handdator

Visa fullständig version : skräpmat efter träningen?

gammelsmurfen
2004-02-24, 13:14
Jag håller nu en seriös deff och har tänkt på vad man sätter i sig efter träningen.
Vad tror ni om att efter ett intensivt styrkepass slänga i sig typ pizza eller annan skräpmat/snabbmat allt för att stilla gottesuget.
Det sägs ju att det är svårt att bli fet av dagens första mål och målet efter träningen.
Givetvis måste jag se till o få hyfsat snabba kollisar o bra protein med i käket det har jag förstått.
Problemet är ju att det kommer att bli ganska flottigt!
Kommer jag sabba hela deffen/återhämtningen om jag tex skulle käka en gyrosrulle med ris och juice till eller en megameny?
Idag blir det ju en proteindrink med lite bananer o riskakor efteråt och det dämpar ju inte sötsuget ett dugg.

ROCKA PÅ!

King Grub
2004-02-24, 15:38
Visst skulle sådan mat fungera någorlunda i återhämtningssyfte. Dock är en pizza antagligen alldeles för fettrik för att kunna anses som optimal föda efter ett träningspass.

Varför inte använda skum- eller gelégodis som kolhydratkälla efter passen? Det gör jag alltid, och slipper därmed något som helst sötsug resten av dagarna. Optimal kolhydratfördelning har det också.

Dolce
2004-02-24, 16:25
Originally posted by King Grub
Visst skulle sådan mat fungera någorlunda i återhämtningssyfte. Dock är en pizza antagligen alldeles för fettrik för att kunna anses som optimal föda efter ett träningspass.

Varför inte använda skum- eller gelégodis som kolhydratkälla efter passen? Det gör jag alltid, och slipper därmed något som helst sötsug resten av dagarna. Optimal kolhydratfördelning har det också.

Hur många te x geléhjärtan behöver man äta?
Och vad är det för energiberäkning på dom?

King Grub
2004-02-24, 16:27
Originally posted by Dolce

Hur många te x geléhjärtan behöver man äta?
Och vad är det för energiberäkning på dom?

Skum- och gelégodis innehåller runt 80 gram kolhydrater per 100 gram godis och inte mycket annat. Samma kolhydratrekommendationer när det gäller dessa som andra källor: 0.8 till 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt, på ett ungefär.

Dolce
2004-02-24, 16:29

Skum- och gelégodis innehåller runt 80 gram kolhydrater per 100 gram godis och inte mycket annat. Samma kolhydratrekommendationer när det gäller dessa som andra källor: 0.8 till 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt, på ett ungefär.

Så en 80g(väger 85) gelehjärtan är enligt dig ett bra matkälla direkt efter träning om jag förstår det rätt?

King Grub
2004-02-24, 16:34
En ypperlig källa. 90-100 gram. Tillsammans med protein, naturligtvis.

Genesis
2004-02-24, 16:34
Originally posted by Dolce

Så en 80g(väger 85) gelehjärtan är enligt dig ett bra matkälla direkt efter träning om jag förstår det rätt?
80 g geléhjärtan innehåller 64 g kolhydrater, så lite till går det nog åt.

shirunai
2004-02-24, 16:45
synd att det är så mycket kolhydrater i dem borde vara 40-50g/100g gummigodis....på deffen kör jag bara 40g kolhydrater, så 50g godis är så lite :/

King Grub
2004-02-24, 16:46
Originally posted by shirunai
synd att det är så mycket kolhydrater i dem borde vara 40-50g/100g gummigodis....på deffen kör jag bara 40g kolhydrater, så 50g godis är så lite :/

Varför så lite efter träningen? Det förbättrar inte deffen på något sätt, bara försämrar återhämtningen.

gammelsmurfen
2004-02-24, 17:44
Ok , kanske blir o glufsa i sig lite skumgodis med andra ord.
å andra sidan känns det för mig lite jobbigt o dricka protte o smågodis i omklädningsrummet när jag hellre sätter mig ner i lugn o ro o smurfar någon maträtt.
Befinner mig oftast på ute på stan efter träningen så det känns lättare o glida in på nåt mathak än o ha maten med sig i väskan om ni förstår vad jag menar

WHITEFOLKS
2004-02-24, 18:28
helt upp till dig hur du löser det hela, man behöver ju inte alltid göra det som är "optimalt"..

Man and Machine
2004-02-25, 00:20

Varför så lite efter träningen? Det förbättrar inte deffen på något sätt, bara försämrar återhämtningen.

När ska man då dra ner på maten? Eller rättare sagt under vilket mål ska man göra det? Frukost sägs ju vara viktigt så även innan och efter träning. De andra små matmålen är ju redan så små så att dra av från dem skulle mer eller mindre innebära en uteslutnign av dem?

King Grub
2004-02-25, 11:01
Originally posted by Man and Machine

När ska man då dra ner på maten? Eller rättare sagt under vilket mål ska man göra det? Frukost sägs ju vara viktigt så även innan och efter träning. De andra små matmålen är ju redan så små så att dra av från dem skulle mer eller mindre innebära en uteslutnign av dem?

Det totala energiintaget under dygnet är det viktiga, och att man samtidigt ser till att få i sig tillräckligt med protein varje mål för att ha ständig tillgång till aminosyror, samt tillräckligt med kolhydrater så blodsockret inte sjunker för lågt med glukagonpåslag som följd. Just frukost och efter träningen tror jag det är viktigast att få i sig kolhydraterna; om man måste får man väl sänka intaget av just dessa de övriga målen, men inte för mycket, och särskilt inte efter ett hårt träningspass.

bmwjohan
2004-02-27, 14:08
jag har provat rätt många olika varianter när jag har deffat och för mig är det som såhär:
om jag äter en kebabpizza utan att ha tränat innan har mitt midjemått öket med 1cm till nästa dag.
om jag äter en kebabpizza direkt efter styrketräning har min mage ökat med 0,5 cm nästa dag.

Pitchare
2004-02-28, 01:01
jag har provat rätt många olika varianter när jag har deffat och för mig är det som såhär:
om jag äter en kebabpizza utan att ha tränat innan har mitt midjemått öket med 1cm till nästa dag.
om jag äter en kebabpizza direkt efter styrketräning har min mage ökat med 0,5 cm nästa dag.

Oh fan, sätter sig kebabpizzan direkt där på magen.

bmwjohan
2004-02-28, 09:44
Originally posted by Pitchare

Oh fan, sätter sig kebabpizzan direkt där på magen.

jag vet inte om den sätter sig direkt på magen utan det sprider sig väl lite jämt över hela kroppen. blir väl både att man ökar i fett och att kroppen drar på sig vätska. jag vill bara säga att jag har märkt att ifall jag äter skräpmaten efter träningen så blir jag bara hälften som tjock efteråt jämfört mot ifall jag käkar skräpmaten på vilken annan måltid som helst förutom just efter ett träningspass.