Visa fullständig version : Hur länge sover du om du inte ställer klockan?
Hur många timmar sover du om du inte ställer klockan?
Om du inte ställer klockan över en längre period som till exempel semester. Hur länge sover du då?
Skriv gärna hur gamla ni är också.
Beror på om jag ställer in mig mentalt på att sova ut eller gå upp tidigt.
Sällan mer än 8 timmar dock (hur trött jag än är), oftast 6,5-7 timmar. 25 år still...
beror på hur jag sovit dagarna innan, men oftast 8-10h. 21år.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Jag har märkt att min kropp kräver en hel del sömn trots att jag numera är över 30. Jag klarar mig såklart fint med att sova mindre men då jag inte ställer klockan så blir det fort 10-12h sömn. Jag har jobbat skift dom sista 10 åren så jag har ingen inbyggd klocka i kroppen.
Runt 10 timmar. Blir ofta seg efter det dock
20 år.
Det beror väl lite på vad jag gjort under dagen och när jag går och lägger mig, men 7-8h utan att vakna brukar jag sova om jag inte ställer klockan. Sover jag mer än 9h så blir jag helt dåsig hela dagen normalt sett. 28 år gammal är jag.
Raschmus
2013-04-18, 15:25
Har jag semester länge så drygt 8h.. Första veckan efter hårt arbete så 10-12h
~7-8 timmar
20 år.
Tycket även det är lite lustigt att om jag ställer klockan så vaknar jag ~90% av tiden 1-5 minuter innan den ringer.
Stefan J
2013-04-18, 15:27
10-12h de första dagarna, sen kryper det ner mot 8-9 samtidigt som jag förskjuter dygnet så att jag somnar 3-4 på natten och stiger upp vid 12-13 på em. Just av ovanstående anledningar ser jag till att splitta upp min semester/ledighet så den aldrig är längre än 2 veckor, jag funkar inte utan rutiner. :)
Är 32 år.
exevision
2013-04-18, 15:33
Just över 7 timmar skulle jag tro. Ändrade träning (hårdare) och rutiner (lägger mig på fastare tider) i januari och blev morgonpigg och kan knappt sova längre än 7 timmar nu. Men jag är nog piggare än någonsin! Men jag vet ju inte hur det blir under semestern ;) Dock så brukar jag alltid sova mindre under sommaren med bibehållen pigghet. 36 år.
10-12h de första dagarna, sen kryper det ner mot 8-9 samtidigt som jag förskjuter dygnet så att jag somnar 3-4 på natten och stiger upp vid 12-13 på em. Just av ovanstående anledningar ser jag till att splitta upp min semester/ledighet så den aldrig är längre än 2 veckor, jag funkar inte utan rutiner. :)
Är 32 år.
Intressant. Jag gör likadant fast jag brukar inte förskjuta dygnet mer än till två på natten. Det brukar sluta med att jag somnar vid två och vaknar runt 11-12
7 timmar vanligen, 8 om jag är sliten. 25år gammal.
Just över 7 timmar skulle jag tro. Ändrade träning (hårdare) och rutiner (lägger mig på fastare tider) i januari och blev morgonpigg och kan knappt sova längre än 7 timmar nu. Men jag är nog piggare än någonsin! Men jag vet ju inte hur det blir under semestern ;) Dock så brukar jag alltid sova mindre under sommaren med bibehållen pigghet. 36 år.
Med eller utan klocka?
Knatcharn
2013-04-18, 15:35
Ca 9 timmar, jag är 20 år. :)
Landar väl ofta runt 7 timmar, ibland lite mer, ibland lite mindre och ibland mycket mindre.
Sömnrekordet ligger på 9 timmar.
Fyller 25 i år.
Helger utan väckarklocka ca 6-8 timmar, i perspektiv mot vardagar med väckarklocka 5-7 timmar. Efter fyllekvällar verkar snittet ligga väldigt lågt, ca 4-5 timmar sömn får jag då ca, slipper oftast bakfylla också konstigt nog. 19 år gammal.
Anton Fräs
2013-04-18, 15:45
9 timmar cirka.
Helger utan väckarklocka ca 6-8 timmar, i perspektiv mot vardagar med väckarklocka 5-7 timmar. Efter fyllekvällar verkar snittet ligga väldigt lågt, ca 4-5 timmar sömn får jag då ca, slipper oftast bakfylla också konstigt nog. 19 år gammal.
Jag har märkt att jag oftast får betydligt lindrigare baksmälla om jag får lite sömn. Kommer jag hem sent, typ 4-5 på morgonen så sover jag oftast inte mer än 4-5h och blir nästan aldrig bakfull då. Jag antar att man inte hinner bli bakfull och att man är mer benägen att försöka styra upp en eventuell baksmälla när man vaknar än när man går och lägger sig.
PureWhey
2013-04-18, 15:55
8-14 h, 20 barre
7-9h, vaknar aldrig efter kl 10 om jag kommer i säng före kl 2.
Sover av någon anledning alltid nästan exakt 7 timmar. Oavsett om jag ställer klockan eller ej
Ålder 27,bör väl också tillägga två barn, fem och tre.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
om jag inte har någon tid att passa en längre tid så vaknar jag alltid 10:20-10:40, oavsett.
Jag valde rebellknappen på instinkt, jag kunde inte hålla mig
Chilla mamma
2013-04-18, 16:53
Sover LÄTT över tolv timmar om jag inte ställer klockan. 13-14h kanske. När jag har en längre tids ledighet förskjuts alltid dygnet, då jag måste lägga mig senare och senare varje dag, och också gå upp senare och senare
Brukar vakna upp runt 0400, som om min kropp inte behöver sova mer. Ska upp 05.30 och jag sover från 10-12
18år och 10h om jag inte sovit lite under en längre period. Har en gång lyckats sova 18h utan några hjälpmedel.
eternallord
2013-04-18, 17:34
cirka 7 timmar, men om jag inte behöver gå upp så somnar jag lätt om och kan göra det flera gånger
vardagar blir de mindre någon dag på helgen sover jag ut 14 timmar ibland mer haha händer iaf.
under tonåren kunde jag sova som sjutton, äta sova äta sova typ.
och efter dreamhack en gång sov jag exakt 25 timmar typ läskigt.... somnade 6 på morgonen och vaknade kl 7 ett dygn efter och trodde jag sovit 1 timma först men omg ny dag och 25 timmar senare...
Vaknar när det blir för ljust ute, runt kl 9 för det mesta. Undantag är när jag jobbat natt och inte går i säng först kl 7 ungefär, då sover jag till ~12.
Vaknar förvånansvärt ofta 08.30(ganska exakt) om jag inte ställer något klocka, detta oavsett om jag lagt mig vid 10 eller 12 kvällen innan.
7h eller så, iaf tidigt in på semestern.
Vaknar mellan 04:30 - 06:00 för att min "älskade" katt känner sig hungrig då. Nu går det på rutin även om jag sover borta kan jag inte sova mer än till kl 6
exevision
2013-04-18, 18:37
Med eller utan klocka?
Utan. Bor i norra delen av landet så på sommaren är det väldigt ljust. Har dock köpt en sovmask nu för att detta inte korta ner min sömn. Dock har jag aldrig upplevt att det minskat min pigghet över dagen på sommaren. Minns att det sagts att sömnbehovet är mindre under sommaren pga ljuset.
11h är definitivt inte ovanligt om jag inte ställer klockan.
OM jag inte har glömt dra för gardinerna. Har jag glömt det så är det typ vid första ljuset, även om det så är 20 min efter att jag somnat.
10-12h beroende på när jag lägger mig osv
Hade varit riktigt gött att kunna vakna pigg och återhämtad efter bara 8h...
Ställer jag klocka så behöver jag 9.5-10h för att känna mig helt pigg och fräsch.
29år gammal
Har faktiskt ingen aning. Ställer alltid klockan, eller så kommer sonen, kommer inte ihåg när jag inte hade endera senast faktiskt.
Alldeles för mycket. Runt 9-10. Trots att jag vet att både min kropp och mitt sinne fungerar bäst när jag håller det till runt 6-7 timmar. Men det är ju så skönt att sova. :D
Fyller 26 i år.
6 timmar ungefär, om jag följt normala rutiner dagarna innan. 17 år.
Det blir några timmar extra mot när jag ställer klockan. Om jag flera dagar i rad inte ställer klockan och går upp när jag känner mig utvilad så förskjuts uppvaket hela tiden eftersom jag både är vaken längre och sover längre.
Captainwide
2013-04-18, 20:51
6 timmar ungefär, om jag följt normala rutiner dagarna innan. 17 år.
This. Samma ålder och samma resultat.
Jag kan sova till 15-16 utan problem men brukar försöka masa mig upp vid 12-13. Min klocka fungerar precis som Stefans och vill egentligen helst leva 13-05 ungefär. Att avsluta dagen med att se solen gå upp är fantastiskt!
Jag kan sova till 15-16 utan problem men brukar försöka masa mig upp vid 12-13. Min klocka fungerar precis som Stefans och vill egentligen helst leva 13-05 ungefär. Att avsluta dagen med att se solen gå upp är fantastiskt!
Sluta med joltcolan!
Sover 7-8 timmar och vaknar alltid mellan 0600-0745. Även under semestern.
Sluta med joltcolan!
Sover 7-8 timmar och vaknar alltid mellan 0600-0745. Även under semestern.
Joltcola dricker bara Microsoft-spelare och andra backuprumsvaktmästare.
Jag hatar folk som vaknar tidigt. Mycket!
7-8h sover jag normalt, iaf nu när solen fått för sig att göra det ljust på dagarna. Vaknar alltid vid 5-6 pga att det börjar ljusna. Kan somna om de dagar jag jobbar kväll och dra mig till 8-9.
När jag tränade SL behövde jag däremot 10-12h för att kunna fungera.
Jag kan lätt sova 10 timmar efter ett hårt benpass.
Chrillee
2013-04-18, 21:28
Jag kan lätt sova 10 timmar efter ett hårt benpass.
Bröstpass då?
Mellan 10-12h, fast det får oftast motsatt effekt och man går omkring halvt förstörd på sina lediga dagar.
gratefuldead
2013-04-18, 21:29
Brukar nästan alltid vakna runt 10, oavsett när jag lägger mig.
Herr Oberst
2013-04-18, 21:38
Är 32 år.
Yo bro
Jag skriver under på allt, inkl åldern
Bröstpass då?
10 timmar kan jag nog klämma ur mig även efter ett bröstpass.
Jag tenderar satt sova för lite på vardagarna för att ta igen det på helgerna. Vidare känner jag igen mig i Stefan J, jag fuckar upp dygnsrytmen när jag har semester.
7-8h, närmare 8 tror jag. Men det är så svårt att säga. Det är alltid något som påverkar nattsömnen åt det ena eller andra hållet. Under semestern t.ex är det så förbannat ljust och varmt att man inte kan sova av den anledningen. På helger så är man ju helt slut för att man sovit för lite i veckan. Övriga lediga perioder rycks sönder av andra planer, eller dåligt samvete för att man sover bort hela förmiddagen, så då ställer jag klockan iaf.
+1, synd att det fungerar så dåligt med övriga samhället och jobbet att leva så.
30+
~10 timmar ifall jag lagt mig efter att varit uppe för länge. Jag har ingen dygnsrytm att tala om. Många gånger är jag vaken 21-23h och har jag ingen tid att passa dagen efter så blir det oftast 10 timmar, efter går jag upp för att det är segt att ligga och dra för länge.
Men annars är det sova ~5-6h varje vardag och till helgerna fucka upp det helt :)
JakeShaft
2013-04-19, 00:53
Mitt rekord är 40 timmar, över 30 är sällsynt men över 20 timmar är vanligt. 27 år. Har givetvis ett fel som gör att min kropp inte har en aning om när jag är trött eller pigg. Jag kan inte direkt skryta med att jag är starkast så jag får skryta med att jag kan sova längst och förmodligen vara vaken längst.
olle lindblad
2013-04-19, 05:29
Vet inte hur länge jag skulle kunna sova nu, blir alltid väckt av barnen. Förmodligen runt nio timmar, alltid haft mycket svårt att sova riktigt länge. Under en längre period (två år ungefär) vaknade jag alltid automatiskt efter drygt sex timmar. Rekordet ligger på tretton, men då hade jag varit vaken i två dygn innan.
minimalist
2013-04-19, 05:57
På sista tiden har jag vaknat vid sex oavsett när jag har gått och lagt mig. Vilket är jävla irriterande, med tanke på att jag inte behöver gå upp för ens sju. Den där missade timmen sömn gör alldeles för mycket.
nissepelle
2013-04-19, 06:24
Jag brukar oftast sova med ej förtäckta fönster. Vaknar då automatiskt när det börjar bli ljust ute, tänker mig att jag vaknar av ljus därför att det är bra att vakna vid den tiden, och sova när det är mörkt. Dessutom skönt att komma upp vid runt den här tiden på morgonen, få gjort saker och känna sig pigg och alert hela dagen. Än att dra för fönstren och vakna vid lunch helt mosig i skallen och gå hela dagen och känna mig seg.
Johnny Furu
2013-04-19, 06:30
nog blir det 11-12h typ om inte klockan ringer.
med normala 8h får jag knappt upp ögonen
31 år
Jag önskar jag kunde sova längre än jag gör, blir ofta mycket förvånad om jag vaknar efter nio en lördag utan väckarklocka, vaknar ofta runt sju på lördagar.
Snittar sju-åtta timmar under veckan och blir väldigt påverkad av att få för lite sömn. Har svårt att "sova ikapp" och sova längre på helgerna, annars hade det varit en fin lösning. Är 30 år.
8-9 timmar ungefär. Sover jag längre blir jag bara tröttare men ändå är det så in i helvete svårt att tvinga sig upp när man ser att klockan är typ 10 på förmiddagen. Skandal. 21 år ung.
+1
Så jag brukar få ställa larm på helger och liknande.
Det beror på mycket. Första natten oftast 12 timmar, sen går det mot 8 timmar. Det ligger en slola för yngre barn utanför mitt fönster så är det vardag brukar jag vakna av dem. Om jag är hemma hos mina föräldrar vaknar jag ofta av att någon där för lite oväsen.
Joltcola dricker bara Microsoft-spelare och andra backuprumsvaktmästare.
Jag hatar folk som vaknar tidigt. Mycket!
Haha! jag hatar dig med snäckan. :em:
Beror helt på när man somnar. Somnar jag vid 00 så vaknar jag allt som oftast av mig själv vid sjutiden. Mer normalt är 01-02 och vaknar av mig själv vid 8 på. Vaknar väldigt sällan av väckarklocka, ställer bara in den för att försäkra mig mot försovningar men den brukar allt som oftast ringa när jag är påväg ut genom ytterdörren. Tycker en fin morgon är bland det bästa som finns. Ännu mer om man är ute i naturen, då kan det vara rent magiskt! :)
Svaret är alltså 6-7 h och 27 år.
exevision
2013-04-19, 09:29
Inatt sovde jag ganska exakt 7 timmar. Försökte verkligen sova mer. Men det extra blev liksom bara vila, ingen sömn. Helt pigg och kry. Så min kropp verkar gilla 7 timmars sömn :)
Jag har sovmorgon idag, den enda på flera veckor- såg verkligen fram emot att få sova ut.
Vaknar då istället kl. 06;14 och kan inte somna om?
Annars vaknar jag senast 9 och känner mig stressad om jag inte går upp inom en timme. (vi har inga barn eller hund, så man har ingen anledning att gå upp)
På sommaren när jag är i sommarstugan vid havet så sover jag däremot kanske 12h i sträck- MINST och det tar ett par dagar att komma i fas. Så där trött att det bara inte går att ta sig upp ur sängen. Händer aldrig hemma?
ca 6-8 timmar, brukar vakna och gå upp kl 6 oavsätt om jag ställer klockan eller inte. Men är sjukligt kvällstrött istället, börjar gäspa vid 21 redan, och är sällan uppe längre än 22 helg som vardag.
Herman H
2013-04-19, 14:54
Jag kan inte säga att jag sover ett vist antal timmar, i stort sett så spelar det ingen roll när jag somnar, jag vaknar ändå senast 7:00 iaf. (går upp 5.50 när jag jobbar)
37 år
Diomedea exulans
2013-04-19, 15:00
8 timmar nästan exakt, är 29 år.
Degpekka
2013-04-19, 15:36
>12h
Ni som vaknar typ 07 på helger,semestrar,ledighet. Vad i helv göra hela dagen? Lär ju vara ändlösa dagar. Och sen vara pisstrött på kvällen när man verkligen kan göra nått värt som middag, festa, date, bio, etc ?
Herman H
2013-04-19, 17:53
Ni som vaknar typ 07 på helger,semestrar,ledighet. Vad i helv göra hela dagen? Lär ju vara ändlösa dagar. Och sen vara pisstrött på kvällen när man verkligen kan göra nått värt som middag, festa, date, bio, etc ?
Jag förstår inte hur man kan sova så mycket som fram till 12 t.ex. vi är alla olika men det som tar upp det mesta av min tid (förutom jobb) är: Äta, träna, städa, äta, trädgård, lämna grabben, äta, hämta grabben, tömma diskmaskinen, hänga lite tvätt, vika tvätt, äta, glo på datorskärmen, träna, äta, glo på TV en 30 minuter eller nått, sova.
Man kan på det lägga till saker som man bara gör ibland som handla, umgås med tanten (man hinner för fan inte det i det vanliga schemat), renovera kåken osv, det är ingen brist på sysselsättning kan jag lova.
Ibland, så där en eller möjligtvis två gånger i månaden har man en timme eller två över till någon polare.
Dyrgripen
2013-04-19, 18:58
Brukar somna runt 22 tiden, ställer klockan på 6 och vaknar pigg. Men glömmer jag att ställa klockan brukar jag vakna vid 1-2 tiden på dagen, trött som fan.
Intressant. Jag gör likadant fast jag brukar inte förskjuta dygnet mer än till två på natten. Det brukar sluta med att jag somnar vid två och vaknar runt 11-12
Jag är inte trött vid två men däremot går jag och lägger mig då för att jag vet att det blir jobbigt på måndag om jag inte gör det.
Annars är även jag likadan.
7-8hrs, klickade 8. 43år.
Rikard Jansson
2017-01-10, 20:39
Förr i tiden 12-14 timmar. Numer 8.
Rolfarsson
2017-01-10, 20:43
~10 timmar, 27 bast.
Starke75an
2017-01-10, 20:44
6 timmar
12 till 20 timmar så ~16 timmar.
23 år.
Låt se här nu. Om jag kommer i säng vid 02, vilket är vanligt, brukar jag vakna pissenödig mellan 05 och 07 och sen somna om till 11-12. Så 9-10 timmar. Svarade 9. 29 barre. 702 inlägg. 28 kg i preachercurl med hantel.
12 till 20 timmar så ~16 timmar.
23 år.
Kanske dags att få lite rätsida på livet? :)
Låt grabben få sova!
Gillar man att sova precis som vissa gillar att kolla på TV eller spela pingis så kan man väl få göra det då?
?
Jag sover upp emot 18 timmar om jag inte aktivt tar mig upp. Det har ingen koppling till hur jag i övrigt sköter livet.
Jakobson
2017-01-10, 21:38
Mitt sömnmönster har spårat efter nyåret, sover 2-4h på 3 dygn sedan somnar och sover i över 24h, försöker få ordning på det men ja
Rolfarsson
2017-01-10, 21:58
Jag sover upp emot 18 timmar om jag inte aktivt tar mig upp. Det har ingen koppling till hur jag i övrigt sköter livet.
Dom gångerna som det har skett så måste det ha känts som att du har blivit överkörd av ett tåg när du har vaknat va? ;)
Låt grabben få sova!
Gillar man att sova precis som vissa gillar att kolla på TV eller spela pingis så kan man väl få göra det då?
Sätt det i samband med killens inlägg i förbannad-tråden, och i princip alla hans inlägg på forumet någonsin ^^
Jakobson
2017-01-10, 22:28
Sätt det i samband med killens inlägg i förbannad-tråden, och i princip alla hans inlägg på forumet någonsin ^^
Hur är det din ensak eller ens on topic?
Dom gångerna som det har skett så måste det ha känts som att du har blivit överkörd av ett tåg när du har vaknat va? ;)
Nä. Man är dock seg.
Det är på grund av mina mediciner, dock. Om jag inte ska göra något så blir det 18 timmar sömn per dygn. Jag går dock vanligtvis upp efter kanske 12 timmar för att jag har saker att göra, så 18 tillhör ovanligheterna men det är så länge jag sover om jag sover ad libitum.
Shqypnia
2017-01-10, 23:18
8-9h. Men det skiljer sig åt mkt.
Magnus Larsson
2017-01-10, 23:27
Barnen väcker mig. Typ 6 h då
An Iron Soul
2017-01-10, 23:39
Beror på om jag ställer in mig mentalt på att sova ut eller gå upp tidigt.
Har jag något viktigt för mig eller vill hitta på något så går jag oftast upp tidigt automatiskt.
Samma sak på vardagarna/arbetsdagarna. Då vaknar jag oftast 1-2 gånger innan larmet börjar. Ungefär 10-15 minuter innan larmet tjuter varje gång.
Men har jag en helg där jag inte planerat att göra någonting så blir det oftast att jag sover till 10:00-12:00. Sitter uppe kvällen innan upp till småtimmarna.
Jag är mer av en nattmänniska i grunden. Men har oftast tillräckligt med diciplin för att stänga av och gå till sängs om så behövs.
Ibland händer det att jag lägger mig i sängen och bara kopplar av. Typ redan kl 19:00 och lyssnar på en podcast/se på sport/se på film. Skön grej att göra emellanåt.
Har sällan problem med att somna. Bortsett från om det är NHL/UFC då kan det vara jobbigt i 2 dagar sen går det över.
Sohlsken
2017-01-10, 23:48
Det varierar kraftigt, beroende på tid på månaden, hur länge jag har varit vaken och hur långt jag har sprungit/hur aktiv jag har varit under dagen. Sedan jag började springa längre blir sömnen även den längre. Efter 13km kan jag nog lätt dra 10-12 timmar utan att bli mosig.
I snitt blir det väl 8-9 timmar. Maken vaknar alltid, rör på sig, och väcker mig.
Jag kan ställa en mental väckarklocka, men det räknar jag som att ha väckarklockan på.
14-16 timmar, ibland 18.
Får jag kalla dig Herr Katt? :) Jag förstår att det är p.g.a. dina mediciner, men jag måste ändå fråga.
Låt se här nu. Om jag kommer i säng vid 02, vilket är vanligt, brukar jag vakna pissenödig mellan 05 och 07 och sen somna om till 11-12. Så 9-10 timmar. Svarade 9. 29 barre. 702 inlägg. 28 kg i preachercurl med hantel.
Samma här faktiskt fast en mer pissepaus och några random uppvak> somna om (oftast) direkt.
Har jag kört krävande marklyft och/eller kvällspass är det sover en timme, vaken en timme, sover en timme, vaken en timme. :pP
Mitt personbästa är 22:00 till 18:00 (20 timmar). Dock fuskade jag och intog 50mg theralen. 14-16 timmar kan jag sova rent om jag har haft några nätter med 4-6 timmars sömn på raken.
Fungerar bra på 6-7 timmar. Bättre än om jag sover 10 timmar iallafall (blir sömngroggy och stel i kroppen). Öh nu gick jag offtopic sorry.
7 timmar, det är i stort sätt fysiskt omöjligt att sova längre. I 30 års åldern, har sovit 6-7 timmar i många år.
ARMSTARK
2017-01-11, 08:47
Jag har inte ställt klockan sen 20-års åldern, försover mig en gång om året typ. Jag sover så länge jag behöver sova, dock vaknar jag en/två gånger i timmen på morgontimmarna så det är bara att välja när jag ska stiga upp.
Stonemountain
2017-01-11, 08:59
Ca 8 timmar med en ålder av 41 år.
MackeJuve
2017-01-11, 09:01
Under semestern vet jag inte. Fredag till lördag blir det nog ca åtta timmar. En gissning är väl att det blir något liknande under semestern.
Vaknar i stort alltid runt 6:30, oavsett när jag lägger mig. Men är helt klart en morgonmänniska, blir trött på kvällen och brukar ofta gå och lägga mig vid 22-23 även när jag har semester. Så ca 7 timmar sömn sedan kan jag inte sova mer även om jag vill.
45 år, och det påverkar helt klart, kunde sova mer när jag var yngre.
Bjorneman
2017-01-11, 09:13
12 h de första nätterna och sedan 8-10 h. Slöpick? Ja.
6-8, beror på hur jag sovit dagarna innan.
det beror lite på vad jag ätit. har jag tryckt i mig massa kolhydrater kvällen innan kan jag sova 10-12 timmar och ändå må skit. äter jag lchf så i regel 7-8 timmar.
jag ligger inte och drar mig heller, det är upp inom 5 min av vaknande. har jag däremot vaknat av väckarklockan kan jag hålla på och snooza hur länge som helst.
Hallberg
2017-01-11, 10:16
Jag vet faktiskt inte.
Ungarna väcker mig i princip alltid senast klockan 6 när vi är lediga. I veckorna går jag upp 30-60 min tidigare än så. Skulle jag på något magiskt vis få sova ostörd skulle jag säkert sova ganska länge första natten pga ständig sömnbrist, men historiskt sett (innan barn) vet jag att jag vanligen vaknade 6-7 på morgonen om jag somnade före midnatt. Tidigare på sommaren och senare på vintern. Så jag hade väl ett grundbehov på ca 7h som ca 30-åring. Jag tror inte att jag behöver vare sig mer eller mindre nu. Jag är snubblande nära 39 år.
Rolfarsson
2017-01-11, 13:55
Nä. Man är dock seg.
Det var det jag menade, det räcker med att jag själv sover 10 timmar för att jag ska känna mig dåsig och seg minst halva dagen ;)
dream_theater_
2017-01-11, 21:07
Ställer jag inte klockan vaknar jag aldrig. 27 år, dömd till att vara konstant tonåring.
Gick och la mig ungefär 00.30 igår, vaknade runt 19.30 idag.
Starke75an
2017-01-11, 21:11
Gick och la mig ungefär 00.30 igår, vaknade runt 19.30 idag.
Dags att gå till sängs snart igen då?
Nä, får nog bli att vara vaken tills runt 21 imorgon istället.
Diomedea exulans
2017-01-11, 21:27
Ställer jag inte klockan vaknar jag aldrig. 27 år, dömd till att vara konstant tonåring.
Att deffa blir ju enkelt för dig. Sov 4 dygn, vakna och svulla i ett dygn, sov 4 dygn till, osv.
Det beror på när jag lägger mig. Vaknar ungefär samma tid ändå.
Att deffa blir ju enkelt för dig. Sov 4 dygn, vakna och svulla i ett dygn, sov 4 dygn till, osv.
Låter jävligt katabolt tbh :/
upperkatt
2017-01-12, 08:54
"Sov dig smal!
Några kilo för mycket? Snark. Att sova sig smal låter som en dröm, men nu har svenska forskare sett ett samband mellan dålig sömn och övervikt."
http://www.aftonbladet.se/wellness/article16988317.ab
spoonchest
2017-01-12, 11:19
runt 8 timmar. Men eftersom jag inte behövt ställa klockan, har jag inget vettigt att göra, så jag ligger och slösurfar på mobilen och slocknar igen efter en timmes vakenhet. Så om vi säger 10 timmars sängliggande iaf, innan kaffe- och toabehovet blir för stort.
Shqypnia
2017-01-12, 11:34
Jag somna ca 02 igår och vakna 11 idag, men hade kunnat sova längre.
Lafayette
2023-09-14, 15:59
10 timmar.
Mellan kl 04-05. Sömnapne´är skit...
6-8 timmar, vaknar ofta pigg. Även om jag lägger mig sent så vaknar jag tidigt ändå var inte så innan men blivit så senaste åren.
Mellan kl 04-05. Sömnapne´är skit...
Har du ingen maskin för detta? Tar du tupplur dagtid?
Har du ingen maskin för detta? Tar du tupplur dagtid?
Kan inte ta tupplur, kommer inte till ro. Får en Bane-mask om en vecka...
7,5 bra sömn är perfekt, då är jag skarp
Går jag och lägger mig halv 9 och somnar innan halv 11 så vaknar jag av mig själv mellan 6 och 7
34 år småbarnspappa
Langster
2023-09-18, 10:44
8-12 timmar. Sover oftast bättre ju längre jag sover, bästa timmarna är mellan kl 6 - 11 på morgonen typ. Nu går jag i princip aldrig upp efter 6 längre dock.
Jag vaknar dock oftast vid den tiden av mig själv, alltså kl 5 - 7 även om jag inte ställer klockan. Sömn långt in på förmiddagen sker bara när jag inte har någon anledning att gå upp - vilket är aldrig nuförtiden.
Langster
2023-09-18, 10:46
Förtydligande, jag sover alltså 4-12 timmar utan väckarklocka, det beror mer på när jag somnat och om jag behöver gå upp än att klockan ringer.
dluddeckens
2023-09-19, 08:29
Vardagar ringer klockan 06:20 - dödstrött.
Helgen ringer inte klockan, då vaknar jag oftast 07:00 och kan inte somna om. Störigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.