handdator

Visa fullständig version : Hitt

the OnE
2004-02-23, 17:49
Tjena testade att köra HIIT idag... körde typ 15min på cykel med 30sek intensivt o sen 50% i en minut cirka för ja orkade inte köra 30sek o vila 30 sek.. nu undrar ja vilken maskin som e bäst att köra HIIT på för att mina ben dog typ efter dom två första intervallerna..!!!:( :cryout:

shirunai
2004-02-23, 19:05
har samma problem 30kg mjölksyra i benen om man matar allt vad man har. Löpband har jag testat, men tar så lång tid för det att accelerera (ca 20secs), och det har inte så hög maxspeed :(....steppmaskin kör Grub, men jag tycker inte den funkar bra, hade jag kunnat hade jag kört rodd.

the OnE
2004-02-23, 19:17
Om man kör rodd klarar man verkligen köra så länge da?? axlarna pallar ju inte hur länge som helst??o biccana... mfl... hehe nja ska nog ta o testa trappmaskinen... lr ut o springa... man kanske kan typ ta o springa för livet o sen 50% av kapacitet efter varje lycktstolpe?? hmmm:kickass:

shifty
2004-02-23, 19:22
Synd att ni får mjölksyra, för cykel äger :)

Testa lite olika sorters cyklar om dom har det på era gym, det är ganska stor skillnad mellan olika cyklar imo.

Genesis
2004-02-23, 20:12
Trappmaskinen är guld :)

autowah
2004-02-23, 22:33
Jag tycker roddmaskinen är bäst. Man jobbar med benen, så man får inte ont i armar&axlar. Men den kan vara väldigt jobbig ibland.

krulling
2004-02-24, 09:56
Trappmaskinerna på mitt gym är riktigt bra om man väljer intervall. Dock klarar jag numera högsta nivån på intervallerna i 10 minuter. Och 10 minuter är precis lagom länge tycker jag.

Tänkte prova att slå in att jag väger mer än vad jag egentligen gör. Det borde ju göra det hela jobbigare eller hur? Så att jag får jobba mig upp till att klara 10 minuter igen.

King Grub
2004-02-24, 09:57
Originally posted by krulling
Tänkte prova att slå in att jag väger mer än vad jag egentligen gör. Det borde ju göra det hela jobbigare eller hur? Så att jag får jobba mig upp till att klara 10 minuter igen.

Vikten du slår in har inget med motståndet eller tempot att göra. Det är bara till för att maskinen skall kunna ge en någorlunda tillförlitlig siffra på din kaloriförbrukning.

Zaglyon
2004-02-24, 11:27
när är bästa tiden för intervall träning då? Före träning ökar ju skaderisken och efter är man ju i katabolt läge och man orkar ju inte lika mycket som man skulle gjort om man inte hade styrketränat innan då kroppen nästan är slut på energi.

Nu kör jag mitt intervall pass 20/20 löpning kl. 16-18.00(beroende när jag tar mitt mellanmål). Jag kör intervall passet ca 1 timme efter jag ätit. sen sticker jag och styrketränar mellan 20-21.00 och är klar mellan 21.30-23.00. Ser det någorlunda bra ut eller borde jag lägga intervall passet tidigare/senare? Jag tänkte jag skulle börja med trappmaskin istället då jag har en lätt skada i foten så jag blir tvungen att springa med 4 par sockar på höger foten istället för 1 sko.

potte
2004-02-24, 20:12
när det ändå snackas om HIIT på trappmaskinen kan jag passa på att ställa en fråga:

jag kör just nu 30 sek på maxhastighet/ 30 sek på nivå 4 eller 5 (tror det finns typ 20 nivåer). detta orkar jag ungefär 10-12 minuter. nu till frågan:

hur ska ökningen gå till? ska jag öka tempot i återhämtningsfasen eller ska jag köra på samma och istället orka med längre tid (inte mer än 20 min. då om jag förstått rätt)?

Simson
2004-02-25, 22:18
Jag tycker att cykling funkar kanon. Kör 30:30 intervall just nu, har inte kört kondition på evigheter men det lossnade rätt snabbt. Fick en liten revulotion när jag insåg att det var inte så mycket hur tungt man har som hur snabbt man cyklar. Har kört på nivå 9 av 20 och inte under 160RPM under intervallerna. I vilan kör jag lägsta nivån och kanske 60-70 RPM (ingenting altså).
Jag har för mig att jag har läst att det har att göra med att när musklerna spänns i kortare intervall så pumpas det venösa blodet snabbare tillbaks till hjärtat, detta gör att pulsen ökar.

Mot mjölksyra så var det nån som tipsade (mangs tror jag) om att korta ned intervallerna än mer 20:20 tex, eller när nu mjölksyran börjar komma. På så sätt kan man succesivt höja mjölksyre tröskeln/tåligheten.

Ang ökning så antar jag att man efter ett tag får höja motståndet, men prova ffa att veva på snabbare. Har inte lyckats komma upp i 200RPM än men jag var nära med 197 förra gången. Detta brukar dck inte hålla i sig så länge ;) Landar oftast på runt 160 efter ett tag.

krulling
2004-02-26, 11:06
Originally posted by King Grub

Vikten du slår in har inget med motståndet eller tempot att göra. Det är bara till för att maskinen skall kunna ge en någorlunda tillförlitlig siffra på din kaloriförbrukning.

Då får man alltså ge upp trappmaskinen efter att man har byggt upp en viss kondis där på HIIT. Jag vill ju vara svimmfärdig efter 10 minuters HIIT på högsta nivån (20) och det blir jag absolut inte längre.

Cykeln kanske kan vara nåt att prova då.

z_bumbi
2004-02-26, 11:21
Man blir ju van vid mjölksyran, har man inte kört mjölksyraträning tidigare så är det ju liksom meningen att man ska träna den biten med intervallen.

joa
2004-02-26, 11:58
200 RPM?!?
Själv kör jag på 1:an på cykeln (som man trampar framåt på) i 30 sek på ca 75 RPM och sedan på 7:an i 30 sekunder på 120 RPM. Kommer inte upp i mer än så. Skulle nog trilla av om jag cyklade fortfarande. Känns som cykeln står och hoppar på redan 120 :(
Sänker jag motståndet går det nog att cykla lite fortare, men det känns konstigt. Kanske skall testa på en vanlig motionscykel istället.

Kan tilläggas att jag får rejäl puls och bena blir som stockar på bara 5 minuter (skall öka lite idag)

Zaglyon
2004-02-26, 18:11
jo jag har en simpel liten fråga... man ska äta efter ett hitt pass va? Jag körde trappmaskin 30/30 i 11 minuter(mitt andra pass första klarade jag bara 10min) så jag är nöjd :). Men frågan lyder fortfarande: Bör jag äta efter ett Hitt pass?

King Grub
2004-02-26, 18:13
Originally posted by Zaglyon
jo jag har en simpel liten fråga... man ska äta efter ett hitt pass va? Jag körde trappmaskin 30/30 i 11 minuter(mitt andra pass första klarade jag bara 10min) så jag är nöjd :). Men frågan lyder fortfarande: Bör jag äta efter ett Hitt pass?

Ja.

Och det är HIIT, inte HITT.

Zaglyon
2004-02-26, 18:30
då vet jag. Tack