Visa fullständig version : Hjälp med deff
Hallå!
Ålder: 18
Vikt: 74kg
Längd: 180
Jag har deffat lite smått nu i ca två månader. På dessa två månader har jag gått ner från 80kg till mina nuvarande 74kg.
Tycker de ser bra ut på hela kroppen förutom magen. Speciellt nedre.
Den ser skitbra ut när jag spänner den men när jag är avslappnad så ser de bajs ut.
Avslappnat: http://fuskbugg.se/dl/2bNc2a/20130410_185827.jpg
Spänt: http://fuskbugg.se/dl/gTEynB/20130410_185807.jpg
Mitt dagliga intag:
150-200g protein
150-200g kolhydrater
50-75g fett
Det är inte så exakt då jag inte bestämmer de stora måltiderna (Lunch och middag) då jag bor hemma och går i skolan/praktiserar.
Eftersom jag har olika veckor med praktik och teori så har jag olika kostscheman på dessa två. Orkar dock inte redovisa dessa olika.
Ligger dagligen på ett underskott på ca 200-800 kcal.
Träningsupplägg:
Dag 1: Bröst + Axlar
Dag 2: rygg + mage
Dag 3: Ben
Dag 4: Armar
Dag 5: Cykel-intervaller
Som sagt, det har gått väldigt bra med viktminskningen men den har stannat upp och magen har knappt rört sig sen jag börja.. Sommaren är nära..
Kan ni ge mig lite tips kanske? :)
Kanske ligga på balans i en vecka och säkra upp- få ordning på hormonerna i kroppen och sedan fortsätta deffa.
Kanske ligga på balans i en vecka och säkra upp- få ordning på hormonerna i kroppen och sedan fortsätta deffa.
Kan du formulera de lite lättare? haha /Orutinerad
Du har legat på energiunderskott en tid och då kan kroppen nedreglera sin förbrukning något. T.ex. att du blir mindre spontanaktiv utan att du märker det.
Sen är det alltid bra att ta en paus då och då så att kroppen vänjer sig vid den lägre vikten och normaliserar leptinnivåerna. Minskar risken för överätning också.
Här kan du läsa lite om leptin: http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/7/7652/2863_2865.pdf
zeusden1
2013-04-10, 18:50
Du har legat på energiunderskott en tid och då kan kroppen nedreglera sin förbrukning något. T.ex. att du blir mindre spontanaktiv utan att du märker det.
Sen är det alltid bra att ta en paus då och då så att kroppen vänjer sig vid den lägre vikten och normaliserar leptinnivåerna. Minskar risken för överätning också.
Här kan du läsa lite om leptin: http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/7/7652/2863_2865.pdf
Har man en nedreglerad förbrukning så ligger man per automatik inte längre på underskott, om det var detta som var avgörande för om man låg på underskott eller inte.
Att normalisera leptinnivåerna kommer inte hjälpa TS i hans deff. Han vill tappa i fettvikt.
Så länge du har ett underskott och går ner i vikt samtidigt som du styrketränar så kommer du tappa fett.
Vad är det för tips du vill ha? Mattips, träningstips? :)
Kan passa på att ställa en fråga i denna tråden istället för att starta en ny.
Jag tränar mycket, 8 gånger i veckan. 5 konditionspass (fotbollsträningar+match) samt 3 styrkepass.
175 cm lång, 71 kg. Ålder 21.
Målet är att tappa ~2,5-3 kg.
Använder jag aktivitetsnivå 1.8 (vilket kanske är ganska rimligt då jag tränar varje dag + någon promenad) så får jag en balans på ~3150.
Bör jag alltså lägga mig kring 2600 kcal för att gå ner 0,5 kg i veckan? Låter ju högt, men det hade ju varit väldigt skönt att kunna deffa på en relativt hög kcal-mängd.
Ja, om du förbränner 3150 kcal om dagen så stämmer det.
Har man en nedreglerad förbrukning så ligger man per automatik inte längre på underskott, om det var detta som var avgörande för om man låg på underskott eller inte.
Att normalisera leptinnivåerna kommer inte hjälpa TS i hans deff. Han vill tappa i fettvikt.
Så länge du har ett underskott och går ner i vikt samtidigt som du styrketränar så kommer du tappa fett.
Men det var ju inte det jag var ute efter. Jag föreslog att han skulle pausa 1 vecka i deffen. Självfallet kan man ha en svagt nedreglerad förbrukning och ändå ligga på underskott.
Men det var ju inte det jag var ute efter. Jag föreslog att han skulle pausa 1 vecka i deffen. Självfallet kan man ha en svagt nedreglerad förbrukning och ändå ligga på underskott.
Jag är mest bara fundersam över varför inte magen blir mindre när resten av kroppen har blivit mer tight.
zeusden1
2013-04-11, 08:14
Jag är mest bara fundersam över varför inte magen blir mindre när resten av kroppen har blivit mer tight.
Det är genetiskt. Var fettet "släpper" först är olika för varje person. Dock, deffar du till lågt bf kommer magen släppa också.
Det är genetiskt. Var fettet "släpper" först är olika för varje person. Dock, deffar du till lågt bf kommer magen släppa också.
Vad skulle du uppskatta att jag kan ligga på i %? Har för mig att jag sett en bild nånstans som funkar lite som en mall.
zeusden1
2013-04-11, 15:13
Jag skulle tippa på mellan 10-12%!
http://dl.dropbox.com/u/640925/body-fat-percentage-men.jpg
Jag skulle tippa på mellan 10-12%!
http://dl.dropbox.com/u/640925/body-fat-percentage-men.jpg
Antar att jag bara får kriga vidare. Förhoppningsvis släpper magen snart...
sphinxen
2013-05-11, 10:11
Nu är jag långt ifrån någon expert i varken kost eller träning, men detta är mina åsikter.
För det första vill jag klargöra vad avslappnad mage är. Vid ett normalstånd SKA magen vara spänd. De inre magmusklerna ska alltid vara flexade för att en god kroppshållning ska kunna uppnås. Detta för även med sig en plattare mage och att de yttre magmusklernas får en bättre definition.
Med detta sagt skulle jag ta och se över kosten lite. Vad jag skulle göra är att dra ner lite på kolhydraterna och istället öka med protein. Kännsligheten för kolhydrater är individuell, och jag tror att ju närmare kroppens genetiska balans man kommer, destå känsligare blir den, men detta är bara mina spekulationer så inget du behöver ta för sanning. Klart är iaf att många är känsliga mot gluten och laktos. Kanske försöka dra ner på dessa?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.