handdator

Visa fullständig version : [HELP!] Deffa hemma + utomlands (Bilder)

Do You Even
2013-04-16, 13:23
Sho Peeps!

Är en kille som styrketränat i några år nu och som bestämt sig för att köra på sin första riktiga deff.

Såhär ligger det till:

Åker till Grekland nu på lördag (20:e) för att gå en bartenderutbildning i en månads tid för att sen jobba där sommarn ut. Notera att jag är en typ som inte dricker i vanliga fall, och jag har inga intentioner på att supa ner mig själv där nere heller för den delen. Jag är helt enkelt typen som har minst lika kul som alla andra (om inte mer) på fester och klubbar, helt onykter, vilket jag tycker är en bra egenskap. Jag mer eller mindre avskyr alkohol, även om jag kommer att jobba med det, ironiskt, ellerhur? *screwy*

Hur som!

Började min deff för 10 dar sen för att vara exakt, vägde då 80,6 kg morgonvikt. Har kört på en klassisk LCHP som fungerat okej, minskat i bodyfat samt lyckats hålla bodymass orörd (har en sån där våg som mäter allt skit).
Jag har kört vanlig styrketräning varje dag med tunga reps för att sen direkt efter springa intervaller i 20-30 minuters tid. Detta har jag alltså gjort sen jag började för 10 dagar sen, det har vart intensivt, men det har fungerat.

Kroppsvikten låg idag på 78.8kg, tappat alltså 1,8kg sen start. Valt som sagt att köra en intensiv och hård diet då jag ju åker på lördag, men som jag ser nu så kommer det absolut inte hinna bli "klart" tills jag åker, och vad jag menar med "klart" är att jag för engångs skull vill bli rådeffad, hamna på minst 8% bodyfat.

Hur som, har såklart mig själv att beskylla då jag startade relativt sent, men samtidigt kan jag lägga till att jag vart mycket sjuk 2 veckor innan jag började vilket försenade min diet.

Hur som helst, här har ni en bild på hur det såg ut för en stund sen. Bild tagen efter frukost. Ville få en så "dålig" bild på kroppen som möjligt så ni kan bedöma bättre, såg riktigt slapp ut här med ingen kolhydratladdning alls:

98942

Min första fråga till er skulle bara vara en vanlig bedömningsfråga, vad tycker ni om fysiken? Kan ni se en någorlunda fin beachkropp under "allt" fett eller har mina "förutspåningar" (påhittat ord) varit helt ute o cyklat?

Min andra fråga:
Hur mycket jag än tappat hittills så verkar inget tas från magen alls. Jag strävar girigt efter V-shapen men fettet runt midjan och på buken verkar helt enkelt inte vela försvinna. Kan tillägga att fettet just runt midjan suttit där ett braaaa tag (flera år) helt orört. Har hört något om fettceller som legat på ett visst område på kroppen ett längre tag har en tendens att sitta fast där, nåt som stämmer?

Slutligen, angående min diet när jag väl anländer till Grekland. Jag kommer att få ta del av 2 måltider/dag där under kursens period, alltså en månad. Jag kommer även att fixa nåt medlemskap på nåt lokalt gym så jag kan hålla formen. Frågan är, hur ska jag på bästa sätt kunna dieta där utan att tappa formen? Går ju såklart att handla sin egna mat på nåt supermarket, men vill man verkligen vara så petig när man är utomlands? Jag tänkte mer på om man kunde öka cardion eller modifiera träningen så att träning+halvtaskig diet ändå kan resultera i något sjyst. Vad har ni för åsikter om de?

Välkomnar ALL kritik, såväl positiv som negativ. Vill höra era åsikter så jag vet vad som kan vara bäst för mig när jag väl är på plats.

Tack för att ni tog er tiden att läsa, vart lite mycket text kanske men jag ville vara så tydlig som möjligt.

MVH, Mr. soon-to-be-bartender :hbang:

cancion
2013-04-16, 14:39
Du har bitiga armar och schysta ben. Tror nog det kan bli riktigt nice :thumbup:

Angående din fundering kring bukfett, så har jag en liten ångestladdad historia åt dig.
Jag har själv "lidit" (för det har jag) av fett kring nedre delen av buken/love handles/korsryggen så länge jag kan minnas. För 6 månader sen bestämde jag mig för att deffa (vilket jag inte gjort sedan jag började lyfta för 5 år sen), och 10 kilo senare så ligger mitt bukfett kvar som ett dåligt skämt. I princip helt oförändrat! Jag har helt gett upp, och stirrat mig blind på att jag lider av organfett (http://www.vitaviva-info.com/sv/content/view/full/1364), vilket är i princip omöjligt att bli av med. Jag uppnår min fake V-shape genom asymmetriskt breda axlar istället :smokin:

Kischen
2013-04-16, 14:58
-7 kilo tippar jag att du behöver ta bort för att vara "rådeffad" i andras ögon.

tjing
2013-04-16, 16:45
Gör såhär:

En dag (idag/imorgon) kör du korta, intensiva intervaller och äter sedan bara protein, fett och grönsaker med stort underskott resten av dagen. Minst 3 g protein / kg kroppsvikt.

Övriga dagarna fram till Lördag går du raska promenader (1h) på fastande mage efter en kopp kaffe/koffein etc och äter minimalt med kolhydrater. Proteinet högt, minst 3 g / kg kroppsvikt.

En multivitamin dagligen.

Stort kcal-underskott, kring 1000 kcal.

Gober
2013-04-16, 17:02
Du har bitiga armar och schysta ben. Tror nog det kan bli riktigt nice :thumbup:

Angående din fundering kring bukfett, så har jag en liten ångestladdad historia åt dig.
Jag har själv "lidit" (för det har jag) av fett kring nedre delen av buken/love handles/korsryggen så länge jag kan minnas. För 6 månader sen bestämde jag mig för att deffa (vilket jag inte gjort sedan jag började lyfta för 5 år sen), och 10 kilo senare så ligger mitt bukfett kvar som ett dåligt skämt. I princip helt oförändrat! Jag har helt gett upp, och stirrat mig blind på att jag lider av organfett (http://www.vitaviva-info.com/sv/content/view/full/1364), vilket är i princip omöjligt att bli av med. Jag uppnår min fake V-shape genom asymmetriskt breda axlar istället :smokin:

Är det du på bilden så undrar jag var allt detta fett finns?

bigbellybob
2013-04-16, 17:27
Gör såhär:

En dag (idag/imorgon) kör du korta, intensiva intervaller och äter sedan bara protein, fett och grönsaker med stort underskott resten av dagen. Minst 3 g protein / kg kroppsvikt.

Övriga dagarna fram till Lördag går du raska promenader (1h) på fastande mage efter en kopp kaffe/koffein etc och äter minimalt med kolhydrater. Proteinet högt, minst 3 g / kg kroppsvikt.

vad är syftet med detta? att glykogentömma eller?

wessmen
2013-04-16, 17:47
Är det du på bilden så undrar jag var allt detta fett finns?

Sånt sitter överallt.

Har upplevt samma fenomen som honom, fast än så länge så ligger jag på 86-87kg, på en längd av 181-182.
Dock så måste jag säga att mitt "deffad" har förflyttats från 10-12% till 6-8%. Bodybuilder-skada.

Upplever att de som roar sig med att "bedöma" kroppsfett på kolo underskattar rejält vad som finns. Lika mycket fett som ska bort på framsidan, finns på baksidan och underkroppen. Ett tag låg jag på 92-93kg och tänkte att fan, snart är man i hamn. "På kolo har de sagt till någon liknande att det var 5kg kvar", jävlar vad besviken man blir.

Så betänk - I CBB väger man in på strax över sin längd och de fysiker som postas här generellt har en jävligt lång väg att gå dit. Så räkna längd -10kg, lätt.

tjing
2013-04-16, 18:44
vad är syftet med detta? att glykogentömma eller?

Tappa fett givetvis. Vad tusan ska han glykogentömma för?

Do You Even
2013-04-16, 21:35

Tack för svar!
Jasså det tycker du, så då kan det finnas nåt under "huven" trots allt om det väl påpekas av andra... kul o veta!

Synd där angående buken... men nåt eller annat sätt måste det väl gå att få bort =)
P.S du såg inte så pjåkig ut du själv :naughty: (no-homo)

-7 kilo tippar jag att du behöver ta bort för att vara "rådeffad" i andras ögon.

Oj, så pass mycket. Kommer man inte se pinnsmal ut då?

Gör såhär:

Intressant, men känns som en djärv chansning när det kommer till att bränna på massan. Kanske testar på detta imorn ändå, får se! Tack för tipset hur som :)

Do You Even
2013-04-18, 09:50
Ingen? :(

Kischen
2013-04-18, 10:11
Oj, så pass mycket. Kommer man inte se pinnsmal ut då?

Se wessmens svar.

Do You Even
2013-04-18, 10:36
Se wessmens svar.

Jo jag noterade det svaret, men jag tänkte mer på mina andra frågor, om hur man lättast och på bästa sätt kan hålla formen när man väl är utomlands, vilka metoder man kan ta del av osv. om man ändå vill deffa trots en halvtaskig diet.

Har för övrigt gått ner ytterligare 0.3% i BF samt 0.3kg sen jag skapade tråden (iallafall enligt vågen). Går det för sakta? För fort?
Åsikter!

Kischen
2013-04-18, 10:37
Jag har inga direkta erfarenheter av att deffa utomlands men skulle nog inte göra någon skillnad för mig, bara titta på innehållsförteckningen och räkna. Jag är så pass tråkig.

NiklasAlm
2013-04-18, 11:29
Gör såhär:

Hur ska han lägga upp träningen? Tror detta kan vara riktigt effektivt utan att ha några belägg för det =P

tjing
2013-04-18, 11:34
Doyoueven: Därav det höga proteinintaget, eftersom proteinbehovet självklart stiger på ett kraftigt energiunderskott då det även måste tjänstgöra som faktiskt substrat för allmänna energibehov. Om man vill behålla maximalt med massa d v s.

NiklasAlm: Tung styrketräning, få övningar, få set, få reps.

Do You Even
2013-04-18, 11:51
Okey, jag testar det grabbar.

Blir kul o se hur kroppen förändras under den första månadens tid i solen under en bartender utbildning som hålls 9-15 vardagar. Men det blir desto ännu roligare att se vad som händer med den när utbildningen väl är över och man börjar jobba nätter i klubbarna...

Hur som, skulle nån va intresserad av o följa detta? En blivande bartender på en party-ö som prioriterar kroppen före än alkoholen? :d

Förresten, kan nog lova att det kommer att bli en jädrans massa cardio till sängs denna sommar haha :d

- y0

NiklasAlm
2013-04-18, 13:59
Doyoueven: Därav det höga proteinintaget, eftersom proteinbehovet självklart stiger på ett kraftigt energiunderskott då det även måste tjänstgöra som faktiskt substrat för allmänna energibehov. Om man vill behålla maximalt med massa d v s.

NiklasAlm: Tung styrketräning, få övningar, få set, få reps.

Du verkar inte förespråka kolhydrater om man ligger på högt underskott, är det p.g.a. att man vill ha tömt glykogenet så att man tar direkt från fettreserverna? Antagligen ute och cyklar här.

Do You Even
2013-04-18, 14:02
Du verkar inte förespråka kolhydrater om man ligger på högt underskott, är det p.g.a. att man vill ha tömt glykogenet så att man tar direkt från fettreserverna? Antagligen ute och cyklar här.

Skulle väl va just därför, ser inte direkt någon annan anledning till att välja bort kolhydraterna än för den orsaken. Gör du det? :P

NiklasAlm
2013-04-18, 15:27
Skulle väl va just därför, ser inte direkt någon annan anledning till att välja bort kolhydraterna än för den orsaken. Gör du det? :P

Nä de gångerna jag försökt så får jag ingen ork på träningen, men ändå intressant att veta om det skulle ge några fördelar i fettminskningssyfte och isåfall varför.

Do You Even
2013-04-18, 18:21
Nä de gångerna jag försökt så får jag ingen ork på träningen, men ändå intressant att veta om det skulle ge några fördelar i fettminskningssyfte och isåfall varför.

Ja men då har väl förmodligen dina glykogendepår vart tomma då om du säger att du inte haft någon energi, vilket ju är meningen om man nu gör det för att deffa.

Personligen pressar jag mig själv hårt under styrkepasset för att tömma så mycket som möjligt innan jag ger mig på löpbandet.

Vetenskapligt sätt så funkar det.

NiklasAlm
2013-04-18, 19:42
Ja men då har väl förmodligen dina glykogendepår vart tomma då om du säger att du inte haft någon energi, vilket ju är meningen om man nu gör det för att deffa.

Personligen pressar jag mig själv hårt under styrkepasset för att tömma så mycket som möjligt innan jag ger mig på löpbandet.

Vetenskapligt sätt så funkar det.

Frågan är om det gör någon skillnad ;p, energin måste ju ända tas ifrån fettet om du ligger på underskott såvida den inte tar från muskler.