Visa fullständig version : Hade du tagit pengarna?
En norsk 16-åring fick en rejäl överraskning när han öppnade en axelväska som låg kvarglömd på tåget mellan Vestby och Ski i onsdags eftermiddag.
Tusenlappar, femhundralappar och andra sedlar låg prydligt hopbuntade och förpackade i plast.
När han stigit av tåget kontaktade tonåringen polisen som räknade pengarna: 467 000 norska kronor, motsvarande över en halv miljon svenska kronor. Den mystiska väskan visade sig tillhöra en äldre företagare.
Polisen misstänker inget brott i samband med den lite ovanliga pengatransporten. Den ärlige upphittaren kan nu räkna med en avsevärd hittelön, rapporterar NRK.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/16-aring-hittade-halv-miljon-pa-taget
Det är så att jag blir tårögd.
Tricklew
2013-04-12, 06:51
Antagligen inte, har sett för många filmer om väskor med pengar i.
Tillfället gör tjuven. Jag hade tagit väskan med mig hem och haft ångest över beslutet. Alternativt blivit mördad av maffia på väg hem med väskan.
Nej, av samma anledning som Tricklew.
Raschmus
2013-04-12, 06:58
Nej. Tror inte det finns en chans jag hade gett tillbaka pengarna. Hade väl haft ångest i många år och ångrat mig att jag inte lämnade tillbaka degen.
Antagligen inte, har sett för många filmer om väskor med pengar i.
Vad händer i dessa filmer som ni har sett?
Vad händer i dessa filmer som ni har sett?Folk blir dödade.
För mycket pengar som stod på spel. Maxgränsen för när jag hade tagit alla pengar är klart mycket lägre än en halv miljon, vi snackar någon enstaka tusenlapp!
Jockefoten
2013-04-12, 07:09
Nej. Jag är emot stöld.
martikainen
2013-04-12, 07:12
Garanterat! Hade direkt antagit att det rörde sig om stulna pengar och jag har 0 moral :)
Jag hade inte tagit pengarna. Jag hade inte kunnat njuta av dem när de var stulna, kanske framför allt för rädslan för den som faktiskt traskar omkring med pengar i en väska och att hen skulle hitta mig.
Direkt till polisen med det, det är ju inte mina pengar...
Sen ska jag väl säga att det naturligtvis beror på förutsättningar, just nu har jag det bra, hade jag varit nere i skiten ordentligt i livet så hade nog svaret varit annorlunda...
Vandraren
2013-04-12, 07:27
Vem fan glömmer en väska med över 500000 i?
StarkaUlf
2013-04-12, 07:28
Snart kommer väl ett TV-program av Erik & Mackan eller Filip & Fredrik där man testar just detta på folk :thumbup:
awesomooo
2013-04-12, 07:35
Jag hade först och främst tänkt att lämna tillbaka tills jag sen inser att det är ju fan pengar till en helt ny bil så jag hade tagit dom själv och spenderat dom fort som ögat.
Hade i 10/10 fall lämnat väskan i fred och därmed bekymret till tågpersonalen. Om inte så hade jag aldrig vågat behålla pengarna.
Jag hade först och främst tänkt att lämna tillbaka tills jag sen inser att det är ju fan pengar till en helt ny bil så jag hade tagit dom själv och spenderat dom fort som ögat.
Tror du inte att dom hade blivit misstänksamma om du kommer till bilhandlaren med 500k cash?
Jag sitter och funderar på hur man tvättar pengar. Är visst inte så ärlig som jag tror.
Så mycket kontanter lär det ju i 9 av 10 fall vara kriminella som rör sig med, då hade jag inte haft några problem med att behålla dom, om det var säkert att jag inte fick några problem.
Är det ärliga pengar lär man höra om det efteråt.
"affärsman glömde halv miljon"
Har f.ö lämnat in en plånbok med drygt 5000.
Vid de tillfällen då jag hittat en femhundring eller en hundring flygandes nerför gatan så har jag tittat mig omkring för att se om någon verkar leta efter något eller om någon står med plånboken framme. I fallet med femhundringen var gatan helt tom. Då tog jag pengarna. Ser jag folk tappa sedlar så säger jag till. Skulle jag hitta en plånbok med namn i så skulle jag kontakta ägaren men skulle jag hitta en väska full med pengar så skulle jag antingen bli rädd och gå därifrån så fort som möjligt, eller anta att det är ett program som testar folks moral och tillkalla personalen för att visa mig reko i teve.
Hade kollat läget ordentligt, så jag vet att ingen ser mig, sen hade jag tagit väskan och aldrig sagt ett ljud om det.
Jag har ingen direkt moral, så det hade inte stört mig, däremot hade parnojan att det skulle vara HA's väska eller något definitivt hållit mig vaken om nätterna ett tag :)
awesomooo
2013-04-12, 07:50
Tror du inte att dom hade blivit misstänksamma om du kommer till bilhandlaren med 500k cash?
Jag sitter och funderar på hur man tvättar pengar. Är visst inte så ärlig som jag tror.
Får tvätta dom som du nämner på något sätt. Eller så behåller man dom bara och använder som fickpengar, tänk dig vad mycket elektronik, kläder och andra prylar du kan köpa : )
Får tvätta dom som du nämner på något sätt. Eller så behåller man dom bara och använder som fickpengar, tänk dig vad mycket elektronik, kläder och andra prylar du kan köpa : )
Jag satt och funderade på att man kunde ha pengarna till brukspengar medan man låter lönen vara. Då sprider man på inköpen och blir inte lika lätt upptäckt.
Rikard Jansson
2013-04-12, 07:57
Hade tagit dem, fortsatt levt lika sparsamt som nu och därmed klarat mig i över 5 år :D
Hade tagit dem, fortsatt levt lika sparsamt som nu och därmed klarat mig i över 5 år :D
Hade du bott kvar i Svanskog?
Inte en chans att jag hade tagit dem med tanke på dagens kameraövervakning överallt.
Rikard Jansson
2013-04-12, 08:01
Hade du bott kvar i Svanskog?
Japp, fast hade flyttat till säffle efter ett tag (så som planen är nu med, men det är bara för att flickvännen lever där :D )
Skulle aldrig få för mig att börja gräva i en kvarglömd väska på ett tåg i första läget, så skulle inte fått reda på att det låg pengar i den. Hade bara låtit den ligga kvar ifall ägaren själv skulle återvända för att leta efter den eller så att tågpersonalen fått ansvara för den när de hittat den.
Handen på hjärtat så hade tanken inte ens slagit mig.
Minimjölk
2013-04-12, 08:21
Skulle aldrig få för mig att börja gräva i en kvarglömd väska på ett tåg i första läget, så skulle inte fått reda på att det låg pengar i den. Hade bara låtit den ligga kvar ifall ägaren själv skulle återvända för att leta efter den eller så att tågpersonalen fått ansvara för den när de hittat den.
+1
med den modifieringen att jag troligtvis sagt till tågpersonalen att det ligger en kvarglömd väska.
Liknande saker har hänt mig. Jag hittade en plånbok på tunnelbanan när jag var 12. Det låg ca 3000kr och ID-kort osv osv osv. Tog pengarna som hittelön och lämnade sedan in resten, alla vann i slutändan.
Minimjölk
2013-04-12, 09:29
Liknande saker har hänt mig. Jag hittade en plånbok på tunnelbanan när jag var 12. Det låg ca 3000kr och ID-kort osv osv osv. Tog pengarna som hittelön och lämnade sedan in resten, alla vann i slutändan.
Utom killen som blev av med 3000spänn för att du tyckte att du hade rätt till dessa?
Ja, tycker nog inte det är helt ok att själva deklarera sin hittelön på det sättet, men samtidigt, hade jag blivit av med min plånbok så hade jag tyckt det varit värt 3000:- att få tillbaka den med körkort osv.
Hade jag däremot blivit av med en axelväska med en halv miljon i hade jag inte tyckt det varit värt att bli av med pengarna i den bara för att få tillbaka axelväskan :)
olander08
2013-04-12, 09:46
Tagit pengarna utan att tveka och aldrig ångra mitt beslut.
MathiasF
2013-04-12, 10:39
För det första så hade jag inte rotat i väskan.
Hade jag rotat i väskan (vilket jag inte hade gjort) så hade jag behållt pengarna tror jag.
Det har hänt många gånger att jag har hittat mobiltelefoner i affärer, gym osv. som jag har gett till personalen i kassan (ja faktiskt många gånger),
jag ser mig själv som en ärlig person och några tusenlappar i värde är inget jag rubbar den moralen för. Men när det rör sig över 500k då tror jag nog att tillfället kan börja fresta den inneboende tjuven.
Givetvis om jag kommer undan med det, har behandlat större summor förut (även i den storleksklassen), men det hade jag inte kommit undan med. :)
Robbmeister
2013-04-12, 10:46
Vad händer i dessa filmer som ni har sett?
T52OlERaxAY
Sean Bean ska ha tillbaka vartenda öre. Det är vad som händer ;)
Jag skulle inte tagit pengarna, men jag skulle däremot förväntat mig en ordentlig hittelön.
Hade i 10/10 fall lämnat väskan i fred och därmed bekymret till tågpersonalen. Om inte så hade jag aldrig vågat behålla pengarna.
Då får du ju ingen hittelön...
Så mycket kontanter lär det ju i 9 av 10 fall vara kriminella som rör sig med, då hade jag inte haft några problem med att behålla dom, om det var säkert att jag inte fick några problem.
Är det ärliga pengar lär man höra om det efteråt.
"affärsman glömde halv miljon"
Vilket gör en myyyycket mer benägen att faktiskt ta pengarna. Kriminella har jag inga moraliska betänkligheter att berika mig på i dylika fall. De lär ju inte anmäla till polisen och få fram via kamerabevakning vem som tagit pengarna heller så om jag tror att jag kan klara mig så nog fan tar jag kriminellas pengar.
Är det någon klantig stackare så lämnar jag in pengarnaoch hoppas på hittelön.
Nej jag hade inte tagit pengarna även om det nog är naturligt att tankarna fladdrar förbi. Men nej jag är ingen tjuv och tycker man ska göra rätt för sig. Handlar det om någon hundring som någon tappat bort och man omöjligt kan hitta ägaren till är det ju lite skillnad.
Hade inte räknat med eller krävt hittelön men nog innerst inne blivit ganska sur om man inte fått en slant ;-)
Nej, det är inte mina pengar. Jag har inte förtjänat dom. Gör hellre nån annan glad än att ta från andras misstag.
BisonLGcrew
2013-04-12, 11:47
Fyfan, det känns ju som ett annorlunda beslut. Jag hade traskat in med dom till polisen och hoppats på en hittelön (efter den obilgatoriska instagram-bilden). Skulle inte kunna ta dom. Utan moral löper världen amok. Fan jag hade nitat varenda jävel jag ser utan moral :P
Jag hade tagit pengarna, tagit fram pistolen och skjutit alla som kommer för nära.
Ja, jag är Stockholmare.
Knatcharn
2013-04-12, 11:49
+1, win-win. Nu är 3 lax en ganska stor summa att ha i plånboken dock.
Utom killen som blev av med 3000spänn för att du tyckte att du hade rätt till dessa?
Ptja, som jag ser det så hade h*n redan förlorat pengarna. Carnes valde bara att hjälpa personen slippa allt jidder med körkort, bankkort etc.
BisonLGcrew
2013-04-12, 11:51
Ptja, som jag ser det så hade h*n redan förlorat pengarna. Carnes valde bara att hjälpa personen slippa allt jidder med körkort, bankkort etc.
Haha, jag säger inte att många INTE hade gjort så. Men att försöka rättfärdiga det är..ja..löjeväckande :D
Jag hade tagit dom, men dock inte rotat i väskan i första läget så.... Nja blir väl mitt svar.
Sandra81
2013-04-12, 11:53
Nej, jag skulle aldrig vågat... Det finns övervakningskamror överallt och på tåg. om personen som glömt den hört av sig till tåg bolaget hade dom säkerligen kunnat hitta den som stal väskan. vem vet kanske man sen är med på efterlyst på tv och man blir åtalad? :)
Hade nog sneakat ut några tusenlappar då jag inte har det så bra ekonomiskt ställt. Men låtit väskan ligga kvar. Jag är endast semi-moralisk... Pengarna skulle jag använda för att inte belasta mina föräldrar lika mycket som nu, till exempel köpa egen mat, slippa be skamset om lite pengar för att dra ut och fika med en kompis and so on.
Men risken finns ju såklart att jag skulle ta hela skiten och aldrig ångrat mig.
Haha, jag säger inte att många INTE hade gjort så. Men att försöka rättfärdiga det är..ja..löjeväckande :D
Jag tycker absolut jag förtjänade 3k. Det tog sin lilla tid att åka till polisen, lämna in allt. Han slapp även allt strul med att fixa nya kort osv..
I dagens samhälle ska man ta vad man förtjänar helt enkelt. Jag har gjort ett flertal gjorde gärningar under min livstid för att sedan få bajs i ansiktet av dom jag hjälpte. Aldrig mer.
http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=5204753&d=1356199942
OnT: Nej jag hade inte tagit hela summan. Möjligtvis en del av den, men inte hela. Som någon redan skrev, sett för många filmer.
Kommer ihåg att jag hittade en hundralapp när jag var liten, hundra spänn var ju rätt mycket då speciellt för en liten grabb, jag vart helt lyriskt gick säkert runt i en vecka och kollade i marken i hopp om att hitta mer pengar. :D
J
OnT: Nej jag hade inte tagit hela summan. Möjligtvis en del av den, men inte hela. Som någon redan skrev, sett för många filmer.
Blir det bara benskott mao.
Jockefoten
2013-04-12, 14:43
Fyfan, det känns ju som ett annorlunda beslut. Jag hade traskat in med dom till polisen och hoppats på en hittelön (efter den obilgatoriska instagram-bilden). Skulle inte kunna ta dom. Utan moral löper världen amok. Fan jag hade nitat varenda jävel jag ser utan moral :P
Ironin i ditt uttalande.. =)
Ganymedes
2013-04-12, 15:55
Jag vill säga "lätt!" men är lite tveksam. Jag tror mig inte vara bättre än att jag skulle tagit dem och låtit dem ligga tills eventuella nyheter kring dess rätta ägare uppdagades. Skulle det inte höras något skulle det sannolikt (?) vara pengar som personen inte vill avslöja. I det fallet skulle jag "prova" någon tusing här och där för att se så att inget var fejk eller sårbart. Om allt fortfarande skulle vara grönt skulle jag köra all in!
...tror jag.
mattepatte
2013-04-12, 17:08
Jag tycker absolut jag förtjänade 3k. Det tog sin lilla tid att åka till polisen, lämna in allt. Han slapp även allt strul med att fixa nya kort osv..
http://www.korkortsportalen.se/lattlast/Vad-kostar-ett-korkort/Vad-kostar-ett-nytt-korkort/
"Vad kostar ett nytt körkort?
2008-12-30.
Om du får nytt körkort efter tio år
eller om du har förlorat ditt körkort
och behöver ett nytt så kostar det 150 kronor."
Mycket strul.
Vill bara informera om att det är 560.000 SEK...inte 500.000.
BisonLGcrew
2013-04-12, 17:23
Ironin i ditt uttalande.. =)
hehe, ironin är stark inom mig, men detta uttalande var faktiskt uppriktigt!
http://www.korkortsportalen.se/lattlast/Vad-kostar-ett-korkort/Vad-kostar-ett-nytt-korkort/
2008-12-30.
Mycket strul.
Haha, men han sover bättre på natten om han intalar sig att det är mkt strul :D
Jockefoten
2013-04-12, 17:27
hehe, ironin är stark inom mig, men detta uttalande var faktiskt uppriktigt!
Du missförstår mig. Det ironiska i ditt inlägg är att du vill misshandla folk som saknar moral, då våld ses som tämligen omoraliskt.
2008-12-30.
Mycket strul.
Han hade sitt mastercard, gym, diverse medlemskapskort (typ 5 st?), lappar med nummer och datum nerskrivna, bild på familjen, leg osv i där.. Så lite strul var det nog trotts allt.
Bor i Oslo där det hände och min jobbarpolare satt förmodligen på samma tåg.
Det ända som hade fått mig till o tveka att ta pengarna är att det är kameror på tåget...
David Brent
2013-04-12, 18:34
Han hade sitt mastercard, gym, diverse medlemskapskort (typ 5 st?), lappar med nummer och datum nerskrivna, bild på familjen, leg osv i där.. Så lite strul var det nog trotts allt.
Bild på familjen, helt klart värd 3000.
Bild på familjen, helt klart värd 3000.
Nope, men allt kombinerat vart enligt mina beräkningar ca 3000 riksdaler.
Chilla mamma
2013-04-12, 18:42
Fan vad duktiga ni är då. Jag hade tagit pengarna och skrattat hela vägen hem.
Fan vad duktiga ni är då. Jag hade tagit pengarna och skrattat hela vägen hem.
Det enda problem jag har med att ta hem dom är min säkerhet, inget annat.
Hade lämnat till polisen eller tagit en del av summan. Hänt flertalet gånger som lillgrabb att man hittat plånböcker, nycklar utan att få ett uns tillbaka för att man i ärlighetens namn satt upp massa papperslappar i området om upphittade saker. Man ångrade sig lite sen att man inte tog några tjugolappar.
Hade lämnat till polisen eller tagit en del av summan. Hänt flertalet gånger som lillgrabb att man hittat plånböcker, nycklar utan att få ett uns tillbaka för att man i ärlighetens namn satt upp massa papperslappar i området om upphittade saker. Man ångrade sig lite sen att man inte tog några tjugolappar.
hahaha I know dat feel bro <3
VoDaresVins
2013-04-12, 19:47
Nej. Tror på karma.
Jag hade tagit dom, utan tvekan.
BisonLGcrew
2013-04-12, 19:57
Du missförstår mig. Det ironiska i ditt inlägg är att du vill misshandla folk som saknar moral, då våld ses som tämligen omoraliskt.
Haha I see. Först och främst, jag vill inte direkt misshandla folk utan moral, utan bara folk in general för dom oftast störande :). Sen att vilja det, men inte göra det kanske är dubbelmoral? In that case, color me dubbelmoral!
Jag inbillar mig att en sådan här fråga säger en hel del om vad man har för karaktär och vilken slags människa man är.
Man får väl förvisso vara lite försiktig så att man inte läser in för mycket av ett hypotetiskt ställningstagande, postat på internet.
Jag inbillar mig att en sådan här fråga säger en hel del om vad man har för karaktär och vilken slags människa man är.Ja, när man är en person som gillar att döma andra och jämföra sig...en sån som du! Hoppas du känner dig lite bättre än andra nu Olegh.
Ja, när man är en person som gillar att döma andra och jämföra sig...en sån som du! Hoppas du känner dig lite bättre än andra nu Olegh.
Snyggt dömt! Känner mig rätt bra, tackar som frågar.
Snyggt dömt! Känner mig rätt bra, tackar som frågar.Vet...
hade tagit dem, haft lite ångest, sedan kommit fram till att lämna pengarna till WSPA men då minus typ 30 000kr ;)
Bedömer jag att det är säkert att ta den hem så skulle jag göra det. Väl hemma skulle jag googla upp vilka omständigheter som gäller, hittelön osv, och sedan bedöma huruvida det är värt att lämna tillbaka hela eller delar av väskans innehåll.
Om det är safe och yada yada så skulle jag antagligen behålla rubbet. Med ett kapital på 500k skulle mitt liv bli fantastiskt för all framtid.
billmaier
2013-04-12, 20:22
Bedömer jag att det är säkert att ta den hem så skulle jag göra det. Väl hemma skulle jag googla upp vilka omständigheter som gäller, hittelön osv, och sedan bedöma huruvida det är värt att lämna tillbaka hela eller delar av väskans innehåll.
Om det är safe och yada yada så skulle jag antagligen behålla rubbet. Med ett kapital på 500k skulle mitt liv bli fantastiskt för all framtid.
+1 på allt annat utom det fetmarkerade. 500k är ju endast en hyfsad årslön..
JackieBoy
2013-04-12, 20:30
Den som glömmer 500 000kr kontant klarar sig nog utan dom också.
Baronpanda
2013-04-12, 20:33
Inte en tvekan om att ja skulle ta de och aldrig blickat tillbaka..
Silencer
2013-04-12, 20:35
Det slutar med klippta fingrar och en enkelbiljett till någon utanför Hallsberg.
Vettefan hur jag jag hade gjort i dagsläget, hittade 70 lax en gång som jag jag var ärlig med och fick inte ett skit för det...
Vettefan hur jag jag hade gjort i dagsläget, hittade 70 lax en gång som jag jag var ärlig med och fick inte ett skit för det...Surt! De gångerna man blir blåst när man är ärlig sätter sig extra mycket!
Jag hade tagit pengarna men nojat över vem som glömt dem där och varför. Och även om denne person får tag på film där man springer runt med väskan, vilket inte direkt är omöjligt att lösa. Det är jävligt jobbigt att veta att någon är ute efter en, särskilt när man inte vet vem det är.
Latissimus Dorsi
2013-04-13, 10:27
Nej, och inte av samvetskäl. Utan mer för att det som skulle hända om väskans ägare fick nys om att det var jag som tagit den, men hade det varit en summa över 100 miljoner hade jag tagit den och rest utomlands med familjen :D
Vilka pengar? Jag känner inte till några pengar...
Hur mycket fick pojken i hittelön?
shut teh face
2013-04-14, 09:53
Hade utan tvekan tagit dem ifall jag kunde typ lägga skiten i min egen väska (om jag hade en med mig).
Ifall jag är tvungen att gå runt med väskan så jag lämnat in dem, då kameror kunde sett mig .. :P
Jag hade tagit hem dem, lagt undan dem ett tag utan att ta några pengar ifall man blivit fångad av övervakningen.
Det känns som om man har över 500k i cash i en jävla väska och sen inte ens kan hålla koll på dem har man nog rätt bra ställt... Alternativt tillhör de någon kriminell person och då bryr jag mig inte ett dugg.
"Be the change you want to see in the world" är kanske applicerbart, att behålla de där pengarna hade ju enbart inneburit stress, vem blir lycklig av det?
Däremot så hade jag satt mig med pengarna inom synhåll, ringt farbror blå och blivit glad när jag sedan kasserar hittelönen. Är man så torsk på pengar att man värderar den eventuella lycka de skulle generera högre än att känna sig som en vettig människa, så har man ju rätt långt kvar till lycka.. "En del människor är fattiga, det enda de har är pengar". ;)
Hade behållit pengarna och sett över nyhetsflödet, är det ärliga pengar bör väl ett försäkringsbedrägeri vara på plats från företagarens sida. Hade det inte kommit upp i nyheterna hade jag blivit nojjigare än Hultman.
simmejävel
2013-04-16, 17:14
Känns som att vi omoraliska stackare är ganska ensamma bland alla helyllen här på kolo. :)
För mig är svaret givet: Skulle använt pengarna till att betala alla löpande utgifter/räkningar kontant och kontinuerligt amorterat mitt bolån med hela min lön.
Deceiver85
2013-04-16, 17:26
Jag hade lämnat in det till polisen. Är pengarna från kriminell verksamhet så vill jag inte ha med dem att göra, och som i det aktuella fallet hade jag inte velat leva med vetskapen att jag tagit dem från en äldre företagare.
JakeShaft
2013-04-16, 18:05
Jag hade inte tagit pengarna. Har inget med moral att göra utan att jag har ett behov av att följa lagen, finns många omoraliska saker jag kan tänka mig att göra.
Jag hade tagit pengarna utan tvekan! Eventuella påföljder tar jag med glädje.
Det komiska i den här historien är att han som tappade väskan var bror till min arbetskollega. Så det hade ju varit dumt om jag hade tagit pengarna :D
Diomedea exulans
2013-10-29, 21:26
Aldrig i livet.
Det komiska i den här historien är att han som tappade väskan var bror till min arbetskollega. Så det hade ju varit dumt om jag hade tagit pengarna :D
Fick du reda på det nyligen? :confused:
Diomedea exulans
2013-10-29, 21:31
Förresten, är det ingen som hade tagit dem och skänkt dem till välgörenhet?
Stefan J
2013-10-29, 21:33
Förresten, är det ingen som hade tagit dem och skänkt dem till välgörenhet?
Ahahaha, skänka till välgörenhet.:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh: Fem smileys gråtandes av skratt räcker inte till här känner jag.
Jag hade tagit pengarna och skrattat!
Eller hade jag? I ärlighetens namn vet jag inte riktigt, det är en humörfråga för min del. Min moral och försiktighet pendlar nämligen i takt med humöret.
Vettifan, en så pass stor summa pengar brukar oftast vara spårade.
tntballe
2013-10-29, 21:37
Skulle ha tagit pengarna och dubblat kakmängden när jag hälsar hälsar på diverse styrkeklubbar.
Är själv extremt skeptisk till välgörenhetsorganisationer. Lär ha gjort en hel del research innan jag vågat ge någon annan ansvar över mina (mauahaha, MINA! MINA!!!) pengar :D
Men jag tror nog att jag lämnat in pengarna till polisen faktiskt. För min egen hälsas skull och i hopp om att få hittelön.
Fick du reda på det nyligen? :confused:
Det var nog ett halvår sedan jag fick reda på det. Satt och letade igenom trådar som jag har startat och så hittade jag den här tråden.
Det visade sig att min arbetskollegas bror är en oldschool grönsakshandlare som gillar cash. Så det var inte ovanligt att han hade så här mycket pengar med sig. Problemet var bara att han den här gången hade glömt väskan.
Först tänkte jag SJÄLVKLART!
Men sen när jag läste att det tillhörde en äldre företagare började samvetet gnaga sig pa. Om jag inte vetat vem det tillhör skulle jag tatt dem!
R Scarpa27
2013-10-29, 21:40
Är själv extremt skeptisk till välgörenhetsorganisationer. Lär ha gjort en hel del research innan jag vågat ge någon annan ansvar över mina (mauahaha, MINA! MINA!!!) pengar :D
:d
dela med nära och familj
är med skeptisk till välgörenhetsorganisationer... litar ej på dem.
isf hade jag tagit pengarna åkt till ex vis fattig drabbat land hjälpt dem själv på plats... en res med nytta och nöje.
Diomedea exulans
2013-10-29, 21:44
Det visade sig att min arbetskollegas bror är en oldschool grönsakshandlare som gillar cash. Så det var inte ovanligt att han hade så här mycket pengar med sig. Problemet var bara att han den här gången hade glömt väskan.
Jag tror inte det är helt ovanligt att "torghandlare" av olika slag går runt med så mycket cash ibland. Jag vet en som sålde langos (en slags snabbmat) på festivaler, jag vill minnas att jag hörde någon historia om att han haft några hundra tusen i bilen vid något tillfälle.
Raschmus
2013-10-30, 08:50
Jag hade slutat använda mitt konto på ett år.
spoonchest
2013-10-30, 10:34
Nope. Inte en chans. Niet.
Kan förövrigt känna mig in hur det måste kännas att tappa en väska med en halv miljon kronor.
Tänk dig själv hur mycket möda och slit du måste lägga ner för att kunna spara ihop en halv miljon. Tänk dig sedan känslan när du upptäcker att du tappat bort alla pengarna.
spoonchest
2013-10-30, 10:41
Det finns ju f.ö historier om förvirrade gamla pensionärer som förvarat alla sina tillgångar i madrassen enbart för att tappa bort pengar på väg till banken.
Hur fan hade ni mått av att ta deras pengar?
I ärlighetens namn så vet jag inte hur jag hade agerat i det läget. Jag skulle kunna föreställa mig tre olika scenarion om detta inträffade.
1) Jag tänker att ägaren till väskan finns i närheten (eller att tåget ändå är kameraövervakat) så jag lämnar den orörd.
2) Jag tar väskan och lämnar till polisen.
3) Jag tar väskan utan att berätta för någon om det, gömmer den hemma där ingen kommer hitta den, och köper all mat (och sådant man handlar i en fysisk affär) framöver med kontanter från väskan. Jag låter större del av min lön gå till sparande och amortering samtidigt som jag lever ett normalt liv utan att snåla.
(i verkligheten så hade det nog lutat mest åt alt. 1 eller 2. Tråkigt men sant.)
Hade nog ägnat en snabb tanke över hur övervakningen såg ut, och sen hade jag nog norpat väskan.
Hade det dykt upp i media att det var någon 'ärlig' människa som tappat bort den hade jag nog lämnat in den.
DJJOHANSSON
2013-10-30, 10:58
Hade tagit 70~ tusen och lämnat in resten till polisen.
Ifall väskan låg kvar på tåget så ser jag hellre att polisen tar den än att personalen delar på pengarna.
Varför öppnar ni ens väskan?
Det största mysteriet måste väl ändå vara hur en företagare råkar glömma en väska med så mycket pengar i på tåget... kanske ansåg att det bara var växelpengar så var lätt att glömma bort?
Diomedea exulans
2013-10-30, 11:53
Det största mysteriet måste väl ändå vara hur en företagare råkar glömma en väska med så mycket pengar i på tåget... kanske ansåg att det bara var växelpengar så var lätt att glömma bort?
Inget mysterium alls, man glömmer saker ibland helt enkelt. Har aldrig du slarvat bort något jätteviktigt?
Inget mysterium alls, man glömmer saker ibland helt enkelt. Har aldrig du slarvat bort något jätteviktigt?
Bara småsaker, inget jätteviktigt, och aldrig något som jag med fokus transporterat från en punkt till en annan.
Det måste ju varit själva syftet med hans resa att transportera den där väskan..
Diomedea exulans
2013-10-30, 12:01
Bara småsaker, inget jätteviktigt, och aldrig något som jag med fokus transporterat från en punkt till en annan.
Det måste ju varit själva syftet med hans resa att transportera den där väskan..
Okej. Som representant för de disträa kan jag meddela att vi ofta slarvar bort jätteviktiga saker.
Jag hade tagit väskan, men fått jättemycket ångest.
Jag hade dövat den ångesten genom att spendera jättemycket pengar.
Han kanske skulle transportera 5-6 likadana väskor samtidigt. Då kan det vara lätt att missa en. :D
Nää, men viss kan man tappa bort/glömma även jätteviktiga saker. Det stod ju även att den tillhörde en äldre företagare. han kan ju mycket väl ha varit lite senil och förvirrad.
Nej, känns för lätt att få pengar gratis sådär. Hade känt mig smutsig om jag tog dem.
Okej. Som representant för de disträa kan jag meddela att vi ofta slarvar bort jätteviktiga saker.
Låter jobbigt att vara så pass disträ. :)
spoonchest
2013-10-30, 12:26
Jag blev bortslarvad på en flygplats som liten.
Jag blev bortslarvad på en flygplats som liten.
Du kanske inte var så viktig som du tror. ;) :d :laugh: *hug*
Diomedea exulans
2013-10-30, 12:36
Låter jobbigt att vara så pass disträ. :)
Tro mig, det är det.
Jag har funderat på att börja lägga undan 500 kr i månaden på ett "klantskallekonto", som jag sedan tar av när jag behöver betala för nya jackor när jag slarvat bort de gamla, när jag behöver köpa taxiresor för jag har glömt att bussen slutat gå tidigare än jag trodde, osv.
Om det visar sig att ingen claimar pengarna hos snuten (dvs det är nåt fuffens), får hittaren då rätt till dem?
Tro mig, det är det.
Jag har funderat på att börja lägga undan 500 kr i månaden på ett "klantskallekonto", som jag sedan tar av när jag behöver betala för nya jackor när jag slarvat bort de gamla, när jag behöver köpa taxiresor för jag har glömt att bussen slutat gå tidigare än jag trodde, osv.
Då låter det som ett allvarligt problem i vardagen, måste vara rätt ovanligt ändå?
Bra att du har en plan att hantera det. :)
Om det visar sig att ingen claimar pengarna hos snuten (dvs det är nåt fuffens), får hittaren då rätt till dem?
Rimligtvis borde det ju vara så om inget brott misstänks, så är det väl med all inlämnat gods?
Diomedea exulans
2013-10-30, 12:53
Då låter det som ett allvarligt problem i vardagen, måste vara rätt ovanligt ändå?
Bra att du har en plan att hantera det. :)
Det är både ett problem och en tillgång, det är många som skrattar åt mig på grund av det! Och det är ju alltid bra när man kan roa folk.
Hade garanterat tagit pengarna med min nuvarnade ekonomiska situation, hade förutsättningarna varit andra så vettifan faktiskt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.