Visa fullständig version : Energiförbrukning arbete
Hej!
Har precis satt igång deffen nu inför sommaren men får inte riktigt ihop min energiförbrukning dagar då jag jobbar, vilket blir allt mellan 0-4 dagar i veckan.
Jag går väldigt mycket i jobbet, jag tog med en stegräknare en dag och då gick jag ca 30 000 steg på 8½ timmes arbete inkl. 1h rast. Värt att notera är att jag också använder mina armar en del för att lyfta, släpa och hänga upp saker (Väldigt lätta saker dock.)
Vad jag förstår så är snittlängden på ett steg omkring 70 cm, vilket betyder att jag går ca 2.1 mil per dag. Räknar man med formeln vikt * distans i km * 0.7 (81 * 21 * 0.7 = 1190 kcal.)
Enligt denna formeln så bränner jag alltså 1190 kcal. Men jag tycker detta låter väldigt högt. (?)
Är jag helt ute och cyklar med mina beräkningar, eller kan detta stämma? - På ett ungefär dvs.
MVH
EDIT: Väger förresten 81kg, 180 cm lång.
Jag beräknar att de dagar då jag ej jobbar behöver jag ca 2kkcal för att ligga på -500kcal/dygn, då jag är relativt inaktiv i övrigt (sitter mest hemma och pluggar/stillasittande i övrigt.)
Helvete vad noga du ska vara då.
Själv tycker jag det är ENKLAST att räkna ut ungefär kaloriförbrukning och se hur det går vecka för vecka för att sedan reglera kalori intaget utefter vad vågen visar.
Du får helt enkelt testa och se hur mycket upp eller ner du går beroende på intag som alla andra.
Reaper123
2013-04-11, 12:05
Du får helt enkelt testa och se hur mycket upp eller ner du går beroende på intag som alla andra.+1
Men bara för att jag är på så bra humör:
Rent spontant, om du tränar 3-5 ggr per vecka och jobbar 2 dagar likt det du beskriver så skulle jag översätta det som att du fysiskt "tränar" i det närmaste dagligen.
Ditt BMR ligger omkring 1900 kcal, vilket innebär en dag i TOTAL vila. Tar du denna siffra ggr 1,2 har du tagit dig ur sängen. Med din rörelse i vardagen är du högst troligt uppe på över 1,7 och kanske 1,8-2 om du jobbar väldigt många dagar.
Ditt TDEE (totala energibehov) kan alltså bli över 3500 kcal dagarna du jobbar riktigt hårt och om du dessutom tränar är du troligen rentav nära 4000 kcal...
Skulle rent spontant säga att du kan räkna med att du i snitt förbrukar en bra bit över 3000 kcal oavsett hur mycket du jobbar. Vill du då tappa 0,5kg/vecka låter 2500 kcal som en bra utgångspunkt om du vill äta samma kcal varje dag. Se alltså till att snittet blir 2500, sen kanske det är skönt att äta mer på dagarna du är mer aktiv än dagarna då du sitter hemma vid datorn.
Men du får helt enkelt testa dig fram, detta är bara siffror och vågen/kroppen skiter fullständigt i hur exakt de matematiska beräkningarna är!
Äter du i snitt 2000 kcal kommer du garanterat "rasa" i vikt om du nu jobbar fler än 0 dagar i veckan!
Du får helt enkelt testa och se hur mycket upp eller ner du går beroende på intag som alla andra.
Ja, det ska jag också men jag tänkte om någon hade synpunkter på mina beräkningar då jag tyckte det lät helt galet högt.
Helvete vad noga du ska vara då.
Själv tycker jag det är ENKLAST att räkna ut ungefär kaloriförbrukning och se hur det går vecka för vecka för att sedan reglera kalori intaget utefter vad vågen visar.
Ja, jag är noga.
+1
Men bara för att jag är på så bra humör:
Rent spontant, om du tränar 3-5 ggr per vecka och jobbar 2 dagar likt det du beskriver så skulle jag översätta det som att du fysiskt "tränar" i det närmaste dagligen.
Ditt BMR ligger omkring 1900 kcal, vilket innebär en dag i TOTAL vila. Tar du denna siffra ggr 1,2 har du tagit dig ur sängen. Med din rörelse i vardagen är du högst troligt uppe på över 1,7 och kanske 1,8-2 om du jobbar väldigt många dagar.
Ditt TDEE (totala energibehov) kan alltså bli över 3500 kcal dagarna du jobbar riktigt hårt och om du dessutom tränar är du troligen rentav nära 4000 kcal...
Skulle rent spontant säga att du kan räkna med att du i snitt förbrukar en bra bit över 3000 kcal oavsett hur mycket du jobbar. Vill du då tappa 0,5kg/vecka låter 2500 kcal som en bra utgångspunkt om du vill äta samma kcal varje dag. Se alltså till att snittet blir 2500, sen kanske det är skönt att äta mer på dagarna du är mer aktiv än dagarna då du sitter hemma vid datorn.
Men du får helt enkelt testa dig fram, detta är bara siffror och vågen/kroppen skiter fullständigt i hur exakt de matematiska beräkningarna är!
Äter du i snitt 2000 kcal kommer du garanterat "rasa" i vikt om du nu jobbar fler än 0 dagar i veckan!
Riktigt bra svar, tack så mycket! :)
Ja, jag tänkte ligga -500 kcal alla dagar, så jag höjer kalorierna de dagar jag jobbar.
Jag testar att ligga på 2000-2200 kcal på dagar jag ej jobbar och när jag jobbar lägger jag mig på runt 2800-3000 kcal ett tag framöver och håller koll på vikten.
vicarious
2013-04-11, 12:45
Annars kan du testa räkna på MET (metabolic equivalent).
http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent
http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs/documents_compendium.pdf
Annars kan du testa räkna på MET (metabolic equivalent).
http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent
http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs/documents_compendium.pdf
Det var lite intressant, ska kika vidare på det. Tack för länken.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.