Visa fullständig version : Några små funderingar kring viktnedgång
Sooffiiee
2013-04-16, 11:53
hejsan!
Jag har nu gått ner från 64 kg till 60 kg idag sen 3 mars. Trotts en vikt minskning på 4 kg så känns det som att jag har sjukt mycket kvar!
Visst jag ser skillnad och några centimeter har ju försvunnit här och var, Men jag undrar om ni vet hur mycket mer jag skulle behöva gå ner för att få den fasta kropp jag vill ha?
Jag har inte tappat någon styrka alls i någon utav mina övningar så jag kan utesluta muskelförlust och att all denna viktminskning kommit från fett och vätska?
En till fråga, om jag jämför mitt fett nu och med det som varit så känns jag mycket mjukare :s när jag hade mer fett så var det mera hårt, hur kan det vara så och vad beror det på?
Jag är för övrigt 163 cm lång så jag tänkte att en vikt på 48-50 kg skulle passa mig eller är det för lite? jag vill verkligen inte se smalfet ut!
Reaper123
2013-04-16, 12:08
Svårt att spekulera i hur mycket mer du måste gå ned i vikt du då 1. Inte visar bild på din kropp och 2. Ej troligen vet din kroppsfettprocent 3. Hur ska vi veta vad "den fasta kropp ajg vill ha?" innebär? m.m.
Men utifrån dom siffrorna du delar med dig av kan jag bara önska mig att du INTE går ner så lågt som under 50 kg för att bli vältränad, för gör du det innebär det att du har väldigt lite fettfri massa på kroppen och kommer rentav se undernärd ut (egna spekulationer)
Mitt råd är väl att försöka skala av ett par kilon till och kolla hur det ser ut då, men tror det du behöver är fettfri massa och det lägger man inte på sig (speciellt lätt) under deff. Alltså, deffa tills vågen/spegeln säger stopp och är det inte bra nog får du helt enkelt satsa på beach 2014...
Ang fettets karaktär på kroppen så upplever jag själv samma fenomen, vilket då får anses som ett tecken på att man tappar i fettprocent och att det där lösa är "sista" fettet som är kvar (ofast runt buken)
Sooffiiee
2013-04-16, 12:26
OKey, tack för svar.
Självklart är det svårt för er att veta när ni inte vet hur min kropp ser ut, men om jag jämför med bilder jag sett med olika bf% så ligger jag runt 25% skulle jag säga.
Enligt mig själv så tycker jag att jag har en lagom mängd muskelmassa, mina biseps tillexempel är ju större an vad jag önskat som tjej och jag ser mer biffig ut om jag jämför mig med andra tjejkompisar som gymmar, men dom prioriterar heller inte proteinintag osv.
Så jag antar att jag har något "där under".
Om du har lite muskelmassa tror jag 50kg blir "den fasta kropp jag vill ha?". Prova!:D
Reaper123
2013-04-17, 08:01
OKey, tack för svar.
Självklart är det svårt för er att veta när ni inte vet hur min kropp ser ut, men om jag jämför med bilder jag sett med olika bf% så ligger jag runt 25% skulle jag säga.
Enligt mig själv så tycker jag att jag har en lagom mängd muskelmassa, mina biseps tillexempel är ju större an vad jag önskat som tjej och jag ser mer biffig ut om jag jämför mig med andra tjejkompisar som gymmar, men dom prioriterar heller inte proteinintag osv.
Så jag antar att jag har något "där under".Om nu din uppskattning på 25% i BF stämmer så innebär det att du har 45kg fettfri massa (alltså skelett, vätska & muskler... ja allt som EJ är fett). Så hoppas du inser hur pass lite 50kg på din längd då är.
Om du gör en riktigt lyckad deff där 90% är fettvikt av det du tappar i vikt skulle det innebära att du vid 50kg har nåt ett BF på 11-12% och det kanske låter "högt" men på väldigt vältränad kvinna ser det ut som nedan:
http://4.bp.blogspot.com/-59e0D-PMBwM/UTM7JpZiZ2I/AAAAAAAAKEQ/EcDVHOlRJUE/s1600/body-fat-percentage-women.jpg
Tror du att du har muskelmassa att få fram en kropp likt detta så är det väl värt ett försök. Men känns rent spontant känns det som att det krävs många års (seriös) styrketräning med bra kosthållning innan en kvinna ska deffa ner sig så lågt för att se "bra" ut! (nu vet jag ju inget om din träningsbakgrund, så kanske stämmer in på dig)
Men utifrån dom siffrorna du delar med dig av kan jag bara önska mig att du INTE går ner så lågt som under 50 kg för att bli vältränad, för gör du det innebär det att du har väldigt lite fettfri massa på kroppen och kommer rentav se undernärd ut (egna spekulationer)
Då tror jag du har en lite skev uppfattning. BF brudar som är den längden väger inte så många kilo mer.
vicarious
2013-04-17, 08:14
Du är inte ensam om att uppleva att fettet blir mjukare under deff.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68479
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145956
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74218
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178964
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177816
Här kan du läsa mer http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html
Reaper123
2013-04-17, 10:37
Då tror jag du har en lite skev uppfattning. BF brudar som är den längden väger inte så många kilo mer.Mycket möjligt, jag har endast sett dessa på bild/tv så därav jag la till "egna spekulationer" på slutet.
Nu vet jag att du vet vad du pratar om, vilket då styrker min tro att TS har för lite LBM för att bli hård på den vikten och då helt enkelt kommer gå mer åt "undernärd" i utseendet snarare än vältränad. Men än en gång endast mina spekulationer!
Sooffiiee
2013-04-17, 11:20
nu när jag kollade på dessa bilder så kanske jag ligger närmare på 30%bf, men det är magen som jag bara vill få bort egentligen, resten av kroppen är jag ganska nöjd med, men det går ju som sagt inte att punkt förbränna.
Jag ska se om jag kan ta några bilder så får ni uppskatta min bf och höra era synpunkter om vad ni hade gjort i mitt ställe :)
Mycket möjligt, jag har endast sett dessa på bild/tv så därav jag la till "egna spekulationer" på slutet.
Nu vet jag att du vet vad du pratar om, vilket då styrker min tro att TS har för lite LBM för att bli hård på den vikten och då helt enkelt kommer gå mer åt "undernärd" i utseendet snarare än vältränad. Men än en gång endast mina spekulationer!
Det har hon antagligen och då är frågan hur det ser ut, ser det "smalfet" ut eller bara smalt.
Grundpunkten tycker jag ska vara att så länge man inte ska tävla så är inte vikten av intresse, man ska inte sätta upp viktmål eller liknande. Ibland så ligger du på underskott och går ändå inte ned i vikt osv. Bättre att ha spegeln som mål för att bedöma om man är "klar".
nu när jag kollade på dessa bilder så kanske jag ligger närmare på 30%bf, men det är magen som jag bara vill få bort egentligen, resten av kroppen är jag ganska nöjd med, men det går ju som sagt inte att punkt förbränna.
Jag ska se om jag kan ta några bilder så får ni uppskatta min bf och höra era synpunkter om vad ni hade gjort i mitt ställe :)
Att gå ner ytterligare är ju annars ett sätt att punktförbränna, förr eller senare tappar du det fett du vill bli av med. ;)
Som andra påpekat så gör ju muskelmassa en del skillnad i utseende också.
Sooffiiee
2013-04-17, 11:49
Då har jag 3 bilder till er här nu, Inte så himla bra men nu har ni ju något att gå på iallafall!
och va inte allt för hårda, har inte kunna tagit bilder alls på min kropp förut!
Du är inte fet och men du har inte heller så mycket massa. Det är bara att fortsätta kämpa så kommer du komma till en nivå som du kommer trivas med. Men räkna med att det kommer ta flera veckor.
Sooffiiee
2013-04-17, 12:06
ja att det kommer att ta ett tag förstår jag ju. Jag har ju inte stressat hittills, gått ner 3 kg på 6 veckor vilket blir 0,5 kg i veckan så skynda mig kommer jag inte göra..
Sooffiiee
2013-04-17, 19:26
Men hur hade ni gjort i mitt läge då? Jag styrketränar 4 ggr i veckan och äter minst 2gram protein per kg, så något gör jag vell rätt, för jag har inte tappat styrka i någon utav mina övningar, snarare ökat, samtidigt som jag tappat vikt. Hade ni fortsatt på samma spår och ligga på underskott tills jag når 50kg och sen börja bygga lite försiktigt, vill ju inte bli biff och definitivt inte ha magrutor då jag inte gillar det på tjejer, eller ja dom kan ju få skymtas lite grann iaf men jag vill ju inte vara super deffad.
Jag tror att du är på helt rätt spår. När du känner att viktnedgången saktar ned lite så får du sänka intaget lite.
Men hur hade ni gjort i mitt läge då? Jag styrketränar 4 ggr i veckan och äter minst 2gram protein per kg, så något gör jag vell rätt, för jag har inte tappat styrka i någon utav mina övningar, snarare ökat, samtidigt som jag tappat vikt. Hade ni fortsatt på samma spår och ligga på underskott tills jag når 50kg och sen börja bygga lite försiktigt, vill ju inte bli biff och definitivt inte ha magrutor då jag inte gillar det på tjejer, eller ja dom kan ju få skymtas lite grann iaf men jag vill ju inte vara super deffad.
Du behöver nog inte sätta upp en fast mål som 50kg, kör vidare bara tills du blir nöjd, biff blir du inte över en natt heller. ;)
Du kommer inte snubbla på ett bananskal och råka bli råbiffigrippad fitness brud...just saying;D
Sooffiiee
2013-04-17, 21:56
Men tror ni att jag bara kommer att se smalfet ut ju mera jag går ner? :S säg att jag lägger mig någonstans på 50-53kg? Någonting lär vell finnas under späcket elller? :(
Nej du kommer inte se fetare ut ju mer du går ned, men du kanske mer får en slank look än en vältränad.
Det lär absolut inte se illa ut om du går ner mer, det behöver du inte oroa dig för.
Men det kommer inte heller vara "wow, värsta tighta fitnessbruden"
Deffa tills du tycker det ser okej ut och bygg det du tycker behövs sen.
Rom byggdes inte på en dag, och som andra sagt, du verkar vara inne på rätt spår.
Mrholmiz
2013-04-18, 09:38
Du går ner 0,5 kg i veckan ligger högt i protein och blir inte svagare.
Låter som du gör rätt ialf så fortsätt med vad du gör och var inte rädd för att ta i på gymmet :)
Sooffiiee
2013-05-10, 10:23
Jag har en fundering, Jag går fortfarande stadigt ner i vikt och gör det mesta rätt, det vill säga mycket protein och tung styrketräning. Angående kolhydraterna och fett räknar jag inte, alltid fått för mig att det inte spelar så viktig roll. Men jag utesluter dom såklart inte, jag räknar bara inte hur mycket utav dessa jag får i mig.
Men nu när det blir varmare ute och jag är en riktig sucker för glass så konsumerar jag det mera än vanligt. Så min fråga är,
Påverkar det min kropp mycket om jag äter glass ca 2 ggr i veckan men fortfarande håller mig inom min kaloribudget?
Egentligen påverkar det kroppen om man äter godis, osv 1 gång i veckan inom sin kaloribudget och kanske över äter 1 gång varannan vecka?, förstår ju såklart att det saktar ner deffen, men är det något mer negativt?Om kroppen kanske enklare lagrar fett eller något sådant?
Nej inte om du har koll på kaloriintaget
Klart kroppen lagrar fett lättare med mer energi.
Men om det inte påverkar dig så gör det inte liksom. Går du upp i vikt, ät mindre glass.
aldoschadewitz
2013-05-10, 11:16
Om du äter lite annars och du fortfarande är på underskott efter glassen kommer det inte vara nån fara. Kommer lagras in lite glycogen och ge metabolismen en boost
Postat via en mobil enhet
Jag är för övrigt 163 cm lång så jag tänkte att en vikt på 48-50 kg skulle passa mig eller är det för lite? jag vill verkligen inte se smalfet ut!
Jag är 166 cm och deffade ner mig till ca 50-51 kg för ca 1.5 -2 år sedan. Det såg helt ärligt inte klokt ut inser jag nu efteråt. Anledningen till att det inte såg bra ut var att jag hade ok ben men en svag överkropp. Det blev inte proportionerligt och jag såg bara svag och tunn ut på överkroppen. Nu finns det ju skillnad i kroppstyp osv så vad som inte funkade för mig kan ju funka för dig men baserat på min erfarenhet så tror jag att 48-50 kg nog blir mer slank än vältränad, som AronP påpekade.
browniieee
2013-05-10, 21:46
TS.. får man låna tråden lite? har samma problem nämligen, 164 cm lång väger 59 kg än så länge och har samma målvikt 48-50 kg... Har precis samma "känslor" o är smalfet men vill ner i vikt och få en snyggare kropp. Lust att dela med er av era goda råd till mig me? :)
Jag är 164 cm, väger idag 60,5 kg (har deffat ner 5,5 kg sedan i mars). Jag har inte speciellt mycket muskler, men heller inte speciellt mycket fett, jag gissar själv att jag har en fettprocent på ca 20-22 %. (ni kan se mina formbilder i min träningsdagbok typ sida 7 och 9 tror jag). Jag tror att med den muskelmassan jag har, kommer jag att få synliga muskler vid ca 55-57 kg. Hade jag inte haft muskelmassan, hade jag däremot sett smaltjock ut, med smaltjock menar jag en tjej som är smal men inte har synliga muskler. TS, vad ska du ner i -50 kg och göra??? det är helt SJUKT lite för en tjej i vår längd som dessutom TRÄNAR!!
Nu menar jag verkligen inte att vi ska sitta och jämföra kroppar med varandra men jag vill bara att ni ska få lite perspektiv, sluta stirra er blint på vågen!!!
Nu menar jag verkligen inte att vi ska sitta och jämföra kroppar med varandra men jag vill bara att ni ska få lite perspektiv, sluta stirra er blint på vågen!!!
+1. Fast ni får gärna jämföra kroppar med mig. Jag vinner garanterat, så länge vi jämför behåring.
Sooffiiee
2013-05-11, 02:38
48-50 kg var mest en gissning på vad jag skulle behöva gå ner. Om jag däremot blir nöjd tidigare så är det bara bra!:) men om man kollar på andra tjejer i min längd och som väger runt 10-15kg minus sin längd tycker jag har fina kroppar, gäller även om en tjej är längre. Tex 175 cm lång och väger 60-62kg. Inte alls ovanligt att tjejer väger så. Så så himla sjukt är det inte..
48-50 kg var mest en gissning på vad jag skulle behöva gå ner. Om jag däremot blir nöjd tidigare så är det bara bra!:) men om man kollar på andra tjejer i min längd och som väger runt 10-15kg minus sin längd tycker jag har fina kroppar, gäller även om en tjej är längre. Tex 175 cm lång och väger 60-62kg. Inte alls ovanligt att tjejer väger så. Så så himla sjukt är det inte..
Att bara titta på vikten är som att avgöra om en bil är bra baserat på färgen.
browniieee
2013-05-11, 20:53
+1
Att bara titta på vikten är som att avgöra om en bil är bra baserat på färgen.
Nu har jag aldrig köpt bil med en tjej, men just färgen på en bil anses väl vara viktig för tjejer? Eller det kanske bara är en myt?
Absolut vikt är oviktigt. Relativ vikt är bra när man deffar/bulkar, så man ser att man gör rätt/går åt rätt håll.
Det man ska gå efter är hur kroppen ser ut och att den har en form man är nöjd med. Min vikt på nån som är vältränad skulle se jäkligt bra ut, men ser inte fullt lika bra ut på mig eftersom jag inte är vältränad. Men ska jag då ändå använda den vikten som en måttstock? Eller ska jag gå efter mina egna förutsättningar och hitta en vikt där min kropp ser ut som jag vill?
Personligen tycker jag TS ska upp i vikt. Grymt att hon tränar styrka och äter protein, bästa grunden som finns. Men tycker inte deff är rätt håll.
Men så tycker jag också (med hänvisning till bilderna på fettprocent) att 20-25% är snyggast på en tjej.
Sooffiiee
2013-05-22, 22:35
Borde jag gå upp i vikt? jag har ju en ganska hög fettprocent redan och mitt mål är inte direkt att lägga in en bulk när jag gått ner vissa kilon.
Jag vet att man inte blir "stor" på en natt utav tung styrketräning, men en inplanerad bulk kommer aldrig att vara aktuell för mig, och definitivt inte till sommaren.
Mitt mål är att få en lägre fettprocent med tightare kropp. så jag tror att jag får bäst förutsättnigar om jag fortsätter att gå ner x antal kilon tills jag känner mig nöjd och sen ligga på balans och fortsätta med träningen.
Sen ligger ju skönhet i betraktarens ögon och det är ju bra att alla tycker olika men jag vill ner några kilon till för att känna mig tillfredställd:)
Inget fel alls, så länge man är sund i övrigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.