handdator

Visa fullständig version : Kan ZMA ge finnar.

antonolsson
2013-04-09, 20:52
Efter ett par minuters sökande på google och i forumet så har jag inte hittat något som stämmer in riktigt så jag gör en ny tråd ang. detta.

Har använt mig av ZMA i lite över en månad nu och jag tycker det är ett riktigt bra tillskott för återhämtning. Upplever också att jag kan sova hela nätter i sträck utan att vakna flera gånger som jag har tendens att göra annars.

Men! jag har upptäckt att jag fått betydligt mer finnar, mest på ryggen. höll upp med det en vecka och då gick det ner markant. Men eftersom jag tycker produkten är så pass bra så använder jag den trots detta. och nu efter ungefär en vecka så börjar dem dyka upp igen.

nu till min fråga, har ni samma erfarenhet av produkten?

Min egen förklaring skulle vara något i stil med aningen förhöjda testosteron nivåer. Som möjligtvis i sin tur kan påverka utsöndringen i fettkörtlarna. Men detta är bara min hypotes.

Använder för övrigt bara vassle protein och gainer. Samt pwo 2-3 gånger i månaden ungefär. och aminosyror under träning. Så jag är ingen storkonsument vad gäller tillskott.

Ni får gärna spekulera vilt så kanske vi kommer fram till något i slutändan.

/Anton

Dreas
2013-04-09, 20:57
Vassle och gainer är garanterat en större bov än ZMA för finnar. Zink har väl visats ha positiva effekter på hyn? Eller så fick jag bara för mig det för länge sedan.

Sen när du ändå rabblar vad du tar, aminosyror under pass? Troligen bortkastade pengar även om det står på förpackningen. Finns en stor EAA-tråd på forumet där du kan läsa.

Testonivåerna ökar såvitt jag vet endast av zinket om du har zinkbrist.

antonolsson
2013-04-09, 21:19
Vassle och gainer är garanterat en större bov än ZMA för finnar. Zink har väl visats ha positiva effekter på hyn? Eller så fick jag bara för mig det för länge sedan.

Sen när du ändå rabblar vad du tar, aminosyror under pass? Troligen bortkastade pengar även om det står på förpackningen. Finns en stor EAA-tråd på forumet där du kan läsa.

Testonivåerna ökar såvitt jag vet endast av zinket om du har zinkbrist.

Jag står platt på detta ämnet det är därför jag vänder mig till er. Jag har alltid haft lite finnar på ryggen. Men det har blivit betydligt värre senaste månaden. Då jag började med ZMA. Det är de jag syftar på. Det kan mycket väl vara en tillfällighet men det skulle vara kul och veta om någon annan har samma erfarenhet.

Ang EAA, jag tar det under träning för att jag oftast blir dålig i magen av det om jag tar det innan träning.

tjing
2013-04-09, 22:03
Tar du även vassleprotein och får i dig mjölkprodukter?

Har du haft problem med finnar någonsin innan du provade ZMA?

Visst kan ingredienserna sannolikt öka mängden fritt testosteron något; det finns en del rön kring det med magnesium och zink. Men jag har också lite svårt att tro att det skulle påverka just finnar så mycket. Vassleprotein brukar vara boven.

antonolsson
2013-04-10, 09:40
Tar du även vassleprotein och får i dig mjölkprodukter?

Har du haft problem med finnar någonsin innan du provade ZMA?

Visst kan ingredienserna sannolikt öka mängden fritt testosteron något; det finns en del rön kring det med magnesium och zink. Men jag har också lite svårt att tro att det skulle påverka just finnar så mycket. Vassleprotein brukar vara boven.

nja inte problem, men jag har ju haft lite. Jo har läst någonstans för längesen att vassle kan ge finnar.

Måste bara tillägga att detta med finnar inte är ett problem. jag är bara nyfiken om de skulle finnas något samband.

tjing
2013-04-10, 10:51
Pratar vi någon enstaka finne, så ja rent teoretiskt kan det påverka med ZMA om anabola processer ökar ett snäpp. Det kan ju givetvis också eventuellt bero på att din sömn blivit bättre och inte ingredienserna i ZMA i sig. Men det är i praktiken svårt att säga exakt vad som gett dig dina nyvunna finnar.

cancion
2013-04-11, 14:18
nu till min fråga, har ni samma erfarenhet av produkten?

/Anton

Jag har inte läst hela tråden, och har inga vetenskap att backa upp det jag nu säger, men såhär har det varit för mig med ZMA. Jag har väldigt lätt att få finnar, man har inte märkt av något sånt över huvud taget med ZMA (använt i snart 1 år).