handdator

Visa fullständig version : dör fettceller?

Jeml
2013-04-10, 20:29
har ju alltid fått höra att man alltid har kvar sina fetceller efter man vart fet och således enklare lägger på sig fett vid överskott.

Snappade upp något på "helt sjukt" precis där dom sa att det tog väldigt lång tid för fettceller att dö, så dom dör alltså såsmåningom? hur lång tid tar det isf? hur är det nu med detta?
:)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

pwnyou
2013-04-10, 20:30
Celldöd av fettceller sker i princip bara under svält, har jag för mig.

King Grub
2013-04-10, 20:40
http://www.nature.com/nature/journal/v453/n7196/full/nature06902.html

Nutrid
2013-04-11, 13:59
http://www.nature.com/nature/journal/v453/n7196/full/nature06902.html

Så de menas att det dör ca 10% fetceller varje år? (förutsatt att man inte skapat ännu mer övervikt av fett I guess)

Alsor
2013-04-11, 15:09
However, the number of fat cells stays constant in adulthood in lean and obese individuals, even after marked weight loss, indicating that the number of adipocytes is set during childhood and adolescence.

Approximately 10% of fat cells are renewed annually at all adult ages and levels of body mass index.

Det står att antalet fettceller förblir konstant hos vuxna, och att 10 % förnyas, inte dör.

King Grub
2013-04-11, 15:18
Det står att antalet fettceller förblir konstant hos vuxna, och att 10 % förnyas, inte dör.

Hur tror du att dom förnyas då? Jo, dom dör och det bildas nya.

Det står klart och tydligt.

Vunnis
2013-04-11, 15:33
Och då får man anta att det inte bildas nya fettceller om dom faktiskt inte behövs; kan det tänkas vara korrekt? För det står det ju ingenting om. *jorgen*

tlk
2013-04-11, 16:18
Och då får man anta att det inte bildas nya fettceller om dom faktiskt inte behövs; kan det tänkas vara korrekt? För det står det ju ingenting om. *jorgen*

Det är ett rätt stort antagande. Hypotesen att de inte nybildas för att kroppen inte behöver dem är ju fin i sak, men jag ställer mig lite tveksam till att så är fallet. "Behöver" är ett klurigt ord när det rör sig om cellbiologi och komplexa system som människokroppen.

Sheogorath
2013-04-11, 16:29
Det är ett rätt stort antagande. Hypotesen att de inte nybildas för att kroppen inte behöver dem är ju fin i sak, men jag ställer mig lite tveksam till att så är fallet. "Behöver" är ett klurigt ord när det rör sig om cellbiologi och komplexa system som människokroppen.

Fast om ökning av antalet fettceller bara sker vid kraftig överätning och en fettcell har en genomsnittlig livstid på säg 10 år så kan du ju minska antalet fettceller genom att låta tiden verka och samtidigt se till att inte äta dig fetare eller åtminstone inte svulla något kopiöst.

tlk
2013-04-11, 19:00
Fast om ökning av antalet fettceller bara sker vid kraftig överätning och en fettcell har en genomsnittlig livstid på säg 10 år så kan du ju minska antalet fettceller genom att låta tiden verka och samtidigt se till att inte äta dig fetare eller åtminstone inte svulla något kopiöst.

Problemet jag ser med den här tankegången är att det är fullt möjligt att det bildas nya fettceller för att kompensera de som har dött. Min poäng var lite att bara för att du personligen tycker att de är onödiga så är det långt ifrån en självklarhet att det är något som din kropp upplever på cellnivå.

Det hade förstås varit intressant att titta på individer över 10-15 års tid och se hur det går med en sån här sak. Svår studie att få till dock.

King Grubs länk antyder ju definitivt att så troligtvis inte är fallet.

Sheogorath
2013-04-11, 19:18
Problemet jag ser med den här tankegången är att det är fullt möjligt att det bildas nya fettceller för att kompensera de som har dött. Min poäng var lite att bara för att du personligen tycker att de är onödiga så är det långt ifrån en självklarhet att det är något som din kropp upplever på cellnivå.

Det hade förstås varit intressant att titta på individer över 10-15 års tid och se hur det går med en sån här sak. Svår studie att få till dock.

King Grubs länk antyder ju definitivt att så troligtvis inte är fallet.

Jag utgick bara från den gamla Kolo-kunskapen att fettceller inte nybildas annat än vid kraftig överätning över längre tid. Stämmer det, och fettceller har en begränsad livslängd så är ju premisserna sådana att "mitt" resonemang måste stämma. Om däremot fettceller nybildas under andra omständigheter hamnar saken förstås i ett helt annat ljus.

tlk
2013-04-11, 19:24
Jag utgick bara från den gamla Kolo-kunskapen att fettceller inte nybildas annat än vid kraftig överätning över längre tid. Stämmer det, och fettceller har en begränsad livslängd så är ju premisserna sådana att "mitt" resonemang måste stämma. Om däremot fettceller nybildas under andra omständigheter hamnar saken förstås i ett helt annat ljus.

Är tyvärr inte särskilt bekant med gammal kolo-kunskap. Inte heller särskilt djupt insatt i adipocyter generellt. Är mest fokuserad på helt andra celler, men mest reagerade på hela konceptet "inte behövs längre," och någon logisk slutsats utifrån det. Nu är det ju förstås fullt möjligt att fettceller är precis ett sånt område där gammal broscience överensstämmer med modern proscience. Intressant äre iaf och det verkar som ännu en kväll blir ägnad åt pubmed. thx kolo... jag hade tänkt sova. cofffee

Sheogorath
2013-04-11, 19:31
Är tyvärr inte särskilt bekant med gammal kolo-kunskap. Inte heller särskilt djupt insatt i adipocyter generellt. Är mest fokuserad på helt andra celler, men mest reagerade på hela konceptet "inte behövs längre," och någon logisk slutsats utifrån det. Nu är det ju förstås fullt möjligt att fettceller är precis ett sånt område där gammal broscience överensstämmer med modern proscience. Intressant äre iaf och det verkar som ännu en kväll blir ägnad åt pubmed. thx kolo... jag hade tänkt sova. cofffee

Att fettcellen i första hand expanderar (lagrar in mer fett) och inte delar sig förrän under mer extrema omständigheter (kraftig överätning) tror jag är lite magstarkt att kalla för broscience, om det var vad du precis gjorde. :)

rogerQ
2013-04-11, 19:47
Jag har också hört att de växer i första hand och delar i andra hand. Men är inte påläst i detta ämne.

Akada
2013-04-11, 19:47
Det handlar helt enkelt om att fettcellerna blir "gamla & slitna" --> ersätts, men totalen är konstant (bortsett från då nybildning sker, såklart). Vore intressant ifall man kunde hindra fettcellerna från att dela på sig - men ett av zillions av problem är väl att få till effekten på rätt plats, och utan onödig skada.

Nisseg
2013-04-11, 20:22
De som nybildats, hamnar de på samma ställe eller kan de byta plats? Vad jag i praktiken menar är att man tex en period i livet har lätt för att lägga på sig fett på magen men senare på låren osv.

Alsor
2013-04-11, 23:58
Hur tror du att dom förnyas då? Jo, dom dör och det bildas nya.

Det står klart och tydligt.

Märkte nu i efterhand att inlägget kan tolkas fel, menade att skriva att de inte bara dör utan att förnyas så att säga.

tlk
2013-04-12, 20:14
Att fettcellen i första hand expanderar (lagrar in mer fett) och inte delar sig förrän under mer extrema omständigheter (kraftig överätning) tror jag är lite magstarkt att kalla för broscience, om det var vad du precis gjorde. :)

Jag tolkade tyvärr ditt inlägg som att du menade att "fettceller dör efter 10 år" var gammal kolo-kunskap.

Att de primärt sväller inte skulle vara broscience håller jag 100% med om.

tlk
2013-04-12, 20:15
Det handlar helt enkelt om att fettcellerna blir "gamla & slitna" --> ersätts, men totalen är konstant (bortsett från då nybildning sker, såklart). Vore intressant ifall man kunde hindra fettcellerna från att dela på sig - men ett av zillions av problem är väl att få till effekten på rätt plats, och utan onödig skada.

I sin bok Bromocriptine så berör Lyle McDonald det här lite. Verkar tyvärr inte ha blivit mycket mer av det än vaga påstående om kommande artiklar på ämnet.