Visa fullständig version : Hur mycket kalorier behöver jag?
Hej jag tränar 3-4 ggr/veckan och jag vet att jag behöver ungefär så mycket protein i gram som 2x min vikt i kg. Men hur mycket kalorier behöver jag?
Är 179 och väger ca 72 kg
LarsLasr
2013-04-14, 18:02
Du har inte angett ålder eller om du ska upp eller ner i vikt :)
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Ta värdet gånger aktivitetsfaktor: 1,2 = inaktiv och 2,0 = aktiv idrottsman. Jag skulle höfta på 1,5.
Sedan är det bara följa det en period och se hur vikten ändras, går det inte åt rätt håll efter 2-3 veckor får du utvärdera och anpassa intaget. Utvärderandet och anpassningen kan göras tills du dör.
Hej jag tränar 3-4 ggr/veckan och jag vet att jag behöver ungefär så mycket protein i gram som 2x min vikt i kg. Men hur mycket kalorier behöver jag?
Är 179 och väger ca 72 kg
deff? bulk? bygga muskler? kondition? u name it tell info.
ålder och skriv dina mål.
Är 16 år fyller 17 år i september. Ska bygga muskler (=bulk?). Långtidsmål är runt 80kg men jag satsar först på 76kg.
Tack!
Är 16 år fyller 17 år i september. Ska bygga muskler (=bulk?). Långtidsmål är runt 80kg men jag satsar först på 76kg.
Tack!
överskott såklart det där är olika jag själv äter minst 3500kcal per dag för att det ska hända något.
väg dig ofta eller skit i allt och bara ät och plussa mer fett och kolhydrater jag räknar knappt bara lite snabbt och ungefärligt och hamnar pisslätt över 3500 varje dag...
vid bulk kötta mer kolhydrater och inte bli protein fixerad för mkt, det får man i sig lätt och enkelt vid bulk mängder endå :naughty:
Du har inte angett ålder eller om du ska upp eller ner i vikt :)
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Ta värdet gånger aktivitetsfaktor: 1,2 = inaktiv och 2,0 = aktiv idrottsman. Jag skulle höfta på 1,5.
Sedan är det bara följa det en period och se hur vikten ändras, går det inte åt rätt håll efter 2-3 veckor får du utvärdera och anpassa intaget. Utvärderandet och anpassningen kan göras tills du dör.
Tack för formeln :). Verkar som att jag jag behöver 2700 kalorier då om jag vill bulka och är 16? Men jag tänkte passa på att fråga en annan sak relaterat till detta. Finns det något man skulle kunna hälla i sin proteinshake om man inte fått tillräckligt med kalorier efter dagen? ( Hört av något om olika oljor?) Jag har problem med att få i mig så många kalorier jag behöver varje dag, det är vid frukosten jag brukar äta lite.
Några tips på något som går snabbt att äta till frukost som innehåller en del kalorier?
Tack för formeln :). Verkar som att jag jag behöver 2700 kalorier då om jag vill bulka och är 16? Men jag tänkte passa på att fråga en annan sak relaterat till detta. Finns det något man skulle kunna hälla i sin proteinshake om man inte fått tillräckligt med kalorier efter dagen? ( Hört av något om olika oljor?) Jag har problem med att få i mig så många kalorier jag behöver varje dag, det är vid frukosten jag brukar äta lite.
Några tips på något som går snabbt att äta till frukost som innehåller en del kalorier?
ja finns bara en sak drick inte whey eller kreatin det är bra vid deff...
en enkel super gainer e vad du behöver...
om du har svårt att trycka 2700 kcal??? de e ju inte alls mycket. inte ens säkert det stämmer heller testa dig fram eller som jag sa kör bulk och skit i att räkna och käka på
plussa på kolhydrater och fett...
ex vis ris,pasta bröd m.m
fetter olja,smör,avokado,nötter m.m olja i all pasta, ägg i potatismos nötter som mellanmål i filen, i maten som kvälsssnacks m.m
Du behöver inte räkna kalorier. Lägg till ungefär 200-300 kcal utöver din vanliga kost så kommer du gå upp i vikt. Kaloriräkning är för folk som har för mycket fritid.
Ang att få i dig mer kalorier:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5982827&postcount=3
Lite längre läsning: http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
ja finns bara en sak drick inte whey eller kreatin det är bra vid deff...
en enkel super gainer e vad du behöver...
om du har svårt att trycka 2700 kcal??? de e ju inte alls mycket. inte ens säkert det stämmer heller testa dig fram eller som jag sa kör bulk och skit i att räkna och käka på
plussa på kolhydrater och fett...
ex vis ris,pasta bröd m.m
fetter olja,smör,avokado,nötter m.m olja i all pasta, ägg i potatismos nötter som mellanmål i filen, i maten som kvälsssnacks m.m
Jag kanske räknar fel? Men till lunch och middag äter jag alltid mycket men till mellanmål/kvällsmat äter jag t.ex 3-4 ägg och bröd, det brukar jag bli väldigt mätt på. Och varje ägg innehåller ju typ 70 kcal. Så 3x70= 210 kcal, + bröd(=100kcal?) 210+100=310 och till slut typ 3dl mjölk som innehåller typ 180kcal så det blir totalt 490 kcal. Så om jag åt så 5 ggr per dag så hade det blivit 2450 kcal per dag fast jag är säker på att jag äter iallafall 700 till lunch och middag.
Vad menar du med att jag inte borde dricka whey och kreatin? Du menar om jag tar det istället för att äta? Jag tar det bara om jag inte hinner äta mycket t.ex på morgonen. Istället för att bara slänga i mig yoghurt och flingor så tar jag en shake whey+kreatin också.
har du tips på bröd och nötter jag kan äta för att få i mig mycket kalorier?
Tack!
det jag menar under bulk... äter du överskott och kanske får i dig tillräckligt med protein endå? ex vis kött,ägg,ost m.m m.m
drick gainer ist. blandning mellan kollisar och protein.
700kcal till en middag e inte mkt typ en färdigrätt från ica... du måste börja öka portionerna och vill du förenkla så plussar du enkelt på kolhydrater och fett. ca 500 plus på kolhydrater.
macademianötter,valnötter och jordnötter är bra.
avokado och majonäs är kcalrika men samtidigt mycket nyttiga fetter med bra egenskaper.
bröd tja ät det du gillar...med bregott som smör såklart.
och ris & pasta med olja eller smör över. yes.
öka dina portioner med om du vill nå 80 kg. träning kräver mkt mat för att växa
det jag menar under bulk... äter du överskott och kanske får i dig tillräckligt med protein endå? ex vis kött,ägg,ost m.m m.m
drick gainer ist. blandning mellan kollisar och protein.
700kcal till en middag e inte mkt typ en färdigrätt från ica... du måste börja öka portionerna och vill du förenkla så plussar du enkelt på kolhydrater och fett. ca 500 plus på kolhydrater.
macademianötter,valnötter och jordnötter är bra.
avokado och majonäs är kcalrika men samtidigt mycket nyttiga fetter med bra egenskaper.
bröd tja ät det du gillar...med bregott som smör såklart.
och ris & pasta med olja eller smör över. yes.
öka dina portioner med om du vill nå 80 kg. träning kräver mkt mat för att växa
Ok tack för hjälpen! Kanske skulle skaffa gainer istället då det också innehåller mycket protein. Men det är ett svårt val att hitta rätt gainer också, det finns ju tusen olika märken. Något bra du kan rekommendera? :)
Gainer är mat i pulverform och inget annat. Det kan ersättas av vad som helst i princip. Klicka på mina länkar så får du tips på hemmagjorda "gainers".
Går man upp i vikt så krävs det att du konstant äter mer energi än vad du gjorde på den lägre vikten, för att du inte ska tappa vikt. Så lär dig äta mer mat istället, så slipper du leva på gainer för alltid.
Gainer är mat i pulverform och inget annat. Det kan ersättas av vad som helst i princip. Klicka på mina länkar så får du tips på hemmagjorda "gainers".
Går man upp i vikt så krävs det att du konstant äter mer energi än vad du gjorde på den lägre vikten, för att du inte ska tappa vikt. Så lär dig äta mer mat istället, så slipper du leva på gainer för alltid.
jo men e ju bra om han vill gå upp i vikt och gainer är bra direkt efter träning då det innehåller protein & kolhydrater som återhämtar kroppen till nästa pass, och kanon när man inte har tillgång till mat snabbt efter träning.
du har många gainers.
bc gainer e billig & laktosfri utan sötn medel, real mass m.m
gainer har ofta mkt mer kolhydrater än protein.
du kan ju köpa malto & whey och blanda själv, du har ju hur många som helst och vet inte om jag får skriva och annonsera om olika varumärken här.
Du behöver inte räkna kalorier. Lägg till ungefär 200-300 kcal utöver din vanliga kost så kommer du gå upp i vikt. Kaloriräkning är för folk som har för mycket fritid.
Jo för att lägga något på en våg innan man lägger det i stekpannan eller i kastrullen tyder verkligen på för mycket fritid. Hela 10 sekunder för mycket.
vicarious
2013-04-15, 16:59
Kaloriräkning är för folk som har för mycket fritid.
Ha ha, vilket nonsens. Vad gör du med din fritid som är så mycket mer produktivt då? Gissar på att du spenderar tid framför både dator och TV.
Räkna kalorier tar inte lång tid och är bra om man vill ha koll på vad som faktiskt åker in i munnen. Dock får det inte gå överstyr och utvecklas till ett ätstörningsbeteende/kontrollbehov.
Jo för att lägga något på en våg innan man lägger det i stekpannan eller i kastrullen tyder verkligen på för mycket fritid. Hela 10 sekunder för mycket.
Eh. Jag snackar om att väga exakt allt man äter under en dag.
Jag personligen tycker att kaloriräkning blir tramsigt för att a) folk förväntar sig bättre resultat av det, och b) folk skippar mat i situationer där det inte är praktiskt att räkna ut innehåll. Men tycker man det är roligt så.
vicarious
2013-04-15, 17:07
Jag personligen tycker att kaloriräkning blir tramsigt för att a) folk förväntar sig bättre resultat av det, och b) folk skippar mat i situationer där det inte är praktiskt att räkna ut innehåll. Men tycker man det är roligt så.
Det där håller jag med.
jasonmago
2013-04-15, 17:53
Jag skulle vilja påstå att du oftast FÅR bättre resultat av att räkna dina kalorier. Vill du bygga men har svårt för att lägga på dig muskler så kan det vara bra att ta reda på vad som funkar och hur mycket du måste ha i dig. Har du lätt att lägga på dig muskler men även fett är det ett bra sätt hålla koll så att du inte äter för mycket. Ska du deffa så är det ju ännu viktigare för annars blir ju allt en lindans med ögonbindel och du riskerar att förlora mer än bara fettet du vill bli av med.
Sen kan jag absolut hålla med om att man inte behöver dra det så långt att man tackar nej till måltider för att man inte kan räkna kalorierna i dom. Men då är det inte längre själva kaloriräkningen som är problemet...
Har du hjälp av till exempel Shape Up- appen så är det ju faktiskt väldigt smidigt :)
Rawsteel
2013-04-15, 19:40
ätstörningsbeteende/kontrollbehov.
Det har det tyvärr utvecklats till för mig, på en rätt sjuk nivå nu när jag tänker efter.
Undviker situationer där mat och dryck förekommer som jag inte kan räkna, det vill säga ett socialt liv :/
Heck, tackade tom nej till smörgåstårta häromdagen på min sambos mors 50 års kalas som egentligen är det godaste jag vet, och då deffar jag inte ens:p
Så ja, räkna du kalorier men bli inte lika skadad som mig.
Det har det tyvärr utvecklats till för mig, på en rätt sjuk nivå nu när jag tänker efter.
Undviker situationer där mat och dryck förekommer som jag inte kan räkna, det vill säga ett socialt liv :/
Heck, tackade tom nej till smörgåstårta häromdagen på min sambos mors 50 års kalas som egentligen är det godaste jag vet, och då deffar jag inte ens:p
Så ja, räkna du kalorier men bli inte lika skadad som mig.
Känner igen mig. I perioder har jag räknat ganska strikt (men det har alltid felat med några tiotal kcal per dag minst), men det gör inte så stor skillnad för resultaten som man tror.
Om man lyckas påverka vikten som man vill utan att räkna kalorier är det ett sundare beteende egentligen. För min del kanade jag inte in i anorexiträsket p.ga. kaloriräknandet dock, fast jag var aldrig riktigt helt fast i det så jag tog ur mig det själv.
Även om det är en "ritual" som tar max 5 minuter så är det i en del fall onödigt. Skulle nog säga att de flesta elitidrottarna (på högsta nivå) inte räknar kalorier.
För övrigt är smörgåstårta nyttig mat i det stora hela (även majonäsen är ju relativt nyttig) som mättar hyfsat bra.
Rawsteel
2013-04-15, 20:29
Känner igen mig. I perioder har jag räknat ganska strikt (men det har alltid felat med några tiotal kcal per dag minst), men det gör inte så stor skillnad för resultaten som man tror.
Om man lyckas påverka vikten som man vill utan att räkna kalorier är det ett sundare beteende egentligen. För min del kanade jag inte in i anorexiträsket p.ga. kaloriräknandet dock, fast jag var aldrig riktigt helt fast i det så jag tog ur mig det själv.
Även om det är en "ritual" som tar max 5 minuter så är det i en del fall onödigt. Skulle nog säga att de flesta elitidrottarna (på högsta nivå) inte räknar kalorier.
För övrigt är smörgåstårta nyttig mat i det stora hela (även majonäsen är ju relativt nyttig) som mättar hyfsat bra.
Mjo, elitidrottare förbränner dock så mycket kalorier så dom kan stoppa i sig rätt sjuka mängder mat utan att gå upp i vikt.
Jag själv är livrädd för fett då jag började som fet och jag vill lägga på mig så lite som möjligt under en bulk och då är kaloriräknande av min egna erfarenhet mer eller mindre ett måste.
Att gå upp 0.6-0-8kg i månaden på känn blir svårt om man som mig vill ligga på balans/+100 på vilodagar och +150-300 på träningsdagar.
Jag har dock tappat mer eller mindre hela min vänskapskrets pga träningen och kosten då umgås = alkohol och skit mat för dom och att sitta där nykter och inte äta något är tråkigare än att spendera kvällarna hemma framför datorn:p
Tur man har en förstående käring iaf:D
Glöm inte att LEVA.
Värsta kommentaren jag vet. Jag har själv valt att väga min mat och mår bättre utav det. Bara för att någon annan inte värderar det så betyder det inte att han "lever" mer än mig.
Jag dricker alkohol när jag känner för det, inte för att det är helg.
Jag äter kebab när jag vill. IIFYM
Något mer?
Kolozzeum är fullt med människor med halvt bisarra förhållanden till träning och kost, så jag tycker min kommentar var lämplig. Sen är det upp till dig om du kände dig träffad av den eller inte.
Kolozzeum är fullt med människor med halvt bisarra förhållanden till träning och kost, så jag tycker min kommentar var lämplig. Sen är det upp till dig om du kände dig träffad av den eller inte.
Får höra det så ofta så jag väljer att svara på det.
Är någonting jag och min kropp mår bra av fel? Och varför är just ditt sätt att leva mer "levande" än mitt? För att du inte orkar "slösa" ett par minuter per dag på din kost?
Det viktiga är att man har en livsstil som man mår bra av långsiktigt, exakt vad man gör och inte gör är inte lika viktigt. Här på Kolozzeum verkar det vara vanligt att styrketränande snöar in sig på träning/kost helt av olika anledningar, struntar i annat i livet och sedan mår dåligt över det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.