handdator

Visa fullständig version : Hög ämnesomsättning= Svårt att bulka?

Gonsa
2013-04-12, 12:49
Om man är väldigt muskulös så får man i de flesta fallen högre ämnesomsättning än en person som har väldigt mycket kroppsfett och lite muskler(jag är rätt ute va?)

Nu till min fråga. Om en person som är muskulös och är på 190 cm och 95 kg ska få i sig 3500 kcal om dagen för att behålla sin vikt(jag räknar med att denna person tränar mycket). När denna person ska bulka i 7-9 månader behöver denna personen då äta mycket mer än 3500 kcal(1000-1500 kcal) bara för att den har så hög ämnesomsättning, eller kan den ligga på 500 kcal överskott som "de flesta andra gör" när de bulkar?

Eira
2013-04-12, 12:56
samma som för andra :) +100 kcal gör samma sak för två individer med tex 10% kroppsfett oavsett vikt. vikten ökar

vicarious
2013-04-12, 12:57
Om man är väldigt muskulös så får man i de flesta fallen högre ämnesomsättning än en person som har väldigt mycket kroppsfett och lite muskler(jag är rätt ute va?)

Det stämmer men den skillnaden är inte så stor som många tror. Det som är mest avgörande är kroppsvikten. 1kg muskler kostar ca 13kcal att underhålla jämfört med 1kg fett som kostar ca 4.5 kcal. ca 8.5 kcal skillnad per kilogram med andra ord.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176144

Sheogorath
2013-04-12, 12:57

Nu till min fråga. Om en person som är muskulös och är på 190 cm och 95 kg ska få i sig 3500 kcal om dagen för att behålla sin vikt(jag räknar med att denna person tränar mycket). När denna person ska bulka i 7-9 månader behöver denna personen då äta mycket mer än 3500 kcal(1000-1500 kcal) bara för att den har så hög ämnesomsättning, eller kan den ligga på 500 kcal överskott som "de flesta andra gör" när de bulkar?

500 överskott är alltid 500 överskott men en person med hög ämnesomsättning kan behöver öka sitt energiintag mer än någon med låg ämnesomsättning, just för att få 500 kcal i överskott.

Sheogorath
2013-04-12, 12:59
samma som för andra :) +100 kcal gör samma sak för två individer med tex 10% kroppsfett oavsett vikt. vikten ökar

Om du menar +100 kcal i intag stämmer det inte. Vissa kommer att öka sin "energi-ut" (värmeavgivning, spontanaktivitet) mer än andra, som svar på ett ökat energiintag.

Om du däremot menar 100 kcal i överskott stämmer det bättre, om du menar påverkan på vikten. Men det kan ju definitivt ändå skilja sig åt vilken typ av vikt som ökar. Muskler eller fett? Och det kostar ju olika mängd energi för kroppen att tillverka 1 hg muskler kontra 1 hg fett.

AronP
2013-04-12, 13:21
Om du däremot menar 100 kcal i överskott stämmer det bättre, om du menar påverkan på vikten. Men det kan ju definitivt ändå skilja sig åt vilken typ av vikt som ökar. Muskler eller fett? Och det kostar ju olika mängd energi för kroppen att tillverka 1 hg muskler kontra 1 hg fett.
Påverkan på vikten torde väl ändå vara olika? Energiinnehållet i ett gram fett och ett gram protein skiljer sig ju åt.

Eira
2013-04-12, 13:35
Om du menar +100 kcal i intag stämmer det inte. Vissa kommer att öka sin "energi-ut" (värmeavgivning, spontanaktivitet) mer än andra, som svar på ett ökat energiintag.

Ja de va +100 kcal överskott jag menade :) Tog inte med omständigheter för att hålla det enkelt och maskinistiskt :P

altså:
Berra väger 100 kg på 10% kroppsfett
Conny väger 50 kg 10% kroppsfett

båda äter 100 kcal mer än det gör av med endast från samma mat. Båda går upp lika mycket.

Både berra och conny har spelat fifa hela dagen, har samma Favoritfärg och gillar schlager.

WHITEFOLKS
2013-04-12, 13:55
Nej båda går med största sannolikhet inte upp lika mycket (vikt).

Gonsa
2013-04-12, 14:31
Ja de va +100 kcal överskott jag menade :) Tog inte med omständigheter för att hålla det enkelt och maskinistiskt :P

altså:
Berra väger 100 kg på 10% kroppsfett
Conny väger 50 kg 10% kroppsfett

båda äter 100 kcal mer än det gör av med endast från samma mat. Båda går upp lika mycket.

Både berra och conny har spelat fifa hela dagen, har samma Favoritfärg och gillar schlager.

Vfr tar du ett exempel som jag inte frågade efter? Frågade om en person som har 10% kroppsfett och är muskulös går upp lika mycket i vikt som person som har 30% kroppsfett och lite muskler. Och de väger lika mycket.

Och frågan var ju då att om ens höga ämnesomsättning gör att man måste äta mer kcal än en tjockis för att gå upp i vikt och bygga muskler

WHITEFOLKS
2013-04-12, 15:29
Problemet är att du inte har EN tydlig fråga.

Personen med lägre fettprocent måste nog äta mer för att ligga på kaloribalans. Den kommer antagligen gå upp mer i vikt av samma kaloriöverskott (bättre förutsättningar för muskelbygge så större andelen av överskottet kommer lagras som muskler aka mer vikt.)

Eira
2013-04-12, 15:33
Vfr tar du ett exempel som jag inte frågade efter? Frågade om en person som har 10% kroppsfett och är muskulös går upp lika mycket i vikt som person som har 30% kroppsfett och lite muskler. Och de väger lika mycket.

Och frågan var ju då att om ens höga ämnesomsättning gör att man måste äta mer kcal än en tjockis för att gå upp i vikt och bygga muskler

Du ställer man en fråga får man räkna med olika svar.
Hur hög ämnesomsättning man än har är ett överskott ett överskott.

Gonsa
2013-04-12, 16:20
Men 500 kcal överskott om dagen för Kalle som har lätt för att gå upp i vikt med lite muskler och mycket fett har väl inte samma påverkan som Peter som väger lika mycket, men med mycket muskler och lite fett? Petter går väl inte upp lika mycket i vikt som Kalle om de äter samma saker under 1 månad?

Gonsa
2013-04-12, 16:21
Hittills inte fått svar från någon av er. Hade en tydlig fråga som är som rubriken lyder. Sen hade jag en mini fråga om jag var rätt ute i mitt första styckte, och som jag tar upp i inlägget ovan.

Alvis
2013-04-12, 16:25

Överskott är relativt till din förbrukning.. om du har en hög ämnesomsättning så ändrar det bara vad ribban för överskottet är, men ett 500 kcal överskott är ett 500 kcal överskott och skulle resultera i samma viktuppgång för båda. Angående sista frågan om de äter lika mycket och har samma vikt, gener osv kommer Petter att förbruka mer pga mer muskelmassa, därav inte gå upp lika mycket i vikt.

RobinEH
2013-04-12, 16:34
Hittills inte fått svar från någon av er...

*facepalm* Har du lässvårigheter?

Gonsa
2013-04-12, 16:45
Överskott är relativt till din förbrukning.. om du har en hög ämnesomsättning så ändrar det bara vad ribban för överskottet är, men ett 500 kcal överskott är ett 500 kcal överskott och skulle resultera i samma viktuppgång för båda. Angående sista frågan om de äter lika mycket och har samma vikt, gener osv kommer Petter att förbruka mer pga mer muskelmassa, därav inte gå upp lika mycket i vikt.

Bra svar, tack!

tjing
2013-04-12, 17:31
En del har onekligen mycket svårare att lägga på sig än andra på ett kcal-överskott och som Sheogorath skrev så handlar det om hur mycket kroppens metabolism uppregleras av överätning. Det finns genetiska skillnader här som är relevanta. En del slöar i soffan och det händer inte mycket och en del börjar frenetiskt jucka med benet och trumma med fingrarna, blir varma/svettas, går runt, går ut, diskar, plockar etc.
Och allt däremellan.

Folk går alltså verkligen inte upp lika mycket på samma kcal-intag.

Det handlar om vad man äter också. Lycka till med att bli fet på kolhydrater och magra proteinkällor.