handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det egentligen med hälsosam mat, för hälsan?

Melankolius
2013-04-10, 22:00
Att hur man äter är oerhört viktigt för hälsan är nog alla överens om nu. Att äta lite är väldigt bra för hälsan, råder det väl konsensus kring nu, och att regelbundet fasta kan också vara bra för hälsan, verkar det som, och mer och mer tyder på det (fler och fler studier).

Men hur viktigt är det egentligen med vad man äter?

Om man tar bort faktorer som makrofördelning (protein/kolhydrat/fett), kroppsfett och hur mycket man tränar, hur stor skillnad blir det då på en persons hälsa beroende på om han äter kost a eller b?

a) enbart grönsaker, frukt, rotfrukter, ägg, fet fisk och kanske någon yoghurtprodukt, d v s naturlig mat som vi har evolutionerat på

b) enbart billys pizza, chips, pommes frites, vitt bröd med marmelad, lösgodis och liknande skräpmat, d v s mycket stekt fett/socker, socker, raffinerade sädesslag och sånt

Fördelningen protein/kolh/fett, kroppsfettsprocent, träningsmängd o s v är exakt samma i båda fallen.

Hur stor skillnad blir det på hälsan? Blir det någon alls?

Utveckla gärna era svar!

m v h!

begt
2013-04-10, 22:08
Alternativ b) räcker inte för att täcka grundläggande näringsbehov såvida kaloribudgeten inte är massiv. Vissa näringsämnen skulle det ändå råda brist på mest troligt.

Ju mer träning (till en viss gräns) desto mindre skillnad mellan alternativen skulle jag tro, även fast näringsbehovet skulle öka något. Oavsett blir det väldigt mycket socker genom det dåliga alternativet, vilket inte vore så lysande.

Med en stillasittande livsstil är alternativ a) fullständigt överlägset.

Melankolius
2013-04-10, 22:17
Kan någon moderator redigera min TS? lägg till att "tillräckligt med näring för att undvika direkta bristsjukdomar

Alternativ b) räcker inte för att täcka grundläggande näringsbehov såvida kaloribudgeten inte är massiv. Vissa näringsämnen skulle det ändå råda brist på mest troligt.

Sniggel
2013-04-10, 22:20
Ja som bengan redan nämnt så är ju kost a mycket mer näringsrik. Du har ju såna extrema exempel att det ju inte ens råder några tveksamheter om att kost b är förkastlig om man vill må bra.
Det som ser nyttigast ut är nog billyspizzan för där finns iaf en hel del olika livsmedelsgrupper. Antar att där är tomat i så även små mängder c-vitamin skulle jag gissa. Marmeladen kan också innehålla c-vitamin så man kanske klarar sig utan skörbjugg på en sådan kost. Men man lär ju inte må bra och i längden (åratal) kan det ju inte leda till mycket annat än misär.

Lol nu kom en edit.

Jag misstänker att det här med brist är ett relativt begrepp. Man kan nog må mer eller mindre bra beroende på om man har det gott ställt i näringsstatus. Man kallar det väl för brist när man får ett påtagligt symtom. T ex Rakitis av d-vitaminbrist. Innebär det att så länge man får i sig tillräckligt med d-vitamin för att slippa rakitis så har man tillräckligt med d-vitamin för att må bra?
Nej jag tror nog gränsen är lite flytande och försöker man bara uppnå precis över minimum på det mesta kan man nog inte hålla sig särskilt frisk i längden.

King Grub
2013-04-10, 22:22
Kan någon moderator redigera min TS? lägg till att "tillräckligt med näring för att undvika direkta bristsjukdomar

Får inte plats. Folk förstår nog ändå.

påskegg
2013-04-10, 22:23
Under dagar när jag bara ätit ''skit'' så mår jag riktigt dåligt, slö och trött

Melankolius
2013-04-10, 22:31
Får inte plats. Folk förstår nog ändå. Nja av svaren att döma verkar det inte riktigt så.

Vad tror du själv King Grub?

begt
2013-04-10, 22:40
Det beror ju helt på hur mycket av varje livsmedel man äter. Liksom Sniggel snuggel var inne på så är Billyspizzan mest näringsrik.

tjing
2013-04-10, 22:40
Viktigt.

Men det beror ju helt på vilka specifika matvaror vi talar om. Hur mycket mat man äter är också relevant.

Gener spelar ju också in väldigt mycket så det är ett komplicerat pussel.

Fjrebqll
2013-04-11, 09:09
”Låt Din Mat Vara Din Medicin Och Låt Din Medicin Vara Din Mat” ;)

Kvicksilver
2013-04-11, 09:25
Tror inte för en sekund att regelbundet fasta har några större positiva effekter på en fullt frisk människa som äter enligt tallriksmodellen och tränar regelbundet.
Majoriteten av jordens befolkning äter 2-3 gnr/dygn och relativt ensidigt 8ris, majs, pasta, potatis)... och ligger inte döende utefter gatorna för det.

tjing
2013-04-11, 10:15
...

Johan.S
2013-04-11, 10:27
Se dokumentären "supersize me" så får du ett hum om vad skräpmat kan göra med kroppen.

Bulta
2013-04-11, 10:34
Se dokumentären "supersize me" så får du ett hum om vad skräpmat kan göra med kroppen.

Värt att ta hänsyn till är att han går upp i vikt samtidigt som han baserar hela sitt intag på några enskilda livsmedel och får i sig kopiösa mängder socker.
Det är inte jämförbart med att få in lite "skit" i kosten om man äter balanserat i övrigt.

Gpajpen
2013-04-11, 10:52
Du ska nog inte ta den alltför seriöst. Jag har provat det fast lite mindre extrem, hände ingenting.

Beemel
2013-04-11, 11:48
a) enbart grönsaker, frukt, rotfrukter, ägg, fet fisk och kanske någon yoghurtprodukt, d v s naturlig mat som vi har evolutionerat på

b) enbart billys pizza, chips, pommes frites, vitt bröd med marmelad, lösgodis och liknande skräpmat, d v s mycket stekt fett/socker, socker, raffinerade sädesslag och sånt

Fördelningen protein/kolh/fett, kroppsfettsprocent, träningsmängd o s v är exakt samma i båda fallen.

Jag frågar mig om det överhuvudtaget är möjligt att få exakt samma fördelning mellan de två kosterna. Och därmed är det en rätt ointressant jämförelse ens i teorin.

Men om vi leker med tanken att det verkligen skulle fungera så gissar jag på att kost B saknar en hel del fibrer, vitaminer och annat smått och gott.

RobinEH
2013-04-11, 14:59

Nu var det väl inte bara kostvalet som han förändrade utan även energimängden.

King Grub
2013-04-11, 15:06
Det finns personer som efter det att den filmen kom, har gjort samma sak, fast med negativ energibalans, och kommit i form och förbättrat sina hälsomarkörer i stället, med "skräpmat". Det Supersize Me visade var att det är dåligt att överäta, inte att äta på McDonalds, även om det vinklades så.

Nixan
2013-04-11, 16:32
*popcorn*
Majoriteten av jordens befolkning äter 2-3 gnr/dygn och relativt ensidigt (ris, majs, pasta, potatis)... och ligger inte döende utefter gatorna för det.
Men det orsakar för oss i västvärlden väldigt många välfärdssjukdomar.

Tror inte för en sekund att regelbundet fasta har några större positiva effekter på en fullt frisk människa som äter enligt tallriksmodellen och tränar regelbundet.

http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11
Fasta sänker IGF-1. Inte rekommenderat om man vill bli bodybuilder kanske, men vill man minska risken för bl.a. cancer så är fasta ett väldigt bra sätt.

Wzup2u
2013-04-11, 18:39
all mat är bra då man variierar på allt och inte överäter en produkt.

agazza
2013-04-11, 18:49
Det viktiga är att man håller hjärta och kärl i trim, det betyder inte att man ska äta samma mat som en kossa heller.

Det andra är att du bör omsätta så lite kcal som möjligt under ditt liv så lever du längre, nyttigt är ett svårt begrepp.

maqan
2013-04-11, 18:57
Som Grub nämner är det energiöverskott som är det primärt hälsovådliga. Med det sagt så mår iaf jag betydligt bättre när jag äter "riktig mat" jämfört med halvfabrikat och skräpmat, oavsett energiförhållande.

nisse1976
2013-04-12, 07:00
Som Grub nämner är det energiöverskott som är det primärt hälsovådliga. Med det sagt så mår iaf jag betydligt bättre när jag äter "riktig mat" jämfört med halvfabrikat och skräpmat, oavsett energiförhållande.

Jag håller med. Sen har jag funderat en del på hur mycket av det som är psykiskt, att man tänker på att man ätit "onyttigt".

Men Grubs kommentar var riktigt intressant.
Sen skall väl tilläggas att ligga på energiunderskott på enbart McDonalds borde göra det svårare att få i sig alla mikronutrienter man behöver samt att hålla sig mätt då det är mycket tillsatt socker och fett i den typen av mat.

Tacos
2013-04-12, 07:42
JAG anser att så länge man tränar ordentligt så kommer man undan med det mesta när det gäller kosten.
Då menar jag inte några powerwalks här och där, utan "ordentlig" träning minst ett par gånger i veckan.

Eversmooth
2013-04-12, 08:32
Det andra är att du bör omsätta så lite kcal som möjligt under ditt liv så lever du längre, nyttigt är ett svårt begrepp.

Som konditionsidrottare omsätter man ju rejält med mer energi än gemene man som sitter still hela dagarna. Det kan väl inte vara bättre att äta lite och bara sitta still, för att omsätta så lite energi som möjligt?

Ondskapelsen
2013-04-12, 09:07
Det finns personer som efter det att den filmen kom, har gjort samma sak, fast med negativ energibalans, och kommit i form och förbättrat sina hälsomarkörer i stället, med "skräpmat". Det Supersize Me visade var att det är dåligt att överäta, inte att äta på McDonalds, även om det vinklades så.

Dokumentären "fat head" handlar om en sån Nisse som "bantade" på "skräpmat". Sevärd.

agazza
2013-04-12, 09:23
Som konditionsidrottare omsätter man ju rejält med mer energi än gemene man som sitter still hela dagarna. Det kan väl inte vara bättre att äta lite och bara sitta still, för att omsätta så lite energi som möjligt?

beror som sagt på hur man definierar nyttigare.

Antagligen kommer man dö före en munk som mediterar hela dagarna