Visa fullständig version : LCHF och träning
Hej!
LCHF bygger på att man ska få i sig så lite kolhydrater som möjligt per dag, helst mindre än 5g kolhydrater/100g. Problemet är att jag både hört och läst att kroppen ska ha kolhydrater innan och efter träning, så hur ska man då gå tillväga?
Ska jag helt strunta i kolhydrater även efter och före träning, eller är det okey att äta lite kolisar i samband med träning?
Mvh
Tornado2251
2013-04-07, 13:54
Mitt råd är att skippa LCHF. Om du inte vill det kan du planera så att du tar större delen av dagens kolhydrater runt träning.
om du äter kolhydrater innan/efter träning så är det inte lchf längre..
tips är att skippa den skiten om du ska träna.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Reaper123
2013-04-07, 14:01
Många verkar ju kunna träna utan kolhydrater, men personligen både presterar jag bättre på gymmet och får bättre/snabbare återhämtning om jag äter kolhydrater (främst efter passet, tar bara 20-40g innan).
Så för mig är valet enkelt och styr sen kcalintag efter om det är deff, bulk eller balans jag siktar på :thumbup:
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Räkna kalorier ist. Mer värt om du ska träna samt inte gå upp en massa igen när du chockar kroppen med kolisar igeb
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Blindguard1
2013-04-07, 14:20
Personligen: ja. Men du skulle kunna få ett motsatt svar av någon annan. Men själv anser jag att mycket kolhydrat med relativt lite fett är överlägset, även när det gäller att bli hård.LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Lev efter Grub.
vicarious
2013-04-07, 14:30
Man måste inte ha kolhydrat varken före eller efter träning. Men frågan är varför du kör LCHF? Det är inte bättre än någon annan diet/metod/kostupplägg.
http://www.carbbackloading.com/
i princip lchf på off-dagar.
och low-carb fram tills träning på träningsdar, och sen efteråt lassa på som tusan med kolhydrater
Många har frågat varför jag valt LCHF, och det är just för att många har sagt att det är en diet som verkligen fungerar.
Men efter alla inlägg så verkar det ju nästan vettigare att börja räkna kalorier ist..
Många har frågat varför jag valt LCHF, och det är just för att många har sagt att det är en diet som verkligen fungerar.
Men efter alla inlägg så verkar det ju nästan vettigare att börja räkna kalorier ist..
Tycker du om fett så passar ju LCHF perfekt. Men någon mirakeldiet är det ju inte.
Enligt mig är LCHF en bantningskur. Inte ett kostschema för tränande massor.
Fjrebqll
2013-04-08, 16:56
Åt LCHF väldigt länge. Fungerar dock värdelöst ihop med träning.
Då gav jag det ändå chansen väldigt länge. Så fort jag började öka på kolhydraterna gick det genast mycket bättre på gymmet.
Brukar dock koncentrera kolhydrats intaget runt träning så det blir väl kanske lite TKD för mig :P
Läsvärd tråd på ämnet
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183319&highlight=lchf+elit
bigbellybob
2013-04-08, 18:05
+ 1 på allt i tråden, sålänge jag fått i mig mitt proteinbehov brukar fettbehovet följa med. Resten fylls på med kolisar.
Har gått på lchf rätt längesen, går inte att lyfta tungt o få bra tryck på det.
Old Nick
2013-04-08, 18:55
För en del är det verkligen en mirakeldiet. Själv åt jag mig fullständigt proppmätt hela tiden, räknade inte en kalori och gick ner ett kilo i veckan tills övervikten var borta. För andra funkar det inte lika bra.
Och jag tycker att det går lika bra, om inte bättre, att träna på lågkolhydratkost.
Testa. Det är ju bara att lägga av om det inte passar.
eriksvensson
2013-04-08, 19:03
Finns ju mellanting ocksa, att kora lite carbs och en LCHF-variant. Skippa brod, pasta, ris m.m. medans man ater mycket gronsaker och rotfrukter.
Många verkar ju kunna träna utan kolhydrater, men personligen både presterar jag bättre på gymmet och får bättre/snabbare återhämtning om jag äter kolhydrater (främst efter passet, tar bara 20-40g innan).
Så för mig är valet enkelt och styr sen kcalintag efter om det är deff, bulk eller balans jag siktar på :thumbup:
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Hur lång tid testade du LCHF då?
TS: Testa några veckor och se hur det känns.
Jag har ätit lowcarb sedan nyår och tränat som aldrig förr. Det funkar kanon för mig. Jag tränar just nu 8 pass i veckan (varav fyra är på gym) och jag har inga problem med vare sig ork eller styrka. Jag har provat många olika dieter genom åren. För mig var (är) lowcarb helt klart den bästa. Det kanske inte funkar bra för alla, många här verkar hellre ta gift än att prova LCHF, och de har säkert goda grunder för det, men jag tycker det är suveränt, föreslår att du testar och ser hur just du reagerar på det.
Lycka till
för den som vill köra LCHF, men tror inte det funkar att träna utan kolhydrater,
så är ju Carbbackloading ett alternativ.
i princip LCHF på off-dagar, men kopiösa mängder kolhydrater efter passet.
annars funkar även Carbnite, som är LCHF i 6dagar, och kolhydratsladdning den sjunde.
Hur fungerar det med insulinkänsligheten, och hur fungerar det att gå in och ur ketiosen ?
Hur fungerar det med insulinkänsligheten, och hur fungerar det att gå in och ur ketiosen ?
var det riktat åt mig?
kan jag faktiskt inte svara på.
Men du lär märka när ketonproduktionen minskar pga blodsockerhöjningen, men främst vändningen när blodsockret sjunker innan ketonproduktionen tar fart ?
JakeShaft
2013-04-09, 19:54
Jag åt nästan enligt LCHF i knappt fem månader, låg på 30-35 gram kolhydrater per dag. Merparten av kolhydraterna var kvarg till frukost innan träning. 500 gram kvarg är 20 g kolhydrater vilket är hela kolhydratkvoten för LCHF. Det passade inte mig tyckte att jag presterade sämre fysiskt. Möjligt att jag hade dålig fantasi men jag tyckte att det var väldigt lite mat sett till volym. Inget som passar mig.
Men du lär märka när ketonproduktionen minskar pga blodsockerhöjningen, men främst vändningen när blodsockret sjunker innan ketonproduktionen tar fart ?
undrar du hur jag mår rent mentalt?
CBL går ut att äta kolhydrater, egentligen inte efter passet, utan på kvällen,
då man bör träna sent.
så jag antar att när det där händer så sover jag.
För att plåga sig minst har jag kommit fram till att om man ligger på ett konstant underskott kolhydrater mår man bäst. För mig när jag körde oerhört strikt LCHF så var det en plåga att slarva...teasa kroppen med kolhydrater för att sedan dra undan mattan var inte bra.
Jag kan berätta för dig att man blir dum i huvudet på riktigt. Men behöver man inte en "klar" hjärna (i yrket...på fritiden behöver man aldrig vara skarp) så är LCHF absolut något jag förespråkar.
jag väger 75kg ungefär. snittar 100g fett och 150g protein på off-dagar.
på träningsdagar ligger jag på ca 60g fett, 150g protein, och 300g kolhydrater.
har inte upplevt några som helst problem, och detta är tom vad jag skulle
kalla en deff, då jag siktar på att gå ner ca 5kg.
sen efter det kommer jag nog snitta 500g+ kolhydrater på träningsdagar.
jag tränar 3pass i veckan, så det blir två off-dagar i rad. brukar käka kanske 100g kolhydrater
på den andra dagen, för kommande pass.
Har inte så mycket att tillföra själva ämnet, men fråga dig själv vilken diet som exkluderar en hel makronutrient som inte fungerar?
Ingen konst att ligga på kaloriunderskott då (och således gå ner i vikt).
Sen hur man mår på gymmet, det förtäljer inte historien.
vicarious
2013-04-11, 13:39
Finns ju mellanting ocksa, att kora lite carbs och en LCHF-variant. Skippa brod, pasta, ris m.m. medans man ater mycket gronsaker och rotfrukter.
Det här upplägget kör jag ofta på, tycker det är ganska trivsamt. Låter kolhydraterna komma uteslutande från grönsaker och lite frukt eller spår från mejeriprodukterna. Håller mig mätt och lyckas gå ned i skaplig takt. Förstår mig inte på LCHF, att ligga <20g kolhydrat per dag blir för mig en enormt tråkig diet.
Widricks
2013-04-15, 14:28
Kör en Lchf variant men ökar kolisarna under träningsdagar.
Tränar jag på kvällen så försöker jag ha någon sort energi på lunchen i form av quiona/bulgur. Direkt efter träning är det protein iform av vassle och en smoothie framför tvn senare med ca 14g kolisar.
Dagligt intag är:
2g protein /kroppsvikt
0,5g kolisar /kroppsvikt
1g fett /kroppsvikt
Rätt eller fel?
Tränar jag på kvällen så försöker jag ha någon sort energi på lunchen i form av quiona/bulgur. Direkt efter träning är det protein iform av vassle och en smoothie framför tvn senare med ca 14g kolisar.
Dagligt intag är:
2g protein /kroppsvikt
0,5g kolisar /kroppsvikt
1g fett /kroppsvikt
Rätt eller fel?
jag hade lagt alla kolhydrater efter passet
vicarious
2013-04-15, 16:52
Dagligt intag är:
2g protein /kroppsvikt
0,5g kolisar /kroppsvikt
1g fett /kroppsvikt
Rätt eller fel?
Rätt eller fel enligt vad? Det finns inget rätt eller fel. Men äter du sådär är det ju inte LCHF.
Widricks
2013-04-16, 07:41
Rätt eller fel enligt vad? Det finns inget rätt eller fel. Men äter du sådär är det ju inte LCHF.
Klart de e LCHF, man måste inte ligga på E5% i kolisar för att köra LCHF.
De kolisar jag äter använder jag gärna innan träning för att få energi till kvällens pass.
Jag är inte ute efter att bygga muskler, tränar kampsport/kondition och vill va snärt å smidig, like a ninja.... :naughty:
Detta funkar, men vill hitta en bättre balans med fett och kolisar.
Vad jag vill förstå bättre är om det verkligen behövs kolisar efter träning, mixa med detta förra året och det gav inte bra resultat, nu kör jag kolisar vid lunch som energi inför träning och bara protein och fett efter träning...
Ger de ett tag och så får vi se om där kommer fram något 6-pack till sommaren. :cool:
vicarious
2013-04-16, 08:05
Klart de e LCHF, man måste inte ligga på E5% i kolisar för att köra LCHF.
De kolisar jag äter använder jag gärna innan träning för att få energi till kvällens pass.
Jag är inte ute efter att bygga muskler, tränar kampsport/kondition och vill va snärt å smidig, like a ninja.... :naughty:
Detta funkar, men vill hitta en bättre balans med fett och kolisar.
Vad jag vill förstå bättre är om det verkligen behövs kolisar efter träning, mixa med detta förra året och det gav inte bra resultat, nu kör jag kolisar vid lunch som energi inför träning och bara protein och fett efter träning...
Ger de ett tag och så får vi se om där kommer fram något 6-pack till sommaren. :cool:
Här kan du läsa lite http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180936
Om du får fram något sexpack eller inte kommer inte vara beroende av hur mycket kolhydrater du äter, utan hur många kalorier du äter i förhållande till din energiförbrukning.
Widricks
2013-04-16, 08:28
Här kan du läsa lite http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180936
Om du får fram något sexpack eller inte kommer inte vara beroende av hur mycket kolhydrater du äter, utan hur många kalorier du äter i förhållande till din energiförbrukning.
Absout är underskott/förbränning av kalorier som gäller men det va lite Kolisar/LCHF i fokus där...
Det är bevisat att man presterar bättre med kolisar i kroppen, sen e de vilken nivå man vill hålla....
Så inför matcher och Göteborgsvarvet kommer de byggas med kolisar några dagar innan..
Livstilen kommer fortsätta med Low Carb.
Schysst tråd du posta, Tack!
Är inga problem alls att köra LCHF och träna. Kolhydrater är ingenting som är livsnödvändigt för kroppen.
Är inga problem alls att köra LCHF och träna. Kolhydrater är ingenting som är livsnödvändigt för kroppen.
Klart att det går, men inte lika bra :)
Många har inte insett än hur stor negativ påverkar kolhydrater faktiskt har idag på oss människor, men snart så börjar nog fler och fler förstå det :)
Är inga problem alls att köra LCHF och träna. Kolhydrater är ingenting som är livsnödvändigt för kroppen.Inga problem alls beror på vilken nivå man tränar.
Jag har tränat låg på kolhydrater, inget som fungerar om man ska köra tungt, länge och mycket.
Många har inte insett än hur stor negativ påverkar kolhydrater faktiskt har idag på oss människor, men snart så börjar nog fler och fler förstå det :)Än fler är de som tror sig ha insett att kolhydrater är av ondo som saknar grundläggande koll på näringslära. Lägg till ett icke-existerande källkritiskt tänkande.
Du verkar tro att kolhydrater är dåligt: Hur dåligt är kolhydrater om man följer SLVs råd? Är överskott via fett hälsosammare än kolhydrater?
Reaper123
2013-04-16, 10:50
Är inga problem alls att köra LCHF och träna. Kolhydrater är ingenting som är livsnödvändigt för kroppen.Du har delvis rätt, nu funkar dock inte en människokropp på samma sätt för alla.
Jag personligen skulle aldrig kunna träna med denna intensitet utan kolhydrater. Nu äter jag 3-4ggr min kroppsvikt under deff och alltså väldigt mycket mer under bulk/balans. Så hämtar mycket energi från kolhydrater.
Sist jag körde "lowcarb" så slutade det med att jag svimmade av utmattning efter en hårt pass, då jag valde att inte lyssna på kroppen!
Nej lowcarb är inget för mig helt enkelt, då jag önskar resultat av min träning och inte bara en "livstil" som gör att man kan få äta "hur mycket man vill utan att gå upp i vikt" (och nej, jag vet att kcal in vs ut gäller även då!)
Många har inte insett än hur stor negativ påverkar kolhydrater faktiskt har idag på oss människor, men snart så börjar nog fler och fler förstå det :)
kom igen...
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Blast from the past.
Det är sant att man kanske presterar lite bättre på kolhydrater eftersom det är som ett turbobränsle. Ungefär som en drog. Beroendeframkallande är det också. All respekt till er som tränar käkar massa kolhydrater. Alla får göra precis som dom vill
Kom ihåg att om du går över till LCHF och ska träna så tar det ungefär en vecka för kroppen att ställa om så att din kropp drivs på ketonkroppar istället för glukos. En period med omställningsbesvär kan man ha i upp till 2 veckor och det är mycket vanligt med trötthet och huvudvärk bland annat.
Efter denna period känner man sig piggare och håller en jämn och fin blodsockerkurva och håller sig dessutom frisk.
Jag förstår att detta jag skriver nu på Kolozzeum's forum är ungefär som att skriva på Flashback's cannabisavdelning att cannabis inte borde legaliseras, men äh jag bryr mig inte så mycket. Ni får ha taggarna utåt precis hur mycket ni vill och alla får tycka olika :)
Det är sant att man kanske presterar lite bättre på kolhydrater eftersom det är som ett turbobränsle. Ungefär som en drog. Beroendeframkallande är det också. All respekt till er som tränar käkar massa kolhydrater. Alla får göra precis som dom vill
Kom ihåg att om du går över till LCHF och ska träna så tar det ungefär en vecka för kroppen att ställa om så att din kropp drivs på ketonkroppar istället för glukos. En period med omställningsbesvär kan man ha i upp till 2 veckor och det är mycket vanligt med trötthet och huvudvärk bland annat.
Efter denna period känner man sig piggare och håller en jämn och fin blodsockerkurva och håller sig dessutom frisk.
Jag förstår att detta jag skriver nu på Kolozzeum's forum är ungefär som att skriva på Flashback's cannabisavdelning att cannabis inte borde legaliseras, men äh jag bryr mig inte så mycket. Ni får ha taggarna utåt precis hur mycket ni vill och alla får tycka olika :)Det stora problemet i den här diskussionen är att du tyvärr inte är nog påläst.
Friska individer har inte problem med blodsockernivåerna. Frisk? Det är anekdoter. Att personer som gör ett aktivt val rörande sin kost mår bättre än de som inte gör det är inget nytt.
Taggarna utåt? Tycka olika? Vi pratar fakta här, dina dragna ur tomma intet ifrån sidor som har en klar agenda för hur saker och ting fungerar, förankringen i forskning lyser med sin frånvaro.
För att du ska vidga dina vyer lite: http://traningslara.se/ - Läs allt du hittar om fett, blodsocker och LCHF. Jag tror att din syn blir lite mer nyanserad.
Kanske får förtydliga att jag ser LCHF som en intressant diet som fungerar för många som testar, kompetensen om näringslära är tyvärr under all kritik i samma grupp.
Jag förstår att detta jag skriver nu på Kolozzeum's forum är ungefär som att skriva på Flashback's cannabisavdelning att cannabis inte borde legaliseras, men äh jag bryr mig inte så mycket. Ni får ha taggarna utåt precis hur mycket ni vill och alla får tycka olika :)
Ja, det är ju verkligen underligt att folk som tränar och äter mycket ifrågasätter i bästa fall löst grundade påståenden om kost och träning? LCHF har under något år förvandlats från ett sätt för tjockisar som tränar väldigt lite eller inte alls att snabbt gå ner i vikt utan att svälta till en mirakelkur mot allt som passar alla i alla sammanhang.
vicarious
2013-04-16, 16:21
Det är inte kolhydraterna i sig som är problemet, utan för de flesta en ganska stillasittande livsstil kombinerat med att man stoppar munnen full med för mycket av det goda.
Kan dock hålla med om att många troligtvis inte behöver äta så mycket kolhydrat som man gör, det har ju varit uppe ganska nyligt att de ska försöka ändra på tallriksmodellen. Minska kolhydratsportionen till fördel för grönsaker och rotfrutker p.g.a vi är mer stillasittande i dagens samhälle.
Kolhydrater har ingen direkt negativ påverkan förutsatt att blodsockret håller sig bra och att de inte baseras uteslutande på godis/läsk och att man håller vikten. Övervikt och mättat fett däremot har det.
Visst kan man diskutera alla möjliga eventuella effekter på sikt, men då skulle vi behöva 1000 sidor.
A.Steinbach
2013-04-16, 18:51
Kom ihåg att om du går över till LCHF och ska träna så tar det ungefär en vecka för kroppen att ställa om så att din kropp drivs på ketonkroppar istället för glukos. En period med omställningsbesvär kan man ha i upp till 2 veckor och det är mycket vanligt med trötthet och huvudvärk
Kroppen kommer i huvudsak drivas på fettsyror efter kroppen anpassat sig till en lågkolhydratkost, hjärnan däremot kommer till stor del (~75%) att drivas av ketoner.
Fjrebqll
2013-04-16, 22:20
Hahahaha....
Sjukt hur frälst folk kan vara i LCHF kosten. Ge det ca ½-1 år så återkommer snart Andreas med lite mer nyanserad syn på saker och ting.
Det finns fler sätt att hjälpa sin hälsa på än genom LCHF. En kost som för övrigt inte har mycket likt våran ursprungliga kost.
För övrigt så äter nog de allra flesta som styrketränar en hyffsad kost relativt fri från skräp så förstår inte riktigt poängen.
villefille
2013-04-18, 11:39
Kolhydrater har ingen direkt negativ påverkan förutsatt att blodsockret håller sig bra och att de inte baseras uteslutande på godis/läsk och att man håller vikten. Övervikt och mättat fett däremot har det.
Visst kan man diskutera alla möjliga eventuella effekter på sikt, men då skulle vi behöva 1000 sidor.
De ger näring åt cancerceller, vilket då är en nackdel jmf med LCHF. I mitt fall så blir jag också stressad och får onödig aptit av kolhydrater, men det kan ju vara specifikt för mig, har inte sett någon forskning på det.
De ger näring åt cancerceller
är det inte protein som är det huvudsakliga bränselt för cancerceller?
villefille
2013-04-18, 13:25
är det inte protein som är det huvudsakliga bränselt för cancerceller?
Som jag förstått det ökar protein risken för att cancern uppstår (bl.a. genom att öka mängden fritt IGF1), medan kolhydrater är vad cancercellerna lever på. Dock så är jag amatör på området så jag kan ha fått det hela om bakfoten.
aah.
förstår.
också helt ovetandes, nån annan får hoppa in.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.