handdator

Visa fullständig version : Stillastående deff

Sparven från Minsk
2013-04-10, 09:10
Tänkte ta hjälp av kolos erfarenhet för detta.

Började diet i januari, gått från 90,6 till runt 80,5 kg sedan dess.
Kör PF med low carb high fat på 3 vilodagar i veckan och omvänt annars.
Träningsdag ca 2900 kcal och vilodag 2500 kcal. Kört med dessa hela vägen fram tills nu. Senaste 2 veckorna står jag still, pendlar lite upp och ned bara.
Har lagt in promenader varje dag, ca 4-5 km per dag.

Då jag har gått ned 10 kilo bör väl även intaget sänkas, men är rädd att kroppen stryper allt då. Var med om samma sak förra året, då gick jag rent av upp i intag och mer promenader och gick ned i vikt.

Bör jag ligga kvar på 2900 samt 2500 kcal och bara gå varje dag, eller ska jag sänka lite och gå?

Tankar och tips?!

Borde vara lätt men diethjärna och osäkerhet är två starka faktorer till att jag söker stöd. Förra året stod jag still i vikt i säkert en månad! Vill inte det igen..=(

Eira
2013-04-10, 09:20
Kanske testa recomp med 3240 på träningsdagar och 2160 på vilodagar.
+20 -20% metoden. Sen är väl måtten och spegel ett bättre mått än vikt i detta fall skulle jag tro

vicarious
2013-04-10, 10:26
Ät några hundra kcal mindre. Vad menar du med "kroppen stryper allt då"?

Sparven från Minsk
2013-04-10, 10:34
Ät några hundra kcal mindre. Vad menar du med "kroppen stryper allt då"?

Japp ska testa att dra ned från 2900 på träningsdag till 2700-2800 kcal. Detta i combo med dagliga promenader borde ju sätta fart på grejerna.

Ja du, vet att kroppen inte kan gå in i "svältläge" som det så populärt kallas, men har ändå upplevt något liknande detta förra året. Sänkte och sänkte men inget hände typ. Gick upp i kcal och började promenera, och vips så droppade vikten igen :)

Sparven från Minsk
2013-04-10, 10:35
Kanske testa recomp med 3240 på träningsdagar och 2160 på vilodagar.
+20 -20% metoden. Sen är väl måtten och spegel ett bättre mått än vikt i detta fall skulle jag tro

När dieten är klar i juni ska jag köra lite recomp först, sen leaingain på det :)

Emptiness
2013-04-10, 11:29
du, vet att kroppen inte kan gå in i "svältläge" som det så populärt kallas, men har ändå upplevt något liknande detta förra året. Sänkte och sänkte men inget hände typ. Gick upp i kcal och började promenera, och vips så droppade vikten igen :)

Skrev ett inlägg igår i tråden "stannat i vikt" (läs gärna vad jag skrev där) om hur vätska kan dölja faktisk viktnedgång i fett. Detta kan ju upplevas som att kroppen gått in i svältläge även om det inte handlar om något sådant. Ökar man då maten som du gjorde eller ex ökar vätskeintaget kan kroppen släppa vätska/dra ur vätska som dragits in i fettcellerna och man kan snabbt tappa mycket på vågen.

OM det har med vätska att göra är det bara dumt att sänka kcalintaget eller höja kcalförbrukningen och utsätta kroppen för mer stress.

Det kan givetvis bero på andra saker också men min åsikt är att först se om det kan bero på vätskenivån.

Reaper123
2013-04-10, 11:51
Tänkte ta hjälp av kolos erfarenhet för detta.

Började diet i januari, gått från 90,6 till runt 80,5 kg sedan dess.
Kör PF med low carb high fat på 3 vilodagar i veckan och omvänt annars.
Träningsdag ca 2900 kcal och vilodag 2500 kcal. Kört med dessa hela vägen fram tills nu. Senaste 2 veckorna står jag still, pendlar lite upp och ned bara.
Har lagt in promenader varje dag, ca 4-5 km per dag.

Då jag har gått ned 10 kilo bör väl även intaget sänkas, men är rädd att kroppen stryper allt då. Var med om samma sak förra året, då gick jag rent av upp i intag och mer promenader och gick ned i vikt.

Bör jag ligga kvar på 2900 samt 2500 kcal och bara gå varje dag, eller ska jag sänka lite och gå?

Tankar och tips?!

Borde vara lätt men diethjärna och osäkerhet är två starka faktorer till att jag söker stöd. Förra året stod jag still i vikt i säkert en månad! Vill inte det igen..=(Vad blir detta för split? -20/0 E%?

Tycker rent spontant att 2900 kcal låter lyxigt, om du nu bara kör styrkträning? Eller vad gör du utöver träna och gå korta promenader?

Nu tycker jag dock du borde ligga på kcalunderskott, men att dra ner tex 100 kcal på träningsdagarna borde ju inte vara speciellt märkbart på orken/hungern?

Anton Fräs
2013-04-10, 12:30
Skär ner mer i kaloriintag och se till att försöka hålla dig precis lika aktiv som vanligt (även vardagsaktiviter som du kanske inte uppmärksammat tidigare).

Sparven från Minsk
2013-04-11, 11:09
Skrev ett inlägg igår i tråden "stannat i vikt" (läs gärna vad jag skrev där) om hur vätska kan dölja faktisk viktnedgång i fett. Detta kan ju upplevas som att kroppen gått in i svältläge även om det inte handlar om något sådant. Ökar man då maten som du gjorde eller ex ökar vätskeintaget kan kroppen släppa vätska/dra ur vätska som dragits in i fettcellerna och man kan snabbt tappa mycket på vågen.

OM det har med vätska att göra är det bara dumt att sänka kcalintaget eller höja kcalförbrukningen och utsätta kroppen för mer stress.

Det kan givetvis bero på andra saker också men min åsikt är att först se om det kan bero på vätskenivån.

Intressant! Vet med mig att jag dricker nog för lite vätska överlag. Ska testa detta, att hinka i mig mer vatten någon vecka och se hur det går.

Vad blir detta för split? -20/0 E%?

Tycker rent spontant att 2900 kcal låter lyxigt, om du nu bara kör styrkträning? Eller vad gör du utöver träna och gå korta promenader?

Nu tycker jag dock du borde ligga på kcalunderskott, men att dra ner tex 100 kcal på träningsdagarna borde ju inte vara speciellt märkbart på orken/hungern?

Hm, ja något sånt. Går ned till 2700-2800 på träningsdagar nu, och 2500 på vilodagar, med ökat vätseintag så ska vi se hur det går.
Nej ork och hunger kommer nog inte påverkas nämnvärt :)

Sparven från Minsk
2013-04-12, 12:45
Framgång!

Viktnedgång :D

Druckit mycket mer vatten än jag brukar göra (dålig på det) och imorse belönade vågen mig för det :)
Myckt bra tips Emptiness! :D

Sparven från Minsk
2013-04-17, 10:50
Artikel av Bartoll!

Om vi har bromsat förbränningen med en för stor sänkning av energiintaget finns det egentligen bara en bra lösning för att börja tappa fett igen: att öka näringsintaget och bara ha ett måttligt energiunderskott från vårt födointag och samtidigt göra träningen lite tuffare och mer energikrävande. Vi tillför med andra ord mer energi samtidigt som vi ökar energiåtgången. Detta kallas för Energy Flux (G-Flux) eller Metabolic Flux. Vi kan likna det med en bilmotor. För att öka farten (trycka ned gaspedalen) behöver vi tillföra mer bränsle; resultatet blir mer ”snurr” och en högre energiomsättning. Din kropp rör sig därmed ifrån ”svältområdet” tack vare ett högre energiintag vilket stimulerar frisättningen av leptin.
Med andra ord, om vi exempelvis får i oss 2000 kcal och gör av med 2500 kcal har vi ett underskott på 500 kcal. Det är då med denna metod bättre att äta 2500 kcal och göra av med 3000 kcal. Träningen bör i huvudsak vara högintensiv vilket stimulerar rätt sorts hormoner. Att exempelvis äta mer och promenera mer (lågintensiv träning) ger ingen direkt effekt eftersom denna typ av träning frisätter nedbrytande stresshormoner.
Om du har gått i fällan med att sänka energiintaget för mycket är detta den enda bra lösningen för att öka hormonproduktionen och ämnesomsättningen utan att börja gå upp i vikt.
Har du sänkt både energiintaget och ökat träningsmängden (läs onödig lågintensiv ”kardio”) till mer än en timme om dagen är enda lösningen att ta bort all lågintensiv träning, fokusera på explosiv prestationsorienterad styrketräning och sakta öka på energiintaget i flera små steg. Detta tar längre tid, men det viktiga är att det fungerar och du minimerar risken för en ”reboundeffekt” där du snabbt återfår din tappade vikt.

Kanske det som är mitt fel? Promenader som stör leptinet. Samt att jag sänkt för mycket. Fast har ju faktiskt nästan inte alls sänkt intaget sen start...
Ska sänka nu till den nivå som IF calculator föreslår så får vi se...samt mindre promenader och mer intervallträning.

wessmen
2013-04-17, 17:27
Är ju samma teori bakom "reverse dieting", för att inte smälla upp efter en deff vill säga.

Emptiness
2013-04-22, 14:15
Framgång!

Viktnedgång :D

Druckit mycket mer vatten än jag brukar göra (dålig på det) och imorse belönade vågen mig för det :)
Myckt bra tips Emptiness! :D

Kul att det fungerade för dig. Jag tycker det är alldeles för ofta som personer efter en tids diet förstör ett fungerande schema genom att sänka kcal intaget/öka cardion för mycket. Detta då de får känslan av att fettförbräningen avstannat pga att kroppen samlat på sig vätska och viktnedgången därmed maskerats. Läs gärna lyle mcdonalds böcker, skriver en del om detta.

Emptiness
2013-04-22, 14:23
Vilken bf ligger du på?
Hur högt ligger du på kolh om dagarna?
Kör du regelbundna refeed dagar, högt på kolh och lågt på fett?

Sparven från Minsk
2013-04-22, 21:05
Vilken bf ligger du på?
Hur högt ligger du på kolh om dagarna?
Kör du regelbundna refeed dagar, högt på kolh och lågt på fett?

Svårt att säga BF faktiskt, mellan 10-15 %, snuddar nog mer åt det lägre hållet.
Träningsdagar runt 300-350 gram kolhydrater, runt 100 g på vilodagar.
Refeed days är jag extremt dålig på tyvärr. Ska försöka lägga in en minst varannan vecka :)

Emptiness
2013-04-23, 08:04
Svårt att säga BF faktiskt, mellan 10-15 %, snuddar nog mer åt det lägre hållet.
Träningsdagar runt 300-350 gram kolhydrater, runt 100 g på vilodagar.
Refeed days är jag extremt dålig på tyvärr. Ska försöka lägga in en minst varannan vecka :)

Nu ligger du förvisso högre än mig på kolhydrater under deff men för min del gör välgjorda refeed dagar väldigt gott, framförallt när man går under 12-13 i bf. Då jag ligger lågt på kolh under veckorna så lägger jag mig väldigt högt på kol under en refeed (så kallad superkompensation) , håller fettet lågt, 30-50g samt medelhögt intag av protein. För mig hjälper detta dels till med att behålla styrkan under deff men också med att hålla förbränningen uppe. Jag kör dessa 1 dag per vecka. Kör jag en längre diet så kör jag en diet break under 2 veckor efter ca 2 månaders deff. Detta hjälper också till att återställa hormoner i kroppen något, bla leptin som du nämnde men också stresshormon mm.

Jag har gjort dieter både med och utan dessa refeeds och diet breaks. Skillnaden på resultatet är väldigt stor. Kan rekommendera detta. Det är mycket bättre än att öka kcalunderskottet genom mat/cardio :)