handdator

Visa fullständig version : Privatjuridik hjälp!

Störd
2013-04-15, 22:25
Hej!

Sitter med uppgifter för privatjuridiken hos komvux och missade dessvärre lektionen där läraren gick igenom rekvisit pga prov på en annan komvux skola i en annan kurs ( tvunge att gå två skolor samtidigt då de inte har alla kurser ).

Så sitter här och undrar, vill få detta klart inatt! Kan någon av er förklara för mig hur man ska skriva rekvisit? *hug*
Jag är väldigt osäker på hur jag ska skriva dom. Man kan ju ta t ex rån som ett exempel. Skall man då skriva, ( ta exempel ifrån lagboken ) Stjäl medelst våld, stjäl medelst hot? Om inte, kan ni ge exempel? Finns det rekvisit någonstans i lagboken eller ska man som sagt '' hitta på '' dom själv? Alltså förkorta vad som krävs för att det ska va brott X?

Har en hel lista där jag ska skriva i massa rekvisit till olika brott.
Skulle också uppskatta ifall någon vet vad '' Stämpling '' betyder.

Tack ! :)

awesomooo
2013-04-15, 22:41
Rekvisiten måste vara uppfylld för att en specifik lag skall kunna användas. Du har ju även subjektiva och objektiva rekvisiter.

Stämpling är när man samråder med någon annan person att begå brott eller att man låter begå brott åt någon annan.

Har du ingen kurslitteratur? Vet inte hur denna kurs du läser är men jag tycker litteraturen som används vid JÖK 1,2 är rätt bra.

Ber om ursäkt med slarviga svar, finns andra här som har bättre koll än mig :)

Vilson
2013-04-15, 22:43
rekvisiten hittar du i lagboken. vad krävs för att du ska ha begått ett brott? det är det som är rekvisiten. själva brottsbeskrivningen samt att det ska vara uppsåtligt eller vårdslöst. Stämpling kan du väl googla? Men det är en osjälvständig brottsform och måste kombineras med ett brott som är tillräckligt grovt för att omfattas av stämpling. Det är när du pratar om och planerar ett brott som inte kommer till skott typ.

zeusden1
2013-04-15, 22:48
Rekvisit = kriterie som ska bli uppfyllt för att lagen ska slå till. Delas upp i kumulativa och alternativa rekvisit.

Kumulativa:
Om A + B = C

Alternativa
Om A eller B = C

Stämpling betyder kort att man uppmanar till brott, tex, betalar någon för att begå mord.

Om en hund (hund = rekvisit) äter upp(rekvisit) någons mat (rekvisit) så skall den avlivas.
Samtliga kumulativa rekvisit.
Om en hund eller en katt (alternativt rekvisit) äter upp (rekvisit) någons mat (rekvisit) så skall den avlivas.
Alternativt rekvisit på vad/vem som begår handlingen.

Exempel 2:1 Skadeståndslagen - Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.

För att den ska bli tillämplig ska någon genom att medvetet eller av oaktsamhet skada något/någon. Den blir då ersättningsskyldig

Yes
2013-04-16, 06:16
Du har fått bra svar här ovan. Jag måste bara undra vad det är för nonsenskurs som har sådana övningar? Om du inte verkligen behöver kursen verkar det som ett slöseri med tid.

Mental
2013-04-16, 08:34
Du har fått bra svar här ovan. Jag måste bara undra vad det är för nonsenskurs som har sådana övningar? Om du inte verkligen behöver kursen verkar det som ett slöseri med tid.

På gymnasienivå låter det väl vettigt? Det låter eleven slå i lagboken, hitta paragrafer, läsa och tolka rekvesit.

Låter som en bra nybörjarövning för att lära sig begrepp och göra en lite mer bekväm med lagboken.

Yes
2013-04-16, 09:28
På gymnasienivå låter det väl vettigt? Det låter eleven slå i lagboken, hitta paragrafer, läsa och tolka rekvesit.

Låter som en bra nybörjarövning för att lära sig begrepp och göra en lite mer bekväm med lagboken.
Jag tycker inte en lista där man fyller i rekvisit är bra på någon nivå.
JÖK;en borde iof vara lägsta nivå för att det ska ge något. Enklare än så blir svårt utan att dumma ner det för mycket.