handdator

Visa fullständig version : Stöld samt obehörigt uttag från VISA-kort. Råd?

shape
2013-04-07, 00:39
Hej,

Var ute på krogen igår, och påvägen hem frågar 3 utländska män mig om cigg.
Jag röker inte, men vi fortsätter prata. De var från Ukraina och hade frågor om Stockholm, vart man kunde gå osv för att ha kul nu när de var/är här på besök.

De verkar trevliga, och jag frågar om de vill komma upp på en whiskey.
Naivt och riktigt dumt, men jag ville bara vara trevlig och behandlad som jag själv skulle uppskatta när jag är utomlands.

Det som händer är att de smäller till mig i huvudet efter en stund. Efter det har jag inga minnen, utan vaknar vid 4 idag och allt är svart efter det.
Får panik, upptäcker att de stulet div saker såsom parfymflaskor.
Har inte så mycket värdesaker hemma förutom tv och de tog inte tvn.
Ser att plånboken samt nycklar är borta.

Kollar kontot och de har plockat ut 15000 kr vid 7-tiden nu på morgonen.

Hela den här händelsen känns väldigt kränkande, och som jag känner nu är jag väldigt besviken på hur folk kan behandla varandra.

Jag tog ut pengar innan jag träffade på dem, men såg dem inte överhuvudtaget då. Sannolikt är i vart fall att det är där de fick tag på min kod.

Jag har polisanmält och ska reklamera det obehöriga uttagit på swedebank när transaktionen har bokförts från skyddat belopp.

Jag måste också byta lås, vilket jag inte hade pengar till idag eftersom jag vaknade så sent så jag sitter här inatt och vaktar om de kommer. Känns lite vidrigt om jag ska vara ärlig.

Vad tror ni om att jag kanske kan få tillbaka pengarna?
Har ni några tips och kanske själva vart med om något liknande?
bankomaten har nog kamera, vem bör jag ligga på om det, polisen eller banken?

Tusen tack på förhand!

nissepelle
2013-04-07, 00:54
Varför har människor mer än 1000kr på det konto som är anslutet till ens betalkort? Sätt över när det behövs istället så slipper man bli av med så mycket pengar. Eller du kanske blev av med kredit?

Du lär få tillbaka pengarna.

Tråden känns dock som en tråkig trollning. I annat fall är det väldigt konstigt att en människa som verkar sund och normal i övrigt, ensam bjuder in tre öststatsgrabbar på kaffe mitt i natten. Har du varit i Ukraina? Det är ett jävla pissland med maffia, korrupt polis, smågangsters i varenda gathörn och total jävla misär i allmänhet. Hoppas att du inte beter dig lika naivt i framtiden.

shape
2013-04-07, 04:56
Varför har människor mer än 1000kr på det konto som är anslutet till ens betalkort? Sätt över när det behövs istället så slipper man bli av med så mycket pengar. Eller du kanske blev av med kredit?

Du lär få tillbaka pengarna.

Tråden känns dock som en tråkig trollning. I annat fall är det väldigt konstigt att en människa som verkar sund och normal i övrigt, ensam bjuder in tre öststatsgrabbar på kaffe mitt i natten. Har du varit i Ukraina? Det är ett jävla pissland med maffia, korrupt polis, smågangsters i varenda gathörn och total jävla misär i allmänhet. Hoppas att du inte beter dig lika naivt i framtiden.

Ja, hela situationen skriker dåligt omdöme. Jag är mycket glad att det inte blev värre än vad det faktiskt var.

Hur som helst, har jag inte min pinkod uppskriven någonstans, och plånboken är alltid i min framficka i byxorna. De måste således ha visiterat mig och tagit plånboken efter att de slagit ner mig.

http://bankforsakring.konsumenternas...ehoriga-uttag/

"Grov oaktsamhet

Vid bedömningen av om kortinnehavaren har varit grovt oaktsam, tas hänsyn till att kontokort är avsedda att vara lättillgängliga och kunna användas i stället för pengar även vid mindre inköp. Har kortet till exempel lämnats kvar i en ficka, väska eller bil som inte stått under uppsikt, bedöms detta i regel som grov oaktsamhet. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har prövat ett stort antal fall som gällt vad som ska anses som grovt oaktsamt i samband med förlust av kort"

Tror ni att banken skulle kunna hävda att jag var oaktsam som tagit med mig okända människor hem? Bör jag nämna detta för banken?
Eller ska jag bara säga till banken att jag blev nerslagen och rånad och att de måste ha sett koden när jag tog ut pengar alternativt skimmat mig?

Jättetack för svaren!

Wzup2u
2013-04-07, 06:19
Du sat att du plockat ut pengar innan händelsen?
och att de hade plockat ut 15 K ?

Går ej ihop max uttag på 7 dagar är 15K inte en krona över.

anyway lycka till m8!

Gober
2013-04-07, 06:26
Det är vanligt att någon spanar när du tar ut pengar, behöver inte vara GM, därefter sköter någon annan stöld av kort. Skönt att du kom "lindrigt" undan.

Att ensam ta upp ett gäng okända män är förvisso snällt men riskabelt som du fick erfara. Hoppas det löser sig med det ekonomiska. Pengar för nytt lås tar du på egen eller hyresvärdens försäkring.

Gober
2013-04-07, 06:39
Att bli nerslagen och rånad kan nog inte ens av den mest nitiska bank bedömas som oaktsamhet.

shape
2013-04-07, 06:39
Du sat att du plockat ut pengar innan händelsen?
och att de hade plockat ut 15 K ?

Går ej ihop max uttag på 7 dagar är 15K inte en krona över.

anyway lycka till m8!

Stämmer, de tog ut 14500 kr och jag 500 kronor.

Tack!

mattepatte
2013-04-07, 06:51
att bli nerslagen och rånad kan nog inte ens av den mest nitiska bank bedömas som oaktsamhet.

+1

Oxe
2013-04-07, 07:40
Ev berusning skulle jag nog utlämna att berätta om,

sen hur mycket man kan plocka ut på ett bankomatkort är olika, nordea har 20K som gräns på en 7dagars period

eternallord
2013-04-07, 07:46
Vem i hela friden tar upp 3 okända utländska män till sin lägenhet på nattetid? Och vem sätter sig och börjar diskutera pengafrågan på ett forum istället för att ringa polisen och besöka ett sjukhus?!

shape
2013-04-07, 08:08
Vem i hela friden tar upp 3 okända utländska män till sin lägenhet på nattetid? Och vem sätter sig och börjar diskutera pengafrågan på ett forum istället för att ringa polisen och besöka ett sjukhus?!

En berusad yngre man som levt aningen skyddad och därmed i tro att en fin gest från undertecknads sida resulterar i en fin gest tillbaka.

Fortf. ganska chockerad över man blir välkomnad hem till någon, dricker dennes dryck och sedan betalar tillbaka med en smäll i bakhuvudet och att länsa ett bankkonto.

Händelsen inträffade natten mellan fredag och lördag, så naturligtvis ringde jag polisen så fort jag vaknat till och insåg situationen jag hamnat i, vill mest nu ta reda på om det finns något hoppom att få tillbaka en del eller alla pengar.

tlk
2013-04-07, 08:12
Jag har inget att tillägga om huruvida du får dina pengar osv, vill bara säga att den människokärlek du har visat upp med att bjuda in de här tre främlingarna var riktigt fin och jag hoppas att du inte tappar din tilltro och nyfikenhet till medmänniskor från andra kulturer.

Har själv väldigt god erfarenhet av att låta random människor från mest överallt som jag inte alls känner husera här hemma så det är bara fint.

StarkaUlf
2013-04-07, 08:19
Finns väl alltid kamera vid uttagsautomater?
Bara berätta för banken vad som hänt (typ) och utelämna berusningen.

manekin
2013-04-07, 08:26

"Vem i hela friden tar upp 3 okända män till sin lägenhet nattetid" skulle det väl vara?

eternallord
2013-04-07, 08:26
Hanteras detta verkligen direkt med banken? Känns som det borde vara en gemensam insats mellan bank, polis och eventuellt försäkringsbolag.

"Vem i hela friden tar upp 3 okända män till sin lägenhet nattetid" skulle det väl vara?
Ja, varken eller är att rekommendera.

Philley
2013-04-07, 08:29
Det borde finnas fler människor som dig TS och mindre patrask som de du blev utsatt för. Jag har inte mycket att bidra med men hoppas allt löser sig.

Mental
2013-04-07, 08:53
Om de slog dig i huvudet tills du svimmade så har du ju ganska rejäla sårskador som du får se till att läkare dokumenterar till din anmälan, försäkringsbolaget kommer villja ha kopior.

O_Wao
2013-04-07, 09:02
1) Ring polisen och anmäl rånet

2) gå till en läkare för undersökning och dokumentation av skador

3) anmäl till ditt försäkringsbolag

shape
2013-04-09, 22:35
ack för all input!Det har tillkommi lite information som jag gärna tar er input på.En kompis har bott hos mig ett tag, och han kom hem igår. Det visar sig att lösöre för drygt 15-20000 kr försvunnit från honom i samband med händelsen ovan. Bl.a en ipad, klocka och smycken. Han har kvitto för ipaden samt fodral och äkthetsintyg för klockan.Hur tycker ni att jag ska ta detta mot försäkringsbolaget? Säga att det är mitt? Att det är min kompis, fastän han inte står skriven hos mig? Ska han ta det mot sin försäkring?Hjälp uppskattas!

Jag ska naturligtvis även undersöka detta med försäkringsbolaget, men är lite fundersam enligt ovan hur jag bör lägga fram det.

Carnes
2013-04-09, 23:51
1) Ring polisen och anmäl rånet

2) gå till en läkare för undersökning och dokumentation av skador

3) anmäl till ditt försäkringsbolag

4) Se det som en läxa.

Menar inget illa TS, tyvärr utsätts goda människor dagligen. Hoppas allt löser sig!

cero
2013-04-09, 23:58
Jag har inget att tillägga om huruvida du får dina pengar osv, vill bara säga att den människokärlek du har visat upp med att bjuda in de här tre främlingarna var riktigt fin och jag hoppas att du inte tappar din tilltro och nyfikenhet till medmänniskor från andra kulturer.

Har själv väldigt god erfarenhet av att låta random människor från mest överallt som jag inte alls känner husera här hemma så det är bara fint.

+1

Vilken patetisk värld vi lever i där man inte kan bjuda ett par okända människor på whiskey i sin lägenhet utan att behöva vara orolig över att man ska bli slagen medvetslös och rånad på ett par tusenlappar. Urgh. Men så är det tyvärr.

shape
2013-04-10, 00:59

Tack, det värmer!

Jag har aldrig känt ett behov av att sortera in människor i kategorier och ingen förändring har skett där nu.

Däremot, om jag ska vara ärlig, så är min omvärldsuppfattning något förändrad iaf just nu.

Som ni säkert förstått har den alltid varit inramad av en trygghet och som ovan obefläckad nyfikenhet.
Känns verkligen hemskt tråkigt att jag måste börja analysera situationer och mina medmänniskor om huruvida de vill mig illa.

Pengar kommer och går, och jag vet av erfarenhet att de sällan gör någon lycklig.

Ett möte med en ny människa däremot, kan förändra ditt liv och öppna möjligheter du aldrig kunnat drömma om.

Att försöka ta det ifrån mig, är det riktiga rånförsöket i den här situationen.

Rahf
2013-04-10, 05:53
Aldrig, aldrig ta emot fullständiga främlingar. Gränsen går vid vänners vänner.

Röda Björnen
2013-04-10, 06:07
Jag måste tyvärr med stor sorg säga att med den här historien kommer mycket du få skylla dig själv. 3 okända män bjuder du upp på en whiskey har du tagit akten att tillitsfullt bjuda in 3 okända män till ditt hem, varför ska de ge dig tillbaks pengarna för detta stora fall av oaktsamhet!

Jag känner för dig verkligen men jag hoppas du lär dig av detta är nog bland det mesta du kan få, människor är i majoritet inte goda människor.

Jag hoppas du har väldigt väldigt snälla människor som hjälper dig, chanserna är små.

MVH

hahavaffan
2013-04-10, 06:42
Om de slog dig i huvudet tills du svimmade så har du ju ganska rejäla sårskador som du får se till att läkare dokumenterar till din anmälan, försäkringsbolaget kommer villja ha kopior.Mvh läkaren med trettio års erfarenhet? Man kan svimma rätt duktigt av slag som bara ger en mindre svullnad.

TS: Sjukt tråkigt! Men det ska nog inte vara några problem alls för dig att få tillbaks dina pengar. Din polares grejer däremot kanske kräver att ni hävdar att han var på besök tillfälligt under veckan?

eternallord
2013-04-10, 08:22
Mvh läkaren med trettio års erfarenhet? Man kan svimma rätt duktigt av slag som bara ger en mindre svullnad.

TS: Sjukt tråkigt! Men det ska nog inte vara några problem alls för dig att få tillbaks dina pengar. Din polares grejer däremot kanske kräver att ni hävdar att han var på besök tillfälligt under veckan?

Det är mycket möjligt att dom slog honom i typ bakhuvudet med något sorts objekt och då lär det ha lämnat märke, men jag håller med om att (antagligen majoriteten) av knockouterna jag sett inte har lämnat ytliga sår.

Rahf
2013-04-10, 08:47
Svullnad och/eller blåmärken lär man kunna se.

calle83
2013-04-10, 09:06
var själv med om ett rån för ca ett år sen. 4 killar hoppa på mig på vägen hem från krogen. jag var bra på gasen så jag hade inte en chans i världen inte för att jag hade haft det nykter heller men ändå. de tog klocka mobil plånbok efter ett antal slag.

anmäl till polisen
ring försäkringsbolaget och anmäl misshandel/rån hos dem

Det sorgliga är att det inte går att lita på människor mer. man skall kunna gå på stan full utan att någon tar chansen, man skall väll kunna träffa nya människor utan att misstänka att de skall slå ner än eller?

tycker det är så jävla tråkigt att man hela tiden skall vara på sin vakt hela tiden skall man misstänka någon som kommer fram och snackar med en...drygt

Olegh
2013-04-10, 09:17
ack för all input!Det har tillkommi lite information som jag gärna tar er input på.En kompis har bott hos mig ett tag, och han kom hem igår. Det visar sig att lösöre för drygt 15-20000 kr försvunnit från honom i samband med händelsen ovan. Bl.a en ipad, klocka och smycken. Han har kvitto för ipaden samt fodral och äkthetsintyg för klockan.Hur tycker ni att jag ska ta detta mot försäkringsbolaget? Säga att det är mitt? Att det är min kompis, fastän han inte står skriven hos mig? Ska han ta det mot sin försäkring?Hjälp uppskattas!

Jag ska naturligtvis även undersöka detta med försäkringsbolaget, men är lite fundersam enligt ovan hur jag bör lägga fram det.

Mest "rätt" är det nog om han tar det på sin egen försäkring. Hävdar du en vecka efter den första anmälan att det är fler av dina prylar som saknas, kanske det börjar ringa klockor hos försäkringsbolaget. Iofs, om det finns kvitton så borde det ju inte vara någon fara på taket.

Om din hemförsäkring (antar att det är den som gäller här) bara täcker en person i hushållet, lär du inte först kunna säga att det var din kompis prylar. Det är nog att skita i det blå skåpet.

Grahn
2013-04-10, 09:22
Trist historia :( hoppas det löser sig.

Tror dock inte världen blitt farligare, snarare tvärt om, troligen därför man blir så chockad när saker händer.

Svår balans det där att vara vaksam och försiktig utan att bli misstänksam och begränsad.

Tur det bara rör sig om pengar iaf!