Visa fullständig version : Hemskolning kontra 'vanlig skolning'
Hemskolning (eller hemundervisning) är enligt skollagen inte tillåtet i Sverige men däremot vanligt i exempelvis USA. Med tanke på hur vissa skolor ser ut i dag så känns det kanske berättigat att ifrågasatta denna lagen på allvar. Eller är det bra som det är?
1. Finns det fördelar att hämta i en hemundervisande miljö gentemot klassisk skolning? (Med detta menas kommunal/privat/fristående skola med rektor, klassrum, lärare och andra jämnåriga elever – du förstår säkert.)
2. Har ni egna erfarenheter av hemskolning?
3. Skulle ni kunna tänka er att undervisa era barn om möjlighet (tid/ekonomi) fanns?
en stor stark
2013-04-19, 14:04
Hur fungerar hemskolning mer specifikt?
Finns det utomstående prov man måste göra samt regler man måste hålla sig till? Så bör väl vara fallet?
Jag ''skolkade'' otroligt mycket under gymnasiet eftersom i princip allt vi gjorde var hemmaarbete.. Lärarna hade förståelse för mig (och andra..) så dom drog inte in studiebidraget. Det är därför jag också ställer mig emot FPs förslag om att ändra kriterierna för närvaro och studiebidrag.
Gick även ut med bra betyg vill jag tillägga.
Hemskolning är grymt bra! Särskilt om dina framtidsutsikter är att du vill gifta dig med din kusin!
en stor stark
2013-04-19, 14:13
Är mycket skeptisk till det.
Latissimus Dorsi
2013-04-19, 14:13
Hemskolning är grymt bra! Särskilt om dina framtidsutsikter är att du vill gifta dig med din kusin!
+mycket :D
Diomedea exulans
2013-04-19, 14:16
Jag är inte hemskolad, men jag kan säga att det hade varit helt underbart att bli det. På mitt högstadium var stämningen som på ett amerikanskt fängelse - spöa någon första lektionen, eller bli någons bitch. Jag har mycket svårt att tänka mig att nackdelarna med hemskolning hade varit värre än nackdelarna med vanlig skola.
hahavaffan
2013-04-19, 14:23
Hemskolning är grymt bra! Särskilt om dina framtidsutsikter är att du vill gifta dig med din kusin!:laugh::laugh::laugh:
http://cdn.hsmemes.com/2012/4/2/4a7c16e88600ec34a548e75e26e1ed5f.jpg
Ladugårdsdörr
2013-04-19, 14:39
En effektiv och naturlig metod för inlärning i trygg miljö. Hitler-Tyskland och Björklund-Sverige är de europeiska länder jag på rak arm kan komma på som har förbjudit hemskolning. Som bekant har Sverige skolplikt inte plikt att lära sig något.
Inga egna erfarenheter förutom att jag genomgått den enormt ineffektiva svenska grundskolan samt lärt min 4-åring enklare läsning, skrivning och räkning. Eller ja, grunderna lade vi nog när hon var 2-3 år, därefter har det gått av sig själv då hon tycker detta var så spännande.
Om vädret är kass i helgen kanske vi plockar fram ordkorten och testar lite med 2-åringen, några minuter bara så att intresset är på topp till nästa gång.
Diomedea exulans
2013-04-19, 14:40
För övrigt är ett par av mina kusiner riktigt heta, så fattar inte varför ni dissar att gifta sig med kusiner.
Det finns två perspektiv att utgå ifrån gällande vad man anser om hemundervisning: som elev och som lärare. Skulle man ha den kunskapen och pedagogiken att lära ut sitt barn det som "behövs"? Jag kan personligen se en del fördelar med hemundervisning hur som helst, varav en är att välja bort totalt onödiga inlärningsområden och fokusera på betydelsefulla ämnen som man har nytta av på riktigt; välja ämnen som annars inte finns i skolan. En annan fördel är en förhoppningsvis trevlig miljö och vällagad mat och att man faktiskt har koll på vad som lärs ut, hur det lärs ut och stenkoll på utvecklingskurvan av sitt eget barn.
Skulle jag vilja vara barnet? Det är mer tveksamt. Hellre är jag den som lär ut ett barn än den som blir utlärd av en förälder. Min skolgång var bra, men lärarna i högstadiet var väl inga universalgenier. Då hade jag inte tackat nej till hemundervisning, ty övergången till gymnasiet var överraskande stor i kunskapsnivån. Sedan är det det där sociala, som är ett vanligt argument; att umgås med andra elever och lära känna kompisar har ett värde i sig. Elever som blir mobbade då? Kanske är hemundervisning ett alternativ där (om man utgår från att mobbning alltid kommer att finnas)?
en stor stark
2013-04-19, 15:38
Hemskolning känns som något som i teorin skulle kunna fungera okej, men i praktiken känns svårt att genomföra på ett bra sätt.
Hemskolning känns som något som i teorin skulle kunna fungera okej, men i praktiken känns svårt att genomföra på ett bra sätt.
Jag håller med. I teorin – om allt fungerar väl – låter hemskolning bra; att handplocka de bästa och viktigaste ämnena till sitt barn och samtidigt vistas i en trevlig miljö. Det hela måste dock kräva en väldigt god disciplin hos både förälder och barn. Att varje dag ha vilja och ork att lära ut och faktiskt besitta kunskap att lära ut för varje ny dag, men också förmågan att vara pedagogisk gentemot sitt barn. Barnet ska i sin tur orka med samma lärare – som är sin egen förälder, fast som rollen lärare – varje dag och hela tiden i många år. Det kan göra relationen stark, men den blir lite annorlunda.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar i praktiken; hur lägger man upp schemat? Hur många år ska man undervisa? Hur är det med lov och ledighet? Det finns en hel del frågetecken. Någon som har bra koll?
en stor stark
2013-04-19, 15:57
Jag håller med. I teorin – om allt fungerar väl – låter hemskolning bra; att handplocka de bästa och viktigaste ämnena till sitt barn och samtidigt vistas i en trevlig miljö. Det hela måste dock kräva en väldigt god disciplin hos både förälder och barn. Att varje dag ha vilja och ork att lära ut och faktiskt besitta kunskap att lära ut för varje ny dag, men också förmågan att vara pedagogisk gentemot sitt barn.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar i praktiken; hur lägger man upp schemat? Hur många år ska man undervisa? Hur är det med lov och ledighet? Det finns en hel del frågetecken. Någon som har bra koll?
Och jag tycker även man måste ha någon sorts koll på vad det är som lärs ut.
Annars kan det komma med saker som astrologi, religiös vetenskap etc.
Kan ju också bli svårt att veta vilka ämnen som är "viktiga".
grondahl
2013-04-19, 16:04
Jag tror att väldigt få har kompetensen att hemskola sina barn från grund till gymnasienivå. Dessutom förlorar man en del social träning, men rent krasst så kommer små grupper med mycket lärartid per elev alltid vara bättre än att sitta i 30+ klasser.
Och jag tycker även man måste ha någon sorts koll på vad det är som lärs ut.
Annars kan det komma med saker som astrologi, religiös vetenskap etc.
Kan ju också bli svårt att veta vilka ämnen som är "viktiga".
Å andra sidan så hade jag ju velat lära mig – eller fått upp ögonen för – en del ämnen när jag var yngre som jag nu i dag har intresserat mig för på egen hand och "självstuderat". Med andra ord ämnen som jag anser borde finnas som regel i skolan, bland annat filosofi som jag 'tvingats' studera på egen hand.
en stor stark
2013-04-19, 16:08
Å andra sidan så hade jag ju velat lära mig – eller fått upp ögonen för – en del ämnen när jag var yngre som jag nu i dag har intresserat mig för på egen hand och "självstuderat". Med andra ord ämnen som jag anser borde finnas som regel i skolan, bland annat filosofi som jag 'tvingats' studera på egen hand.
Visst, men sen på gymnasienivå så finns det bättre valmöjligheter till sådant. Jag tycker dock också att filosofi är intressant och kanske borde finnas på högstadiet etc., men jag kan förstå varför man prioriterar matematik, kemi, fysik, historia, samhällskunskap etc.
Tycker det är bra att det finns vissa obligatoriska ämnen, men är ju synd att inte alla ämnen kommer med, kanske.
Visst, men sen på gymnasienivå så finns det bättre valmöjligheter till sådant. Jag tycker dock också att filosofi är intressant och kanske borde finnas på högstadiet etc., men jag kan förstå varför man prioriterar matematik, kemi, fysik, historia, samhällskunskap etc.
Tycker det är bra att det finns vissa obligatoriska ämnen, men är ju synd att inte alla ämnen kommer med, kanske.
Filosofi är det ämne jag främst anser borde vara ett obligatoriskt ämne. Jag tror att majoriteten av Sveriges befolkning har mer nytta av filosofi i sitt liv än exempelvis kemi. Till och med nyttigare än andra obligatoriska ämnen. Det behandlar områden som är viktiga för människan och samhället och ja, hela livet i sig. Kemi är så specifikt.
Ju fler ämnen desto bättre, så det är svårt att klämma in allt, men grundläggande filosofi kan inte vara så mycket begärt att ha med. Kanske anser Skolverket att filosofi är för svårt för pubertetens tonåringar?
Jag måste dock säga emot mig själv och säga att jag är glad att jag upptäckte filosofi på egen hand, ty det har blivit mig riktigt kärt på grund av det. Jag tror inte en lärare på högstadiet hade fångat mig på samma sätt som "ödet" gjorde. Många hamnar dock inte i den situationen och upptäcker aldrig filosofi, vilket är det tragiska. Många behöver öka sin tankeverksamhet gällande vissa frågor.
en stor stark
2013-04-19, 16:49
Filosofi är det ämne jag främst anser borde vara ett obligatoriskt ämne. Jag tror att majoriteten av Sveriges befolkning har mer nytta av filosofi i sitt liv än exempelvis kemi. Till och med nyttigare än andra obligatoriska ämnen. Det behandlar områden som är viktiga för människan och samhället och ja, hela livet i sig. Kemi är så specifikt.
Ju fler ämnen desto bättre, så det är svårt att klämma in allt, men grundläggande filosofi kan inte vara så mycket begärt att ha med. Kanske anser Skolverket att filosofi är för svårt för pubertetens tonåringar?
Jag måste dock säga emot mig själv och säga att jag är glad att jag upptäckte filosofi på egen hand, ty det har blivit mig riktigt kärt på grund av det. Jag tror inte en lärare på högstadiet hade fångat mig på samma sätt som "ödet" gjorde. Många hamnar dock inte i den situationen och upptäcker aldrig filosofi, vilket är det tragiska. Många behöver öka sin tankeverksamhet gällande vissa frågor.
Nja jag tycker att vetenskap är viktigare än filosofi. Både de praktiska egenskaperna de har i verkligheten, samt det logiska tänket bakom samt vetenskapens kritiska och skeptiska natur. Även om kemi i sig bara är ett specifikt ämne så anser jag att tänket för att förstå t.ex. kemi (logiskt, analytiskt, kritiskt) är väldigt användbart.
Just vetenskap tycker jag är extremt viktigt.
Men det är klart, hade inte haft något emot att införa filosofi som obligatoriskt.
Edit: Samt att vetenskap i sig ofta för med sig en del filosofi.
Fungerar säkert bra för ett fåtal individer, men dåligt för de flesta.
Sedan beror det ju på vilket/vilka kriterier man använder som utfall av skolningen, för att bedöma om hemskolning är bra eller dåligt. Och även i vilken utsträckning hemskolade barn deltar i annan organiserad verksamhet.
Nja jag tycker att vetenskap är viktigare än filosofi. Både de praktiska egenskaperna de har i verkligheten, samt det logiska tänket bakom samt vetenskapens kritiska och skeptiska natur. Även om kemi i sig bara är ett specifikt ämne så anser jag att tänket för att förstå t.ex. kemi (logiskt, analytiskt, kritiskt) är väldigt användbart.
Just vetenskap tycker jag är extremt viktigt.
Men det är klart, hade inte haft något emot att införa filosofi som obligatoriskt.
Edit: Samt att vetenskap i sig ofta för med sig en del filosofi.
Där håller jag med; vetenskap är oerhört viktigt – på så vis att jag är emot religiösa åskådningar/villfarelser – och på så sätt är kemi ett viktigt ämne, men nyttan av det kan jag ifrågasätta. Gemene man som sällan eller aldrig berörs av kemins vetenskap i sina liv har nog mer nytta av filosofins betydelse och allt vad etik och moral ingår.
Gemene man som sällan eller aldrig berörs av kemins vetenskap i sina liv har nog mer nytta av filosofins betydelse och allt vad etik och moral ingår.
Sådana ämnen blir ju 99% av gångerna bara skit i skolan. Inkompetenta lärare med 50% svårt efterblivna elever är ingen bra grund för givande filosofiska diskussioner. Filosofi är något man måste läsa för att man är intresserad. Plus att jag inte håller med dig i det du skriver.
Jag tror vi ska lämna skolsystemet som det är. Själv är jag tillräckligt medveten om mina brister för att inte våga mig på att förbereda min ungar för gymnasiet, även om jag tycker skolsystemet har otroliga brister.
Ladugårdsdörr
2013-04-19, 17:36
Ett stort antal undersökningar visar att hemskolade amerikanska barn får minst lika bra studieresultat som "normalt" utbildade barn och att de som fortsätter med högre studier i högre grad tar examen. Andra undersökningar visar att de i vuxen ålder i större grad engagerar sig socialt (föreningsliv) och är allmänt "lyckligare".
Runt 2 miljoner amerikanska barn, 100.000+ brittiska barn osv. hemskolas helt eller delvis. Det finns sannolikt gott om erfarenheter att tillgå hur man kan lägga upp utbildningen.
Man har också upptäckt att den inte spelar så stor roll i vilken pedagogik föräldrarna väljer. Kanske man kan påstå att barn lär sig trots, inte tack vare föräldrar eller skola?
Ladugårdsdörr
2013-04-19, 17:41
Jag tror vi ska lämna skolsystemet som det är. Själv är jag tillräckligt medveten om mina brister för att inte våga mig på att förbereda min ungar för gymnasiet, även om jag tycker skolsystemet har otroliga brister.
Skolsystemet kan gott lämnas orört, det hemskolningsanhängare är intresserade av är att ha rätten att utbilda sina barn. Den oengagerade/självinsiktsfulle kan naturligtvis fortsätta sända sina barn till vanlig skola för högeffektiv utbildning i trygg miljö under överseende av några av de skarpaste hjärnor landet kan uppbringa.
Sådana ämnen blir ju 99% av gångerna bara skit i skolan. Inkompetenta lärare med 50% svårt efterblivna elever är ingen bra grund för givande filosofiska diskussioner. Filosofi är något man måste läsa för att man är intresserad. Plus att jag inte håller med dig i det du skriver.
Du säger emot dig själv.
"Inkompetenta lärare med 50% svårt efterblivna elever" och senare "Jag tror vi ska lämna skolsystemet som det är.". Systemet är alltså bra, men inte lärarna?
Håller du inte med mig i något jag skriver eller endast gällande vad jag sa om viktigheten hos filosofin?
hemskolning lär vara riktigt opti egentligen, om man har en pedagogisk och kunnig lärare. Men risken kanske finns att barnet utvecklar någon slags socialfobi pågrund utav bristen på kompisar ifrån plugget
en stor stark
2013-04-19, 17:49
Ett stort antal undersökningar visar att hemskolade amerikanska barn får minst lika bra studieresultat som "normalt" utbildade barn och att de som fortsätter med högre studier i högre grad tar examen. Andra undersökningar visar att de i vuxen ålder i större grad engagerar sig socialt (föreningsliv) och är allmänt "lyckligare".
Runt 2 miljoner amerikanska barn, 100.000+ brittiska barn osv. hemskolas helt eller delvis. Det finns sannolikt gott om erfarenheter att tillgå hur man kan lägga upp utbildningen.
Man har också upptäckt att den inte spelar så stor roll i vilken pedagogik föräldrarna väljer. Kanske man kan påstå att barn lär sig trots, inte tack vare föräldrar eller skola?
Ah okej, men då har man ju som sagt något att jämföra med. Alltså varje person får inte lära sitt barn vad som helst. Vilket jag nog kan tycka är helt okej för många.
Kan du länka till undersökningarna?
nissepelle
2013-04-19, 17:50
En effektiv och naturlig metod för inlärning i trygg miljö. Hitler-Tyskland och Björklund-Sverige är de europeiska länder jag på rak arm kan komma på som har förbjudit hemskolning. Som bekant har Sverige skolplikt inte plikt att lära sig något.
Inga egna erfarenheter förutom att jag genomgått den enormt ineffektiva svenska grundskolan samt lärt min 4-åring enklare läsning, skrivning och räkning. Eller ja, grunderna lade vi nog när hon var 2-3 år, därefter har det gått av sig själv då hon tycker detta var så spännande.
Om vädret är kass i helgen kanske vi plockar fram ordkorten och testar lite med 2-åringen, några minuter bara så att intresset är på topp till nästa gång.
Fan vad duktig du är va, jävla pajas
Diomedea exulans
2013-04-19, 18:08
Det borde tammefan gå under barnmisshandel att låta barnen gå i svensk skola.
en stor stark
2013-04-19, 18:16
De undersökningarna jag kollat på tyder på att det ofta är den lite rikare och mer utbildade vita överklassen som har hemskolning (i större grad), vilket inte gör att det är särskilt förvånande om hemskolade barn generellt klarar sig bättre jämfört med "public school" i USA.
Vilket det inte är något fel på. Dock så är den vanligaste viktiga anledningen att man utbildar sitt barn hemma i USA p.g.a. religiösa orsaker. Vilket jag tycker tar emot lite.
Samt så undrar jag hur det är med hemskolning på gymnasienivå.
sabenada
2013-04-19, 18:22
Många (de flesta?) som "hemskolar" sina barn gör det för att vanliga skolor är för dåliga. Hemskolade barn presterar rejält bättre än statsskolade barn i jämförande tester, i alla länder och konsekvent år efter år. Idag kan svenskar inte skilja på "de" och "dem" ens efter avslutade universitetsstudier. 17 år i skolan och de kan ändå inte stava.
Det är väldigt sorgligt hur svenska föräldrar helt utan tanke stoppar in sina barn i statskontollerade skolor. Om alternativ var lagliga så skulle folk så klart välja bort ett skolsystem som årtionde efter årtionde bara presterade sämre och sämre, men tyvärr råder det totalförbud mot kvalitetsskolor i Sverige (man måste följa statens läroplan, deras betygssystem, anställa lärare som "utbildats" av staten osv) så det bara fortsätter.
Lägg till statsfeminismen till den soppan så är det svårt att förstå hur en förälder som älskar sina söner kan välja att utsätta dem för svensk skolgång. Det är som om en svart familj skulle sätta sina barn i en skola som drevs av en vit-makt-grupp.
Du säger emot dig själv.
Systemet är alltså bra, men inte lärarna?
Nej gör jag inte. Tycker generellt att lärarna i Sverige är för dåliga. Men kan inte se hur föräldrarna skulle ta över och göra ett bättre jobb. Träffat på många föräldrar som inte borde fått skaffa barn, om dom barnen hamnar i hemskolning är dom körda. Totalt fucked.
en stor stark
2013-04-19, 18:27
Hemskolning ska vara tillåtet tycker jag nog. Om det finns bra regler om hur det ska gå till.
Undersökningarna jag har sett tycker jag visar mest på att de rikare, vita med bättre utbildade föräldrar presterar bättre. Av någon anledning. ;)
De undersökningarna jag kollat på tyder på att det ofta är den lite rikare och mer utbildade vita överklassen som har hemskolning (i större grad), vilket inte gör att det är särskilt förvånande om hemskolade barn generellt klarar sig bättre jämfört med "public school" i USA.
Vilket det inte är något fel på. Dock så är den vanligaste viktiga anledningen att man utbildar sitt barn hemma i USA p.g.a. religiösa orsaker. Vilket jag tycker tar emot lite.
Samt så undrar jag hur det är med hemskolning på gymnasienivå.
Även kändisar, men de ingår väl i den "rika vita överklassen".
Ska vi inte gå en gyllene medelväg då (tack Aristoteles) och kombinera både och? Gå till skolan och ta det bästa därifrån, för att sedan komplettera med det bästa hemifrån. Jag kommer bli en optimal far!
en stor stark
2013-04-19, 18:34
Även kändisar, men de ingår väl i den "rika vita överklassen".
Ska vi inte gå en gyllene medelväg då (tack Aristoteles) och kombinera både och? Gå till skolan och ta det bästa därifrån, för att sedan komplettera med det bästa hemifrån. Jag kommer bli en optimal far!
Ja kändisar brukar ju ha bättre förutsättningar i livet ;)
Låter bra det. Finns nog mycket man kan göra på bägge hållen som skulle vara bra på alla sätt.
Edit: Är dock skeptisk till att välja sina egna ämnen.
Ja kändisar brukar ju ha bättre förutsättningar i livet ;)
Låter bra det. Finns nog mycket man kan göra på bägge hållen som skulle vara bra på alla sätt.
Då kan man ju faktiskt gå in på samarbetet mellan skola och hem. Jag är säker på att många lärare gör sitt yttersta trots rådande svåra förhållanden, men det finns nog också många som har obefintlig kontakt med föräldrar (båda parters ansvar). När endast ena parten bryr sig så lider barnet.
Om föräldern skiter i hur det går för barnet i skolan – eller alternativt litar på skolans lärande utan vidare (vilket man förvisso borde kunna göra) – så vet föräldern inte vad barnet kan och kan således inte komplettera de kunskaper som skulle behövas. Om vissa föräldrar tog sitt ansvar så skulle de kunna hjälpa barnet på övrig tid så att de inte halkar efter i skolan.
Alltså, samarbete mellan skola och hem är oerhört viktigt. Givet kanske, men samtidigt inte solklart i praktiken.
en stor stark
2013-04-19, 18:43
Då kan man ju faktiskt gå in på samarbetet mellan skola och hem. Jag är säker på att många lärare gör sitt yttersta trots rådande svåra förhållanden, men det finns nog också många som har obefintlig kontakt med föräldrar (båda parters ansvar). När endast ena parten bryr sig så lider barnet.
Om föräldern skiter i hur det går för barnet i skolan – eller alternativt litar på skolans lärande utan vidare (vilket man förvisso borde kunna göra) – så vet föräldern inte vad barnet kan och kan således inte komplettera de kunskaper som skulle behövas. Om vissa föräldrar tog sitt ansvar så skulle de kunna hjälpa barnet på övrig tid så att de inte halkar efter i skolan.
Alltså, samarbete mellan skola och hem är oerhört viktigt. Givet kanske, men samtidigt inte solklart i praktiken.
Tror definitivt ett bra samarbete mellan förälder och skola är till fördel. Samt att det kan vara till fördel att lasta av skolan lite.
Tror även hemskolning kan fungera bra, bara man har vissa regler att hålla sig till och vissa sätt att effektivt kontrollera hur det går för barnet.
Tror definitivt ett bra samarbete mellan förälder och skola är till fördel. Samt att det kan vara till fördel att lasta av skolan lite.
Nu ska jag vara försiktig, men efter den kommentaren kan man enkelt glida in på problemfyllda förorter och skolan… Det är lockande, men jag låter något mer vara osagt för allas bästa.
en stor stark
2013-04-19, 18:49
Nu ska jag vara försiktig, men efter den kommentaren kan man enkelt glida in på problemfyllda förorter och skolan… Det är lockande, men jag låter något mer vara osagt för allas bästa.
Du menar att skolan i problemfyllda orter är väldigt problematisk?
Du menar att skolan i problemfyllda orter är väldigt problematisk?
Ja, för att svara kort, med tanke på det nämnda om hur viktigt det är med samarbete mellan skola och hem.
en stor stark
2013-04-19, 19:10
Ja, för att svara kort, med tanke på det nämnda om hur viktigt det är med samarbete mellan skola och hem.
Jo precis. Dock så är ju samarbete mellan skola och hem en ganska vagt. Men känns som att det ofta är ett bra steg.
Bara man inte får indoktrinera barnen med vad som helst, så är jag nöjd. ;)
"Jorden är 6000 år gammal".
Jo precis. Dock så är ju samarbete mellan skola och hem en ganska vagt. Men känns som att det ofta är ett bra steg.
Bara man inte får indoktrinera barnen med vad som helst, så är jag nöjd. ;)
"Jorden är 6000 år gammal".
Eller att tomten finns. :cool:
en stor stark
2013-04-19, 19:15
Eller att tomten finns. :cool:
Det brukar man sluta tro på efter en viss ålder, så skulle inte haft något emot just tomten faktiskt.
Vilken fars
2013-04-19, 20:44
Jag skulle kunna hemskola mina barn i ett eller två ämnen. Hemskolning har samma fördelar och nackdelar som kommunal/statlig skola (risk för indoktrinering utifrån statens/förälderns syn).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.