i form av adipokiner som skapas i fettväven) är också starkt implikerat i all möjlig sjukdom, vilket gör fetma i sig till något man förmodligen ska undvika till varje pris om man vill bli gammal.