handdator

Visa fullständig version : Är skatt stöld?

Sidor : [1] 2 3 4

Exdiaq
2013-04-07, 20:55
Nå?

RykteT
2013-04-07, 20:59
Nej!
Bara av egen åsikt tycker jag att skatt är ett väldigt effektivt system att driva ett land på. Sociala klyftor minskar och om vi ska dra exempel kan vi t.ex nämna USA som inte har lika höga skatter som vi i Sverige men mycket större sociala klyftor!

Måsse
2013-04-07, 21:02
nej!
Bara av egen åsikt tycker jag att skatt är ett väldigt effektivt system att driva ett land på. Sociala klyftor minskar och om vi ska dra exempel kan vi t.ex nämna usa som inte har lika höga skatter som vi i sverige men mycket större sociala klyftor!

+1

Guskleto
2013-04-07, 21:03
Nej, inte juridiskt iaf.

begt
2013-04-07, 21:05
Samtidigt vill många svenskar betala så lite skatt som möjligt när det kommer till kritan, och svartjobb är inte så ovanligt.

Olegh
2013-04-07, 21:06
Nej. Inte så länge staten som utverkar dessa skatter kan ses som legitim. Att åtnjuta statens tjänster och förmåner är ett slags medgivande.

Amfksp
2013-04-07, 21:08
Nej. Inte så länge staten som utverkar dessa skatter kan ses som legitim. Att åtnjuta statens tjänster och förmåner är ett slags medgivande.

Fast nej. Du är tvingad att betala skatt, även om du ej vill "åtnjuta" dessa sk förmåner. Det är absolut inget medgivande.

Olegh
2013-04-07, 21:12
Fast nej. Du är tvingad att betala skatt, även om du ej vill "åtnjuta" dessa sk förmåner. Det är absolut inget medgivande.

Som svensk medborgare gör du det oavsett om du medvetet vill eller inte vill.

Om man nu inte bor i en koja utan el och vatten i skogen, där man odlar sin egen mat och kammar sina kor. Man får inte rösta heller förresten.

Diomedea exulans
2013-04-07, 21:15
Nej, jag är för skatt. Hade kunnat tänka mig att betala lite mer i skatt. Men jag skänker pengar till välgörenhet varje månad, det är väl i grund och botten samma sak.

Amfksp
2013-04-07, 21:16
Det du skriver har ju inget som helst att göra med det faktum att skatt är indrivning av dina privata medel med hot om frihetsberövning.
Det är inget medgivande det handlar om då du inte har något val.

pwnyou
2013-04-07, 21:17
"Stöld med modifikation" kanske? ;)

Diomedea exulans
2013-04-07, 21:18
Jaha, du menar så. Hmm. Ja, rent tekniskt kanske skatt är stöld, då. Men isåfall är det en stöld jag stödjer!

dluddeckens
2013-04-07, 21:21
Om man är ett barn, aldrig betalat skatt, och promenerar på en gångbana.

Har barnet stulit då?

Jag gillar skatt för övrigt. Tycker det är en bra ide att hjälpas åt att betala saker, för att få ett mer rättvist samhälle. Dock kan man diskutera hur det fördelas, men det är en annan tråd :)

Amfksp
2013-04-07, 21:22
Om man är ett barn, aldrig betalat skatt, och promenerar på en gångbana.

Har barnet stulit då?

Jag gillar skatt för övrigt. Tycker det är en bra ide att hjälpas åt att betala saker, för att få ett mer rättvist samhälle. Dock kan man diskutera hur det fördelas, men det är en annan tråd :)

Tror du det är helt omöjligt att hjälpas åt att betala saker frivilligt?

Exdiaq
2013-04-07, 21:23
För mig är det ett enkelt ja av den simpla anledningen att det inte är frivilligt. Sen måhända att folk generellt i dagsläget är nöjda med vad de får i kompensation, men det är fortfarande stöld.

Allan
2013-04-07, 21:26
Civilisation kräver skatter. Frågor?

Diomedea exulans
2013-04-07, 21:27

Det tror iallafall jag. Jag tror inte att folk hade skänt tillräckligt pengar åt behövande om vi inte hade skatt.

Guskleto
2013-04-07, 21:28
För mig är det ett enkelt ja av den simpla anledningen att det inte är frivilligt. Sen måhända att folk generellt i dagsläget är nöjda med vad de får i kompensation, men det är fortfarande stöld.

Du är född i ett system där skatt är obligatoriskt och beslutat av en demokrati. Hur kan det bli stöld?

Allan
2013-04-07, 21:28
I ett historiskt perspektiv kan man diskutera det moraliska i att feodalherrar eller andra våldspotäter drev in skatter lite som de ville. Men i en demokrati är det inte så. I fria val har vi alla möjligheter att säga vad vi tycker om förd politik, och då kan det näppeligen kallas stöld

pwnyou
2013-04-07, 21:29
Sen får vi komma ihåg att bara för att man anser att skatt = stöld så behöver man inte vara emot skatten som sådan.

Exdiaq
2013-04-07, 21:29
Civilisation kräver skatter. Frågor?

Päron brukar vara gröna. Frågor?

hungry
2013-04-07, 21:30
Det tror iallafall jag. Jag tror inte att folk hade skänt tillräckligt pengar åt behövande om vi inte hade skatt.

Exakt.

Olegh
2013-04-07, 21:31
Det du skriver har ju inget som helst att göra med det faktum att skatt är indrivning av dina privata medel med hot om frihetsberövning.
Det är inget medgivande det handlar om då du inte har något val.

Jag är rätt säker på att du på något sätt kan frigöra dig från ditt medborgarskap och därmed din skatteplikt.

Man kan ju inte bli medlem i en klubb med medlemsavgift och därefter hävda att klubben stjäl dina pengar när den utverkar medlemsavgiften. Du har däremot all rätt att tycka och tänka om att medlemsavgiften ska var lägre och/eller finansiera andra saker.

Exdiaq
2013-04-07, 21:34
Det var jäklar vad folk glider iväg på diverse olika spår. Frågeställningen är: "Är skatt stöld?" och inte "Är du nöjd med vad du får ut av att betala skatt?", "Kan vi upprätthålla en liknande samhälle utan skatt?", "Kommer behövande kunna klara sig genom att folk skänker pengar om vi slopar skatt?".

"Är skatt stöld?", det är frågeställningen. Inget annat.

Guskleto
2013-04-07, 21:35
Jag är rätt säker på att du på något sätt kan frigöra dig från ditt medborgarskap och därmed din skatteplikt.

Man kan ju inte bli medlem i en klubb med medlemsavgift och därefter hävda att klubben stjäl dina pengar när den utverkar medlemsavgiften. Du har däremot all rätt att tycka och tänka om att medlemsavgiften ska var lägre och/eller finansiera andra saker.

Det har inte med ditt medborgarskap att göra utan om du får inkomst i någon av de tre inkomstslagen.

Latissimus Dorsi
Tänk på det nästa gång du får billig sjukvård, om det är stöld eller ej. Löjlig fråga.

Olegh
Sen får vi komma ihåg att bara för att man anser att skatt = stöld så behöver man inte vara emot skatten som sådan.

Nej det är sant, man kan tycka vad för stolligheter som helst. Oxymoroner är inget undantag.

Amfksp
2013-04-07, 21:36
Tänk på det nästa gång du får billig sjukvård, om det är stöld eller ej. Löjlig fråga.

haha va?

Librish
2013-04-07, 21:37

Jag tror att det är helt omöjligt att göra på ett sätt som inte är såpass ineffektivt att det inte är värt friheten.

Till och börja med så har vi ju saker som vägar och militär, saker som "alla" använder och som det är svårt att hålla reda på hur de ens används. För dessa måste vi ändå kräva en avgift från alla eftersom det är omöjligt att kontrollera ifall Lars använder 60% mer väg än Gunnar.

Sedan har vi saker som inte alla använder men där en separation försvårar utövandet, som polis och brandmän. Ska polisen springa fram och fråga offret ifall de betalat polisavgiften? Ska brandmännen behöva göra en riskbedömning ifall huset som brinner nu kommer sprida branden till andra hus som betalat sin brandavgift?

Sist har vi saker som man kan skilja nyttjare ganska enkelt. Men det är saker som sjukvård och skola, och vi har ju ganska stark empirisk data på att samhället i stort blir såpass mycket bättre om vi delar på den kostnaden och ser till att alla kan ta del av det.

Sedan är väl inte skatt tvång? Man kan väl flytta till något annat ställe där man inte behöver betala skatt. Det handlar väl mer om att skatt kan ses som en avgift för att få bo i landet Sverige.

Exdiaq
2013-04-07, 21:37

Nej.

http://www.migrationsverket.se/info/314.html

Olegh
2013-04-07, 21:39
Det har inte med ditt medborgarskap att göra utan om du får inkomst i någon av de tre inkomstslagen.

Ah, tankevurpa.. *facepalm*. Poängen är likväl att det är ett medvetet val. Istället blir det då att uppehålla sig i Sverige för att tjäna sitt uppehälle.

Nej.

http://www.migrationsverket.se/info/314.html

Som sagt. Jag är inte dum på riktigt. Jag lovar!

Exdiaq
2013-04-07, 21:40

Lite det jag fiskar efter.

Guskleto
2013-04-07, 21:41
Lite det jag fiskar efter.

Men tänker du ur ett juridiskt perspektiv eller moraliskt?

Latissimus Dorsi
2013-04-07, 21:42
haha va?

Vad va:ar du åt? Att bryta benet i ett annat land är om du är utsatt en katastrof, och här grinar man över plötsliga tandläkaräkningar på 10k...

Amfksp
2013-04-07, 21:43
Vad va:ar du åt? Att bryta benet i ett annat land är om du är utsatt en katastrof, och här grinar man över plötsliga tandläkaräkningar på 10k...
"Tänk på det nästa gång du får billig sjukvård, om det är stöld eller ej. Löjlig fråga. "

Kostnaden ökar ju inte bara för att sjukvården är skattefinansierad. Du betalar bara på ett annat sätt. Ett besök blir ju inte billigare, snarare tvärtom. Jag som nästan aldrig är på sjukhus betalar tvärtom svinmycket per besök genom skatten.

Andy.da.wohoo
2013-04-07, 21:46
Var tvungen att fundera lite över vad stöld är. Kollade upp vad Wikipedia hade att säga, deras definition var Stöld innebär att utan tillåtelse ta föremål eller pengar som tillhör någon annan

Så det får väll ses som personligt. För mig är det inte stöld, jag betalar gärna skatt. Förutsatt att den används på ett vettigt sätt, slösas den bort eller används till skit så anser jag det vara stöld däremot.

Så nej.

Yes
2013-04-07, 21:56

Ungefär som att födas i en förort som domineras av gäng. Vill du lämnas ifred måste du betala. Du kan lämna förorten men för att ta dig dit måste du jobba och betala först. Detta trots att gängen varken har rätt till marken de påstår sig äga, eller din tid och energi.

hugok
2013-04-07, 21:59
Jag tycker att fler skattefinansierade saker ska vara "frivilliga" som t ex kyrkskatten är. Däremot är många skattefinansierade saker väsentliga för alla och samhället skulle inte fungera om allt vore privat. Då skulle t ex varje medborgare behöva ett eget brandförsvar, egen polis mm. Vilket inte skulle bli ekonomiskt hållbart ens för dom som har mycket pengar. Men som sagt, många delar anser jag borde vara frivilliga. T ex olika sorters välgörenhet. Hade skatten varit lägre hade fler varit villiga att självmant skänka till välgörenhet och känna sig nöjda med sig själva när de gör det istället för att bli "tvingad" att skänka.

Yes
2013-04-07, 22:05
Jag tycker att fler skattefinansierade saker ska vara "frivilliga" som t ex kyrkskatten är. Däremot är många skattefinansierade saker väsentliga för alla och samhället skulle inte fungera om allt vore privat. Då skulle t ex varje medborgare behöva ett eget brandförsvar, egen polis mm. Vilket inte skulle bli ekonomiskt hållbart ens för dom som har mycket pengar. Men som sagt, många delar anser jag borde vara frivilliga. T ex olika sorters välgörenhet. Hade skatten varit lägre hade fler varit villiga att självmant skänka till välgörenhet och känna sig nöjda med sig själva när de gör det istället för att bli "tvingad" att skänka.
Brandförsvar ser jag inget problem med. Det finns ett behov av brandförsvar som fungerar smidigt och effektivt. Jag ser inte något problem med att marknaden löser det.
Försvar, polis och rättsväsende är däremot nödvändiga. Staten måste ha ett våldsmonopol om det inte ska råda anarki. Det är statens rättmätiga uppgift att tillhandahålla det som ett skydd för medborgarnas rättigheter. Finansieringen behöver inte heller ske genom skatt.

ducedo
2013-04-07, 22:07
Men i en demokrati är det inte så. I fria val har vi alla möjligheter att säga vad vi tycker om förd politik, och då kan det näppeligen kallas stöld

Blir det verkligen "mindre" stöld, när man tar något utan lov, om en majoritet önskar det? Vill ogärna dra liknelser men hur långt kan man dra det och rättfärdiga olovliga saker genom att hänvisa till majoritetens vilja?

Olegh
2013-04-07, 22:10
Det gör mig nästan lite arg att frågan ens ställs som den gör, faktiskt. Definitionsmässigt är det inget annat än solklart. Skatt är inte stöld, eftersom det är frivilligt.

Jag ställer mig på en kulle för att kasta sten, dag och natt, hela tiden. Jag är mycket noggrann med att meddela alla i närheten om att "här står jag och kastar sten!". Människorna omkring mig, en övervägande majoritet ser inget problem i min stenkastning, eftersom de helt enkelt kan uträtta sina dagliga bestyr utanför det området som det föreligger risk att träffas. Inte heller bryr jag mig om vad de övriga sysslar med på sina kullar, jag låter dem hållas. Så en dag dyker en typ upp och går gladeligen in i stenskuren och blir naturligtvis träffad. Detta trots att jag upplyst honom om saken, att det kommer stenar flygandes. Mannen träffas, blir knockad. Han kvicknar till slut till och verkar må ganska bra. Han beslutar att slå läger mitt i det området där stenarna duggar som tätast. Återigen träffas han av en sten, och blir återigen utslagen. Han kvicknar till igen, utan bestående men. Proceduren upprepas om och om igen. Lika många gånger som det hela upprepas frågar jag mig själv, varför mannen inte bara kliver några meter åt sidan för att undvika stenarna.

Frågan som ska ställas skulle kunna vara:

Är skatten för hög?
Ska staten utkräva skatt?
Varifrån får staten legitimitet att utkräva skatt?

Det är ju frågar som kan diskuteras.

Amfksp
2013-04-07, 22:12
" Definitionsmässigt är det inget annat än solklart. Skatt är inte stöld, eftersom det är frivilligt."
Nej, skatt är stöld. 2 människor gör en affär, staten tar 25%, om det ej betalas in väntar fängelse. Det är stöld.

Spinkis
2013-04-07, 22:13
Jag vet inte om man kan kalla det stöld men jag vet att det är ett väldigt mycket smidigare och effektivare sätt att finansiera saker som många människor har stor nytta av.

Jag tycker att skatt är bra, för även om 90% frivilligt skulle betala för samma tjänster vi får idag så finns det fortfarande 10% som skulle slingra sig in i det sista men ändå vilja ta del av förmånerna. Det är fan den värsta sortens människor.

Olegh
2013-04-07, 22:14
" Definitionsmässigt är det inget annat än solklart. Skatt är inte stöld, eftersom det är frivilligt."
Nej, skatt är stöld.

Fyll gärna på med ett "eftersom.." annars vinner jag på WO!

Amfksp
2013-04-07, 22:14
Jag vet inte om man kan kalla det stöld men jag vet att det är ett väldigt mycket smidigare och effektivare sätt att finansiera saker som många människor har stor nytta av.

Jag tycker att skatt är bra, för även om 90% frivilligt skulle betala för samma tjänster vi får idag så finns det fortfarande 10% som skulle slingra sig in i det sista men ändå vilja ta del av förmånerna. Det är fan den värsta sortens människor.

Så fungerar ju det i ett skattefinansierat samhälle också.. Eller har du aldrig hört talas om svartjobb?

Spinkis
2013-04-07, 22:18
Så fungerar ju det i ett skattefinansierat samhälle också.. Eller har du aldrig hört talas om svartjobb?

Ja? Jag tycker att det är dåligt? Jag förstår nog inte riktigt vad du menar?

hugok
2013-04-07, 22:26
Brandförsvar ser jag inget problem med. Det finns ett behov av brandförsvar som fungerar smidigt och effektivt. Jag ser inte något problem med att marknaden löser det.

Du har rätt i att det skulle kunna lösas genom privata medel. Men det skulle försämra effektiviteten avsevärt i många situationer.

Carnes
2013-04-07, 22:40
Röstade ''Det beror på...''

Jag skattar mer än gärna för vissa saker.. Att skattefinansiera ett skämt till mångkultur svider ganska mycket. Ja, jag har betalat skatt sen X antal år tillbaka.

dluddeckens
2013-04-07, 22:41

Vet inte.

Mantus
2013-04-07, 22:55
Vad menar du med stöld?

Du använder dig av opassande begrepp, "stöld" är inte rätt begrepp i det här fallet då det är ett juridiskt definierat begrepp.

Varför antar du förresten att du har rätt att äga saker? Besittningsrätt är enbart metafysiskt dravel som alla andra rättigheter. :)

filmjölk
2013-04-07, 23:38
Jag känner mig bestulen av staten på skatten jag betalat in. Vid ett tillfälle behövde jag få tillbaks lite av det jag betalat in under en period, men tji fick jag på det trots dubbla läkarintyg.

Yes
2013-04-07, 23:56
Vad menar du med stöld?

Du använder dig av opassande begrepp, "stöld" är inte rätt begrepp i det här fallet då det är ett juridiskt definierat begrepp.

Varför antar du förresten att du har rätt att äga saker? Besittningsrätt är enbart metafysiskt dravel som alla andra rättigheter. :)
Juridiken definierar inte begreppet. Det är att sätta hästen före vagnen.
Begrepp definieras genom genus och differentia, eller klassificering och differentiering. Exempelvis kan man sätta genus som "att ta något". Vi vet dock att det finns olika sätt att ta saker på och måste därför skilja dessa åt för att kunna bilda begrepp: "Att ta något genom tvång" är en korrekt definition som slår an på just en specifik företeelse och skiljer den från andra, liknande, företeelser. Begreppet vi talar om är stöld.
Eftersom företeelsen existerar oberoende av juridiken, är det inte juridiken som definierar den. Däremot kan lagen definiera det inom en juridisk kontext. Det påverkar inte företeelsen utan endast hur lagen tolkar den.

Metafysik ligger till grund för kunskapsteori som ligger till grund för etik som ligger til grund för juridik. Frågan är snarare vilken filosofisk grund du vill stå på, men ett svepande avfärdande av metafysik är att svepa undan fötterna på dig själv om du vill ge juridiken någon slags legitimitet.

C.E.J.
2013-04-08, 00:41
Man äger sig själv och har därför rätt till det man tjänar ihop genom att hyra ut sina tjänster. En del av detta tas ifrån en med våld, alltså är det stöld. Eller hur går resonemanget nu? Liknande formuleringar tycker jag inte är tillräckliga argument hursomhelst. Min syn på människan är att hon bortom en mycket begränsad krets är högst självisk och likgiltig. Jag tror inte folk skulle donera tillräckligt för att täcka behoven för samhällets "worst off".

Att vi öht är så pass solidariska och "upplysta" som vi är idag ser jag bara som en konsekvens av ordinanser ovanifrån; det är möjligt att rökning hade försvunnit allt mer även utan punktskatter m.m., men det hade tagit väldigt mycket längre tid.

Människor är heller inte särskilt duktiga på långsiktigt tänkande, ett resultat av att vi alla är idioter samt inte tillräckligt insatta i tillräckligt mycket. Vi är inte alltid noga med tandborstning, insulininjektionerna, sluta röka eller vad det nu må vara för att vi inte kan förutse, eller helt enkelt skiter i (yolo), hur vi kommer uppfatta de negativa effekterna som så småningom kommer.

Jag tycker vi ska ha ideal, och dessa uppnås bara av vad som enklast kallas "centralplanering". Att "jag äger mig själv" duger inte.

Disclaimer: IMO.

Finansieringen behöver inte heller ske genom skatt.

Kanske inte. De rika som fortfarande skulle behöva donera allra mest är inte skrupelfria de heller tyvärr. Inget hindrar Sveriges elit att samla ihop en redig "armé" som skyddar dem och raidar övriga befolkning efter godtycke. Detta är på subtilare sätt även vad som sker idag (och igår).

eternallord
2013-04-08, 00:43
Definitionen av stöld ses som att utan lov ta någon annans egendom. Men detta är inte beskattning. En mer korrekt jämförelse vore rån, det vill säga att genom våld eller hot om våld ta någon annans egendom. Betala, annars kommer du kidnappas och frihetsberövas.

Yes
2013-04-08, 02:46
Du har rätt i att det skulle kunna lösas genom privata medel. Men det skulle försämra effektiviteten avsevärt i många situationer.
Hur vet du det? Vad är det som säger att branförsvar inte kan ordnas på frivillig väg?

Man äger sig själv och har därför rätt till det man tjänar ihop genom att hyra ut sina tjänster. En del av detta tas ifrån en med våld, alltså är det stöld. Eller hur går resonemanget nu? Liknande formuleringar tycker jag inte är tillräckliga argument hursomhelst. Min syn på människan är att hon bortom en mycket begränsad krets är högst självisk och likgiltig. Jag tror inte folk skulle donera tillräckligt för att täcka behoven för samhällets "worst off".

Att vi öht är så pass solidariska och "upplysta" som vi är idag ser jag bara som en konsekvens av ordinanser ovanifrån; det är möjligt att rökning hade försvunnit allt mer även utan punktskatter m.m., men det hade tagit väldigt mycket längre tid.

Människor är heller inte särskilt duktiga på långsiktigt tänkande, ett resultat av att vi alla är idioter samt inte tillräckligt insatta i tillräckligt mycket. Vi är inte alltid noga med tandborstning, insulininjektionerna, sluta röka eller vad det nu må vara för att vi inte kan förutse, eller helt enkelt skiter i (yolo), hur vi kommer uppfatta de negativa effekterna som så småningom kommer.

Jag tycker vi ska ha ideal, och dessa uppnås bara av vad som enklast kallas "centralplanering". Att "jag äger mig själv" duger inte.

Disclaimer: IMO.
Det är inget argument mot självägande.

Om sen människor är småsinta, ondskefulla och dumma i huvudet, varför tror du det blir bättre av en centralplanering? En centralplanering som dessutom styrs av det dummaste som finns - människor i stora grupper.

Det är ju inte som att människor blir bättre för att du ger dem en röstsedel till ett val om vilka som styr en organisation som ska bestämma över andra människor.

Oavsett om vi talar om ett bra eller ett dåligt samhälle är det definitivt inte de bästa personerna som utgör majoritet. Och det är ju den delen av samhället du menar ska styra över andra, för vårat eget och samhällets bästa.

Kanske inte. De rika som fortfarande skulle behöva donera allra mest är inte skrupelfria de heller tyvärr. Inget hindrar Sveriges elit att samla ihop en redig "armé" som skyddar dem och raidar övriga befolkning efter godtycke. Detta är på subtilare sätt även vad som sker idag (och igår).
Den risken finns väl alltid, men jag ser inget som tyder på att den skulle vara särskilt stor. Om landets försvar finansieras genom avgifter, donationer eller skattemedel påverkar inte heller den risken.

De rika är annars de som har mest att förlora på krig. Det skulle endast vara destruktivt och det finns ingenting att vinna.

Vinter
2013-04-08, 05:06
Har vi fått en "you didnt build that!" diskussion här med?
Ni som inte gillar skatt kan ju tex, skita i att nyttja alla allmäna vägar(självklart får ni gå på privata vägar och gator om ni har lov) en vecka, och se hur sugna ni är på att inte betala skatt efter det.

Bryggan
2013-04-08, 05:08
Skatt är stöld så länge den går till att finansiera cirkusen i EU!!

Jag är på intet sätt emot skatt och anser att sjukvård, polis, skola etc ska vara skattefinansierad men samtidigt emot att våra skattepengar inte används alla gånger på "rätt sätt", utan till en massa BS!

Ignatius72
2013-04-08, 05:58

En helt vanlig familj (typ lärare) betalar ca 40000 i månaden i olika skatter. Ingenting är gratis eller "billigt.

Bryggan
2013-04-08, 06:08
Skatt är lite som ett mörkt hål där politikerna framhäver fördelarna medan allt "slös" döljs. Fram för en bättre insikt i media om hur våra skattepengar fördelas! Jag skiter i...jag vill inte att mina skattepengar går till Nordeas chefer i bonus, jag vill inte hålla teatrar under armarna för att de inte går ihop sig, jag vill inte att folk tar jägarexamen för mina pengar, jag vill inte att jag bekostar snöröjning åt de som bor i villa....tex!!

Amfksp
2013-04-08, 06:27
Har vi fått en "you didnt build that!" diskussion här med?
Ni som inte gillar skatt kan ju tex, skita i att nyttja alla allmäna vägar(självklart får ni gå på privata vägar och gator om ni har lov) en vecka, och se hur sugna ni är på att inte betala skatt efter det.

Eh ja fast nu är det inte frivilligt att betala skatt och då finns inga alternativ....

Ignatius72
2013-04-08, 06:33

En helt vanlig familj (typ lärare) betalar ca 40000 i månaden i olika skatter. Ingenting är gratis eller "billigt.

Rikard Jansson
2013-04-08, 06:42
Definitionen av stöld ses som att utan lov ta någon annans egendom. Men detta är inte beskattning. En mer korrekt jämförelse vore rån, det vill säga att genom våld eller hot om våld ta någon annans egendom. Betala, annars kommer du kidnappas och frihetsberövas.

+1, rån tänkte jag också säga att det var. Vilket det är.

Vunnis
2013-04-08, 06:52
Röstade ''Det beror på...''

Jag skattar mer än gärna för vissa saker.. Att skattefinansiera ett skämt till mångkultur svider ganska mycket. Ja, jag har betalat skatt sen X antal år tillbaka.

Skatt är stöld så länge den går till att finansiera cirkusen i EU!!

Jag är på intet sätt emot skatt och anser att sjukvård, polis, skola etc ska vara skattefinansierad men samtidigt emot att våra skattepengar inte används alla gånger på "rätt sätt", utan till en massa BS!

Skatt är lite som ett mörkt hål där politikerna framhäver fördelarna medan allt "slös" döljs. Fram för en bättre insikt i media om hur våra skattepengar fördelas! Jag skiter i...jag vill inte att mina skattepengar går till Nordeas chefer i bonus, jag vill inte hålla teatrar under armarna för att de inte går ihop sig, jag vill inte att folk tar jägarexamen för mina pengar, jag vill inte att jag bekostar snöröjning åt de som bor i villa....tex!!

Som fler är inne på tycker jag det beror på vad skatten går till - och idag går den till en del konstigheter jag är helt ointresserad av att betala för.

Relevant? *popcorn*
H6b70TUbdfs

begt
2013-04-08, 07:00

De som bor i villa har i regel bra jobb och betalar mer skatt än de flesta, så det där med snöröjningen var väl kanske inte det bästa exemplet.

Ronn
2013-04-08, 07:54
Det är väl individens vilja att betala skatt eller inte som lite avgör om det kan definieras som stöld i ordets bemärkelse, men samtidigt om man nyttjar det som skatten går till som exempel vägar då har man ju avskrivit sig rätten att inte vilja betala.

eternallord
2013-04-08, 08:22
Det är väl individens vilja att betala skatt eller inte som lite avgör om det kan definieras som stöld i ordets bemärkelse, men samtidigt om man nyttjar det som skatten går till som exempel vägar då har man ju avskrivit sig rätten att inte vilja betala.

Det här är ett dumt argument eftersom vi inte har något val. Menar du att jag som inte vill betala för tjänst A, ska skita i att använda den när jag tvingats betala för den? Det hade varit skillnad om vi frivilligt deltog i "statsprogrammet", men om det hade varit frivilligt hade vi inte haft den här diskussionen överhuvudtaget.

Vinter
2013-04-08, 08:25
Det här är ett dumt argument eftersom vi inte har något val. Menar du att jag som inte vill betala för tjänst A, ska skita i att använda den när jag tvingats betala för den? Det hade varit skillnad om vi frivilligt deltog i "statsprogrammet", men om det hade varit frivilligt hade vi inte haft den här diskussionen överhuvudtaget.

Visst är det frivilligt, du skulle kunna köra en UNA-bombare, bosätta dig i mitt i skogen och inte nyttja någon skattefinansierad verksamhet och då strunta i skatten, helt frivilligt. :d

Vinter
2013-04-08, 08:27
+1, rån tänkte jag också säga att det var. Vilket det är.

Kändes det som ett rån när de var sena att ploga vägarna i vintras när du skulle köra till gymmet? ;)

Olegh
2013-04-08, 08:34
Lämna landet ffs!1 Någonting blir inte stöld/rån bara för att ni inte gillar det.

Ronn
2013-04-08, 08:34

Vi pratar ju om definitionen av ordet stöld inte graden av rättvisa, vi föds in i systemet så valet gjordes åt dig av dina förfäder. Du kan ju naturligtvis vilja att det inte skulle vara annorlunda och kämpa aktivt för att förändra det.

Lando
2013-04-08, 08:39
Nej, skatt är inte stöld.

Som jag ser på det:

-Juridiskt är det inte stöld. Inte bara är det tillåtet enligt lag för stat, kommun och landsting att ta skatt av medborgarna utan det är ett lagbrott att inte betala skatt på sin inkomst.

- Moraliskt är det inte stöld. Om du är svensk medborgare måste du betala skatt till Sverige på dina svenska inkomster. Det går till alla dom saker vi alla utnyttjar varje dag, vård, skola, omsorg, vägar etc men även kultur och andra mjuka värden. Olika partier har olika syn på hur skatterna ska fördelas och vad dom ska användas till och tycker man som medborgare att pengarna används fel kan man rösta på ett annat alternativ, försöka skapa opinion för sin sak eller till och med starta ett eget parti.
Detta system har en förkrossande stor majoritet röstat fram i samtliga svenska val i historien. Mig veterligt så finns det inget stort parti som driver frågan om frivillig skatt, ingen skatt eller alternativ till skattesystemet vi har idag. Detta betyder att mycket få människor tycker att ett annat system vore bättre, eller i alla fall driver den frågan.

Du måste ju dock inte vara svensk medborgare (och skattebetalare) utan har full rätt att ansöka om andra medborgarskap, flytta dit och följa dom regler som finns där (till exempel lägre eller inga skatter i ett skatteparadis).

För mig är det moraliskt rätt att betala skatt. Jag tycker det är ett bra system (faktiskt så tror jag att det är det enda systemet som skulle kunna fungera i stor skala) och jag tycker att vi medborgare har stora möjligheter att påverka systemet i den riktning vi vill, både genom val och genom att engagera sig politiskt. Jag tycker att dom som inte vill betala skatt kan dra någon annanstans där dom trivs bättre med systemet och jag betvivlar att dom skulle vara saknade i Sverige.

För övrigt så tycker jag att The tiny dot-videon var totalt hjärndöd.

hugok
2013-04-08, 08:51
Hur vet du det? Vad är det som säger att branförsvar inte kan ordnas på frivillig väg?

Jag förutsätter att du menar att man skulle ha en privat brandkår som tar in medlemsavgift och i gengäld är beredda på att rycka ut när medlemmarna har problem med brand. Säg att en medlems grannes hus börjar brinna och att grannen inte är medlem. Då skulle man alltså låta grannens hur brinna ned, fine han har inte betalt medlemsavgiften och då går det så. Problemet blir när branden från grannen sprider sig till hans 3 andra grannar. Säg att 2 av dessa också är medlem och den tredje inte är. Då får brandkåren två bränder att släcka istället för en. Plus att samma procedur upprepas för det tredje huset och till slut om man har otur så brinner hela kvarteret.

Rikard Jansson
2013-04-08, 08:53
Kändes det som ett rån när de var sena att ploga vägarna i vintras när du skulle köra till gymmet? ;)

Jag säger inte att det är ett rån jag inte vill gå med på, men det är ett rån lika väl. :) (dock så tycker jag skattepengarna går till absurda saker och att vi borde justera det, men vem gör inte det, till helt olika ändamål?)

Minimjölk
2013-04-08, 08:56
Samtidigt vill många svenskar betala så lite skatt som möjligt när det kommer till kritan, och svartjobb är inte så ovanligt.

Det handlar väl snarare om egoism än rädsla för att bli utsatt för stöld?

eternallord
2013-04-08, 09:02
Vi pratar ju om definitionen av ordet stöld inte graden av rättvisa, vi föds in i systemet så valet gjordes åt dig av dina förfäder. Du kan ju naturligtvis vilja att det inte skulle vara annorlunda och kämpa aktivt för att förändra det.Ingen har pratat om rättvisa. Det är du som förvränger definitionen av valfrihet. Menar du att det är valfritt för en omskuren jude att bli omskuren, för att dennes föräldrar beslutade att han skulle bli omskuren? Om nu valfrihet kan definieras som vad andra väljer åt en så är dagens system ju valfritt. Staten väljer det åt oss, kanon!

Visst är det frivilligt, du skulle kunna köra en UNA-bombare, bosätta dig i mitt i skogen och inte nyttja någon skattefinansierad verksamhet och då strunta i skatten, helt frivilligt. :d
Existerar det överhuvudtaget beboeliga områden som inte ägs av en nation? Du kan inte föra dig innanför gränserna utan medborgarskap och med medborgarskap så ska skatter betalas. Frivillighet hade varit att kunna säga 'Nej tack, jag skippar gärna att betala skatt utan betalar istället privat för sjukvård, skola, infrastruktur etc'. Detta finns inte.

benya
2013-04-08, 09:03
Vi har ju tillsammans via vår ”demokrati” kommit överens om det är detta system vi vill att vårt land ska bygga på. Trivs man inte med Sveriges system där vi tar kollektivt ansvar så har man väl alla möjligheter i världen att flytta om man nu känner att man blir berövad på sina pengar? Inget tvingar ju kvar folk här, således blir stöld apsekten av vårt system mindre legitim även om jag kan förstå resonemanget bakom tankegångarna.

begt
2013-04-08, 09:06
Antarktis som helhet ägs inte av någon nation, endast små baser räknas till enskilda nationer.

eternallord
2013-04-08, 09:07
Vi har ju tillsammans via vår ”demokrati” kommit överens om det är detta system vi vill att vårt land ska bygga på. Trivs man inte med Sveriges system där vi tar kollektivt ansvar så har man väl alla möjligheter i världen att flytta om man nu känner att man blir berövad på sina pengar? Inget tvingar ju kvar folk här, således blir stöld apsekten av vårt system mindre legitim även om jag kan förstå resonemanget bakom tankegångarna.

Lite som att en restaurangägare som blir pressad av maffian på pengar har alla möjligheter i världen att stänga ner sin restaurang och flytta om han inte vill betala? Vi är ju inte överens, det är det som är hela poängen. Jag vill inte betala pengar till statsapparaten, "ni"(personer som är för skatt) tvingar mig att göra det med hot om våld.

Ronn
2013-04-08, 09:11
Ingen har pratat om rättvisa. Det är du som förvränger definitionen av valfrihet. Menar du att det är valfritt för en omskuren jude att bli omskuren, för att dennes föräldrar beslutade att han skulle bli omskuren? Om nu valfrihet kan definieras som vad andra väljer åt en så är dagens system ju valfritt. Staten väljer det åt oss, kanon!

Vi föds inte med fri vilja, dom val du kan göra styrs av ditt arv, staten är en del av det arvet. Att tro att man kan välja bort sitt arv är absurt, man kan däremot försöka förändra sin situation och vad man ärver vidare.

eternallord
2013-04-08, 09:14
Vi föds inte med fri vilja, dom val du kan göra styrs av ditt arv, staten är en del av det arvet. Att tro att man kan välja bort sitt arv är absurt, man kan däremot försöka förändra sin situation och vad man ärver vidare.
Det där är ett filosofiskt argument beträffande definitionen av fri vilja, det hör inte hit. Vi kan väl vara överens om att svaret på frågan "Är det frivilligt för en individ att betala skatt i Sverige" är Nej?

benya
2013-04-08, 09:18
Lite som att en restaurangägare som blir pressad av maffian på pengar har alla möjligheter i världen att stänga ner sin restaurang och flytta om han inte vill betala? Vi är ju inte överens, det är det som är hela poängen. Jag vill inte betala pengar till statsapparaten, "ni"(personer som är för skatt) tvingar mig att göra det med hot om våld.

Dålig jämförelse, maffian i sverige brukar inte ha demokratisk majoritet och har ingen samhällelig legitimitet what so ever.
men det finns säkert samhällen och mindre regioner där det är allmänt accepterat att betala ”skatt” till maffian om man bedriver näringsidkande verksamhet i utbyte mot skydd.

Varför flyttar du inte? Finns länder där skattesatsen är bra mkt mindre än sveriges.

Ronn
2013-04-08, 09:19
Det där är ett filosofiskt argument beträffande definitionen av fri vilja, det hör inte hit. Vi kan väl vara överens om att svaret på frågan "Är det frivilligt för en individ att betala skatt i Sverige" är Nej?

Jag ser det inte som ett val som individen har rätt att göra, fri vilja existerar inte i det sammanhanget och eftersom man inte har rätt att välja så kan man inte definiera det som stöld.

Edit: Du behöver inte gilla systemet och du kan vilja förändra det, men det ger dig ändå inte rätt att välja.

PureWhey
2013-04-08, 09:26

Har vi? Det är väl högern som styr nu, fast med vänster-skattepolitik?

benya
2013-04-08, 09:28

Sen är vi så överens som man kan bli i ett land om det kollektiva ansvarstagandet – finns ngt etablerat parti som förespråkar radikalt sänkta skatter? Skattesystemet vi har idag är uppbackat av alla partier från ”höger till vänster” idag, mer eller mindre. Så visst är vi överens.
Sen finns det en del med extrema och grovt avvikande åsikter (du t.ex.); men det finns ingen samhällsystem eller demokrati i världen som skulle kunna ta tillvara på och tillmötesgå alla extremisters åsikter. Det funkar liksom inte, tyvärr tycker jag ni får anpassa er, och funkar det inte så är ju sverige ett land med öppna gränsen som man lätt kan lämna.

Olegh
2013-04-08, 09:31

Restauranger har alltså samma suveränitet som statsstater? Försöker du säga att du inte godkänner en demokratisk beslutsmodell? Godkänner du modellen, men håller inte med om vissa av besluten har du ingen som helst rätt att hävda att en oförrätt sker när besluten utverkas. Det finns stater där man sköter det hela annorlunda.

eternallord
2013-04-08, 09:34
Sen är vi så överens som man kan bli i ett land om det kollektiva ansvarstagandet – finns ngt etablerat parti som förespråkar radikalt sänkta skatter? Skattesystemet vi har idag är uppbackat av alla partier från ”höger till vänster” idag, mer eller mindre. Så visst är vi överens.
Sen finns det en del med extrema och grovt avvikande åsikter (du t.ex.); men det finns ingen samhällsystem eller demokrati i världen som skulle kunna ta tillvara på och tillmötesgå alla extremisters åsikter. Det funkar liksom inte, tyvärr tycker jag ni får anpassa er, och funkar det inte så är ju sverige ett land med öppna gränsen som man lätt kan lämna.

Jaja det kan du tycka, men vi är ju inte överens för det. Oavsett hur man rättfärdigar så är det majoriteten som godtyckligt tvingar minoriteten att betala, trots brist på deras medgivande.

Jag ser det inte som ett val som individen har rätt att göra, fri vilja existerar inte i det sammanhanget och eftersom man inte har rätt att välja så kan man inte definiera det som stöld.

Edit: Du behöver inte gilla systemet och du kan vilja förändra det, men det ger dig ändå inte rätt att välja.
Vi är alltså överens om att det inte är valfritt.

benya
2013-04-08, 09:37
Grekland nästa? När resonerar man nog mer som dig.

Ronn
2013-04-08, 09:37
Vi är alltså överens om att det inte är valfritt.

Att sätta ord i någon annans mun är inte en särskilt seriös eller trevlig argumentationsteknik.

Om du vill bli tagen på allvar så kanske du bör hålla dig från sånt, fast det är såklart upp till din fria vilja om du vill det. ;)

eternallord
2013-04-08, 09:38
Restauranger har alltså samma suveränitet som statsstater? Försöker du säga att du inte godkänner en demokratisk beslutsmodell? Godkänner du modellen, men håller inte med om vissa av besluten har du ingen som helst rätt att hävda att en oförrätt sker när besluten utverkas. Det finns stater där man sköter det hela annorlunda.
Nej? Jag jämförde inte restaurangen med en stat, jag jämförde resturangen/ägarens relation med maffian med statens relation till individer.
Jag stödjer inte den demokratiska beslutsmodellen nej.

Att sätta ord i någon annans mun är inte en särskilt seriös eller trevlig argumentationsteknik.

Om du vill bli tagen på allvar så kanske du bör hålla dig från sånt, fast det är såklart upp till din fria vilja om du vill det. ;)

Ber om ursäkt; Vi är alltså överens om att det inte är valfritt?

erks
2013-04-08, 09:38

Fast det gjorde han inte.

Olegh
2013-04-08, 09:57
Nej? Jag jämförde inte restaurangen med en stat, jag jämförde resturangen/ägarens relation med maffian med statens relation till individer.
Jag stödjer inte den demokratiska beslutsmodellen nej.

Förlåt, helt fel av mig. Med den parallellen blir det ju givetvis maffian som är staten och restaurangerna medborgarna. Stödjer du måhända inte statsstater heller då? För att jämföra dessa med maffia är inte särskilt smickrande.

I slutändan står det dig fortfarande fritt att flytta härifrån.

Bryggan
2013-04-08, 10:04
De som bor i villa har i regel bra jobb och betalar mer skatt än de flesta, så det där med snöröjningen var väl kanske inte det bästa exemplet.Ehhh nä, så är det inte!! Men jag vet vad du håller på med, du sysslar med "syftesglidning"!

eternallord
2013-04-08, 10:09
Förlåt, helt fel av mig. Med den parallellen blir det ju givetvis maffian som är staten och restaurangerna medborgarna. Stödjer du måhända inte statsstater heller då? För att jämföra dessa med maffia är inte särskilt smickrande.

I slutändan står det dig fortfarande fritt att flytta härifrån.

Jodå! Jag är inte anarkist, jag tror bara på ett samhälle fritt från tvång.

Javisst och det kommer jag nog göra, dock inte pga skatter utan viljan att uppleva världen. För de som fått bilden att jag avskyr Sverige så förtydligad jag gärna, detta är absolut inget jag går runt och nojar över. Jag älskar mitt liv och trivs bra i allt jag gör, men jag tror på tanken att individer inte ska utsättas för tvång oavsett vartifrån den kommer, samt att statsapparaten generellt är ett ineffektivt sätt att förmedla tjänster.

Ronn
2013-04-08, 10:13
Ber om ursäkt; Vi är alltså överens om att det inte är valfritt?

Jag tror att vi ser det på olika sätt helt enkelt, jag kan inte säga att det inte är valfritt för det insinuerar att det skulle vara ett val vilket jag inte tycker att det är, semantik men ja.

begt
2013-04-08, 10:17
Ehhh nä, så är det inte!! Men jag vet vad du håller på med, du sysslar med "syftesglidning"!

Så du menar att de som bor i lägenhet i snitt betalar lika mycket eller mer skatt än de som bor i villa? Knappast.

Du får gärna utveckla ditt resonnemang ytterligare.

O_Wao
2013-04-08, 10:32

Ja, det finns alldeles för många människor med freeloader-mentalitet som vill slippa bidra men gärna drar nytta av resultatet.

filmjölk
2013-04-08, 12:11
Vi betalar hejdlöst mycket skatt, men vad får vi för det? Jag skulle inte ha något emot att skatta tom. mer än idag om det innebar att skatten gick till något vettigt.

Som det är idag har vi inget försvar, nedskuren och underbemannad sjukvård, kass skola, kass och underbemannad äldreomsorg, folk sparkas iväg cancersjuka till jobbet, och vi skall helst jobba till 75. Vart hamnar våra skattepengar egentligen?

Ignatius72
2013-04-08, 12:15
Vi betalar hejdlöst mycket skatt, men vad får vi för det? Jag skulle inte ha något emot att skatta tom. mer än idag om det innebar att skatten gick till något vettigt.

Som det är idag har vi inget försvar, nedskuren och underbemannad sjukvård, kass skola, kass och underbemannad äldreomsorg, folk sparkas iväg cancersjuka till jobbet, och vi skall helst jobba till 75. Vart hamnar våra skattepengar egentligen?

En hel del slösas bort på ingenting annat än usla organisationer.

Bryggan
2013-04-08, 12:19
Så du menar att de som bor i lägenhet i snitt betalar lika mycket eller mer skatt än de som bor i villa? Knappast.

Du får gärna utveckla ditt resonnemang ytterligare.Jag gillar inte hur du håller på med syftesglidning hela tiden. Är du inte nöjd med mitt påstående så kan du ju inte föra diskussionen från kärnfrågan genom att hålla på som ett barn och säga "nej" bara. Du får kamma dig och presentera på ett förståeligt sätt fakta som pekar åt en annan riktning än det du är missnöjd med. Sitter du i verkliga diskussioner också och säger "nej så är det inte" endast? Är du en sån där odräglig person begt?

I storstockholm bor människor mest i lägenhet och detta hittade jag...kan vi återvända till kärnfrågan nu?
http://www.dn.se/sthlm/halva-statsskatten-fran-stockholm

BelowAverage
2013-04-08, 12:40
Det var jäklar vad folk glider iväg på diverse olika spår. Frågeställningen är: "Är skatt stöld?" och inte "Är du nöjd med vad du får ut av att betala skatt?", "Kan vi upprätthålla en liknande samhälle utan skatt?", "Kommer behövande kunna klara sig genom att folk skänker pengar om vi slopar skatt?".

"Är skatt stöld?", det är frågeställningen. Inget annat.

Ditt argument är lite snävt.

Jag kan använda samma metodik och påstå att ICA stjäl från mig, de tar mina pengar. Men det argumentet kan jag bara föra om jag undlåter att nämna att jag faktiskt får mat för pengarna de tar.

Så nej, skatt är inte stöld - för vi får något för pengarna som tas.
Tvingad handel är kanske ett lämpligare ord *popcorn*

Rikard Jansson
2013-04-08, 12:42

Jag kan använda samma metodik och påstå att ICA stjäl från mig, de tar mina pengar. Men det argumentet kan jag bara föra om jag undlåter att nämna att jag faktiskt får mat för pengarna de tar.

Jag som individ får dock väldigt, väldigt mycket mindre än andra individer, och det är inget jag tackat ja till. Skulle mycket hellre ha det samhället som eternal förespråkat i andra trådar.

Ronn
2013-04-08, 12:46
Jag som individ får dock väldigt, väldigt mycket mindre än andra individer, och det är inget jag tackat ja till. Skulle mycket hellre ha det samhället som eternal förespråkat i andra trådar.

Då får ni engagera er och jobba mot det målet. ;)

Rikard Jansson
2013-04-08, 12:47
Då får ni engagera er och jobba mot det målet. ;)

Edit; yup^^

Amfksp
2013-04-08, 13:27
Ja, det finns alldeles för många människor med freeloader-mentalitet som vill slippa bidra men gärna drar nytta av resultatet.

Det argumentet är lite konstigt, då exakt det du beskriver finns i den typ av högskattesamhälle vi har idag. I form av bidragstagare och svartjobbare.

Amfksp
2013-04-08, 13:29

Ja, ineffektivitet och slöseri är ledord i de flesta högskattesamhällen. Ett av dom tunga argumentet mot just ett sådant.

Ramrod
2013-04-08, 13:30
Nej, det är en avgift man betalar för att bo i ett land.

4623
2013-04-08, 13:40
Nej, det är en avgift man betalar för att bo i ett land.

Då tycker jag den borde vara lika för alla.

begt
2013-04-08, 13:57
Jag gillar inte hur du håller på med syftesglidning hela tiden. Är du inte nöjd med mitt påstående så kan du ju inte föra diskussionen från kärnfrågan genom att hålla på som ett barn och säga "nej" bara. Du får kamma dig och presentera på ett förståeligt sätt fakta som pekar åt en annan riktning än det du är missnöjd med. Sitter du i verkliga diskussioner också och säger "nej så är det inte" endast? Är du en sån där odräglig person begt?

I storstockholm bor människor mest i lägenhet och detta hittade jag...kan vi återvända till kärnfrågan nu?
http://www.dn.se/sthlm/halva-statsskatten-fran-stockholm

Artikeln säger inget om att det är de som bor i lägenhet som betalar mest i skatt, eller om det är Lidingöborna som bor i mångmiljonvillor som gör det. Jag är övertygad om att de som bor i lyxvillor betalar mest i skatt, även om de som bor i lägenhet i innerstan knappast är fattiglappar. I vanlig ordning är det några få procent av befolkningen som betalar en stor del av skatterna, även i Stockholm. Genomsnittspersonen är inte så intressant i det avseendet.

På andra platser i landet är villor i regel dyrast och har högst status.

MasterChief
2013-04-08, 13:57
Givetvis är skatt stöld. Det är värre än "bara stöld", eftersom staten till och med legitimerat denna form av stöld. Men det är inget jag ids kämpa emot längre. Jag är trött och less och skiter i det. Jag har insett att folk vill betala tusentals miljarder för ett fullständigt ineffektivt välfärdsamhälle med dålig vård, usel skola, mikroskopiskt försvar och en ofattbar byråkrati. Jag bli äcklad när jag hör präktiga sossar och andra lika hemska partier slå sig för bröstet och skräna att de måste ha makten för att "rädda välfärden". Jag insåg för några år sedan att för min mentala hälsa så är det bäst att skita i det, kommer ändå inte ändras. Människor kommer alltid vilja bli styrda.

tomccc
2013-04-08, 14:29
Eftersom du är är ung skulle jag gissa på att du hittills har fått bra mycket mer tillbaka än vad du har betalat skatt.

Rikard Jansson
2013-04-08, 14:30
Eftersom du är är ung skulle jag gissa på att du hittills har fått bra mycket mer tillbaka än vad du har betalat skatt.

Ja, men det får väl alla tills de börjar jobba? Det motstred jag inte utan pratar om just i det här ögonblicket.

Ramrod
2013-04-08, 14:31
Då tycker jag den borde vara lika för alla.

Det tycker inte dom som bestämmer över den privata egendomen som du bor på.

4623
2013-04-08, 14:33
Det tycker inte dom som bestämmer över den privata egendomen som du bor på.

Och vilken egendom är det?

Ramrod
2013-04-08, 14:33
Och vilken egendom är det?

Sverige, som ägs av den svenska staten. Jag förutsätter att du tror på privat egendom.

tomccc
2013-04-08, 14:34
Ja, men det får väl alla tills de börjar jobba? Det motstred jag inte utan pratar om just i det här ögonblicket.
Det är ju det som är poängen med skatt, under din ungdom betalade de arbetande för dig. När du börjar arbeta betalar du för ungdomarna idag. Hur skulle du annars kunna hosta upp 90000 per år för att gå i grundskolan?

4623
2013-04-08, 14:36
Sverige, som ägs av den svenska staten. Jag förutsätter att du tror på privat egendom.

Så nu är svenska staten privat?

Ramrod
2013-04-08, 14:38
Så nu är svenska staten privat?

Landområdet Sverige är svenska statens egendom är dit jag vill komma, sen att dom har satt upp stadgar som säger att deras representanter delvis ska völjas av folket gör det inte mindre till statens egendom.

4623
2013-04-08, 14:39
Landområdet Sverige är svenska statens egendom är dit jag vill komma, sen att dom har satt upp stadgar som säger att deras representanter delvis ska völjas av folket gör det inte mindre till statens egendom.

Ser fortfarande inte var du vill komma.

Ramrod
2013-04-08, 14:41
Ser fortfarande inte var du vill komma.

Att staten äger sverige och har rätt att sätta de avgifter de vill för att folk ska få bo där på samma sätt som en privat hyresvärd har rätt att sätta avgifter för sina fastigheter. Det förutsätter så klart att man tror på egendom.

4623
2013-04-08, 14:43
Att staten äger sverige och har rätt att sätta de avgifter de vill för att folk ska få bo där på samma sätt som en privat hyresvärd har rätt att sätta avgifter för sina fastigheter. Det förutsätter så klart att man tror på egendom.

Jaha och? Ska du berätta att jorden är rund med?

Ramrod
2013-04-08, 14:44
Jaha och? Ska du berätta att jorden är rund med?

Jag förklarade bara varför avgiften för att bo i sverige inte var den samma för alla.

Mqueen
2013-04-08, 14:44

Fast ICA tvingar dig inte att handla där. Om rån definieras som att någon med våld eller hot om våld tar din egendom, så är skatt rån.

Definitionsmässigt då, inte juridiskt. :d
Sen är det ju ett rätt smidigt system för att hjälpa en massa människor och hålla igång ett samhälle.

Enda stället där de inte har skatter är väl södra Somalia. Säger väl allt...

4623
2013-04-08, 14:45
Jag förklarade bara varför avgiften för att bo i sverige inte var den samma för alla.

Tack...

Ramrod
2013-04-08, 14:46
Tack...

Du verkade vara förvirrad tidigare.

benya
2013-04-08, 14:48
Givetvis är skatt stöld. Det är värre än "bara stöld", eftersom staten till och med legitimerat denna form av stöld. Men det är inget jag ids kämpa emot längre. Jag är trött och less och skiter i det. Jag har insett att folk vill betala tusentals miljarder för ett fullständigt ineffektivt välfärdsamhälle med dålig vård, usel skola, mikroskopiskt försvar och en ofattbar byråkrati. Jag bli äcklad när jag hör präktiga sossar och andra lika hemska partier slå sig för bröstet och skräna att de måste ha makten för att "rädda välfärden". Jag insåg för några år sedan att för min mentala hälsa så är det bäst att skita i det, kommer ändå inte ändras. Människor kommer alltid vilja bli styrda.

staten representerar dess innvånare så egentligen är jag och de som du stöter på i vardagen de egentliga tjuvarna. Men jag betalar ju också skatt - får inte ihop detta.
Är jag tjuv men samtidigt inte? Om nettot av mitt samhällsengagmeng är negativt för egen del; är jag fortfarande tjuv då?

D Andersson
2013-04-08, 15:04
staten representerar dess innvånare så egentligen är jag och de som du stöter på i vardagen de egentliga tjuvarna. Men jag betalar ju också skatt - får inte ihop detta.
Är jag tjuv men samtidigt inte? Om nettot av mitt samhällsengagmeng är negativt för egen del; är jag fortfarande tjuv då?

Det första brukar beskrivas som att folk går omkring med händerna i varandras plånböcker.

Rundgång är en passande beskrivning på det senare, väldigt många betalar enorma mängder skatt och får samtidigt enorma mängder bidrag.

benya
2013-04-08, 15:16
det är en bättre beskrivning än att skylla på staten, som består av oss. I sverige råkar nästan 99% av befolkningen röstar på partier som är för det kollektivt finansierade välfärdssystemet.

4623
2013-04-08, 15:18
det är en bättre beskrivning än att skylla på staten, som består av oss. I sverige råkar nästan 99% av befolkningen röstar på partier som är för det kollektivt finansierade välfärdssystemet.

Vad är alternativet menar du?

benya
2013-04-08, 15:19
ni <1%? starta ett parti och kör hårt?

4623
2013-04-08, 15:24
ni <1%? starta ett parti och kör hårt?

Ser ingen mening med att kasta bort min tid på något som inte skulle fungera då gemene jantesvensk är korkad.

D Andersson
2013-04-08, 15:25

Hur många av dem tror du vet hur mycket skatt de egentligen betalar? Hur många av dem tror att de "går plus" när det i själva verket bara är rundgång? Vågar du gissa varför politikerna inte vill upplysa om detta?

Där faller också mycket av snacket om att staten skulle vara likamed oss.

bertbert
2013-04-08, 15:29
givetvis är skatt stöld. Det är värre än "bara stöld", eftersom staten till och med legitimerat denna form av stöld. Men det är inget jag ids kämpa emot längre. Jag är trött och less och skiter i det. Jag har insett att folk vill betala tusentals miljarder för ett fullständigt ineffektivt välfärdsamhälle med dålig vård, usel skola, mikroskopiskt försvar och en ofattbar byråkrati. Jag bli äcklad när jag hör präktiga sossar och andra lika hemska partier slå sig för bröstet och skräna att de måste ha makten för att "rädda välfärden". Jag insåg för några år sedan att för min mentala hälsa så är det bäst att skita i det, kommer ändå inte ändras. Människor kommer alltid vilja bli styrda.

+1

Bryggan
2013-04-08, 15:29
Artikeln säger inget om att det är de som bor i lägenhet som betalar mest i skatt, eller om det är Lidingöborna som bor i mångmiljonvillor som gör det. Jag är övertygad om att de som bor i lyxvillor betalar mest i skatt, även om de som bor i lägenhet i innerstan knappast är fattiglappar. I vanlig ordning är det några få procent av befolkningen som betalar en stor del av skatterna, även i Stockholm. Genomsnittspersonen är inte så intressant i det avseendet.

På andra platser i landet är villor i regel dyrast och har högst status.Du vägrar alltså släppa detta!!! Du är säkerligen väldigt kränkt nu men det var inget personligt, jag hävdar dock att det är som Jag säger. Eftersom du fortsätter som en gammal LP-skiva som har hakat upp sig så gör vi väl så då.
Hävdar du på fullaste allvar att 1/3-del av Sveriges befolkning betalar mer skatt än de andra 2/3-delarna? Är det så jag ska uppfatta det du säger??

Mantus
2013-04-08, 15:34
Juridiken definierar inte begreppet. Det är att sätta hästen före vagnen.
"Att ta något genom tvång" är en korrekt definition som slår an på just en specifik företeelse och skiljer den från andra, liknande, företeelser.
.

Nej men det definierar begreppet i den kontext han vill ge det. Det juridiska svaret är att skatt inte är stöld. Din definition låter bättre även om den inte är helt exakt här då det inte nödvändigtvis är tvång involverat.

Metafysik ligger till grund för kunskapsteori som ligger till grund för etik som ligger til grund för juridik. Frågan är snarare vilken filosofisk grund du vill stå på, men ett svepande avfärdande av metafysik är att svepa undan fötterna på dig själv om du vill ge juridiken någon slags legitimitet.

Klart det gör. Jag vet mycket väl om att juridik bygger på metafysik, det var lite därför jag skrev det. Jag bara undrade hur Exdiaq kan motivera frågeställningen om skatt är stöld då det förutsätter att du själv har en rätt att "äga". Det är även det jag menar med att han blandar in begrepp som är förvirrande när han använder begreppet "stöld". Det är ju staten som tillerkänner dig rätten att äga och som definierar gränserna för det då borde även staten ha makten att ställa ytterligare villkor för ägandet och vad staten kräver för att fortsättningsvis tillerkänna dig en rätt att äga. Det är en av flera anledningar till att skatt inte är stöld. Frågeställningen har därmed ett behov av att bli omformulerad.

begt
2013-04-08, 15:43
Du vägrar alltså släppa detta!!! Du är säkerligen väldigt kränkt nu men det var inget personligt, jag hävdar dock att det är som Jag säger. Eftersom du fortsätter som en gammal LP-skiva som har hakat upp sig så gör vi väl så då.
Hävdar du på fullaste allvar att 1/3-del av Sveriges befolkning betalar mer skatt än de andra 2/3-delarna? Är det så jag ska uppfatta det du säger??

Ja, utan tvekan är det så.

- Den femtedel av befolkningen som har högst inkomst betalar nästan hälften (47%) av alla skatter. Samma femtedel gör bara anspråk på drygt en tiondel (12%) av den offentliga konsumtionen.

http://www.svensktnaringsliv.se/material/rapporter/skatter-vem-var-och-hur-en-oversikt-av-skatternas-struktur-och-ve_78393.html

Fattas bara drygt 3 procent av alla skatter för att 1/5 av befolkningen enligt ovanstående skulle betala merparten av alla skatter. Ditt påstående gällde ju 1/3 av befolkningen, men om man tar några av de som betalar mest skatt av de där 1/3 du pratar om räcker det lätt för att fylla ut resten.

benya
2013-04-08, 15:44
Hur många av dem tror du vet hur mycket skatt de egentligen betalar? Hur många av dem tror att de "går plus" när det i själva verket bara är rundgång? Vågar du gissa varför politikerna inte vill upplysa om detta?

Hur svårt är det att förstå när och vad man betalar i skatt? Har ni hört om lönespecar eller kvitton kanske:P
låter som en del ser ner lite allmänheten, mkt kanske för att ni är extremister med dessa tankar och det är obehagligt – då är alla andra dumma helt plötsligt?

Ni utesluter alltså att många företagschefer och andra högt uppsatta stöttar detta system (förmodligen bra mkt smartare än gemene kolloit) som går i ”rundgång” av den enkla anledningen för att tror på och gillar solidaritet?

Bryggan
2013-04-08, 15:50
Yada

http://www.svensktnaringsliv.se/material/rapporter/skatter-vem-var-och-hur-en-oversikt-av-skatternas-struktur-och-ve_78393.html
Yada, yada, yada
Åhåå, äntligen börjar du visa lite siffror, nu vill det bara till att du visar att de som bor i villa betalar betydligt mer i skatt sammantaget än de som bor i lägenhet. In lite mer eller mer utan Mycket mer!

filmjölk
2013-04-08, 16:03
Varför kan då rika betala så mycket av skatten? Givetvis kan en del rika få ta sig rätten att slå sig på bröstet och säga att de är duktiga på att betala skatt, men de skulle inte vart rika om de inte haft knegare som inte är rika som hjälpt dem att bli rika.

Man drar inte in säg tvåhundratusen i månaden, utan uppbackning av ett helt gäng som drar in 30.

begt
2013-04-08, 16:15
Åhåå, äntligen börjar du visa lite siffror, nu vill det bara till att du visar att de som bor i villa betalar betydligt mer i skatt sammantaget än de som bor i lägenhet. In lite mer eller mer utan Mycket mer!

Du verkar inte överdrivet seriös. Men här har du några siffror ifrån Boverket. Kom ihåg också att jag skrev att de som bor i villa betalar mer skatt ("mycket mer" sa jag inte):

http://www.boverket.se/Boende/Sa-bor-vi-i-Sverige/Boendeekonomi/

"Den genomsnittliga disponibla inkomsten per konsumtionsenhet var 213 600 kronor (hyresrätt 174 100 kronor, bostadsrätt 235 800 kronor och egna hem 250 100 kronor)."

"År 2009 hade de svenska hushållen en genomsnittlig boendeutgift på 65 400 kronor (hyresrätt 62 200 kronor, bostadsrätt 63 300 kronor och egna hem 70 900 kronor)."

Akada
2013-04-08, 16:22
Wot? Sjukvården i Sverige är förbannat ineffektiv, särskilt sett till det skattetryck vi har.

begt
2013-04-08, 16:29
Wot? Sjukvården i Sverige är förbannat ineffektiv, särskilt sett till det skattetryck vi har.

Trots det betalar vi ändå mindre för vården än vad amerikanare gör (som har svindyra försäkringar). Men visst det finns garanterat en massa att spara in på.
Vad en sjukhussäng och annan tillhörande utrustning kostar är nog för att göra vem som helst mörkrädd.

Vore intressant om Janne Josefsson (eller helst någon annan) grävde lite i hur offentliga upphandlingar sker i landstingen exempelvis.

C.E.J.
2013-04-08, 16:29
Ser ingen mening med att kasta bort min tid på något som inte skulle fungera då gemene jantesvensk är korkad.

Vad har svenskar med saken att göra? Det finns och har aldrig funnits något land med stora libertarianska rörelser, antingen är världens befolkning "korkad" eller så vill <1% av världens befolkning något orimligt.

tossefar
2013-04-08, 16:31
Vilken mongodum tråd. Det är ingen som är tvingad att bo i Sverige om man inte vill betala skatt.

Exdiaq
2013-04-08, 16:33
Reaktionerna är mer intressanta än frågan, som är väldigt simpel att besvara om man håller sig till grundfrågan.

Trodde det skulle vara färre som skulle rösta ja.

C.E.J.
2013-04-08, 16:36
Människor kommer alltid vilja bli styrda.

Eller så vill de ha råd att låta sina barn gå i skola, vilket de till skillnad från dig inte har råd med. Har du alltid varit rik eller hur kan du inte förstå andras perspektiv?

PixelMiner

Sverige ligger ungefär i mitten av statistiken gällande sjukvårdskostnader. USA är oslagbart sämst vad gäller effektivitet i sjukvården. Gissningsvis pga överbehandlingar i rädsla för stämningar. (Notera att nedanstående diagram inte säger något om kvaliteten. Utan endast vad vården kostar per invånare. Samtidigt så tror jag inte någon inbillar sig att genomsnitts-amerikanen är så mycket friskare än genomsnitts-tysken...)

http://i.imgur.com/U4PlVfe.jpg

Källa: http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/konferenser/Documents/Internationella%20j%C3%A4mf%C3%B6relser%20av%20h%C 3%A4lso-%20och%20sjukv%C3%A5rd.pdf

Olegh
Som man frågar får man svar.. Att ställa den här på kolo hjälper ju inte heller.

xodd
2013-04-08, 16:45
Min magkänsla säger mig att offentlig förvaltning i Sverige är väldigt ineffektiv och att det försvinner en väldigt massa pengar på ingenting alt. onödig skit. Är väldigt skeptisk till att man faktiskt utnytjar skatterna man får in på bästa möjliga sätt.

Pengar som går åt till fester och annat för olika departemente ser jag som inget annat än ren stöld.

Hur ser ni på det som skett i Cypern där alla med över 100.000 euro på banken kommer bli av med en jävla massa pengar? Stöld eller skall det bara accepteras i ren solidaritet?

begt
2013-04-08, 16:48
Min magkänsla säger mig att offentlig förvaltning i Sverige är väldigt ineffektiv och att det försvinner en väldigt massa pengar på ingenting alt. onödig skit. Är väldigt skeptisk till att man faktiskt utnytjar skatterna man får in på bästa möjliga sätt.

Pengar som går åt till fester och annat för olika departemente ser jag som inget annat än ren stöld.

Hur ser ni på det som skett i Cypern där alla med över 100.000 euro på banken kommer bli av med en jävla massa pengar? Stöld eller skall det bara accepteras i ren solidaritet?

Stöld så klart. En av få gånger jag hållit med Putin (som lagt sig i konflikten eftersom många ryssar har pengar placerade där p.ga. förmånliga skatter).

ZoDa
2013-04-08, 16:53
Vilken mongodum tråd. Det är ingen som är tvingad att bo i Sverige om man inte vill betala skatt.
Ungefär som tjejen som blev våldtagen i parken.
Vad fan skulle hon ta den vägen hem för. Om hon inte vill bli våldtagen i fortsättningen så får hon helt enkelt ta en annan väg.

Olegh
2013-04-08, 16:55
Ungefär som tjejen som blev våldtagen i parken.
Vad fan skulle hon ta den vägen hem för. Om hon inte vill bli våldtagen i fortsättningen så får hon helt enkelt ta en annan väg.

Gissningsvis eftersom ingen berättade för henne, innan hon gick in i parken, att hon skulle bli våldtagen.

Analogin suger getpung.

ZoDa
2013-04-08, 17:03
Gissningsvis eftersom ingen berättade för henne, innan hon gick in i parken, att hon skulle bli våldtagen.
Hade det varit okej då?

Eller om en majoritet hade varit för våldtäkt?

Exdiaq
2013-04-08, 17:07
Som man frågar får man svar.. Att ställa den här på kolo hjälper ju inte heller.

Hur vet du vad syftet var? Mig veterligen har jag skrivit det.

PixelMiner
2013-04-08, 17:13

Som jag tolkade det så räddade Cyperns regering ett antal banker genom att pumpa in mer pengar i dem. Som motkrav kom denna engångsskatt (stöld). Alternativet hade varit att bankerna hade gått i konkurs och då hade alla förlorat 100% av sina insatta pengar (bortsett ifrån insättningsgarantin).

Jag tror det var en av anledningarna till att folket på Cypern (och till viss del Ryssland) accepterade lösningen. Att få behålla 80% är trots allt bättre än att bli av med allt. Antagligen ideologiskt fel, men pragmatiskt rätt...

sabenada
2013-04-08, 17:17
Skatt är värre än stöld. En privat tjuv använder ju inte pengarna han stulit ifrån mig till att försöka styra mitt liv. En privat rånare ger sig av när han fått pengarna, till skillnad från staten som fortsätter att följa efter mig och säga vad jag ska göra och inte göra, och dessutom kräver att jag ska vara tacksam.

tomccc
2013-04-08, 17:32

Det verkar även förefalla att många inte heller vet vad de får för skatten. Låt oss ta ett axelplock av kostnader för en individ..

Förlossning 45000:- (http://www.sydsvenskan.se/sverige/forlossningen-kostar-dem-45-000/) (Abort istället? 10000:-) (http://www.vardsamordning.sll.se/Global/Vardsamordning/Dokument/Publikationer/Vardprogram/RV_Abort.pdf)
Föräldrapenning per barn 250000:- (80 procent av din förälders inkomst)
Grundskolan 90000:- per år
Gymnasiet 100000:- per år (http://www.scb.se/Pages/PressRelease____343543.aspx)
Universitet/högskola 100000:- per år (http://www.hsv.se/download/18.8b3a8c21372be32ace80003121/1210R-universitet-hogskolor-arsrapport.pdf)
Fraktur på ett ben? 50000:- (http://www.dn.se/nyheter/sverige/skidolyckorna-kostar-minst-90-miljoner)
När du blir äldre, plats i äldreboende 400000:- per år. (http://www.skl.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=f3212482-8fe6-47cf-875b-0e7907000a57&OwnerType=0&PropertyName=EmbeddedFile_f54a939a-d11a-4ad1-bcd6-a9a7b5a44545&FileName=Ap%C3%A5%C3%84+Kostnaderofinansiering+h%C 3%B6sten09.pdf&Attachment=True)

Till det kommer infrastruktur, rättsväsende, försvar, miljöskydd, samhällsplanering osv.

Ignatius72
2013-04-08, 17:37
Det verkar även förefalla att många inte heller vet vad de får för skatten. Låt oss ta ett axelplock av kostnader för en individ..

Förlossning 45000:- (http://www.sydsvenskan.se/sverige/forlossningen-kostar-dem-45-000/) (Abort istället? 10000:-) (http://www.vardsamordning.sll.se/Global/Vardsamordning/Dokument/Publikationer/Vardprogram/RV_Abort.pdf)
Universitet/högskola 100000:- per år (http://www.hsv.se/download/18.8b3a8c21372be32ace80003121/1210R-universitet-hogskolor-arsrapport.pdf)
Fraktur på ett ben? 50000:- (http://www.dn.se/nyheter/sverige/skidolyckorna-kostar-minst-90-miljoner)
När du blir äldre, plats i äldreboende 400000:- per år. (http://www.skl.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=f3212482-8fe6-47cf-875b-0e7907000a57&OwnerType=0&PropertyName=EmbeddedFile_f54a939a-d11a-4ad1-bcd6-a9a7b5a44545&FileName=Ap%C3%A5%C3%84+Kostnaderofinansiering+h%C 3%B6sten09.pdf&Attachment=True)

Till det kommer infrastruktur, rättsväsende, försvar, miljöskydd, samhällsplanering osv.

Din siffra på äldrevården gäller för 100 åringar. Men det är klart vi får ut någonting av skattepengarna. Men optimalt? Självklart inte. Lek med tanken att staten även skulle hålla oss med bilar. Hur tror du det varit?
HUr som helst, en vanlig familj betalar också runt 500000kr i skatt årligen också. Så det är ju inte som om ovanstående inte betalas in heller.

pwnyou
2013-04-08, 17:39

Till det kommer infrastruktur, rättsväsende, försvar, miljöskydd, samhällsplanering osv.Det där köper jag verkligen inte. 45 000 för en förlossning? En hel månadslön för en läkare? I helvete heller.

Tar man bort skatt, onödig byråkrati, korruption och sånt så skulle det verkligen inte kosta så mycket att göra alla dessa saker.

tomccc
2013-04-08, 17:52
Din siffra på äldrevården gäller för 100 åringar. Men det är klart vi får ut någonting av skattepengarna. Men optimalt? Självklart inte. Lek med tanken att staten även skulle hålla oss med bilar. Hur tror du det varit?
HUr som helst, en vanlig familj betalar också runt 500000kr i skatt årligen också. Så det är ju inte som om ovanstående inte betalas in heller.
Nej läs länken ordentligt, du tittar äldreomsorg utslaget per person dvs även de som inte har äldreboende. Kolla längre ned och du ser att äldreboende för en person kostar 236100-546300, det var 2008 så sannolikt högre idag.

Varför skulle staten hålla oss med bilar? Konstig jämförelse.

Givetvis betalas ovanstående kostnader in, annars skulle det vara Grekland över det hela. Min poäng med posten ovan är att uppmärksamma vissa att de får något för skatten de betalt.

difeddy
2013-04-08, 18:03
Att man faktiskt får tillbaka någonting på skatten tror jag ingen förnekar - huruvida det är effektivt eller inte är ju det folk är skeptiska till.

Vinter
2013-04-08, 18:07
Det där köper jag verkligen inte. 45 000 för en förlossning? En hel månadslön för en läkare? I helvete heller.

Tar man bort skatt, onödig byråkrati, korruption och sånt så skulle det verkligen inte kosta så mycket att göra alla dessa saker.

Vi kan göra det som dom gör i afrika självklart, så får du samtidigt afrikas barndödlighet på köpet.

tomccc
2013-04-08, 18:12
Det där köper jag verkligen inte. 45 000 för en förlossning? En hel månadslön för en läkare? I helvete heller.

Givetvis kostar förlossningar olika mycket beroende på komplexitet, har du varit med om en förlossning? Alla föder inte barnet direkt när de kommer till sjukhuset, vissa har förlossning i flera dagar, självklart kostar det. Läkare, barnmorska, narkosläkare, sjuksköterska, undersköterska och det är bara personalkostnaderna..det kostar att driva ett sjukhus.

4623
2013-04-08, 18:12
Vad har svenskar med saken att göra? Det finns och har aldrig funnits något land med stora libertarianska rörelser, antingen är världens befolkning "korkad" eller så vill <1% av världens befolkning något orimligt.

Jag har inte sagt att jag är emot skatter. Jag är dock emot hur landet Sverige styrs.

tossefar
2013-04-08, 18:20
Jag har inte sagt att jag är emot skatter. Jag är dock emot hur landet Sverige styrs.

Och vad gör du för att åtgärda problemet? Annat än att gnälla på internet då...

Det verkar som om alla som kritiserar staten över internet är väldigt intresserade av att gnälla, men helt ointresserade av att utbilda sig och göra en skillnad.

Ronn
2013-04-08, 18:22
Tycker ni att vi har sämre levnadsstandard jämfört med länder som betalar mindre i skatt och tror ni att levnadsstandarden skulle vara bättre med lägre skatter?

PixelMiner
2013-04-08, 18:23
Man kan ju se skatt på lite olika sätt. Antingen kan man se det som en faktor som utjämnar skillnader mellan folk (från rik till fattig). Men man kan också se det som en faktor som utjämnar mellan livets olika skeden, t.ex. så är man inte så jäkla produktiv de första och sista åren i livet. Eller om man blir allvarligt sjuk.

begt
2013-04-08, 18:25
Tycker ni att vi har sämre levnadsstandard jämfört med länder som betalar mindre i skatt och tror ni att levnadsstandarden skulle vara bättre med lägre skatter?

Ja, det är bara att se sig omkring i Europa. Världens högsta skattesats betyder knappast bästa välfärden.

Bryggan
2013-04-08, 18:46
Du verkar inte överdrivet seriös. Men här har du några siffror ifrån Boverket. Kom ihåg också att jag skrev att de som bor i villa betalar mer skatt ("mycket mer" sa jag inte):

http://www.boverket.se/Boende/Sa-bor-vi-i-Sverige/Boendeekonomi/

"Den genomsnittliga disponibla inkomsten per konsumtionsenhet var 213 600 kronor (hyresrätt 174 100 kronor, bostadsrätt 235 800 kronor och egna hem 250 100 kronor)."

"År 2009 hade de svenska hushållen en genomsnittlig boendeutgift på 65 400 kronor (hyresrätt 62 200 kronor, bostadsrätt 63 300 kronor och egna hem 70 900 kronor)."
Så du anser fortfarande att de "fina" 1/3-delen som bor i villa betalar mer än de andra 2/3-delarna?

4623
2013-04-08, 18:47
Och vad gör du för att åtgärda problemet? Annat än att gnälla på internet då...

Det verkar som om alla som kritiserar staten över internet är väldigt intresserade av att gnälla, men helt ointresserade av att utbilda sig och göra en skillnad.

Men om du kollar tillbaka ett par sidor i tråden så har jag skrivit varför jag inte engagerar mig.

Du behöver inte utbilda dig för att bli politiker.

C.E.J.
2013-04-08, 18:50

Jag antar att du räknat med mer än inkomstskatten för att få fram den siffran? Eller så har du en konstig uppfattning om vad en vanlig familj är.

tomccc
2013-04-08, 18:50
Ja, det är bara att se sig omkring i Europa. Världens högsta skattesats betyder knappast bästa välfärden.
Nej inte nödvändigtvis den bästa, men bland de bästa. Och fastän vi betalar så otroligt mycket skatt ligger vi ändå i världstoppen när det gäller köpkraft (http://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=PPPGDP), är det inte fantastiskt?

Ignatius72
2013-04-08, 19:10
Jag antar att du räknat med mer än inkomstskatten för att få fram den siffran? Eller så har du en konstig uppfattning om vad en vanlig familj är.

Ja, naturligtvis. Men skatt är mer än inkomstskatt. Men även här är det rejält skevt och ändå så vill tex S att det ska bli ännu mer orättvist. En som tjänar runt 20000 i månaden betalar 4000 i skatt. Den som tjänar 60000 betalar 24000. Dvs 6ggr så mycket i pengar och dubbelt så mycket i procent.

begt
2013-04-08, 19:12
Så du anser fortfarande att de "fina" 1/3-delen som bor i villa betalar mer än de andra 2/3-delarna?

Men vad du rör till det. Det sa jag inte.

C.E.J.
2013-04-08, 19:15
Ja, naturligtvis. Men skatt är mer än inkomstskatt. Men även här är det rejält skevt och ändå så vill tex S att det ska bli ännu mer orättvist. En som tjänar runt 20000 i månaden betalar 4000 i skatt. Den som tjänar 60000 betalar 24000. Dvs 6ggr så mycket i pengar och dubbelt så mycket i procent.

Det är så att vi ska ha råd med välfärd och annat trevligt.

När vi ändå talar om skatt, jag har "hört" att skatten på 50-talet var typ 50%, för alla. Det måste ju betyda att kommunalskatterna i större delen av Sverige låg på dessa nivåer, eller? Så, hur har kommunalskatterna förändrats sedan, tja, 60-talet kanske?

begt
2013-04-08, 19:21
Det är så att vi ska ha råd med välfärd och annat trevligt.

När vi ändå talar om skatt, jag har "hört" att skatten på 50-talet var typ 50%, för alla. Det måste ju betyda att kommunalskatterna i större delen av Sverige låg på dessa nivåer, eller? Så, hur har kommunalskatterna förändrats sedan, tja, 60-talet kanske?

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/

Skattesatsen ökade allt eftersom den offentliga sektorn byggdes ut.

C.E.J.
2013-04-08, 19:25
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/

Skattesatsen ökade allt eftersom den offentliga sektorn byggdes ut.

Skattetrycker -||-. Säger dock inget om hur kommunalskatterna utvecklats.

begt
2013-04-08, 19:31
Skattetrycker -||-. Säger dock inget om hur kommunalskatterna utvecklats.

http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800099507/1113237233859/15204_14.pdf

filmjölk
2013-04-08, 19:36
Välfärd och välfärd, vi har inte välfärd som motsvarar skatten. Ingt försvar, kass sjukvård, kass skola, kass äldreomsorg, nedskärningar, arbetslösa och sjuka som inte får ut ersättningarna de är berättigade till, ingen krisberedskap etc etc.

C.E.J.
2013-04-08, 19:55
Välfärd och välfärd, vi har inte välfärd som motsvarar skatten. Ingt försvar, kass sjukvård, kass skola, kass äldreomsorg, nedskärningar, arbetslösa och sjuka som inte får ut ersättningarna de är berättigade till, ingen krisberedskap etc etc.

Vad baserar du allt det här på? :confused: Försvar liksom, och? Skär ner på den skiten och lägg på allt det andra du nämner. Osar "SD '14!!11" om det du skriver, varför de där sakerna blivit sämre beror ju på... vad? 2006 bl.a.

Amfksp
2013-04-08, 20:00
Vad baserar du allt det här på? :confused: Försvar liksom, och? Skär ner på den skiten och lägg på allt det andra du nämner. Osar "SD '14!!11" om det du skriver, varför de där sakerna blivit sämre beror ju på... vad? 2006 bl.a.

Har man inget försvar och inte är med i någon försvarsgemenskap kan man lika gärna lägg ner nationalstaten. En grundpelare i den är att kunna försvara sig.

Alexton
2013-04-08, 20:16
Känns lagom kul att skatt man betalar skickas utomlands till något mena land istället för att användas primärt för att hjälpa de som har det svårt hemma i Sverige.

filmjölk
2013-04-08, 20:17
vad baserar du allt det här på? :confused: Försvar liksom, och? Skär ner på den skiten och lägg på allt det andra du nämner. Osar "sd '14!!11" om det du skriver, varför de där sakerna blivit sämre beror ju på... Vad? 2006 bl.a.

sd 2014!

begt
2013-04-08, 20:17
känns lagom kul att skatt man betalar skickas utomlands till något mena land istället för att användas primärt för att hjälpa de som har det svårt hemma i sverige.

+1000

Sheogorath
2013-04-08, 21:51
Känns lagom kul att skatt man betalar skickas utomlands till något mena land istället för att användas primärt för att hjälpa de som har det svårt hemma i Sverige.

Varför ska man ha mer sympatier för en okänd människa i Sverige jämfört med en okänd människa i Etiopien?

Att man vill måna om sina nära och kära köper jag men jag ger blanka fan i om mitt bistånd från skatten går till en okänd svensk eller en okänd etiop. Naturligtvis ska biståndet gå till dem som bäst behöver det. Ingen har valt att födas i ett skitland som Sydsudan så det är liksom inte så att dom får skylla sig själva.

begt
2013-04-08, 22:11
Varför ska man ha mer sympatier för en okänd människa i Sverige jämfört med en okänd människa i Etiopien?

Att man vill måna om sina nära och kära köper jag men jag ger blanka fan i om mitt bistånd från skatten går till en okänd svensk eller en okänd etiop. Naturligtvis ska biståndet gå till dem som bäst behöver det. Ingen har valt att födas i ett skitland som Sydsudan så det är liksom inte så att dom får skylla sig själva.

De som har det svårt i Sverige har antagligen en viss lojalitet mot landet och har eller har haft släkt som arbetat och betalat skatt. Då blir det mer legitimt och hållbart att dessa utsatta individer är berättigade till stöd i högre grad än andra individer utomlands, som är i en liknande svår situation.

PixelMiner
2013-04-08, 22:13

Samtidigt är detta en piss i Nilen jämfört med vad som försvinner iväg i det stora byråkratiska hålet. Försäkringskassan för att ta ett exempel. Skall det verkligen behövas 12 500 anställda för att administrera bidrag??? *gah!*
Skatteverket 10 300 st? Arbetsförmedlingen 10000 st? Regeringskansliet 4500 st?

Det är totalt över 200 000 anställda i olika statliga verk och nämnder. Känns som det finns rätt mycket fett att trimma helt enkelt...

Vinter
2013-04-08, 22:17
De som har det svårt i Sverige har antagligen en viss lojalitet mot landet och har eller har haft släkt som arbetat och betalat skatt. Då blir det mer legitimt och hållbart att dessa utsatta individer är berättigade till stöd i högre grad än andra individer utomlands, som är i en liknande svår situation.

Har du missat det där med global ekonomi, det är av rent egenintresse som vi försöker få igång olika länders ekonomier. Sedan hur det går till kan vi diskutera, men det är ingen som nuförtiden dissar marknaden i fd U-länderna i Asien.

begt
2013-04-08, 22:21
Samtidigt är detta en piss i Nilen jämfört med vad som försvinner iväg i det stora byråkratiska hålet. Försäkringskassan för att ta ett exempel. Skall det verkligen behövas 12 500 anställda för att administrera bidrag??? *gah!*
Skatteverket 10 300 st? Arbetsförmedlingen 10000 st? Regeringskansliet 4500 st?

Det är totalt över 200 000 anställda i olika statliga verk och nämnder. Känns som det finns rätt mycket fett att trimma helt enkelt...

Ja, definitivt.

Brorsan driver företag i princip själv (egentligen 2 anställda men just nu arbetar han nog 80% av tiden) och omsätter ett par hundra tusen om året lite drygt. Det borde inte behöva bli så mycket pappersarbete eftersom han sällan köper in ny utrustning och inte har separata kostnader för el, vatten, hyra osv. (arbetar ifrån hyreslägenhet).

Men det enorma pappersarbetet uppstår p.ga. en massa små transaktioner. När han ska deklarera är det hundratals blanketter att fylla i, vilket känns helt vansinnigt.

Bryggan
2013-04-08, 22:23

Att man vill måna om sina nära och kära köper jag men jag ger blanka fan i om mitt bistånd från skatten går till en okänd svensk eller en okänd etiop. Naturligtvis ska biståndet gå till dem som bäst behöver det. Ingen har valt att födas i ett skitland som Sydsudan så det är liksom inte så att dom får skylla sig själva.Ska vi se på det rent egoistiskt så är det alltid bättre när stålarna stannar kvar i landet än när de försvinner bort. De som tar emot bistånds-pengarna går och köper en burgare på McD eller kanske en flaska sprit på systemet, på så sätt blir pengarna någon annans lön osv osv. Försvinner pengarna till Etiopien så blir de så småningom lön åt någon som jobbar på McD där...det funkar också.
Det större problemet är nog att folk är jäkla pigga på att köpa billigt skit från långtbortistan och då är U-landsbiståndet en piss i Mississippi i jämförelse...om man vänder på det. De som sitter och gnäller på U-landsbistånd borde börja med att kontrollera sina egna köpvanor innan de knystar det minsta lilla.

begt
2013-04-08, 22:23
Har du missat det där med global ekonomi, det är av rent egenintresse som vi försöker få igång olika länders ekonomier. Sedan hur det går till kan vi diskutera, men det är ingen som nuförtiden dissar marknaden i fd U-länderna i Asien.

Att passivt skicka pengar genom bistånd har väl aldrig varit särskilt effektivt? Korruption m.m. gör ju att pengarna försvinner. Aktiv nödhjälp genom flyktingläger är en bättre idé för att direkt minska lidandet.

På längre sikt är förstås handel överläget olika biståndsprojekt.

filmjölk
2013-04-08, 22:27

.

För att du kanske kan känna en större samhörighet med en okänd svensk än en okänd etiopier? Du och den okände svensken delar kultur, historia, hudfärg och det är svensken eller svenskens barn och barnbarn som kommer att försöka se till att du får leva drägligt om du behöver hjälp.

Vinter
2013-04-08, 22:32
Att passivt skicka pengar genom bistånd har väl aldrig varit särskilt effektivt? Korruption m.m. gör ju att pengarna försvinner. Aktiv nödhjälp genom flyktingläger är en bättre idé för att direkt minska lidandet.

På längre sikt är förstås handel överläget olika biståndsprojekt.

Myndigheten Sida har en hemsida om du är intresserad av vart dina pengar går.

Sniggel
2013-04-08, 22:45

I den här tråden är det nog många som uttrycker hur de vill att samhället ska se ut. Då gör man mycket mer nytta genom att försöka skapa opinion än att bara egoistiskt fly systemet.
Finns faktiskt personer som bryr sig om resten av samhället. Sen hur vettiga argumenten är, är en annan femma.

Disclaimer: Eftersom folk alltid övertolkar inlägg påpekar jag att jag inte uttryckt några åsikter om hur jag tycker ett samhälle ska styras. Ej heller har jag påstått att vissa personer i tråden har dåliga argument. Detta innebär inte heller att jag påstår folk inte har dåliga argument.
Ett väldigt innehållsfattigt inlägg med andra ord. Men med på tokigt mycket text för att slippa bli misstolkad. De två första meningarna innehåller egentligen all information jag ville skriva från början. Tack på förhand ;)

PowPow
2013-04-08, 22:49
Brorsan driver företag i princip själv (egentligen 2 anställda men just nu arbetar han nog 80% av tiden) och omsätter ett par hundra tusen om året lite drygt. Det borde inte behöva bli så mycket pappersarbete eftersom han sällan köper in ny utrustning och inte har separata kostnader för el, vatten, hyra osv. (arbetar ifrån hyreslägenhet).

Men det enorma pappersarbetet uppstår p.ga. en massa små transaktioner. När han ska deklarera är det hundratals blanketter att fylla i, vilket känns helt vansinnigt.

He´s doing it wrong. Så många blanketter eller bilagor finns inte ens :D

begt
2013-04-08, 22:50
He´s doing it wrong. Så många blanketter finns inte ens :D

Jaha, då får jag fråga igen; han kan överdriva ibland. Mycket att göra är det i alla fall.

PowPow
2013-04-08, 22:53
Jaha, då får jag fråga igen; han kan överdriva ibland. Mycket att göra är det i alla fall.

Eventuellt kan hans bokföring vara dryg om han har många småtransaktioner och inte har något automatiserat sätt att bokföra detta på. Men deklarationen påverkas ju inte nämnvärt av antalet transaktioner i bolaget.

Lite off topic kanske :D

D Andersson
2013-04-09, 07:53
Hur svårt är det att förstå när och vad man betalar i skatt? Har ni hört om lönespecar eller kvitton kanske:P
låter som en del ser ner lite allmänheten, mkt kanske för att ni är extremister med dessa tankar och det är obehagligt – då är alla andra dumma helt plötsligt?

Ni utesluter alltså att många företagschefer och andra högt uppsatta stöttar detta system (förmodligen bra mkt smartare än gemene kolloit) som går i ”rundgång” av den enkla anledningen för att tror på och gillar solidaritet?

Denna tråd och verkligheten i stort är bra bevis på hur svårt det är att förstå vad man betalar i skatt. Folk i allmänhet har ingen aning, det har gjorts många undersökningar på det och mer än 6 av 10 har helt fel och saknar uppfattning om hur hög den totala skatten är på pengarna man tjänar.
Det gäller "många företagschefer och andra högt uppsatta" också.

I Kanada är skattetrycket 30% av BNP, i Australien är det 25, Sverige har alltså 50 respektive 80% högre skattetryck än dessa länder. Med tanke på vilka scenarier som målas upp om vi sänker skatten i Sverige borde det se ut ungefär som i Somalia i Kanada och Australien, failed state är det engelska uttrycket. D.v.s. folk dör i drivor p.g.a. att de nekas sjukvård, arbetslösa svälter ihjäl, barnadödligheten är 10% och medellivslängden är mellan 30 och 40 år, folk flyr landet, den uppenbara bristen på solidaritet och de enorma klyftorna sliter isär samhället. De grundläggande samhällsfunktionerna har slutat fungera.

Jag har visat graferna nedan några gånger i andra trådar. 1960 hade Sverige och USA samma skattetryck, sedan dess har Sverige dubblat det. Vad har hänt med barnadödlighet, medellivslängd och BNP/capita, har Sverige dragit ifrån något tack vare det fördubblade skattetrycket? Svaret är nej kort och gott, snarare tvärt om.

https://www.google.se/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sh_dyn_mort&idim=country:SWE&dl=sv&hl=sv&q=barnad%C3%B6dlighet%20sverige#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=sh_dyn_mort&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&idim=country:SWE:USA&ifdim=region&hl=sv&dl=sv&ind=false

https://www.google.se/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_dyn_le00_in&idim=country:SWE&dl=sv&hl=sv&q=medellivsl%C3%A4ngd%20sverige#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=sp_dyn_le00_in&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&idim=country:SWE:USA&ifdim=region&hl=sv&dl=sv&ind=false

http://www.google.se/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_dyn_le00_in&idim=country:USA&dl=sv&hl=sv&q=medellivsl%C3%A4ngd+usa#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gnp_pcap_pp_cd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country&idim=country:USA:SWE&ifdim=country&hl=sv&dl=sv

MasterChief
2013-04-09, 08:07
Denna tråd och verkligheten i stort är bra bevis på hur svårt det är att förstå vad man betalar i skatt. Folk i allmänhet har ingen aning, det har gjorts många undersökningar på det och mer än 6 av 10 har helt fel och saknar uppfattning om hur hög den totala skatten är på pengarna man tjänar.

I Kanada är skattetrycket 30% av BNP, i Australien är det 25, Sverige har alltså 50 respektive 80% högre skattetryck än dessa länder. Med tanke på vilka scenarier som målas upp om vi sänker skatten i Sverige borde det se ut ungefär som i Somalia i Kanada och Australien, failed state är det engelska uttrycket. D.v.s. folk dör i drivor p.g.a. att de nekas sjukvård, arbetslösa svälter ihjäl, barnadödligheten är 10% och medellivslängden är mellan 30 och 40 år, folk flyr landet, den uppenbara bristen på solidaritet och de enorma klyftorna sliter isär samhället. De grundläggande samhällsfunktionerna har slutat fungera.

Jag har visat graferna nedan några gånger i andra trådar. 1960 hade Sverige och USA samma skattetryck, sedan dess har Sverige dubblat det. Vad har hänt med barnadödlighet, medellivslängd och BNP/capita, har Sverige dragit ifrån något tack vare det fördubblade skattetrycket? Svaret är nej kort och gott, snarare tvärt om.

https://www.google.se/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sh_dyn_mort&idim=country:SWE&dl=sv&hl=sv&q=barnad%C3%B6dlighet%20sverige#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=sh_dyn_mort&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&idim=country:SWE:USA&ifdim=region&hl=sv&dl=sv&ind=false

https://www.google.se/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_dyn_le00_in&idim=country:SWE&dl=sv&hl=sv&q=medellivsl%C3%A4ngd%20sverige#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=sp_dyn_le00_in&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&idim=country:SWE:USA&ifdim=region&hl=sv&dl=sv&ind=false

http://www.google.se/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_dyn_le00_in&idim=country:USA&dl=sv&hl=sv&q=medellivsl%C3%A4ngd+usa#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gnp_pcap_pp_cd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country&idim=country:USA:SWE&ifdim=country&hl=sv&dl=sv

Tack för givande inlägg! Nu väntar vi på Allans svar.

Fagen
2013-04-09, 08:20

Mer vatten på din kvarn. Det tycks inte gå att få fram de bevis som krävs i härvan med mutor i Göteborg, där tjänstemän och näringsidkare skodde sig på skattemedel:

"– Man blir mörkrädd när man tittar på den usla dokumentationen kring hur skattepengar förbrukas, men det gäller inte bara Göteborg utan många kommunala förvaltningar som jag granskat. Man skickar pengarna ut i ett stort svart hål, säger han."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/avgorande-bevis-har-forsvunnit

I övrigt undrar jag om du vill ha en välfärdsstat a la Kanada eller Australien? Jag trodde att du ville ha ännu mindre stat. Har jag fattat dig fel?

Minimjölk
2013-04-09, 08:48
Det stämmer bra att gemene man har dålig koll på hur mycket skatt de egentligen betalar. Å andra sidan behöver man i Sverige idag inte ha koll på ovanstående för att få til len dräglig vardag. Det finns inte heller mycket man kan göra åt situationen även om man är införstådd.

Det höga skattetrycket kan till en viss gräns leda till en ökad välfärd och trygghet men drar man det för långt (som jag tycker Sverige har gjort) kommer det istället lätt leda till att folk i större utsträckning blir lata och egoistiska. Det lönar sig helt enkelt inte att kämpa lika mycket då skillnaden är för liten. Detta gäller oavsett om man sitter arbetslös i en hyres-etta eller om man jobbar stenhårt som chef och i sin lyxvilla i Täby ser hur skatten fullständigt dränerar de pengar som borde vara dina. Båda dessa ovan och många däremellan ser mindre nytta för den egna ekonomins del i att jobba hårdare. Många jobbar ju såklart hårdare ändå pga att de gillar det eller känner att de vill bidra mer men rent egenekonmiskt är det svårt att försvara.

Skatt är inte stöld då jag tycker det är bra för att uppnå en bra standard, dock bör man nog fundera både en och två gånger hur skattepengarna används. jag har inga problem att betala mycket pengar i skatt men när jag samtidigt ser hur dåliga förutsättningar mina barn får i skolan undrar jag var något gick snett? Det betalas idag in mycket mer skatt än när jag gick i skolan men ändå skall det sparas in ännu mer på just skolan som är så viktig för att fostra vår framtida välfärd.

benya
2013-04-09, 09:11

På vilket sätt är inlägget givande för ditt ställningstagande? Du ser ju skatt som stöld och kan därför tolkas att du är helt emot ngn form av skattesystem varför USA ligger bort om räckhåll för vad som är acceptabelt hos dig då USA är mer likt sverige vad gäller skatter kontra nattväktarstat (eller vad du nu än förespråkar); även om skatterna är lägre.

benya
2013-04-09, 09:33

På vilket sätt är denna tråd bevis på ngt överhuvud och hur får du den till att bli representativ för vårt rike? =D

Jag har aldrig sagt att jag är emot sänkta skatter eller en granskning och översyn över hur dessa spenderas – däremot är jag starkt emot synen på skatt som stöld och en avveckling av det kollektiva ansvaret, som en del förespråkar.

Sen tycker jag parametrarna i din jämförelse blir missvisande. Att barnadödlighet mellan två utvecklade länderna inte skiljer sig åt, har nog väldigt lite med skattetrycket att göra. Medellivslängen likaså, då det inte säger ngt om kvaliteten för snittpensionären samt hur äldreomsorgen ser ut för dessa. Oftast är det faktorer man använder sig av att mäta underutveckling i u-länder.
BNP/Capita är mer intressant. Däremot säger den inget om klyftorna mellan olika samhällsklasser. Om BNP/Capita utvecklats samtidigt som klyftorna drar ifrån och missas ju det helt i den statistiken; därför har den potential att bli missvisande för länder som USA-Sverige där skattetrycket är olika. För mig blir det ett helt ointressant mätetal om de rika blir rikare samtidigt andelen arbetslösa/lågavlönade ökar, samtidigt som tillgången till välfärd för dessa är begränsad samt möjligheterna för att ta sig ur detta är sämre mellan länderna(tänker främst på skolgång, utbildning och olika arbetsmarknadsåtgärder som finansieras av staten).

D Andersson
2013-04-09, 10:01
På vilket sätt är denna tråd bevis på ngt överhuvud och hur får du den till att bli representativ för vårt rike? =D

Klart är att du är oförmögen att ta in det som skrivs, så ska fatta mig kort.

Jag har sett flera exempel i tråden på det som framgår i undersökning efter undersökning bland folk i allmänhet - dels har man ingen aning om hur mycket skatt man egentligen betalar, dels attityden att Sverige kommer bli en "failed state" om vi sänker skatterna (därav exemplen med Kanada, Australien och USA).

olika arbetsmarknadsåtgärder som finansieras av staten

Du tänker på AMS, med budget på över 70 miljarder och där man lyckas förmedla ett jobb per anställd och år, väl använda pengar.

benya
2013-04-09, 10:08
moget. presentera gärna undersökningarna du syftar till. men att använda tråden som urval för din poäng och använda det emot är typ så LOL det bara går :) Du brukar kunna bättrre.

Du svarade på mitt inlägg och jag har inte sagt ngt om failed state eller vänt mig emot sänkta skatter, återigen.

Kanske inte det bästa programmet och du har ingen koll på vad jag tycker om de olika förslagen. Däremot är fri skolgång och subventioner för högre utbildning; odiskutabelt befrämjande för en positiv utveckling för ett lands genomsnittsinvånare.

AronP
2013-04-09, 10:11
Finns det någon redovisning över hur mycket som försvinner i administrativa kring skatten?

D Andersson
2013-04-09, 10:21
moget. presentera gärna undersökningarna du syftar till. men att använda tråden som urval för din poäng och använda det emot är typ så LOL det bara går :) Du brukar kunna bättrre.

Se så tydligt du bekräftar mitt konstaterande. Jag kommer inte förklara en gång till, det är ändå inget som går in.

Exdiaq
2013-04-09, 16:33

"Tråd låst."

andeem
2013-04-09, 16:50
Civilisation=beskattning.

D Andersson
2013-04-11, 10:15
RYjq6YPhqwQ

Detta känner alltså 6 av 10 svenskar inte till.

andeem
2013-04-11, 10:28
Det som en majoritet av svenskarna dock är överens om är att den nivå på välfärd och transfereringar vi har i dag är rimlig. Inget av riksdagspartierna förespråkar några radikala nedskärningar.

Clark
2013-04-11, 10:30
I de allra första civilisationerna för 10.000 år sedan, när människan började att bruka jorden i stället för att leva som jagande nomader, införde man tidigt ett skattesystem. Detta system gick ut på att det överskott av de som odlades skulle läggas till de allmänna medlen för att kunna nytjjas om det blev sämre tider.

MasterChief
2013-04-11, 10:34
På vilket sätt är inlägget givande för ditt ställningstagande? Du ser ju skatt som stöld och kan därför tolkas att du är helt emot ngn form av skattesystem varför USA ligger bort om räckhåll för vad som är acceptabelt hos dig då USA är mer likt sverige vad gäller skatter kontra nattväktarstat (eller vad du nu än förespråkar); även om skatterna är lägre.

Trådskaparen ställde en rak fråga som jag gav ett rakt svar på. Jag är dock fullt införstådd i att om man införde nattväktarstat över en natt skulle samhället bryta ihop. Därför tycker jag varje lite steg med lägre skattetryck och effektivare nyttjande av skatten är av godo. D Andersson gav exempel som visar att Sverige faktiskt kan sköta sina finanser bättre och ge bättre välfärd än vad som sker idag. Sedan har vi då de andra som menar att ännu mer skatt är nödvändigt och Allan är en av dem.

Och återigen, skatt är stöld. Sen kanske vissa tycker det är ok, men det ändrar inte de faktum att staten med våld tar individers egendom som de behagar. Jag tror det är sunt att man som individ alltid går runt med en känsla att bättre system borde gå att utveckla...Jag är dock väldigt laglydig och jag och min fru betalar säkert närmare miljonen i skatt varje år.

andeem
2013-04-11, 10:42
Civilisation=beskattning.

Det som en majoritet av svenskarna dock är överens om är att den nivå på välfärd och transfereringar vi har i dag är rimlig. Inget av riksdagspartierna förespråkar några radikala nedskärningar.Kanske borde ha läst tråden först så hade jag sluppit tjata om det redan sagda.

D Andersson
2013-04-11, 10:58
Det som en majoritet av svenskarna dock är överens om är att den nivå på välfärd och transfereringar vi har i dag är rimlig. Inget av riksdagspartierna förespråkar några radikala nedskärningar.

Denna argumentation faller platt iom att det bara är ett fåtal som vet hur mkt skatt de betalar till att börja med. Det man är överens om är alltså inte grundat i fakta, utan snarare ett antal vanföreställningar och seglivade myter om samhällets omedelbara kollaps vid minsta skattesänkning. T.o.m. skattesänkningar som ger staten ökade skatteintäkter, exempelvis genom att svarta jobb blir vita, framställs ju på det sättet.
Det konsensus som råder i frågan saknar kontakt med verkligheten helt enkelt.

Bryggan
2013-04-11, 11:47
Denna tråd och verkligheten i stort är bra bevis på hur svårt det är att förstå vad man betalar i skatt. Folk i allmänhet har ingen aning, det har.......Osedvanligt bra text!!Som balsam för ögonen och sinnet! Jag är absolut För beskattning men samtidigt vill jag ha en större insikt om hur mina skattepengar används.

mysteak
2013-04-11, 12:09
Skatt är inte stöld nej. Däremot tror jag att ha så höga skatter som Sverige har inte gör någonting gott i slutändan. Finns liksom inga incitament att jobba i Sverige om man vill tjäna pengar när man får betala så enormt mycket i skatt. Om man vill tjäna pengar drar man sig ifrån Sverige. Med lägre skatter hade det sett annorlunda ut, och även om folk skulle betala en procentuellt sett mindre summa i skatt så är jag hyfsat säker på att staten skulle få högre skatteintäkter när det finns en anledning att inte fly Sverige för att tjäna pengar.

Minimjölk
2013-04-11, 12:32
Jag har suttit och lekt lite i excel på lunchen.

Ponera att man varje månad istället för att få skatten dragen direkt från sin lön faktiskt fick sina pengar i reda kontanter för att alla sedan därefter skulle betala sin skatt up front.
I mitt Exempel nedan sker detta i vad jag slumpade fram Husqvarna och deras skattesats.

Det är den 25e April och kön ringlar sig lång utanför skattehuset. Först in kommer Berra som tjänar 10000kr i månaden före skatt då han jobbat 75% i lokala kiosken. Han får bittert lämna tillbaka 2397kr och traskar moloket därifrån. I bakgrunden steppar hans arbetsgivare fram och pyntar in ytterligare 3412kr. Totalt 5539 kr i skatt får stat/kommun/landsting in på personen som har en bruttolön på 10.000kr.

Som nummer två i kön har vi Elsa som jobbar som lärarinna. Hennes lön är 30.000kr och hon får därför betala 7802kr medan arbetsgivaren pyntar in ytterligare 9426kr. Dvs totalt 17228kr. Kvar i näven har Elsa ca 22.000kr.

Som nummer tre har vi Förmögne Konrad, han är den lyckligt lottade då han sitter på en lön på hela 150.000kr. Detta ses inte med blida ögon så han får direkt betala in över hälften av detta utan att blinka. 75854kr fattigare vankar han därifrån med en hälften så tjock plånbok som när han kom in. Direkt efter Konrad kommer så hans arbetsgivare och pyntar in sin del av kakan, ytterligare 47130kr.

Dvs, av de 197130kr som arbetsgivaren betalar varje månad för Konrads tjänster hamnar 74146kr i hans plånbok medan 122984kr lämnas tillbaka till kommun,landsting och kommun.

Sedan nyttjar ju alla skattebetalare landets väldfärd vad det gäller skolor, sjukvård etc men då kan man fråga sig om det är rättvist att personerna ovan betalar in alltemellan 5539kr till 122984kr för att nyttja samma tjänst? Det är dessutom rimligt att anta att personer som betalar in lite skatt på samma gång i större utsträckning har möjlighet att få tillbaka pengar i form av bidrag.

Kontentan av historien ovan är att man i dagens Sverige (om man jobbar) bidrar med enormt mycket pengar till landets kassa. Mycket av dessa pengar används till kostnader förknippade med de som av en eller annan anledningen inte kan/vill bidra själva.

Historien tar inte slut här. Av de skattade pengar som personerna ovan får ut kommer de ju konsumera bort en hel del och då kommer skatten in ytterligare en gång. Beroende på vad de väljer att lägga sina pengar på försvinner ytterligare mer pengar i moms. Väljer man istället att vara sparsam och "smart" och sparar/investerar sina pengar får man betala 30% skatt till på de pengar man eventuellt tjänar på denna vinst.

Att jobba och spara sig till en trygg framtid för sig själv och sin familj i detta landet är inte lätt. Även de som sitter på väldigt höga löner sitter normalt i exakt samma båt som normalinkomsttagare. De som blir riktigt rika måste antingen utsätta sig själva och sin ekonomi för rejäla risker för att lyckas. En lön på 150.000kr kommer inte göra någon rik och hur många har egentligen förmånen att tjäna dessa pengar?

Jag skulle gärna vilja höra med de som förespråkar ännu högre skatter, ffa för Konrad hur ni resonerar och vad ni tror det skulle leda till?

4623
2013-04-11, 12:42
Konrad har givetvis inte rätt att ha tjäna så mycket pengar och ha det bättre än Beata som går på bidrag.

MVH
Jantesverige

4623
2013-04-11, 12:51
http://www.dn.se/ekonomi/klyftan-vaxer--de-med-jobb-drar-ifran

Till exempel detta är helt sjukt. Att den som arbetar ska ha mer pengar än den som går på bidrag. Så kan vi inte ha det!

D Andersson
2013-04-11, 13:31
Jag skulle gärna vilja höra med de som förespråkar ännu högre skatter, ffa för Konrad hur ni resonerar och vad ni tror det skulle leda till?

Konrad har givetvis inte rätt att ha tjäna så mycket pengar och ha det bättre än Beata som går på bidrag.

MVH
Jantesverige

Till exempel detta är helt sjukt. Att den som arbetar ska ha mer pengar än den som går på bidrag. Så kan vi inte ha det!

Sveriges befolkning (och politiker för den delen) kommer få ett bryskt uppvaknande, man är idag så vana vid och helt förstörda av att inte se var pengarna kommer ifrån och vad saker faktiskt kostar utan att allt är "gratis", pengar bara "kommer" från odefinierbart håll. Det kommer visa sig på många sätt i framtiden, troligen kommer röster höjas ganska snart kring varför man inte ha fått ta hand om sina egna pensionspengar när staten skjuter fram pensionsåldern. En annan fråga är var alla som bor i miljonprogramslägenheter (en gång byggda med ATP-pengar) i stort behov av upprustning ska ta vägen, eller vem som ska betala för den delen, när lägenheterna väl rustas upp och hyran höjs 25-40%, ska bostadsbidragen höjas lika mkt? Pengarna som skulle ha gått till planerat underhåll och renovering har i många fall plockats ut från de kommunala bostadsbolagen av kommunerna och använts till (slösats bort på) löpande utgifter, äventyrsbad och multiarenor. På alltför många nivåer är kopplingen mellan var pengarna kommer ifrån och vad de går till borta sedan länge, en väldigt farlig utveckling.

andeem
2013-04-11, 13:34
Baumol's sjuka (http://en.wikipedia.org/wiki/Baumol%27s_cost_disease) gör (som ni säkert känner till) på sikt att tjänster blir dyrare än varor. Eftersom det vi kallar välfärd (vård, skola, omsorg) till övervägande del utgörs av tjänster kommer kostnaden för denna alltså att öka över tid. En tendens som förstärks av att vi lever allt längre.

Vi har då att välja på att a) dra ner på den offentligt finansierade välfärden och i stället låta mer av dessa tjänster betalas med avgifter, eller b) höja skatterna. I motsats till skatter, som oftast är linjära eller progressiva, är avgifter regressiva vilket ökar ojämlikheten. Beroende på om man tycker att detta är bra eller dåligt kan man argumentera för sänkta, oförändrade, eller höjda skatter.

Och visst har höga skatter också en mängd negativa effekter, inte minst att de minskar incitament till arbete och innovation.

Värderingsfråga, således.

C.E.J.
2013-04-11, 19:28
Sen kanske vissa tycker det är ok, men det ändrar inte de faktum att staten med våld tar individers egendom som de behagar.

Nej nej, som den kritiserade Allan påpekade har vi demokrati i Sverige. Sen kan du läsa Nalles bok bäst du vill.

jag och min fru betalar säkert närmare miljonen i skatt varje år.

Det är ju synd, då blir det ju svårare för att betala för villa, ny bil varje år, barnens Ivy League-utbildning osv kontant. Det är viktigt med comfort consumption när man har ett jobb enbart för pengarnas skull.

ZoDa
2013-04-11, 19:56
Nej nej, som den kritiserade Allan påpekade har vi demokrati i Sverige. Sen kan du läsa Nalles bok bäst du vill.

Men det är inte så svårt. Att en majoritet tycker att stöld är okej förändrar inte huruvida det faktiskt är stöld eller ej.
Man kan tycka att det är bra eller vilja betala skatt osv, men det är fortfarande inte frivilligt, du har liksom inget val.

MasterChief
2013-04-11, 20:32

Det är ju synd, då blir det ju svårare för att betala för villa, ny bil varje år, barnens Ivy League-utbildning osv kontant. Det är viktigt med comfort consumption när man har ett jobb enbart för pengarnas skull.

Full? Eller försöker du vara rolig eller cynisk? Eller förresten, jag skiter i vilket.

Olegh
2013-04-11, 21:08
Pajasfasoner. Skatt blir inte mer stöld bara för att ni tycker att ni betalar för mycket/till fel saker/etc.

ZoDa
2013-04-11, 21:18
Pajasfasoner. Skatt blir inte mer stöld bara för att ni tycker att ni betalar för mycket/till fel saker/etc.

Det har ju inget att göra med vad man tycker om själva företeelsen eller vart pengarna går. Är det frivilligt att betala skatt kanske?
Om det inte är stöld då kan jag alltså skita i att betala?
Eller "försvara" mina surt intjänade pengar, vilket kommer att sluta med att jag ligger på marken med en kula i huvudet.

Ronn
2013-04-11, 21:21
Det har ju inget att göra med vad man tycker om själva företeelsen eller vart pengarna går. Är det frivilligt att betala skatt kanske?
Eller "försvara" mina surt intjänade pengar, vilket kommer att sluta med att jag ligger på marken med en kula i huvudet.

Du kanske missat att vi dom senaste 15 sidorna argumenterat en hel del runt om det kan definieras som stöld eller inte, det finns två uppfattningar och en mängd argument varför.

Olegh
2013-04-11, 21:22

Ja, det är frivilligt att betala svensk skatt. Lämna landet bara.

Yes
2013-04-11, 21:24
Ungefär som att födas i en förort som domineras av gäng. Vill du lämnas ifred måste du betala. Du kan lämna förorten men för att ta dig dit måste du jobba och betala först. Detta trots att gängen varken har rätt till marken de påstår sig äga, eller din tid och energi.
Apropå frivilligt...

Olegh
2013-04-11, 21:27
Apropå frivilligt...

Ja, du postade det innan. Är det ett skämt som du vill att jag ska skratta åt eller bara en usel analogi?

Yes
2013-04-11, 21:38
Jag har redan sen tidigare noterat din oförmåga till rationellt genmäle.

Exdiaq
2013-04-11, 21:54
Du kanske missat att vi dom senaste 15 sidorna argumenterat en hel del runt om det kan definieras som stöld eller inte, det finns två uppfattningar och en mängd argument varför.

Nej, det är redan definierat: det är stöld. Det som ältats i 15 sidor har inte handlat om att definiera ett begrepp utan att försöka dölja begreppets sanna karaktär genom att sväva iväg åt alla håll och kanter.

Ronn
2013-04-11, 22:02
Nej, det är redan definierat: det är stöld. Det som ältats i 15 sidor har inte handlat om att definiera ett begrepp utan att försöka dölja begreppets sanna karaktär genom att sväva iväg åt alla håll och kanter.

Som vanligt så väljer du ut dom russin som passar dig bäst.

Exdiaq
2013-04-11, 22:14
Som vanligt så väljer du ut dom russin som passar dig bäst.

Medan du kränger dadlar och tror att det är russin eller?

Medusa
2013-04-11, 22:43
Alltid lika härligt att se socialister oförmögna och totalt inkapabla att dels förstå eller resonera logiskt kring detta, och därefter inte öht kunna erkänna att det är stöd med våld som sista utväg. Om jag vägrar betala min skatt, då kommer fogden, om jag då låser in och skyddar min egendom, då ber dom mig om nyckeln, om jag vägrar, tar dom den med fysiskt våld, om jag kämpar för mitt liv, kommer dom döda mig om det så krävs. Om jag har gömt den, då för dom bort mig, med våld, och låser in mig i en fysisk cell.

Socialister, vänster, kollektivister, oavsett namn hävdar dom ständigt sitt ställningstagande antivåld, hur de för en kamp mot fascism, mot våld. Motsägelsen är inte lustig, utan vidrig i det ögonblick man ser den.

Jag insåg, precis som masterchief, för ungefär 10 år sedan nu att det är lönlöst att kämpa emot, en dag kommer samhället kollapsa under sin egen vikt, och då kommer ni gapa och skrika högre än någonsin, men dom som eventuellt skulle kunna hjälpa er har lämnat er för längesedan, därför att De kunde lämna er, ni hade aldrig möjligheten .

Olegh
2013-04-11, 23:20
Jag har redan sen tidigare noterat din oförmåga till rationellt genmäle.

:) Jag har sedan tidigare noterat begränsningarna i det snäva perspektiv du väljer att se på världen. Ibland får rent av ideologi gå före logik.

Bryggan
2013-04-12, 05:29
@Olegh! Din idol är på film: http://www.youtube.com/watch?v=87MVH7YHz2g

C.E.J.
2013-04-12, 05:32
Men det är inte så svårt. Att en majoritet tycker att stöld är okej förändrar inte huruvida det faktiskt är stöld eller ej.
Man kan tycka att det är bra eller vilja betala skatt osv, men det är fortfarande inte frivilligt, du har liksom inget val.

Det är en annan femma, det var "som de behagar" som jag invände mot.

Full? Eller försöker du vara rolig eller cynisk? Eller förresten, jag skiter i vilket.

Jag behöver inte vara full för att kritisera girighet.

Ja, det är frivilligt att betala svensk skatt. Lämna landet bara.

Måste man inte betala skatt även om man flyttar utomlands?

Bryggan
2013-04-12, 05:59
Ja, det är frivilligt att betala svensk skatt. Lämna landet bara.Det vi har märkt iom EU är att folk inte är så mobila som man trodde när vi gick med i EU. Men även att inte folk lämnar landet så gör pengarna det och företagen. Företagen behöver inte ens flytta för att de ska bli mer lönsamma men huvudkontoren gör det. En jag känner sålde sitt företag till Tyskland men företaget ligger kvar i Skåne. Varje år får de numer anställda cheferna åka på en liten semester till Tyskland för att hämta sin bonus (i Sverige är det skatt på bonus...sjukt jag vet) för att de nuvarande ägarna saknar intresse i att skatta bort det som de vill ge de anställda för väl utfört arbete.

Min granne är delägare i ett litet företag som har som enda uppgift att hjälpa rika personer att placera sina pengar så de slipper betala svensk skatt. Det verkar gå bra för honom, ser så ut på bilarna han har iaf.

Men för att skymta ett ljus i mörkret så kan man ju säga att den vansinniga skatt de tog bort 2007 gör att intresset för att placera sina pengar utomlands minskade mycket. Likaså var det för väl att de tog bort gåvoskatten, för det visade sig att man kan inte pressa för hårt, utan att fostra ett folk som fuskar. Tycker till och med intresset för svart-arbete har minskat.

andeem
2013-04-12, 07:08
http://www.fishink.us/wp-content/uploads/2012/01/quote-elizabeth-warren.jpeg

D Andersson
2013-04-12, 07:49
Jag behöver inte vara full för att kritisera girighet.

Staten tar över hälften av pengarna jag arbetar ihop, vem är det som är girig egentligen?

Elizabeth Warren...

Barack "you didn't build that" Obama sa samma sak, girighet kombinerat med storhetsvansinne. När man som politiker lyckats intala och förvissa sig tillräckligt mycket om att man besitter förmågan att använda andras pengar bättre än de som pengarna egentligen tillhör, när de tankarna tar över är man ute på ett sluttande plan och det finns ingen hejd på galenskaperna man kan hitta på.

benya
2013-04-12, 07:57
Hoppsan, här kommer en studie som mäter välståndet i ett land med andra paramterar än ekonomisk tillväxt - eller barnadödlighet och livslängd (d andersson):

"
Det nya indexet Social Progress Index, SPI, struntar fullständigt i det klassiska måttet på ekonomisk tillväxt, BNP, och fokuserar i stället på sociala faktorer som mäter levnadsstandard.

Studien omfattar 52 olika faktorer, från hälsovård och infrastruktur till yttrandefrihet och miljötänkande, där rådatan samlats in från OECD och världshälsoorganisationen WHO.

"BNP är ett rätt bra mått på att mäta sociala framsteg, men det ger inte hela bilden", säger Michael Green, chef på den amerikanska tankesmedjan Social Progress Imperative som beställt studien, till The Telegraph.

Sverige rankas allra högst av de 50 länder som ingår i sammanställningen för 2013, före länder som USA, Japan och Tyskland. På de andra pallplatserna återfinns Storbritannien och Schweiz.

"Vi mäter saker som verkligen betyder något för människor. Har jag tak över huvudet och tillräckligt med mat på tallriken?", säger Michael Green till Wall Street Journal.

Sverige får höga betyg på alla huvudområdena. Sverige tar en andraplats i kategorin möjligheter, som mäter personlig frihet, rättigheter, jämlikhet och tillgång till högre utbildning."

Social Progress Index:

Land:

SPI:

Sverige

64,81

Storbritannien

63,41

Schweiz

63,28

Kanada

62,63

Tyskland

62,47

USA

61,56

Australien

61,26

Japan

61,01

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/4/11/forskare-darfor-ar-sverige-bast-i-varlden/

Minimjölk
2013-04-12, 08:00

Nu har säkerligen Chiefen det rätt gott ställt men det krävs inga direkt fantastiska löner för att man tillsammans skall generera skatteintäkter på uppemot miljonen över året. Detta om man räknar in arbetsgivaravgift och moms.

Jag köper vad du säger om girighet men jag har full förståelse för att folk med fina löner där runt 2/3-delar direkt lämnas tillbaka för att spridas inom samhället reagerar dels när folk tycker de skall betala ännu mer i skatt och dels när de inser att andra personer förbrukar "deras" pengar på ett icke-fördelaktigt sätt för landet.

I mitt exempel ovan såg du kanske att de med fina löner många gånger betalar 10gånger mer i skatt än övriga och ändå klagar folk. Om vi skulle jämföra skattebetalning med tex ett knytkalas där vissa kommer dit tomhänta, den stora massan tar med sig en del mat och några få tar med sig väldigt mycket mat, fixar underhållning, party-tält och PA-utrustning, som tack får de en sur blick och en fråga om det var allt de hade att komma med till festen? Konstigt att personen lackar ur efter ett tag när detta i verkligheten sker varje månad?

jag har inte så stora problem med skattetrycket om det hade varit så att pengarna faktiskt använts till rätt saker vid rätt tillfälle. Det borde tex finnas mer resurser inom skolan.

Yes
2013-04-12, 08:05
Socialist Progress Index... bra till att få fram de resultat man vill ha.

Minimjölk
2013-04-12, 08:18
Hoppsan, här kommer en studie som mäter välståndet i ett land med andra paramterar än ekonomisk tillväxt - eller barnadödlighet och livslängd (d andersson):

"
Det nya indexet Social Progress Index, SPI, struntar fullständigt i det klassiska måttet på ekonomisk tillväxt, BNP, och fokuserar i stället på sociala faktorer som mäter levnadsstandard.

Studien omfattar 52 olika faktorer, från hälsovård och infrastruktur till yttrandefrihet och miljötänkande, där rådatan samlats in från OECD och världshälsoorganisationen WHO.

"BNP är ett rätt bra mått på att mäta sociala framsteg, men det ger inte hela bilden", säger Michael Green, chef på den amerikanska tankesmedjan Social Progress Imperative som beställt studien, till The Telegraph.

Sverige rankas allra högst av de 50 länder som ingår i sammanställningen för 2013, före länder som USA, Japan och Tyskland. På de andra pallplatserna återfinns Storbritannien och Schweiz.

"Vi mäter saker som verkligen betyder något för människor. Har jag tak över huvudet och tillräckligt med mat på tallriken?", säger Michael Green till Wall Street Journal.

Sverige får höga betyg på alla huvudområdena. Sverige tar en andraplats i kategorin möjligheter, som mäter personlig frihet, rättigheter, jämlikhet och tillgång till högre utbildning."

Social Progress Index:

Land:

SPI:

Sverige

64,81

Storbritannien

63,41

Schweiz

63,28

Kanada

62,63

Tyskland

62,47

USA

61,56

Australien

61,26

Japan

61,01

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/4/11/forskare-darfor-ar-sverige-bast-i-varlden/

Ja, Sverige är fantastiskt och det beror enbart på vårt höga skattetryck? Många av de aspekterna som det tas hänsyn till i denna undersökning kräver inte enbart mycket skatteintäkter för att få till utan handlar mer om våra rättigheter och människosyn.

Baksidan av myntet är att Svenskar inte behöver kämpa lika mycket för att få det OK vilket gör att många tar den enklare vägen och på så sätt sänker standarden i samhället på sikt. Speciellt med tanke på att många som idag är framgångsrika väljer att lämna landet.

Om vi undantar den personliga utvecklingen och enbart tittar på det ekonomiska så är det oftast inte tillräckligt motiverande att läsa en längre utbildning och/eller jobba stenhårt för att göra karriär.

jag har en fd granne som jag fortfarande håller kontakten med, han är idag 45år med familj och han har hela livet hankat sig fram med diverse skitjobb, han har ibland velat plugga och byta bana men pga att han faktiskt kommer få det mycket tuffare ekonmiskt under studietiden och att han sedan inte alls kanske får ett jobb och dessutom om han väl får det så kommer det inte generera speciellt mycket mer pengar i plånboken. han väljer därför att ta den enkla och för honom säkrare vägen vilket gör at than oftast har massor av tid med sin familj. Det intressanta är att de har det väldigt bra och kan göra flera resor om året, de bor i hus, har två bilar mm...

jag förstår att han inte är sugen på att riskera allt detta, även om han som sagt egentligen har vilja och kapaciteten att faktiskt jobba hårdare.

D Andersson
2013-04-12, 08:38
Hoppsan, här kommer en studie som mäter välståndet i ett land med andra paramterar än ekonomisk tillväxt - eller barnadödlighet och livslängd (d andersson)

Försök ta in det jag skriver istället.

I motsats till vad du verkar tro är det i allra högsta grad väntat att ett alternativt index av det här slaget kommer fram till att Sverige ligger bättre till, allt annat vore en sensation. Det "mina" grafer visade, var att Sverige låg lite före, observera före, USA 1960 i mjuka värden som barnadödlighet och medellivslängd och att detta inte har förändrats sedan dess, trots att vi dubblat skatterna.

Ytterligare ett avseende det vore sensation om USA låg högre är med tanke på det ständiga och stora inflödet av invandrare, de första åren man etablerar sig i ett nytt land är jobbiga på många sätt. Där ligger Sverige väldigt illa till på ett sätt som inte syns i ett sådant index eftersom vi kastar bidrag på dem.

Slutligen kan man konstatera att exempelvis USA, Japan och Australien når i princip lika högt även i detta index trots att skattetrycket inte är i närheten av Sveriges. D.v.s. Sverige förlorar stort när det gäller vad man får i förhållande till hur mycket skatt man betalar (pris/prestanda). Vi betalar för en Rolls Royce men får samma Toyota som USA, Japan och Australien men med kromlister runt mätartavlorna.

benya
2013-04-12, 08:39
[QUOTE=Minimjölk;6392632]Ja, Sverige är fantastiskt och det beror enbart på vårt höga skattetryck? Många av de aspekterna som det tas hänsyn till i denna undersökning kräver inte enbart mycket skatteintäkter för att få till utan handlar mer om våra rättigheter och människosyn.

QUOTE]

Bra och moderna värderingar kommer ju med bildat/utbildat folk, vilket underhålls av skolsystemet som i sin tur är fri och finansierad skattesystemet.
Finns nog definitivt en korrelation mellan moderna värderingar och utbildning.

andeem
2013-04-12, 08:51
Staten tar över hälften av pengarna jag arbetar ihop, vem är det som är girig egentligen?

Barack "you didn't build that" Obama sa samma sak, girighet kombinerat med storhetsvansinne. När man som politiker lyckats intala och förvissa sig tillräckligt mycket om att man besitter förmågan att använda andras pengar bättre än de som pengarna egentligen tillhör, när de tankarna tar över är man ute på ett sluttande plan och det finns ingen hejd på galenskaperna man kan hitta på.Kärnan i resonemanget är alltså att du inte arbetar ihop pengarna själv, utan du använder dig av en mängd nyttigheter som tillhandahålls av kollektivet.

Om er poäng är att detta inte är ett fritt val så stämmer det. Har du haft (o)turen att födas i ett civiliserat samhälle så är du dess fånge, om du inte väljer att emigrera till Sibirien eller Amazonas eller liknande.

benya
2013-04-12, 09:12
Försök ta in det jag skriver istället.

I motsats till vad du verkar tro är det i allra högsta grad väntat att ett alternativt index av det här slaget kommer fram till att Sverige ligger bättre till, allt annat vore en sensation. Det "mina" grafer visade, var att Sverige låg lite före, observera före, USA 1960 i mjuka värden som barnadödlighet och medellivslängd och att detta inte har förändrats sedan dess, trots att vi dubblat skatterna.

Ytterligare ett avseende det vore sensation om USA låg högre är med tanke på det ständiga och stora inflödet av invandrare, de första åren man etablerar sig i ett nytt land är jobbiga på många sätt. Där ligger Sverige väldigt illa till på ett sätt som inte syns i ett sådant index eftersom vi kastar bidrag på dem.

Slutligen kan man konstatera att exempelvis USA, Japan och Australien når i princip lika högt även i detta index trots att skattetrycket inte är i närheten av Sveriges. D.v.s. Sverige förlorar stort när det gäller vad man får i förhållande till hur mycket skatt man betalar (pris/prestanda). Vi betalar för en Rolls Royce men får samma Toyota som USA, Japan och Australien men med kromlister runt mätartavlorna.

Andersson! Det är nog du som ska försöka begrunda det jag skriver lite mer ist för att dra egna slutsatser – baserat på dina fördomar – eller inbilla dig om att du har ngn intellektuellt övertag (det kanske du har, men jag är inte här för att mäta penisstorlek – du kan joina yes i penistråden om det är självhävdelse du är ute efter).
Jag säger inte att artikeln, som bygger på amerikanska forskning, är ngn slags objektiv slutsats för att sverige är välrdsbäst. Men den visar på att Sverige ligger högt vad gäller olika parametrar som förutsätter, eller åtminstone korrelerar med, ngn form av grundförutsättningar som alla kan nyttja i ett land. Sådana som kommer av ett kollektivt engagemang.
Och jag tycker din jämförelse och hänvisning till mjuka värden och grafer är lika irrelevanta fortfarande. Vilket jag tidigare redogjort för.

Vad gäller invandring och integration så tror jag att vi eniga i åtminstone att sverige ställer alldeles för låga krav och är för generösa vad gäller bidrag, som i slutändan blir till en björntjänst för de invandrade och leder till segregation. Men det är en annan diskussion.

D Andersson
2013-04-12, 09:48
Men den visar på att Sverige ligger högt vad gäller olika parametrar som förutsätter, eller åtminstone korrelerar med, ngn form av grundförutsättningar som alla kan nyttja i ett land. Sådana som kommer av ett kollektivt engagemang.

Det stämmer, och min poäng är att det inte har med skattetrycket att göra, och definitivt inte på ett positivt sätt vid sveriges nivåer av skattetryck. Så, den spontana frågan är varför vi ska avtvingas så mycket mer av våra egna pengar än i alla andra fria länder i världen?
Min position är att de ~15-20 procentenheter högre skattetryck i Sverige än många andra precis lika utvecklade länder är fullständigt omotiverat och moraliskt oförsvarbart. Det är ett utslag av politikers girighet, ger upphov till än mer politisk klåfingrighet, en stor orättvisa som präglas av ineffektivitet och rundgång och till råga på allt hämmar drivkrafter för flit, företagsamhet och vidareutbildning - utveckling helt enkelt. Lösningen finns hela tiden hos staten, aldrig hos individen, det skriks hela tiden på mer resurser - vi går omkring med händerna i varandras plånböcker.