Visa fullständig version : Problem med att gå upp i vikt
Mattias-Friberg
2013-04-07, 08:01
Hej jjag undrar om någon har erfarenhet av personer som har svårt att gå upp i vikt? Jag föddes 2månader för tidigt, vilket medförde att jag föddes med vattenskalle så jag har en s.k shunt. Och även med kort magmun så jag hade sondmat tills jag var 5år innan jag kunde äta på egen hand efter ett antal operationer. Har förra året kollat om jag har problem med sköldkörteln men det visa normala nivåer där. Hon på vårdcentralen sa att det kan vara pga operationerna så att kroppen ej kan tillgodose all näring jag får i mig för jag äter en del och ökat antaget/energin utan förändringar i vikt/utseendet. Har varit lite gasig och lös i magen så har börjat med laktosfria produkter vilket har hjälpt där, gluten? Jag pendlar mellan 51-53kg och är 169cm lång och styrketränar. Blir starkare men ej större. Testat gainers utan resultat. Är i behov av hjälp och råd. Självkänslan är ofta dålig pga min svårighet att gå upp i vikt. Kan ha hög metabolism, sover ca 6-8h om dagen och har rätt svårt att sitta still. Jobbar i hemtjänsten så cyklar närmare 1mil varje gång jag jobbar vilket är 17 pass i månaden.
Jag gymmar mellan varven och jag har testat med super pro gainer och serious mass utan några vidare resultat.
Snälla hjälp
hur gammal e du?
Skriv hur du äter en exakt dag, tillexempel igår
Mattias-Friberg
2013-04-07, 08:28
Frukost: 2portioner gröt med 1dl mjölj, 2matskedar sylt. 2dl juice, 2smörgåsar.
Lunch: 1färdigrätt på jobb(tycker det är snabbt och enkelt) inte så hälsosamt jag vet. 2st smörgåsar med kaviar, 1dl jordnötter.
mellanmål 2smörgåsar
middag/kvällsmat tottelini med avokado,majs,tomat,parmesano ost och 1 glas fanta till det.
Okej, jag säger såhär när jag ser detta.... DU har svårt att gå upp i vikt?
1, ät INGA light produkter, drick standard mjölk. 1 dl till furkost kan du lätt få i dig några dcilliter till.
2, smörgåsar e bra, tryck på ägg, skinka, massa ost, goda mjukostar osv.
Börja med det, se om d händer nått.
Glöm inte få i dig omega 3 och gärna frukt, c-vitaminer ifrån apelsin, bär osv.
Mattias-Friberg
2013-04-07, 08:55
Jag tål ej laktos, kanske inte heller gluten, när jag snart flyttar till lund ska jag uppsöka dietist. pga minaoperationer som du kanske missade?
finns ju laktosfria produkter. och om du ej tål laktos vf har du då 1 dl mjölk till frukosten då?
har jobbat för arla, å kan säga att alla produkter och fetthalter finns i laktosfritt
När jag googlade din titel fick jag detta:
About 3,640,000 results (0.22 seconds)
Tjena! Jag har haft samma problem under hela mitt liv. Men nu efter jag tagit tag i träningen, sömnen & kosten har jag ökat 11kg på 6 månader. Fet har jag absolut inte blivit!
Men jag gjorde så att jag började med gainer, precis som du gjort. Fast jag tog 3st gainer om dagen. En efter frukost, en som mellanmål mitt på dagen (eller efter träning), samt en på kvällen innan läggdags. Med detta tog jag 10g kreatin, 5g(en tesked) på morgonen & 5g på kvällen. Kreatinet blandade jag ner i gainern...
Sedan försökte jag äta mer vilket var väldigt svårt. Jag åt bara 2 mackor till frukost förut. Men för att få i mig den tredje macken som jag verkligen behövde få i mig så hade jag ett knep. Vik ihop mackan så den blir så smal som möjligt på bredden. Sedan tar du en hyfsat stor tugga & sedan fyller du munnen med mjölk & börjar tugga mackan. Maten löser sig mycket fortare & lättare, så det blir bara att själva efter några tuggor!
Sedan hade jag försökt att sova minst 7h per natt iaf & skippat färdigmaten! Stå hemma någon dag du har tid & gör matlådor för hela veckan. Du äter ca 4 mål om dagen. Uppenbarligen så räcker inte det. Du får helt enkelt slänga in 2 mål till.
Frukost
Mellanmål / Gainer
Lunch
Middag
Mellanmål / Gainer
Kvällsmat
Gainer
Lycka till! :)
Mattias-Friberg
2013-04-07, 10:01
1684: jag/vi köper bara laktosfria produkter, därav valios laktosfria mjölk här.
Mattias-Friberg
2013-04-07, 10:15
Tjena! Jag har haft samma problem under hela mitt liv. Men nu efter jag tagit tag i träningen, sömnen & kosten har jag ökat 11kg på 6 månader. Fet har jag absolut inte blivit!
Men jag gjorde så att jag började med gainer, precis som du gjort. Fast jag tog 3st gainer om dagen. En efter frukost, en som mellanmål mitt på dagen (eller efter träning), samt en på kvällen innan läggdags. Med detta tog jag 10g kreatin, 5g(en tesked) på morgonen & 5g på kvällen. Kreatinet blandade jag ner i gainern...
Sedan försökte jag äta mer vilket var väldigt svårt. Jag åt bara 2 mackor till frukost förut. Men för att få i mig den tredje macken som jag verkligen behövde få i mig så hade jag ett knep. Vik ihop mackan så den blir så smal som möjligt på bredden. Sedan tar du en hyfsat stor tugga & sedan fyller du munnen med mjölk & börjar tugga mackan. Maten löser sig mycket fortare & lättare, så det blir bara att själva efter några tuggor!
Sedan hade jag försökt att sova minst 7h per natt iaf & skippat färdigmaten! Stå hemma någon dag du har tid & gör matlådor för hela veckan. Du äter ca 4 mål om dagen. Uppenbarligen så räcker inte det. Du får helt enkelt slänga in 2 mål till.
Frukost
Mellanmål / Gainer
Lunch
Middag
Mellanmål / Gainer
Kvällsmat
Gainer
Lycka till! :)
Jag sover typ 6-7h per natt,
Frukosten vet du redan vad den består av, vet ej om jag ska testa med gainers igen, redan testat kreatin med utan direkta framgångar den omgången.
Färdigrätterna tar jag enbart på jobbet, tycker det är smidigast. hemma äter jag riktig mat till lunch.
Ska nog börja med gainers när vi flyttat 2a maj.
Har försökt äta som du visar utan framgång, testat gainers i över 1år....
herrnilsson
2013-04-07, 10:18
Har vart/är i samma sitts, har väldigt hög ämnesoms men gått från 62 till 71-72 kilo sen julas.
Skitsvårt i början men du vänjer dig efter ett tag. Ta gainer 3ggr om dagen och ta tre mål mat om dagen.
Jag fick äta minst 3500kcal om dagen för att öka i vikt. Ladda mer appen shapeup om du har iphone!
Men i början var min frukost:
1korv risgrynsgröt me två matskedar socker
1L nyponsoppa
1 gainer
Detta blev runt 1680kcal.
Men du måste försöka räkna kalorierna för att få en bild av va du äter.
Om du orkar så finns det en ganska bra lösning på problemet. Börja räkna kcal. Det finns många appar att använda. Försök uppnå en viss mängd kcal varje dag och kör på det i några veckor. Om du inte ökar i vikt, så öka kcal-intag lite. Sedan fortsätter du så tills du hittar hur mycket kcal du gör av med per dag, och då vet du precis var du ska ligga för att uppnå en vettig viktuppgång.
Mattias-Friberg
2013-04-07, 10:36
Har vart/är i samma sitts, har väldigt hög ämnesoms men gått från 62 till 71-72 kilo sen julas.
Skitsvårt i början men du vänjer dig efter ett tag. Ta gainer 3ggr om dagen och ta tre mål mat om dagen.
Jag fick äta minst 3500kcal om dagen för att öka i vikt. Ladda mer appen shapeup om du har iphone!
Men i början var min frukost:
1korv risgrynsgröt me två matskedar socker
1L nyponsoppa
1 gainer
Detta blev runt 1680kcal.
Men du måste försöka räkna kalorierna för att få en bild av va du äter.
Har ingen iphone.
frukost 2smörgåsar
2port havregröt
1dl mjölk
2dl juice
2msk sylt
1dl jordnötter
= lite över 1.200kcal för min del.
Mattias-Friberg
2013-04-07, 10:47
Enligt hemsida på axa= får i mig ca 2.100kcal... ?
Mattias-Friberg
2013-04-07, 10:55
Enlixt axa ska jag ha 2.200kcal om dagen
frukosten består av ca 1.120kcal
Jag sover typ 6-7h per natt,
Frukosten vet du redan vad den består av, vet ej om jag ska testa med gainers igen, redan testat kreatin med utan direkta framgångar den omgången.
Färdigrätterna tar jag enbart på jobbet, tycker det är smidigast. hemma äter jag riktig mat till lunch.
Ska nog börja med gainers när vi flyttat 2a maj.
Har försökt äta som du visar utan framgång, testat gainers i över 1år....
Varför gick du ner från 6 mål/dag till 4 mål/dag igen då?
Trodde du vikten skulle öka om du minskade?
Ta med dig 2 färdigmat till jobbet. Det är inte lätt& det ska inte vara lätt, man ska förtjäna det! :cool:
Det finns bara en lösning & det är att du alltid ska äta mer. Ät som du gör nu gånger två, sedan dricker du mass mutant så får du i dig 50g protein & 1000 kalorier utöver din vanliga kost som du gånger med två. Ät tills du får kväljningar :)
herrnilsson
2013-04-07, 11:01
Spontant låter 2200kcal om dagen lite!
TorbjornFred
2013-04-07, 11:13
Enlixt axa ska jag ha 2.200kcal om dagen
frukosten består av ca 1.120kcal
Det finns som jag ser det två alternativ till varför du inte går upp i vikt:
1. Du äter för lite i förhållande till vad ditt levnadssätt kräver.
2. Du är sjuk på så vis att din kropp inte kan ta upp näringen vilket medför att du inte går upp i vikt. (som exempel du som laktosintolerant dricker massa mjölk och därmed försvinner mycket näring via rännskita.)
Jag tror på 1. Går du inte upp i vikt vid den kosthållning du håller nu så är orsaken för en frisk person att du får i dig för lite kalorier.
Formler och rekommendationer du läser om på nätet och i böcker ger endast fingervisningar om var någonstans UNGEFÄR en viss person befinner sig i energikonsumtion. Reglera därefter matintag efter hur dina mål ser ut i förhållande till dagsform. För många faktorer som spelar in för att du någonsin ska få en exakt siffra via en simpel formel.
Mitt råd: Börja räkna kalorierna, det är inte svårt och det tar inte lång tid. Vill du verkligen gå upp i vikt så är att räkna kalorierna i det man äter bland det minsta man kan begära av någon som vill och "försöker"
P.S. Det skrivs 1200kcal. inte 1.200kcal
Mitt Kcal intag enligt AXA är 3500, då utan 3st gainer(1000 kcal, 60g protein) & kvällsmat inräknat...
Mattias-Friberg
2013-04-07, 12:52
Om du orkar så finns det en ganska bra lösning på problemet. Börja räkna kcal. Det finns många appar att använda. Försök uppnå en viss mängd kcal varje dag och kör på det i några veckor. Om du inte ökar i vikt, så öka kcal-intag lite. Sedan fortsätter du så tills du hittar hur mycket kcal du gör av med per dag, och då vet du precis var du ska ligga för att uppnå en vettig viktuppgång.
Låter som en bra men jobbig plan, tips på app till android?
Låter som en bra men jobbig plan, tips på app till android?
Svenska ShapeUpClub brukar rekommenderas för att räkna kalorier.
Blindguard1
2013-04-07, 13:36
Jag har också problem att gå upp i vikt, eller hade, det som hjälpte mig var en del saker: ät tre gånger om dagen tills du blir spymätt för att tänka ut matsäcken, till frukost får jag i mig runt 1500kcal, middag likaså, lunchen brukar också ligga på 1000, sen efter träning blir det en gainer/en mjölk vilket är 600kcal, ser även till att få i mig minst 2,5g protein per kg. Kcal brukar landa på 4500-5000 för att jag ska gå upp något, det suger, för det kostar förjävligt mycket pengar, men man får se till att äta billigt, mycket ris, kyckling, feta såser och så, såserna är nog det bästa som hjälpt, kan lätt få i sig en extra 500kcal till matem via sås, extra 300kcal genom mjölk. Ligger just nu på deff och har sedan julas gått från 97 till 105.
Mattias-Friberg
2013-04-07, 15:56
Jag har också problem att gå upp i vikt, eller hade, det som hjälpte mig var en del saker: ät tre gånger om dagen tills du blir spymätt för att tänka ut matsäcken, till frukost får jag i mig runt 1500kcal, middag likaså, lunchen brukar också ligga på 1000, sen efter träning blir det en gainer/en mjölk vilket är 600kcal, ser även till att få i mig minst 2,5g protein per kg. Kcal brukar landa på 4500-5000 för att jag ska gå upp något, det suger, för det kostar förjävligt mycket pengar, men man får se till att äta billigt, mycket ris, kyckling, feta såser och så, såserna är nog det bästa som hjälpt, kan lätt få i sig en extra 500kcal till matem via sås, extra 300kcal genom mjölk. Ligger just nu på deff och har sedan julas gått från 97 till 105.
Ska nog börja med gainers igen, dock ingen aning o vad jag ska välja. hjälpa?
Ska även gå till vårdcentralen när jag flyttat till lund så jag kan få hjälp av dietist, kanske ta prover eller vad som.
Mattias-Friberg
2013-04-07, 16:12
Spontant låter 2200kcal om dagen lite!
Ja verkligen lite ^^
Mattias-Friberg
2013-04-10, 08:49
tips på mat med mycket kolhydrater eller frukt eller så, jobb i hemvården så mycket cyklande.
tips på mat med mycket kolhydrater eller frukt eller så, jobb i hemvården så mycket cyklande.
vanlig mat och lägg till så mkt pasta/ris du behöver för att uppnå önskat intag?
annars, bröd och frukt. juice?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
TorbjornFred
2013-04-10, 09:00
frukt, mackor med sallad och mjölk hade jag troligtvis käkat om jag hade dåligt med lunchtid utan möjlighet att värma en matlåda.
massa kolhydrater is the shit och inga light produkter och stor aptit...
massa ris, bröd, pasta m.m ihop med wok & grönsaker i tunnbrödsrular medavokado nötter såser osv...
enkelt alla kan gå upp i vikt.
Reaper123
2013-04-10, 14:19
massa kolhydrater is the shit och inga light produkter och stor aptit...
massa ris, bröd, pasta m.m ihop med wok & grönsaker i tunnbrödsrular medavokado nötter såser osv...
enkelt alla kan gå upp i vikt.Vill bara poängtera att det bör vara i den ordningen, alltså mesta pasta och sen fylla ut med wok!
För det sistnämda finner jag väldigt mättande (bra vapen vid deff aka bukfylla).
Mitt tips:
Rent spontant så mättar ju vittbörd ungefär lika med noll, om man dessutom rostar det så blir det ju luft. På med sylt, nutella, jordnötsmör, marmelad eller vafan som helst och toppa med några skivor ost och skölj ner med ett glas mjölk (gärna smaksatt med oboy) så har du en riktigt bra måltid om du har problem att gå upp till vikt!
Ps. Jag skulle personligen försöka undvika att överäta enbart via fettkällor, men i vissa lägen är det kanske svårt att undvika om man har väldigt svårt att få i sig mat öht. Så där finns det många lätta kcal att hämta genom att ta allt med högsta fettprocent! Ds.
Vill bara poängtera att det bör vara i den ordningen, alltså mesta pasta och sen fylla ut med wok!
För det sistnämda finner jag väldigt mättande (bra vapen vid deff aka bukfylla).
Mitt tips:
Rent spontant så mättar ju vittbörd ungefär lika med noll, om man dessutom rostar det så blir det ju luft. På med sylt, nutella, jordnötsmör, marmelad eller vafan som helst och toppa med några skivor ost och skölj ner med ett glas mjölk (gärna smaksatt med oboy) så har du en riktigt bra måltid om du har problem att gå upp till vikt!
Ps. Jag skulle personligen försöka undvika att överäta enbart via fettkällor, men i vissa lägen är det kanske svårt att undvika om man har väldigt svårt att få i sig mat öht. Så där finns det många lätta kcal att hämta genom att ta allt med högsta fettprocent! Ds.
självklart mer pasta osv men wok grönsaker bra det med man ju även ha i sig bra grejer vid bulk också. =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.