handdator

Visa fullständig version : Tappar i styrka under deff

frippe33
2013-04-09, 14:48
Jag läser lite här och var i bloggar om hur PTs och deras klienter ökar i styrka samtidigt som de går ner på fettprocent under 10 lekande lätt. Vet inte riktigt vad jag gör fel i mitt upplägg så all input mottages tacksamt:

För lite drygt ett och ett halvt år sen läste jag inlägget om Fuckarounditis på Berkhans sida. Jag satte då upp målet om att inom två år med en vikt på 82 kg klara:

Bench press: body weight x 1.2
Chin-ups or pull-ups: body weight x 1.2 or 8 reps with body weight.
Squat: body weight x 1.6
Deadlift: body weight x 2

Innan dess har jag orienterat på elitnivå och efter det lallat runt i gymmet några år. Chinsen klarade jag redan vid start och de andra målen har jag passerat fast inte under samma vecka. Jag har kört i pirncip samma program hela tiden och det är första övningen jag mäter på. Kort uppvärmning och sen 5 reps så tungt som möjligt. Räknar ut mitt tänkta max med 1 rm-calculator, men har aldrig maxat.

Måndag. Knäböj, liggande benbress, vadpress och crunches.
Onsdag. Bänk, lutande hantelpress, militärpress och tricep pushdown.
Fredag. Mark, chins, raka mark, magövning.

Jag väger nu 85 och min tanke var att köra på tills jag klarade alla målen för 82 kg och sen gå ner 3 kilo, men så fort jag går på underskott så flyger styrkan all världens väg. I bänken gick jag från en 8a på 85 till att precis klara 4 reps. I marken klarade jag mig att hålla kvar 5 reps på 145, men det blir riktiga grisreps. I böjen är tekniken värst och där är jag bara i närheten av målet om jag kör 15-18 reps på lägre vikt än om jag kör 5 reps tyngre.

Jag är 191 lång o jag bedömer att jag har runt 12% kroppsfett och jag försöker minska 0.25 kg i veckan. Äter enligt leangains, väger maten och räknar kalorier. 32% protein, 50 %kolhydrater och 18 % fett på träningsdagar på kaloirbalans 2680 kcal och 40, 30 30 på vilodagar med litet underskott 2143kcal. Det blir 2,5 g protein/kg kroppsvikt.

Det jag klurar på är om jag ska minska på proteinet och käka mer kolhydrater istället för att bli piggare på träningen. Eller ska jag börja periodisera träningen och börja köra fler reps och även köra ettor?

Hur skulle ni gjort? På överskott går träningen som en dans, men sen är det som att springa in i en vägg. Blev svagare i bänken 5 veckor på raken som exempel...

NiklasAlm
2013-04-09, 14:56
Låter verkligen konstigt att du tappar så mycket när du gör det mesta helt rätt. Det ända jag kan tänka mig är att du kanske borde öka träningsfrekvensen, och träna varje muskelgrupp två gånger i veckan istället för en gång.

frippe33
2013-04-09, 15:27
Låter verkligen konstigt att du tappar så mycket när du gör det mesta helt rätt. Det ända jag kan tänka mig är att du kanske borde öka träningsfrekvensen, och träna varje muskelgrupp två gånger i veckan istället för en gång.

Ok, men lite av grejen med Leangains är ju att man ska köra färre set, färre reps och istället ta i mer. Jag har tar i allt jag har och har i princip konstant träningsverk. Benen gör går över framåt torsdagen. Brösten värker från bänken på fredagen när jag kör mark och jag känner oftast på sista repen att det svider till i högra bröstmuskeln. Axlar och lats värker hela helgen och stången skär in skönt ont på trapsen på måndagen sen. Om jag ska träna oftare måste jag nog sänka vikterna för att orka.

Fonziie
2013-04-09, 15:52
Är det verkligen så konstigt? Jag kör iprincip på 10kg lättare i alla övningar sen jag började deffa. :p

frippe33
2013-04-09, 17:16
Nej, kanske inte, men jag tycker jag tappar för mycket.

Det kanske är naivt att tro att man ska öka vikten på stången under deffen. Men jag minskar även vikten på stången relativt till min kroppsvikt.

henrikl
2013-04-09, 17:20
Ligger själv på 82kg@186cm och ökar fortfarande i styrka under deff. Vet inte exakt kroppsfett atm, men rutorna syns vid avslappnat tillstånd så det är inte speciellt högt. Har ganska låg volym med en frekvens på två ggr i veckan.
Mån underkropp
TIs överkropp
Ons vila
Tors drag (hams/rygg/biceps)
Fre vila
Lör press (quads/bröst/axlar/triceps )
Sön vila
Ca 3-5 tunga set muskelgrupp/tillfälle

bigbellybob
2013-04-09, 17:25
Hmm jag kör också nån variant av lg/pf, gör ökningar i alla övningar men iofs är jag bara 2 veckor in i dieten. Hursom baserat på mig själv hade jag sänkt fettintaget och höjt kolhydratintaget även på vilodagar. Det är ungefär där vår metodik skiljer sig (när det kommer till kosten, tränar ett standard push, pull, legs program med)

vicarious
2013-04-09, 18:59

Låter ju helt galet i mina öron. Vad får dig att tro att träna oftare kommer ge tillbaks styrkan?

Har du kanske gått in med lite för höga förväntningar? Att man tappar lite styrka är nog ganska vanligt.

NiklasAlm
2013-04-09, 22:57
Låter ju helt galet i mina öron. Vad får dig att tro att träna oftare kommer ge tillbaks styrkan?

Har du kanske gått in med lite för höga förväntningar? Att man tappar lite styrka är nog ganska vanligt.

Nä jag vet att för att bli som starkast ska man dra ner på volymen en s.k toppning av formen. Men då gäller det ju att man vet vad man gör på sina pass och kör hårt. Så det var bara en idé därför jag skrev kanske.

Aldrig nån som sagt i nån tråd jag läst att det är normalt att tappa så mycket i vikter, så jag utgick från egna erfarenheter vilket var dumt då jag inte är speciellt vältränad.

Lärt mig nåt nytt iaf :)

greasedupdeafguy
2013-04-10, 16:17
Har tänkt likadant som dig, tycker jag läser dagligen om klienter som ökar i styrka samtidigt som de går ner i vikt. Jag har alltid tänkt att det är sådana som knappt gymmat innan som ökar bara av att peta på stången.

vicarious
2013-04-10, 16:24
Har tänkt likadant som dig, tycker jag läser dagligen om klienter som ökar i styrka samtidigt som de går ner i vikt. Jag har alltid tänkt att det är sådana som knappt gymmat innan som ökar bara av att peta på stången.

Så kan det vara. Eller folk som börjar med helt nya övningar och börjar med en låg vikt för att öva upp tekniken. Eller så ökar de helt enkelt i styrka för att i samband med att de börjat dieta så har de även anammat ett seriöst träningsupplägg och håller koll på sin progression.

Vitlök
2013-04-10, 17:16
Så kan det vara. Eller folk som börjar med helt nya övningar och börjar med en låg vikt för att öva upp tekniken. Eller så ökar de helt enkelt i styrka för att i samband med att de börjat dieta så har de även anammat ett seriöst träningsupplägg och håller koll på sin progression.

+1
Sen tror jag att många "färskingar" får resultat bara av att börja med en ordentlig kost där man ger kroppen vad den behöver istället för en massa skit, som gemene man trycker i sig i vanliga fall.