Visa fullständig version : F.lux Hjälper dina ögon
Bonedust
2013-04-06, 10:54
F.lux Är ett program som hjälper dina ögon när du tittar på dator skärmen.
Dator skärmar är designade till att ge ljus som solen men det ljuset är inte bra 24/7 för dina ögon, F.lux reglerar ljus styrkan och färgen på din datorn skärm.
Den funkar verkligen när jag först testade den kl 1 på natten så var det massage för mina ögon.
Tänkte att jag postade den här, ta hand om din kropp såväl som dina ögon:Virro
http://stereopsis.com/flux/
(Ladda bara ner den sen så sköter den resten.)
Sheogorath
2013-04-06, 11:07
Skolan är ett läroverk som hjälper dig att stava.
Har använt denna rätt länge, rätt bra faktiskt, blir mindre irriterande för ögonen när man spenderar lång tid framför datorn upplever jag.
Har hört gott om denna mjukvara men jag skulle bli galen om min ljusinställningar ändrades hux flux. ;)
PureWhey
2013-04-06, 13:15
Gunnar-datorglasögon lär väl funka också, så slipper massa inställningar ändras på skärmen under tiden..
Gunnar-datorglasögon lär väl funka också, så slipper massa inställningar ändras på skärmen under tiden..
Det är ungefär samma resultat man uppnår, bara att den ena är dyr och kräver att du har ett par glajjor på dig den andra är gratis.
PureWhey
2013-04-06, 13:22
Det är ungefär samma resultat man uppnår, bara att den ena är dyr och kräver att du har ett par glajjor på dig den andra är gratis.
Jasså funkar det så bra, får pröva :-)
Jasså funkar det så bra, får pröva :-)
Enligt en hel del vittnesmål iallafall, många gamers som uttalat sig om det på twitch.tv och ifrågasatt det höga priset på Gunnars, jag har själv inte testat något av dom eftersom jag inte känner något behov. :)
PureWhey
2013-04-06, 13:28
Enligt en hel del vittnesmål iallafall, många gamers som uttalat sig om det på twitch.tv och ifrågasatt det höga priset på Gunnars, jag har själv inte testat något av dom eftersom jag inte känner något behov. :)
Låter lovande, anstränger mina ögon enormt när jag kör långa gejmingsessioner :-/
Du ställer in hur mycket du vill att det ska förändras under dygnet, så det förändras varje minut, men så lite så att det inte syns. Riktigt skönt faktiskt.
Bonedust
2013-04-06, 16:02
Skolan är ett läroverk som hjälper dig att stava.
Ledsen att det blev så dåligt, men var väldigt trött när jag skrev inlägget.
:smash:
Sheogorath
2013-04-06, 18:21
Sorry, jag trodde faktiskt att du var en reklam-bot. Vi stryker ett streck över det här va? :D
Sorry, jag trodde faktiskt att du var en reklam-bot. Vi stryker ett streck över det här va? :D
Hehe. Du är inte ensam. Helt hundra på bot med taskig google translate. Så fel man kan ha.
Använde du inte mjukvaran för trötta ögon?
jag använder det nu, allting blir snäppet rödare. jag gillar det, tror jag
Satte igång det precis. Not sure. Kan vara ovana.
Sitter liksom o kisar lite.
PureWhey
2013-04-06, 21:14
Du ställer in hur mycket du vill att det ska förändras under dygnet, så det förändras varje minut, men så lite så att det inte syns. Riktigt skönt faktiskt.
Ska pröva senare ikväll, låter trevligt! :-)
Bonedust
2013-04-06, 21:26
Ville bara hjälpa till med ett program som verkligen hjälper dina ögon, speciellt efter att man har suttit ett antal timmar framför dator skärmen vilket jag gör varje dag.
Det är ju trots allt en hälsoinriktad forum ville bara bidra. =)
Var också skeptisk när jag laddade hem det för något år sedan. Nu skulle jag aldrig få för mig att sluta använda det.
verkar helt okey, tack för tipset ;)
Ville bara hjälpa till med ett program som verkligen hjälper dina ögon, speciellt efter att man har suttit ett antal timmar framför dator skärmen vilket jag gör varje dag.
Det är ju trots allt en hälsoinriktad forum ville bara bidra. =)
Verkar ganska trevligt, så länge man inte arbetar med något där en kalibrerad skärm behövs så :)
PureWhey
2013-04-06, 22:39
Dunkade igång det nu, rätt skönt faktiskt... Men färgerna blev som sagt lite annorlunda, vänjesak antar jag.
Kör dessutom med 2 monitorer, med olika färginställningar...
Så länge man inte arbetar med något som kräver perfekta färginställningar är det ingen fara. Har själv använt det i ett år, ungefär.
Allting blir lite gulare för mig.
Bonedust
2013-04-07, 14:02
verkar helt okey, tack för tipset ;)
Varsågod, bara glad att jag kunde bidra till samhället här på forumet.
Verkar ganska trevligt, så länge man inte arbetar med något där en kalibrerad skärm behövs så :)
Där kommer den lilla rutan in när man öppnar programmet, ''Disable for one hour (For doing color-sensitive work)
Det är som att dom har tänkt på allt. :O
Ett väldigt måste ha program på datorn, man måste bara vänja sig vid det =)
Felixflobby
2013-04-07, 14:23
Det märks bara på kvällen va? Provade att stänga av den, men märkte ingen som helst skillnad.
Bonedust
2013-04-07, 14:36
Det märks bara på kvällen va? Provade att stänga av den, men märkte ingen som helst skillnad.
Automatiskt, ja bara på kvällen men du kan dock ställa programmet hur du vill, (ändra ljus styrka och färg)
Det är inte lika viktigt med ljus styrkan och färgen på dagen eftersom dina ögon är inte lika trötta som på kvällen/natten.
Men som sagt vill du så kan du ändra hur du vill ha det. :thumbup:
Johan Henriksson
2013-04-07, 19:48
Mina ögon gillar detta.
Tack!
Jag tycker det verkar helt värdelöst. Det ändrar alltså ljusstyrkan och vitbalansen efter tid på dygnet? Så allting visas fel när jag använder datorn på kvällen? Nej tack.
Dunkade igång det nu, rätt skönt faktiskt... Men färgerna blev som sagt lite annorlunda, vänjesak antar jag.
Kör dessutom med 2 monitorer, med olika färginställningar...Har du testat att konfigurera färgerna korrekt på din skärm?
Det är en fråga andra här inne också kan svara på.
De färgprofiler jag fått hem till mina skärmar gör att färgerna blir som de ska och då brukar det inte behövas något som det TS tar upp. Det hjälper ju att inte ha ljusstyrkan på max också :)
Sitter och testar nu.. Jag tror jag gillar det.
Diomedea exulans
2013-04-07, 20:35
Min laptop (Mac Book Pro) har nåt liknande, den anpassar ljuset på skärmen efter ljuset i rummet. Tror den känner av det med webkameran.
PureWhey
2013-04-07, 20:37
Har du testat att konfigurera färgerna korrekt på din skärm?
De färgprofiler jag fått hem till mina skärmar gör att färgerna blir som de ska och då brukar det inte behövas något som det TS tar upp. Det hjälper ju att inte ha ljusstyrkan på max också :)
Har en benq xl2420t som huvudskärm, så har miljader olika färgalternativ, ljus, svärta, bla bla bla. Beroende på om jag spelar eller inte har jag olika lägen, så det är lite svårt :f
Har du testat att konfigurera färgerna korrekt på din skärm?
Färgprofilen som följer med skärmen gör ju inte att det blir korrekt såvida du inte har en väldigt bra skärm, och då håller den sig bara hyffsat korrekt i kanske ett par månader.
Rätt soft verkar det som. Vande mig rätt snabbt vid nya färgerna och inte alls något bländande. Är ju framför allt det blå ljuset som en vill slippa och det verkar vara det som fasas ut mot kvällen.
Bonedust
2013-04-07, 23:41
Jag tycker det verkar helt värdelöst. Det ändrar alltså ljusstyrkan och vitbalansen efter tid på dygnet? Så allting visas fel när jag använder datorn på kvällen? Nej tack.
Visas fel är nog inte dom orden jag skulle valt men självklart är det en skillnad, Men jag anser inte att färgen påverkar mitt sett att se saker på t.ex filmer eller sidor.
Jag tror att dom flesta kan lära sig leva med färgen/ljus styrkan om dom bara ger det en chans, det hjälper ju trots allt dina ögon. :D
Du kan om du vill ändra så att färgen inte är på det optimala gränsen och på så vis ställa in hur du vill ha det, en liten skillnad är fortfarande en skillnad. ;)
Visas fel är nog inte dom orden jag skulle valt men självklart är det en skillnad, Men jag anser inte att färgen påverkar mitt sett att se saker på t.ex filmer eller sidor.
Jag tror att dom flesta kan lära sig leva med färgen/ljus styrkan om dom bara ger det en chans, det hjälper ju trots allt dina ögon. :D
Du kan om du vill ändra så att färgen inte är på det optimala gränsen och på så vis ställa in hur du vill ha det, en liten skillnad är fortfarande en skillnad. ;)
Om skärmen ska matcha inomhusbelysningen på kvällstid bör skärmens vitbalans vara ca 2700K. Det är en enorm skillnad mot 6500K. Skillnaden är redan stor mellan 5500K och 6500K när man växlar mellan dessa.
Det är väl okej om man bara läser text på skrämen, men annars ger det en påtaglig skillnad i hur film och bilder visas. Det begränsar i princip skärmens användningsområde till läsning, såvida man inte har lågt ställda krav.
Men visst, gillar man det så varför inte...
Har en benq xl2420t som huvudskärm, så har miljader olika färgalternativ, ljus, svärta, bla bla bla. Beroende på om jag spelar eller inte har jag olika lägen, så det är lite svårt :fSkaffa en korrekt färgprofil, tyvärr är ju skärmen ingen höjdare när det kommer till färger. Och inte värt att skaffa en konfigurerare.
Färgprofilen som följer med skärmen gör ju inte att det blir korrekt såvida du inte har en väldigt bra skärm, och då håller den sig bara hyffsat korrekt i kanske ett par månader.Nej, precis.
PureWhey
2013-04-08, 09:10
Skaffa en korrekt färgprofil, tyvärr är ju skärmen ingen höjdare när det kommer till färger. Och inte värt att skaffa en konfigurerare.
Nej, precis.
Jupp, dock har jag inte hittat eller letat så mycket efter en bra..
Nog är det skönt, sen blir en del grafik rätt guldaskig för mig... Kan köpa det for now.
Bonedust
2013-04-08, 16:51
Nog är det skönt, sen blir en del grafik rätt guldaskig för mig... Kan köpa det for now.
Du kan fixa det så att det inte är lika guldaktigt genom att gå in på settings, där kan du anpassa programmet till dina krav. ;)
Tack för tipset! Helt perfekt för mina ögon!
Latissimus Dorsi
2013-04-08, 20:13
Jävlar... Annorlunda :D
Bonedust
2013-04-09, 18:24
Tack för tipset! Helt perfekt för mina ögon!
Man gör vad man kan. *hug*
Gabriel174
2013-04-09, 20:33
Trodde också att den var en bot till en början. Har installerat programmet nu, tack för tipset.
PureWhey
2013-04-09, 20:36
Kört det nu ett par dagar, grymt skönt för ögonen! Att man inte hört om det innan.
Det är skönt när man sitter och pluggar mitt i natten, ögonen mår avsevärt mycket bättre. Dock har jag ett problem, kör en Dell U2713HM och en Eizo FlexScan S2201W och upplever att färgen är mycket mer orange upptill på skärmen, blir mycket mer påtagligt om jag lutar mig bakåt/neråt i stolen. Sträcker jag på mig känns det som att det blir ganska jämt, och fenomenet märks bara på Eizo skärmen som fungerar korrekt för övrigt.
Går det att fixa så att det bara påverkar ena skärmen?
Bonedust
2013-04-10, 10:46
Det är skönt när man sitter och pluggar mitt i natten, ögonen mår avsevärt mycket bättre. Dock har jag ett problem, kör en Dell U2713HM och en Eizo FlexScan S2201W och upplever att färgen är mycket mer orange upptill på skärmen, blir mycket mer påtagligt om jag lutar mig bakåt/neråt i stolen. Sträcker jag på mig känns det som att det blir ganska jämt, och fenomenet märks bara på Eizo skärmen som fungerar korrekt för övrigt.
Går det att fixa så att det bara påverkar ena skärmen?
Tyvärr har jag ingen aning hur man kan fixa ett sådant problem. :(
Tänkte att jag tar chansen att posta lite mer information om F.Lux.
Hur den funkar och hur den hjälper kan ni hitta här:
http://stereopsis.com/flux/research.html
Jamerson
2015-01-18, 16:35
Jag är så exalterad över detta program och iPhone tweak (jailbreak) att jag bumpar denna tråd. Ni som sitter vid datorn sent på kvällen eller nätter och värdesätter er sömn, installera f.lux
Agreed, kört F.lux på såväl datorskärm, iPhone som iPad i några år nu, oerhörd skillnad framåt kvällen för ögonen!
Själv märker jag aldrig av några trötta ögon, men provar programmet ändå. Tycker mest att allt blev lite fulaktigt rött. Testar ett tag till. (Har en MacBook Air 13).
Nordenator
2015-01-18, 18:45
Well.. har aldrig haft problem med trötta ögon och liknande, men då jag är lite av en nattuggla kan det vara intressant att testa ^^
EDIT: Ja, det var fan rätt sweet!
Kört F.lux sen tråden skapades, riktigt grymt program! :)
StarkaUlf
2015-01-18, 19:29
kört f.lux sen tråden skapades, riktigt grymt program! :)
+1.
Själv märker jag aldrig av några trötta ögon, men provar programmet ändå. Tycker mest att allt blev lite fulaktigt rött. Testar ett tag till. (Har en MacBook Air 13).
Jag kör inte på rekommenderade / standardläget, tyckte också det blev lite för varm ton. Det är ju bara att justera själv.
Tack för länken och tråden.
Jag som lider av migrän ibland och som har det just idag känner stor skillnad av det här.
Bara efter 20sekunder kände jag hur mina ögon slappnade av.
Arf Pingvin
2015-01-21, 18:57
Eh, vadfan. Man kalibrerar och profilerar skärmen så den visar korrekt färg och ställer ljusstyrkan till ca 120 cd/m2. Utan undantag är skärmar för ljust ställda default.
bear.flowertwig
2015-01-21, 18:58
Föll för grupptrycket och installerade. Känns skönt för ögonen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.