Visa fullständig version : Vilsen i pannkakan, äter jag rätt? - Frågor om insulintoppar och katabolism
robinrådjur
2013-04-09, 21:12
Tjenare, Jag ligger för närvarande på kaloriunderskott, och har ca 3-4kg kvar till målvikten, vill självklart ligga på maximal fettförbränning och muskeluppbyggning. Ju mer jag läser om insulintoppar och allt var kost innebär så blir jag bara mer vilsen. Så här ser en typisk dag ut.
6:00 vaknar, 1dl whey 80 med vatten.
9:00 frukost på jobbet, oftast 3 ägg ELLER 200-250g keso och en frukt, äpple/apelsin.
12:00 Lunch, oftast nötfärs, kyckling eller fisk med wokade grönsaker eller pasta. Ofta runt 150-200g kött och betydligt mindre kollisar.
16:00 Gym, amino rush innan och efter träning.
17:00 hemma, vanligtvis 500g lättkvarg med 2dl whey 80, och ofta en liten potion vanligt käk med fågel/fisk/nöt(ca 100-150g) + pasta/potatis/wok.
Frågan nu är ju, utsätter jag mig för några 'farliga' insulintoppar med detta? Tänker framförallt på morgonen och vid frukost med vassleprotein, men där ska det väl bara vara bra med insulinpådrag?
Sen undrar jag lite hur snabbt man bör få i sig käket efter träningspasset, när man hamnat i ett katabolt tillstånd, räcker amino rush skopan för det 'akuta' tillståndet tills man kommer hem och käkar?
Det må hända att jag tar det här på för stort allvar, hit me!
Mvh
LarsLasr
2013-04-09, 21:45
Farliga insulintoppar är inget man behöver oroa sig för som tränande och frisk individ, det är mer för diabetiker, överviktiga och pensionärer/inaktiva. Självklart är det onödigt att basera kosten på godis och det kan innebära en del toppar och dalar i blodsockret, men det är inget du behöver vara orolig för.
Insulin är skapat för att ta hand om stärkelsen du äter och i första hand lagra den som glykogen i muskler, och när det är fullt där så ser det till att det lagras som fett istället för framtida användning. Så länge man omsätter sina energilager är det ingen fara, börjar man lägga på sig 5-10kg fett kanske man kan ta sig en funderare vart det är på väg någonstans.
Innebär kommer hem och käkar 30min eller 2h? Allt under en timme är nog lugnt och är det mer kan du ju ta med en banan eller macka.
Hur länge har du deffat och hur går det`?
vill du ha maximal fettförbränning bör du skippa vassleshaken på morgonen.
vill du ha maximal fettförbränning bör du skippa vassleshaken på morgonen.
Utslaget över dygnet och med samma kaloriintag så vilken skillnad blir det?
när man vaknar är insulinet lågt och GH högt.
äter något som spikar insulin, GH sjunker.
insulin hindrar alltså lagrat fett att omsättas till energi.
hurvida detta påverkar på långt sikt kan jag inte svara på,
men eftersom TS ville ligga på maximal fettförbränning så tyckte jag
att jag kunde dela med mig av vad jag tror vore det bästa för det.
Kvicksilver
2013-04-10, 09:36
när man vaknar är insulinet lågt och GH högt.
äter något som spikar insulin, GH sjunker.
insulin hindrar alltså lagrat fett att omsättas till energi.
hurvida detta påverkar på långt sikt kan jag inte svara på,
men eftersom TS ville ligga på maximal fettförbränning så tyckte jag
att jag kunde dela med mig av vad jag tror vore det bästa för det.
En undran. Om han skippar vasslet... kommer ändå inte samma hända sen när han äter vid nio? Eller stiger insulinet bara för att man vaknar? Hur länge efter man vaknat ska man vänta innan man äter enligt din teori?
man är som mest insulinkänslig på morgonen,
men samma sak kommer ändå hända klockan 9.
vitsen är väl egentligen att hålla insulinet lågt så länge det går.
Kvicksilver
2013-04-10, 09:48
man är som mest insulinkänslig på morgonen,
men samma sak kommer ändå hända klockan 9.
vitsen är väl egentligen att hålla insulinet lågt så länge det går.
Reglerar inte kroppen detta naturligt på en frisk människa?
Anton Fräs
2013-04-10, 10:05
Utslaget över dygnet och med samma kaloriintag så vilken skillnad blir det?
Exakt min tanke.
Till TS du behöver inte bekymra dig om "insulintoppar". Amino rush räcker fint tills du kommer hem och äter mat.
Jag hade lätt druckit vassleshaken med frukosten på jobbet (eller förmodligen skippat den helt). Men man gör som man vill.
anledningen till varför man ska "bekymra" sig över insulintoppar.
jag lever efter detta, andra lever efter annat, spelar förmodligen ingen roll,
men upplever själv att jag mår bättre när jag håller insulinet lågt under dagen. prestationen är densamma.
Here’s what happens with your hormones around 7 AM. Your cortisol levels elevate naturally through the night[1-9], eventually peaking[2, 9-14]. Of course, the common misperception is that cortisol is catabolic, and without food, your body will start to eat its own muscle. This is incorrect. When something is catabolic, this only describes the process of material being broken down for energy. When cortisol acts without elevated insulin levels—without being constantly elevated the way it is during chronic stress—it triggers the breakdown of triglycerides into free-fatty acids (FFAs) for metabolization, and triggers lipolysis[1, 2, 14-28]. In the morning, cortisol actually accelerates fat burning.
Your body’s main hunger control hormone is ghrelin[32]. It’s released in a pulsatile manner throughout the night, and it peaks when you wake[29-31]. This incites hunger, but ghrelin also potently stimulates the release of growth hormone[33-44]. As this happens, and growth hormone levels increase, your body releases more fat to be burned as fuel[45-49] and decreases the destruction of protein for use as fuel[50]. When you don’t eat carbs at breakfast (or more specifically, don’t spike insulin levels), your growth hormone levels peak approximately two hours after you wake up[51].
Your body starts each day as a fat-burning machine, and the key to simultaneous fat loss and muscle gain is to avoid screwing that up. Even when you’re exercising, your body will burn far higher levels of fat than normal on an empty stomach[52, 53]. This also causes the upregulation of enzymes crucial for burning fat, allowing fat to be metabolized faster[54].
Let’s say you eat a breakfast containing 30 grams or more of carbs. Your insulin levels raise with the rise in blood sugar, and this starts you on a downward spiral. This early-morning release of insulin vastly reduces fat burning for the remainder of the day[55], which is big problem because your morning cortisol levels remain high. As a result, this insulin release causes new empty fat cells to be created [56-64], and it lowers your levels of ghrelin and growth hormone[29-31, 51]
klicka på references under artikeln (http://www.dangerouslyhardcore.com/5084/why-breakfast-is-nothing-but-a-scam/)
...Förutom att man kan gå ner i vikt oavsett insulintoppar.
Insulintoppen från vassle håller bara i sig en kort tid, kring 60-90 min någonting vill jag minnas. Sedan är du tillbaka kring fastenivåer igen och ditt blodsocker har inte rört sig mycket. Dessutom kan det vara bra att stimulera muskelproteinsyntesen om han styrketränat dagen innan. För att inte tala om andra positiva effekter av vassleprotein.
Och att Kiefer kallar frukost för en "scam" i rubriken till sin artikel ger ju lite varningssignaler.
Å andra sidan har Kiefer rätt i det han skriver (fastän det såklart är väldigt grundläggande) och jag tycker det är rätt onödigt att dricka vassle för sig själv så tidigt. Det mättar rätt halvdant för sig självt och kanske stimulerar matsug genom att sänka blodsockret p g a insulinogen verkan, utan att bidra med glukos. Särskilt vid ett fastande tillstånd.
Jag kan garantera dig att du bränner bra med fett även om du dricker vassle dagarna i ända, på ett kaloriunderskott. Allting handlar inte om tillväxthormon och insulin.
Och att Kiefer kallar frukost för en "scam" i rubriken till sin artikel ger ju lite varningssignaler.
han är tyvärr på tok för mycket av en bro ibland.
men jag har valt honom att leda mig i mitt sätt att äta, så jag får väl leva med hans attityd också.
vicarious
2013-04-10, 10:34
Frågan nu är ju, utsätter jag mig för några 'farliga' insulintoppar med detta?
Nej.
räcker amino rush skopan för det 'akuta' tillståndet tills man kommer hem och käkar?
Ja.
Det må hända att jag tar det här på för stort allvar, hit me!
Ja det gör du. Men är man inte nyfiken lär man sig oftast inget heller :)
han är tyvärr på tok för mycket av en bro ibland.
men jag har valt honom att leda mig i mitt sätt att äta, så jag får väl leva med hans attityd också.
Jo, men han kan en hel del också. Jag läser hellre honom än en massa annat.
Men han skriver mycket strunt också; hans carb-backloading som jag av någon anledning kämpade mig igenom, var kass. 90% utfyllnad och nonsens. En hyffsad grundidé dock.
Boken innehöll:
Knappt något av riktigt intresse, lite av halvdant intresse (uppräkning av basalfysiologi) och kryddat med lite konstiga uttalanden, som att man utan problem kan carbloada med feta livsmedel som pizza eftersom man ändå inte lagrar in fettet utan bränner det.....utan något vidare resonemang. Vilket såklart är fel.
Och det är just det som är lite av problemet med CBL. Det förutsätter i regel relativt god och kolhydratsrik mat....well, god mat tenderar att vara fet för de flesta människor och frågan är hur många som vill carb-loada med pasta eller ris enbart. Pizzan var ett nödvändigt ont, men också lurendrejeri. Det blir helt plötsligt: "träna styrketräning och ät sedan vad du vill utan att bli fet!".
Knappt något av riktigt intresse, lite av halvdant intresse (uppräkning av basalfysiologi) och kryddat med lite konstiga uttalanden, som att man utan problem kan carbloada med feta livsmedel som pizza eftersom man ändå inte lagrar in fettet utan bränner det.....utan något vidare resonemang. Vilket såklart är fel.
stora delar av boken är nog till som försäljningsknep;
ät skräp bli stark tappa fett.
jag följer det dock, eller har just börjat.
men läser man på forumet (DH's forum) så ser man hur folk rätt grovt ifrågasätter skräpmaten,
och menar på att "rena" kolhydrater är vägen till lycka.
men sen om man läser runt på andra ställen, där han yttrat sig, så förstår man
att det krävs en väldigt speciell form av träning för att verkligen få det att funka.
något jag inte minns nämns i boken.
det är i princip enbart powerlifting som skapar positiva resultat.
Ja, rena kolhydrater är vägen till viktuppgång med minimal fettvikt, jämfört med samma mängd energi från fett.
miaz: Jag kan rekommendera att du läser den här review http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20122134.
Bidrar med lite axplock:
Diet-induced thermogenesis to the same meal was found to be higher in the morning than in the afternoon or night
1. Food intake in the morning is satiating and can reduce the total amount of daily energy intake 2. Food intake in the late night is less satiating and can lead to more overall energy intake
Modest body weight gain after evening meals and loss of body weight after morning meals
Weight loss is greater after morning vs. evening meal intake
Intake of larger meals in the morning resulted in slightly greater weight loss compared with evening intake
Cortisol rhythm was not influenced by meal time
The high satiating value of breakfast (especially a carbohydrate-rich with low glycaemic index) has favourable effects on weight regulation.
fast de talar bara om viktnedgång, och inte det relevanta, dvs "muskel vs fett-nedgång".
fast de talar bara om viktnedgång, och inte det relevanta, dvs "muskel vs fett-nedgång".
Jag får här intrycket att du inte har läst varken reviewen eller studierna som reviewen beaktar. Men jag kan ju ha fel.
Kan även rekommendera att kolla upp Kiefers referenser på många av sina påstående. De brukar allt som oftast inte alls matcha det han påstår.
Jag får här intrycket att du inte har läst varken reviewen eller studierna som reviewen beaktar. Men jag kan ju ha fel.
du har helt rätt.
jag klickade på länken, men allt som dök upp var en kort liten text.
hittade inget av det du citerade, så ifrågasatte bara citaten.
ang. referenserna så är det något jag märkt.
men grejen är den att systemet fungerar, jag litar inte blint på hans ord,
utan litar på andras erfarenheter. nu kanske dom inte går att överföra till mig,
jag får se vad som händer.
King Grub
2013-04-10, 14:45
man är som mest insulinkänslig på morgonen
Beroende på att det är morgon eller på att man inte ätit på länge?
Förmodligen en kombination.
Akut höga kortisolnivåer i blodet och nattens fasta, skulle jag säga.
King Grub
2013-04-10, 15:01
Jag vet mycket väl vad det beror på; frågan var för att locka fram ett svar angående feltolkningarna av fakta som finns i tråden, både av forummedlemmar och i citerad text.
om jag hävdat saker som inte stämmer, vilket jag tror är fullt möjligt,
får du gärna påpeka dem.
robinrådjur
2013-04-12, 14:19
Här tog det fart! Haha, härligt att se! Tror jag har fått svar på mina frågor iallafall! Tack så mycket! Bra läsning!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.