Visa fullständig version : Facit till vidare studier
Raschmus
2013-04-16, 09:17
Hej!
Jag har inte någon som helst koll på vidare utbildningar efter gymnasiet. Min tanke är att studera vid sidan av att jag arbetar. Finns det någon typ av SYV man kan tala med som kan hjälpa en skräddarsy en utbildning, alltså ett typ av facit?
Du kan prata med Komvux eller universitetet du tänkte läsa vid för att få lite hjälp och styrning, men det mesta är väl eget ansvar.
SYV vid universitetet kan hjälpa dig att pussla ihop så du får en "godkänd" examen inom det du tänkt studera, då det är krav på att man ska ha läst ett visst antal kurser inom ett visst ämne för att få ut en examen, i alla fall akademiskt sett. Vet inte hur det funkar med yrkeskompetenser.
Det "ska" finnas gott om hjälp att få, är inne på mitt fjärde år av studier nu och det kommer upp titt som tätt att det finns SYV, workshops och stöd av diverse. Kan inte riktigt uttala mig, eftersom att jag aldrig besökt dem, men ett hett tips är att du skapar dig en tillräcklig uppfattning för att kunna avgöra själv. Det är lite tråkigt om du sitter där några år senare och inser att det inte funkar av någon anledning, hjälper inte mycket att komma med "men han/hon sa ju..". Säger inte att de inte har koll på vad de gör, och jag tycker absolut du ska ta hjälp av dem. Få dem att förklara vad, hur och varför tillräckligt för att du själv ska förstå vad du gör/ger dig in på bara.
Sen är det mycket upp till dig själv vad gäller yrkeskompetens, som delvis nämnts. Vägledare har förmodligen bra koll på vad som gäller för utbildning, vad som krävs för examen, vad som funkar och inte funkar. Har dock svårt att se att du får hjälp med att avgöra om du kommer att få jobb sedan eller inte. Precis samma sak gäller om man söker program osv. du får en examen om du fullföljer, men ingen garanterar dig jobb generellt sett.
Hej!
Jag har inte någon som helst koll på vidare utbildningar efter gymnasiet. Min tanke är att studera vid sidan av att jag arbetar. Finns det någon typ av SYV man kan tala med som kan hjälpa en skräddarsy en utbildning, alltså ett typ av facit?
Ett tips är att välja en inriktning som faktiskt leder till jobb. Finns groteskt mycket utbildningar idag som inte leder någonstans alls (även om universiteten gärna vill påstå annat)
Raschmus
2013-04-16, 12:43
Tack samtliga för fina svar!
Mitt problem är alltså att jag inte begriper hur studierna fungerar och att jag inte vet om min tanke är möjlig.
Jag vill alltså läsa till civilekonom på distans samtidigt som jag jobbar heltid. Är det möjligt att läsa det på full hastighet på distans?
tossefar
2013-04-16, 12:51
Vill du bli civilekonom eller vill du ta en civilekonomexamen? Osmidigt nog är det inte samma sak.
Tack samtliga för fina svar!
Mitt problem är alltså att jag inte begriper hur studierna fungerar och att jag inte vet om min tanke är möjlig.
Jag vill alltså läsa till civilekonom på distans samtidigt som jag jobbar heltid. Är det möjligt att läsa det på full hastighet på distans?
Civilekonom är ju på väg bort vad det verkar men du kan ju läsa en kandidatexamen i ekopnomi. Gå in på www.antagning.se och sök efter ekonomiprogram på distans så får du fram en del. Gävle verkar ha ett t ex. http://www.hig.se/SGENK
Sista ansökningsdag till hösten är idag om du inte visste det.
Raschmus
2013-04-16, 13:00
Vill du bli civilekonom eller vill du ta en civilekonomexamen? Osmidigt nog är det inte samma sak.
Civilekonom är ju på väg bort vad det verkar men du kan ju läsa en kandidatexamen i ekopnomi. Gå in på www.antagning.se och sök efter ekonomiprogram på distans så får du fram en del. Gävle verkar ha ett t ex. http://www.hig.se/SGENK
Sista ansökningsdag till hösten är idag om du inte visste det.
Jag får lov att leta vidare och ringa denna SYV. Rätt ointresserad av innehållet av utbildningen, vill ha min examen och diplom som funkar internationellt. Dvs ingen faceliftad marknadsekonom eller dyl.
Tack alla för svaren!
Jag har en polare som läser (han är inte helt klar med c-uppsatsen) det ekonomprogrammet i Gävle (som Ame länkat till) på distans samtidigt som han arbetar heltid. Det verkar ha fungerat bra för honom om än lite slitigt periodvis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.