Visa fullständig version : Skjuta upp hungern
Springer
2013-04-10, 10:46
Blev lite för matglad efter jul, trots skogsarbete och 8 mils löpning per vecka så har jag lagt på mig 2+ kg. Så nu är det matbegränsning, och då är hungern min största fiende. Jag har en frisk aptit. :-)
Och en knepig fråga då, vill höra era erfarenheter. Lönar det sig att vänta med att äta på dagen, för att minska hungern senare?
Alltså om man är hungrig kl 12 men istället för att äta sin lunch då väntar en timme tills man äter är man lika hungrig igen kl 17, eller mindre hungrig? Om man äter lika mycket i bägge fallen.
Kroppen har inre klockor i olika organ (vid sidan om en huvudklocka i SN) som ställer in sagda organ (lever, njurar etc) på metabol aktivitet av matintag efter när vi brukar äta och hungern regleras också då med bland annat ghrelin-utsöndring. Men hunger är ju också något som går över.
Kort sagt tenderar fasta och lågkolhydratskost sannolikt vara mättande för att blodsockret hålls väldigt jämnt. En idé är att äta lågkolhydratskost till lunch, då mättnaden enligt min egen erfarenhet i alla fall blir bastant och håller i sig under hela eftermiddagen framåt kvällen.
Hunger stimuleras ju dessutom av mer än bara tidpunkt. Sovit dåligt? Stressad? Matsuget kommer som ett brev på posten för att mota ett förhöjt kortisol. Särskilt fett/socker.
Springer
2013-04-10, 13:32
Går hunger över fast man inte äter något? Hur lång tid tar det?
I och med att jag springer så mycket jag orkar med, så är jag ingen fan av lågkolhydratlost. Försöker snarare köra högvarianten, dvs mycket bröd och hålla igen på fett.
Det går i vågor, varierar. Ja, hunger går definitivt över på kort sikt även fast man inte äter.
Men eftersom du tränar så mycket måste du stoppa i dig rätt mycket skit för att fylla upp kcal-behovet. Prova att dra ner på det istället.
Springer
2013-04-10, 18:04
Vadå "skit"? Hemlagad mat är det jag äter. Jag blir bara grymt hungrig av att träna mycket. Och så funkar träningen bättre om man äter lite "för mycket" så att säga.
Kanske det vore en idé att öka fettintaget något? Dvs. fortfarande köra en högkolhydratskost men äta lite mer fett för att hålla jämnare energinivåer. T.ex. äta en rejäl äggomelett till frukost med mackor till.
Upplever själv vid långvarig ansträngning att en del extra fett, utöver alla kolhydrater, kan göra stor skillnad. Under fjällvandringar är nötter och salt korv grymt bra när hungern är som värst.
Ät mer kring träningspassen då och lite mindre i övrigt.
Springer
2013-04-10, 19:24
Jo, det är ju det jag försöker. Se första posten. :)
Haha, ja okej.
Lite mindre energitäta livsmedel helt enkelt?
Springer
2013-04-11, 07:52
Tillbaka till havregrynsgröt och kokt potatis mao. Jaja, det är ju inte så dumt ändå... ;) Kanske blivit lite mycket grädde i maten på sistone.
Folk är olika. Prova dig fram. För mig funkar det bra med Leangainsliknande IF, med ätfönster mellan ca 14 och 22. Har en hungerperiod på en timme ungefär vid 9, och sen igen från 13 om jag inte tränar då.
Springer
2013-04-11, 08:06
Prövade det ett tag, gick sådär. Tyckte det var slitigt att träna på fastande mage. Inte särskit socialt heller, jag vill kunna äta normalt (i betydelsen "som medelsvensson") med familjen.
Att skjuta på frukosten är ett för mig sätt att minska hungern och kunna äta mer mat under en kortare period (det behöver itne betyda PF). Att inleda dagen med fett och sedan fylla på med kolhydrater ju längre dagen går verkar också fungera.
Att lägga till stora mängder grönsaker funkar bra också. 500g broccoli, kål och/eller sparris.
Knatcharn
2013-04-11, 08:46
Att skjuta på frukosten är ett för mig sätt att minska hungern och kunna äta mer mat under en kortare period (det behöver itne betyda PF). Att inleda dagen med fett och sedan fylla på med kolhydrater ju längre dagen går verkar också fungera.
Att lägga till stora mängder grönsaker funkar bra också. 500g broccoli, kål och/eller sparris.
Detta har jag också observerat, att det kan hjälpa att äta mindre kolhydrater på morgonen. Jag säger inte att man skall utesluta kolhydrater men käka dem hellre senare, t.ex. efter träningen. :)
+1 För broccoli, billigt och enkel tillagning.
Springer
2013-04-11, 12:39
Kom just hem från ett längre pass (2h20min), och hade kunnat äta 4000 kcal utan att pausa. Lyckades behärska mig och drog i mig en banan medan jag värmde ärtsoppan (hemlagad såklart) och fixade två knäckemackor med prästost (28% oops!). Skojade till det med ett digestive och lite kaviar efteråt. Nu 15 min senare känns det rätt OK, även om jag går och suktar lite efter tigerkakan min dotter bakade igår... :D
Marygirl
2013-04-11, 12:55
Blev lite för matglad efter jul, trots skogsarbete och 8 mils löpning per vecka så har jag lagt på mig 2+ kg. Så nu är det matbegränsning, och då är hungern min största fiende. Jag har en frisk aptit. :-)
Och en knepig fråga då, vill höra era erfarenheter. Lönar det sig att vänta med att äta på dagen, för att minska hungern senare?
Alltså om man är hungrig kl 12 men istället för att äta sin lunch då väntar en timme tills man äter är man lika hungrig igen kl 17, eller mindre hungrig? Om man äter lika mycket i bägge fallen.
Säker att du inte ökat vikten fett o inte i muskler?
Springer
2013-04-11, 13:01
Säker att du inte ökat vikten fett o inte i muskler?
Kanske något lite muskler, men visst är det även fett, midjan har expanderat 1-2 cm. Magrutorna och ådrorna på överarmarna syns inte längre. :-)
Även muskler väger, vilket är negativt för löpningen. Väger 73 nu, vill nog neråt 71 innan jag är nöjd. 183 cm lång.
bigbellybob
2013-04-11, 13:30
Prova att ta en kaffe när du är hungrig, funkar för mig nu när jag har ätfönster mellan 14-22 och blir hungrig innan det
Kom just hem från ett längre pass (2h20min), och hade kunnat äta 4000 kcal utan att pausa. Lyckades behärska mig och drog i mig en banan medan jag värmde ärtsoppan (hemlagad såklart) och fixade två knäckemackor med prästost (28% oops!). Skojade till det med ett digestive och lite kaviar efteråt. Nu 15 min senare känns det rätt OK, även om jag går och suktar lite efter tigerkakan min dotter bakade igår... :D
Det är väl inte speciellt konstigt att du är hungrig efter ha varit ute och sprungit i mer än två timmar...
PureWhey
2013-04-11, 19:10
Äpple/n!
Det är inte mycket mättande mat du har där imo
200g kyckling, 700g potatis och 300g broccoli är ju ett alternativ.
Springer
2013-04-11, 19:55
Föredrar lite mer svenssonaktig mat.
Föredrar lite mer svenssonaktig mat.
Hacka potatisen och kycklingen, släng ihop det och stek på, servera med rödbetor. Eller byt ut kycklingen mot 140g nötfärs. Eller så byter du potatisen mot 100g pasta, har på lite tomatsås och lite morötter, kanske lite svamp. Eller blanda köttfärsen med lite kryddor och knåda till biffar, servera till potatisen. Eller gör dom till bullar och servera med makaroner. Osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.