handdator

Visa fullständig version : Det där med att äta regelbundet?

HelloGirly
2013-04-18, 20:21
Vad är det egentligen som är fördelen med att äta små måltider ofta istället för få stora? När man deffar t.ex så handlar det väl om mängden kalorier man stoppar i sig under dagen och det spelar väl ingen roll om man äter alla kalorier under samma måltid kl 20 på kvällen eller om man sprider ut det under dagen? Har dock några bekanta som är utbildade dietister och dom hyllar ju ändå det där med att äta ofta och påstår att det påverkar vikten.

Nu vill jag höra era åsikter!

Nebuchadnezzar
2013-04-18, 20:27
Har dock några bekanta som är utbildade dietister och dom hyllar ju ändå det där med att äta ofta och påstår att det påverkar vikten.

Nu vill jag höra era åsikter!

Man brukar då mena en indirekt påverkan då regelbundna måltider för många är ett bra verktyg för aptitreglering. Vissa behöver ha struktur på sitt ätande, helt enkelt.

tjing
2013-04-18, 20:30
Det påverkar också enzym involverade i metabolism som uppregleras när vi vanligtvis äter, vilket gör att man tar hand om maten bättre om man äter vid någorlunda regelbundna tider.

sp0941
2013-04-18, 22:10
Allt det föregående medlemmar sa, plus en sak till; att det är den största myten ever, att det skulle vara det mest optimala på nåt sätt alltså.

anvihl
2013-04-18, 22:15
Under deff skulle jag aldrig äta många små måltider blir aldrig mätt och finns ju ingen stor fördel med det. Magen fungerar lite bättre det är väll det enda.

Under överskott däremot kan det vara riktigt jobbigt att få i sig tillräckligt med mat om man bara äter 1-2 stora mål om dagen. Jag tror personligen detta är anledningen till att man ser BB proffs äta 6-8 mål om dagen. Jag själv använder periodisk fasta men skulle inte vilja dra i mig proffsens dagsintag på ris,kyckling i en sittning fy faaaan.

mikaelj
2013-04-18, 22:22
Äta regelbundet är nog en bra idé, men det betyder inte att man måste äta ofta.

monstea
2013-04-19, 21:59
Man brukar då mena en indirekt påverkan då regelbundna måltider för många är ett bra verktyg för aptitreglering. Vissa behöver ha struktur på sitt ätande, helt enkelt.

Absolut, vill bara att "vissa" ska betonas lite extra. Må hända att vissa reglerar aptiten bättre med att äta ofta, för mig funkar det tvärtemot. Att äta ofta innebär ett enormt sug, att äta sällan nästan elimerar godissuget. Således äter jag mindre totalt sett om jag äter sällan! Jag tycker alla ska prova vad som passar en själv, ovetenskapligt men logiskt :-)