Visa fullständig version : behöver öka mitt meritvärde, hjälp!
Hej kollo! Håller på att göra prövningar i olika ämnen för att få upp mitt betyg för att söka in på SMO, har dock stött på lite problem då min gamla skola (där jag har tänkt göra flera prövningar) har fått för sig att jag inte får göra prövningar då jag har haft godkända betyg i de kurser jag ska göra prövningar...
Iallafall så kopierar jag min text från flashback och hoppas på att få fler svar här. (texten är dåligt skriven och lite fel grammatiskt, men var stressad då jag skrev och orkar inte skriva om)
gick ut gymnasiet med ca 13.90 i meritvärde, skolan som jag ska söka mig in på har i genomsnitt de senaste 3 åren haft 15.9 i merit värde på den lägst intagna, alltså skulle jag vilja komma upp i ca 16.4 i meritvärde.
Gick ett praktiskt program på gymnasiet, så de flesta kurspoängen kommer därifrån. Hade även mest poäng att hämta därifrån då de det finns kurser där som är 200p som jag bara hade g & vg i tex. I varje fall så pratade jag med rektorn och han sa att jag kunde göra prövning på skolan för 500:-.
Så jag pröjsade 500:- och gjorde en prövning och fick mvg som nytt betyg, nu två veckor efter ringer läraren och säger att mitt betyg är ogiltigt för att på skolan får man bara göra prövning ifall man har IG som utgångs betyg...
Kan dem göra så? jag får tillbaka mina pengar, men jag kommer ju inte ha någon som helst chans att ta mig in på skolan då jag bara har; Engelska A, Engelska B, Svenska A, Svenska B, Matte A, Matte B, Samhälls A, Religion A & Naturkunskap A att hämta upp betyg i... I de flesta ämnen så har jag redan VG, tex svenska a & b, matte a &b samt samhälls, i de resterande skulle jag inte kunna få något mer än VG, men även då så skulle jag inte komma in på skolan.
hur ska jag göra? snälla behöver komma på någon lösning!
Blir i särkvoten med oss andra klantskallar som hamnade på komvux, välkommen! Skrev precis kemi b där idag. :D
Eller fråga om du kan göra fler ämnen.
Snabbaste sättet är nog prövningar på komux. Läsa allt hemma, skriv ett prov, klart!
Men finns alla kurser på komvux? tex vvs teknik A, B och C där?
Men finns alla kurser på komvux? tex vvs teknik A, B och C där?
Kanske. Låter som lokalakurser så hade inte gissat på det.
Det är mest det jag vill ha svar på, på flashback har jag fått till svar att en prövning skall man få göra oavsett vad man har för tidigare betyg, vet dock inte om detta stämmer.
Och även ifall jag läser upp nya kurser på komvux till te.x. VG så kommer ju mitt meritvärde inte öka särskilt mycket?
Räknar man inte måste kurser + högsta tills du fyllt ut dina 2500 poäng eller vad det nu är? Kan ha helt fel annars är det inte en dålig ide.
Varför ska din gamla skola som du slutat på låta dig göra om prov på prov för att höja ditt snitt? Dom har aldrig varit och är inte ansvariga för ditt betyg. :P
Räknar man inte måste kurser + högsta tills du fyllt ut dina 2500 poäng eller vad det nu är? Kan ha helt fel annars är det inte en dålig ide.
Vore ju jättebra om det vore så... något sådant har inte min studievägledare sagt, utan i dagsläget har jag ju 2650 kurspoäng eller vad man kallar det, dvs. två st "tillval som jag fick göra sista året på gymnasiet"
Varför ska din gamla skola som du slutat på låta dig göra om prov på prov för att höja ditt snitt? Dom har aldrig varit och är inte ansvariga för ditt betyg. :P
För att det är bara dem som har de praktiska kurserna så som VVS teknik A... där jag bor iallafall, och det är ju bara ett prov som jag gör för 500:-, köper ju alla böcker och sådant själv.
willtjam
2013-04-09, 18:59
Vem kan göra en prövning?
Du som är över 20 år (efter den 1 juli det år du fyller 20).
Du som har Slutbetyg från gymnasieskolan (oavsett din ålder).
Du som är under 20 år och har avslutat dina gymnasiestudier med Samlat betygsdokument.
Du som är elev i gymnasieskolan och har betyg IG/F i kursen eller ej har läst kursen tidigare. Du måste ha din rektors godkännande.
Du som är grundskoleelev och har din rektors godkännande.
https://provninggbg.alvis.gotit.se/student/
Detta är dock i Göteborg, men det borde gälla över hela Sverige, tycker jag.
Bör det vara någon skillnad ifall jag gör prövning på ett gymnasium? kan dem komma med andra regler, tex att man inte får göra prövning där om man har godkända betyg, eller ska man få göra prövning i alla sina betyg oavsett vad det är för kurs?
När jag ville pröva om en lokal kurs sa syon på komvux att jag var tvungen att i så fall vända mig till den gymnasieskola där jag läst kurser då inte komvux erbjöd den. Vad jag förstod på henne var det alltså upp till gymnasieskolan själv att avgöra sina regler för prövning. Men i princip ska det inte spela någon roll om du har IG, G, eller VG för en prövning. Dock kunde man i min kommun inte läsa om hela kurser ifall man inte hade IG utan fick då istället göra en prövning för 500 :- för att höja sitt betyg.
Ta kontakt med syon på komvux och din gamla gymnasieskola och se vad de kan ge dig för tips och vägledning. :)
Det verkar även vara väldigt olika från kommun till kommun vad de har för regler ang prövning. Jag vet att jag även ringt runt till grannkommunerna och hört mig för om deras regler och kursutbud. Samt även direkt till en del gymnasieskolor som erbjudit de kurserna jag velat göra en prövning i.
Bör det vara någon skillnad ifall jag gör prövning på ett gymnasium? kan dem komma med andra regler, tex att man inte får göra prövning där om man har godkända betyg, eller ska man få göra prövning i alla sina betyg oavsett vad det är för kurs?
Kolla på din kommuns hemsida, det brukar alltid stå där vad som gäller. Kolla under vuxenstudier eller liknande.
En sak att tänka på är att du kan göra en prövning var som helst i Sverige, så är utbudet dåligt där du bor kan du ju kolla på andra ställen.
Jag antar dock att det kan vara knepigare med praktiska kurser. Det finns inga andra kvoter du kan bli antagen på då? Som högskoleprovet t ex?
Kolla på din kommuns hemsida, det brukar alltid stå där vad som gäller. Kolla under vuxenstudier eller liknande.
En sak att tänka på är att du kan göra en prövning var som helst i Sverige, så är utbudet dåligt där du bor kan du ju kolla på andra ställen.
Jag antar dock att det kan vara knepigare med praktiska kurser. Det finns inga andra kvoter du kan bli antagen på då? Som högskoleprovet t ex?
Högskoleprovet ifall man får runt 1,2 poäng så tar man sig in, men skrev inte i helgen då det var för fick nyss reda på att dem ångrade sig ang. prövningen. skulle vilja börja nu till hösten eftersom en polare ska börja då.
spoonchest
2013-04-09, 21:37
Vad är målet med SMO?
Har själv sökt en gång, och hamnade på typ 300:e reserv.
Vad är målet med SMO?
Har själv sökt en gång, och hamnade på typ 300:e reserv.
Målet med SMO är att bli brandman.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.