handdator

Visa fullständig version : Vad är den ultimata moralen?

stridis
2013-04-16, 09:22
Nu tror inte jag på en universell moral så låt mig förtydliga min ståndpunkt lite.

En moral växer ju fram i samhällen och formas/anpassas till denna. En kofösare i ett samhälle där rättvisa betyder en ensam lokal sheriff och utan sociala skyddsnät, ja då blir det en av nödtvång en mer hårdför inställning till boskapsstöld iom att det handlar om ens levebröd och det är lättstulet. Moral skiljer sig alltså från samhälle till samhälle och beror på civilisationsgrad: saker som urbaniseringsgrad,vilka brister det finns, polisväsende, media, kultur, invånarnas behov och förmågor.

Religion har ju förklarat sig som guds uttolkare och vägvisare till en evig gudsgiven moral, som är beständig och absolut.

Det finns en rejäl spännvidd i deras moralsystem, Buddismens pacifism (ahimsa), Le Veys satanism med sin laizze fare liberala individualism, Islams Sharia och Jihad.

Min mening är att man kan forska till sig en vetenskapligt understödd system som ger en moral som leder till ett mer välmående samhälle som tar hänsyn till hur människan är funtad och interagerar med ett givet samhälle och som är så uppbyggt att varje samhällsmedborgare kan acceptera detta mer eller mindre.

Frågeställningen är alltså att problematisera moral, vad är gör en moral till något gott, vad skall det leda till, behövs moral och normer? Alla tyglar lösa.

rogerQ
2013-04-16, 10:00
Ja, det behövs moral. Men vissa situationer kan inte anpassas till en vetenskaplig nivå då det förutsätter en behränsad mängd parametrar. Vissa beslut måste fattas med den information som finns tillgänglig för stunden.

Duran
2013-04-17, 09:09
Människor är för olika för att alla ska kunna acceptera samma bunt regler att böja sig för. Det skulle dels kräva att man är överens om att ta hänsyn till andra även när det går ut över möjligheterna att få det man själv vill ha och dels att man är överens om vilka behov eller önskemål som är viktigast för människors välmående. Eftersom många är egoister och eftersom olika människor mår bra av olika livsstilar så kommer vi, sålänge vi fortsätter att vara sådana, inte att komma överens om en ultimat moral. Hade vi varit tillräckligt lika för att kunna vara överens så tror jag att det skulle falla sig naturligt, utan att kräva någon forskning. I dagsläget så lär vi inte ens vara överens om att en moral som alla accepterar är ett mål att sträva efter, en del tänder på att vara omoraliska och/eller på att köra över andra.