handdator

Visa fullständig version : Spotify med Samsung Galaxy Tab bra idé?

Duffman
2013-04-08, 13:32
Jag funderar på att skaffa en surfplatta (troligtvis en Galaxy Tab 10.1) att ha för att köra Spotify på. Tanken är den att jag ska ha den i sovrummet och att jag sen på något sätt ska köra ut Spotify-ljudet till min Cambridge Stream Magic 6 (http://www.hifiklubben.se/produkter/streaming/produkter-med-streaming/cambridge_stream-magic-6_musikstreamer_svart.htm). som jag har på nattduksbordet.

Har bredband med Ciscomodem från Comhem med både trådlöst och kabel så den biten ska ju vara löst.

Hur får jag då ut ljudet till stereon?

Alternativ ett: Genom en usbsladd (http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/mobiltillbehor/EPL-1PLRBEGSTD?subsubtype=datakit-and-cables)till mitt usbuttag på Stream Magic 6
Alternativ två: Genom tex en blåtandsdongel (http://www.hifiklubben.se/produkter/ipod-iphone/tillbehordockor-till-ipodiphone/cambridge_bt100-bluetooth-dongle_.htm)
Alternativ tre: ?

Några frågor bara:
1: Hur gör DU när du kör ut ljudet från din platta till din stereo? Vilket av alternativen är bäst?
2: Kan man spela upp filmer och musik från ubs-minne på den (om man köper den usb-adapter som finns)?
3: Stöder den flac-filer?
4: Hur tycker ni Spotify funkar på plattan?
5: Något annat man bör tänka på?

Läskigt tacksam för svar!

tp_88
2013-04-08, 13:56
Jag använder inte Spotify eller kopplar upp mina Androidenheter mot stereon så det låter jag någon annan svara på, men flac-filer funkar utmärkt i ett antal spelare. För lokalt lagrade flac använder jag jetAudio och när jag spelar upp via NAS; BSPlayer. Men det finns fler att välja på.

Jag undrar dock varför du funderar på just den plattan? Skulle inte rekommendera den.

FOSHO
2013-04-08, 14:02
Jag skulle nog inte köpt en Tab 10.1 satsa på Note 10.1 den har senaste quadprocessorn, och android apparna blir mer och mer krävande iom att de flesta nya telefoner har quad cpus.

taben är billig, men den är gammal.

Duffman
2013-04-09, 15:04
Passade på att beställa en Galaxy Note 10.1 istället... ska väl funka än bättre!

willtjam
2013-04-09, 15:37
Jag tycker det känns lite overkill att köpa en hel platta bara för att streama musik. Varför inte köpa en begagnad telefon istället?

Duffman
2013-04-09, 17:04
well, sanningen är väl den att den kommer att användas på tågresor och liknande också. Samt att lyssna på musik och kolla wikipedia i sängen...

willtjam
2013-04-09, 17:07
Då kommer du garanterat vara nöjd med Note 10.1! :)

mikaelj
2013-04-10, 09:15
AirPlay är mer eller mindre vedertaget för att få musik från enhet till enhet.

eng
2013-04-10, 09:45
J
1: Hur gör DU när du kör ut ljudet från din platta till din stereo? Vilket av alternativen är bäst?
2: Kan man spela upp filmer och musik från ubs-minne på den (om man köper den usb-adapter som finns)?
3: Stöder den flac-filer?
4: Hur tycker ni Spotify funkar på plattan?
5: Något annat man bör tänka på?

1: Sonos. (Connect:AMP i mitt fall). Styrs med iPad, iPhone och Galaxy SII.
2: Endast för ljud.
3: Vet inte, men skulle vara förvånad om det inte går.
4: Sonos har en egen app man använder. Det jag saknar med den är Spotify Radio.
5: Om man vill kunna expandera systemet.

hahavaffan
2013-04-10, 10:05
Stream Magic är ju en trevlig produkt, dock kanske inte helt optimal för dig? Använder du den som DAC/nätverksspelare i övrigt? Varför står den på nattduksbordet btw? Vad är den kopplad till?

Hur som helst så är den billigaste och enklaste lösningen att köra blåtand, men det ger inte bäst ljud. Note 10.1an borde stödja APT-X, vilket iofs ger förlustfri överföring om mottagaren stödjer dt, men det är fortfarande usel räckvidd. Kostnad 300-1000kr typ.

Alternativ två är AirPlay, men då får du köpa exempelvis en Apple AirPort Express-router och koppla in med optisk kabel till Cambridgen. Optimalt ljud och räckvidd, men kostnad runt 1000-lappen.

Alternativ tre är Sonos Connect, som ger en smidig och utbyggbar lösning med förlustfritt ljud. Nackdelen är att man måste köra genom Sonos-appen, vilket gör att de minsta funktionerna man är van vid från Spotify typ Radion, inte funkar. Men det är en smidig och mycket välfungerande app i övrigt! Den läser dessutom filer från nätverket, så det blir lite kaka på kaka då Connect och Stream Magic är tyyyyp samma maskin, men i olika utförande och från helt olika tillverkare med olika system. Du skulle kunna byta ut din Cambridge om du inte har användning för dess fina DAC-funktioner etc. Kostnad 3500-4000kr.

Edit: USB-kabel mellan Note 10.1 och Cambridgen funkar inte med Spotify. (om inte Samsung har nån riktigt fin lösning för detta... men det tror jag inte)

Duffman
2013-04-10, 17:50
Jag gillar Stream Magic - helt klart. Den tar det mesta i formatväg och jag har en extern hårddisk kopplad till den. Att den står på nattduksbordet beror på bekvämligheten, så skönt att hantera den med scrollhjulet och med tanke på att displayen inte kan läsas på så långt håll så funkar det bra. Den är helt kanon faktiskt, och den är jävligt avancerad om man gillar internetradio och nätverk och sånt. Nu har jag skaffat en bluetoothmottagare som ska ta emot signalen från Spotify från plattan är det tänkt...

Ska bli kul att se hur det kommer att funka :)

hahavaffan
2013-04-10, 18:43
Ja, det är en grym nätverksmaskin! Riktigt fin DAC i den också.

Fått det till att lira än?

Duffman
2013-04-10, 21:57
Jag får min Note 10.1 på fredag men idag testade jag att strömma musiken från min Note2-telefon. Först gjorde jag ett rookiemisstag, jag kopplade in minn nyinköpta bluetoothmottaggare i förstärkaren på de uttag därbak som satt smidigast till. Vilket visade sig vara Phono-uttaget. Ljudet lät rent förjävligt. Men jag bytte snabbt till Line1.

Bluetoothmottagaren som jag använde är pinsamt nog en Anderson BHR2 (http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/tradlos-ljudoverforing/ljud/andersson-bhr20/174578.6034/) och den gjorde mig besviken med en gång då märket är ren skit i mina ögon. Det blev inte bättre av att nätadapten de skickat med inte fungerade utan att jag fick mata den via Stream Magics usb-uttag. Sen trilskades den när jag ville ha igång den, jag följde för en gångs skull manualen, men den betedde sig inte som den skulle, men den hoppade i alla fall igång och telefonen hittade den ganska snabbt. Helst hade jag velat ha en mottagare från Logitech eller en från Arcam, men logitechen (http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/tradlos-ljudoverforing/ljud/logitech-wlspeakeradapterbluetooth/173175.6034/) är slut i precis hela jävla landet och Arcams kostar 2500:- vilket är ganska svettigt just nu.

När jag spelade upp Weezer, Florence And The Machine och lite annat så var ljudet ganska ok. Dock betydligt sämre än en .flac från Stream Magicen. Men det beror på att de förinställda ljudinställningarna i Note-telefonen är vrålkassa. Dessvärre är användarläget där man själv kan ställa in eq sjukt svår att få grepp om. Jag gillar ju det klassiska "hängmatteljudet" men frekvenserna som man ställer in på eq´n var ganska konstiga. Jag har inte fått till det än och det mest välljiudande alternativet är att köra i det läget som heter Classical. Då får man ett hyfsat detaljerat och fylligt ljud. Men, jag bävar över att det troligtvis är samma idiotiska eq i Note 10.1-plattan.

Man får ju offra en hel del i ljudkvalitet om man ska köra trådlöst, och än har jag ju inte testat Sporify. Dock är det ganska smidigt att sitta med telefonen eller en surfplatta i handen och spela låt efter låt, men något ljudmässigt nirvana har jag ännu inte hittat.

Ni som är nyfikna på Cambridge Stream Magic (http://www.cambridgeaudio.com/products/stream-magic-6-upsampling-network-music-player), så säger jag bara: Köp den! Väldigt billig, kan oerhört mycket och har ett väldigt trevligt ljud. Sen är den välbyggd och visar bra info på displayen.

PowPow
2013-04-10, 22:29

Det gör jag inte, delvis av samma anledning som du inte känner dig nöjd nu. Kom fram till att det var en bättre lösning att ta ut ljudet från en dator, via en dac, till förstärkaren. Och bara använda surfplattor och telefoner som fjärrkontroll till datorn.

Man slipper "låsa upp" telefonen/surfplattan till musikuppspelning, och man kan alltid ta närmsta telefon/platta och välja låt på. Dessutom slipper man det faktum att den uppspelande enheten drar batteri.

Spot remote funkar skitbra för spotify tycker jag. Grymt när man har fest också, för alla som är på ens wlan och har appen kan köa musik.

Upplevelsen blir ju densamma: Man sätter på en låt på plattan/telefonen, och musiken spelas i stereon :)