handdator

Visa fullständig version : Att sälja en ej avbetald dator

Jahlunden
2013-04-09, 18:42
Jag tänkte införskaffa en Macbook och ledat runt bland begagnade alternativ och har nu hittat en i min skola som skulle vilja sälja sin.
Dock nämnde hon att hon har den på avbetalning och har lite drygt 1,5 år kvar av denna.

Påverkar detta på något sätt köpet? Förutsatt att hon fortsätter betala sina fakturor. Påverkar det garantin? Spelar det någon som helst roll alltså?

Wzup2u
2013-04-09, 18:53
beteala henne och säg att pengarna du betalar ska gå till avbetalning av hennes data så du ser detta. betala det själv.
en data e ju inte som en bil att man skriver över den direkt. men hmmm. lurigt endå.

Ronn
2013-04-09, 18:54
"Avbetalning" innebär väl någon form av lån från ett kreditinstitut, i så fall gör det ju ingen skillnad för dig, har du kvitto från butiken så har du garanti.

Guskleto
2013-04-09, 18:57
Jag tänkte införskaffa en Macbook och ledat runt bland begagnade alternativ och har nu hittat en i min skola som skulle vilja sälja sin.
Dock nämnde hon att hon har den på avbetalning och har lite drygt 1,5 år kvar av denna.

Påverkar detta på något sätt köpet? Förutsatt att hon fortsätter betala sina fakturor. Påverkar det garantin? Spelar det någon som helst roll alltså?

Nej, se dock till att skriva ett kvitto där det står vad du betalt för datorn.

Jahlunden
2013-04-09, 18:59
Nej, se dock till att skriva ett kvitto där det står vad du betalt för datorn.

Varför?

Uppskattar svaren förresten*

Guskleto
2013-04-09, 19:06
Varför?

Avbetalningen är inte knuten till datorn som sådan. Dock så är det viktigt att du skriver ett kvitto dels på grund av att det styrker att du betalt för datorn men även för att det inte ska finnas något tvivel om att du har för avsikt att ta över krediten. Betalar du exempelvis 4000 kr för en begagnad Air som kostar 9000 kr ny så är det inte rimligt att di också ska ta över en avbetalning motsvarande några tusen kr.

Ronn
2013-04-09, 19:09
Avbetalningen är inte knuten till datorn som sådan. Dock så är det viktigt att du skriver ett kvitto dels på grund av att det styrker att du betalt för datorn men även för att det inte ska finnas något tvivel om att du har för avsikt att ta över krediten. Betalar du exempelvis 4000 kr för en begagnad Air som kostar 9000 kr ny så är det inte rimligt att di också ska ta över en avbetalning motsvarande några tusen kr.

Man tar inte per automatik över ett lån från någon annan bara för att man köper något som var finansierat av lånet, det är personen som tog lånet som är skyldig att betala av det.

Gabriel Forslund
Betalningsansvaret för datorn kommer att stanna hos säljaren. Såvida hon inte har för avsikt att bli utmätt av kronofogden kan du känna dig lugn.

4623
Varför?

Du bör alltid ha någon form av kvitto när du köper/säljer något.

Jahlunden
2013-04-09, 19:11

Över att jag inte ska ta över krediten menar du?

Det är sant dock, tack.

Donner
2013-04-09, 19:13
Nej, krediten står på henne så du behöver inte vara orolig.

Jahlunden
2013-04-09, 19:14
Betalningsansvaret för datorn kommer att stanna hos säljaren. Såvida hon inte har för avsikt att bli utmätt av kronofogden kan du känna dig lugn.

Okej, skönt att höra.

Som sagt, tack för hjälpen!

Guskleto
2013-04-09, 19:14
Man tar inte per automatik över ett lån från någon annan bara för att man köper något som var finansierat av lånet, det är personen som tog lånet som är skyldig att betala av det.

Det är sant dock så kan det ändå få följder för vissa avbetalningar där kreditgivaren har objektet som säkerhet. Typexemplet är en bil eller motorcykel som är köpt på avbetalning. Som exempel kan nämnas att jag säljer en bil till dig som jag köpt på avbetalning och det finns en skuld på. Så länge jag betalar krediten så är allt frid och fröjd. Skiter jag i att betala så kan kreditgivaren kräva utmätning på bilen och om du inte väljer att betala min skuld så tar Kronofogden bilen ifrån dig och säljer den och betalar skulden. Blir det några pengar över så får du dem dock så tar det betalat för arbetet. Efter det får du kräva mig på pengar och det kan du gör antingen genom att be mig snällt eller att väcka talan i Tingsrätten. Båda två alternativen kommer dock inte ge dig en krona då jag inte har några, hade jag haft det hade jag betalt från första början.

Guskleto
2013-04-09, 19:15

Fel i det med att bli utmätt.

Gabriel Forslund
2013-04-09, 19:23
Fel i det med att bli utmätt.

Okej, men att hon har avsikt att låta kronofogden söka utmätning på hennes egendom. Bättre?

Ronn
2013-04-09, 19:23
Det är skillnad på en dator och en bil eller ett hus, dom finansieras även med olika typer av lån just på grund av det stora värdet.

Klart det är bra att ha ett kvitto men jag tror knappast att fogden skulle jaga en för datorn ifall det gick så långt.

Det viktigaste är ju att du har försäljningskvittot från butiken ifall du behöver åberopa garantin.

Guskleto
2013-04-09, 19:40
Okej, men att hon har avsikt att låta kronofogden söka utmätning på hennes egendom. Bättre?

Vad som händer hos säljaren påverkar inte köparen.

Guskleto
2013-04-09, 19:42
Det är skillnad på en dator och en bil eller ett hus, dom finansieras även med olika typer av lån just på grund av det stora värdet.

Klart det är bra att ha ett kvitto men jag tror knappast att fogden skulle jaga en för datorn ifall det gick så långt.

Det viktigaste är ju att du har försäljningskvittot från butiken ifall du behöver åberopa garantin.

Nej, det viktigaste är att du har ett kvitto där det står att du har betalt för datorn. Om du får med originalkvittot så kan du även åberopa garantin mot butiken där datorn är köpt.