Visa fullständig version : Jag är en "quitter" Behöver all hjälp jag kan få
Hej alla
Jag är en 17 år och gå andra året på gymnasiet. Jag började bli mullig som ung tonåring. Jag slutade även med Hockeyn for 4 år sedan och sen dess har jag slutat med sporter. Jag började gymma med en vän för 1,5 år sedan 5 gånger i veckan men efter 3 veckor slutade jag. Att vara fet är verkligen en sjukdom. Jag har ett fler tal gånger sagt även till mina vänner att nu ska jag fan börja träna men jag har alltid slutat efter ett tag. Mina vänner ser mig som en gamer och är sköna men har ett par fler tal gånger fått höra att dom har skojat med andra om mina försök att gå ner i vikt. Det har verkligen sårat mig och gjorde att jag slutade*cry*. För några veckor började jag dock igen och då testade jag även något som kallades "P90X" efter att jag kollat på youtube där folk hade lyckats bli "fit" på 3 månader. Det slutade med att jag låg hemma i 3 dagar av extrem träningsverk att jag verkligen knappt kunde gå och detta var efter ett pass. Jag undrar bara om det bara är jag som har det såhär att man är en "quitter" och vad ska jag göra för att hitta rätt metod till att börja träna? Och vad ska man äta? Jag letar efter koster för träning och träningsmetoder men vissa säger att intervall träning är bäst och vissa säger att styrketräning är bäst. Jag är inte så extremt insatt i träningen som vissa av er här är men om någon skulle kunna prata klarspråk här så skulle det verkligen uppskattas eller ska jag fortsätta leta på forumet eller på internet?
Övrigt om mig.
98kg
Inga speciella muskler
är stor för att jag är fet, alltså jag är svag. inga muskler som sagt
sitter vid datorn mellan 6-8 timmar om dagen och jag vet att det är helt galet
har svårt att fortsätta på mina mål, jag kan bli väldigt lätt inspirerad till att träna och dagen efter när jag vaknar så har all insperation försvunnit.
Tack i förhand och ursäkta om jag särskrivit eller något annat stav fel.
http://1.bp.blogspot.com/-qX-gp847xUg/T2fI0Xzgr5I/AAAAAAAADfU/s-56fiDsj24/s1600/whether-you-think-you-can-or-think-you-cant-you-re-right-119020-400-400.jpg
:)
vill du träna så tränar du, vill du inte så gör du inte det. upp till dig
ta hjälp av en dyr PT = motivation iaf att träna de pass du betalat för.
uppenbarligen vill du inte göra jobbet som krävs. ;)
börja tävla i SL = drivkraft, gemenskap, + att det är ok att inte vara fit.
Såklart är man inte en obotlig quitter till personligheten. Du har bara inte hittat rätt sätt än. Det känns som att du är av eller på. Går ut för hårt och när det inte blir så bra som du tänkt dig på en gång så ger du upp.
Vad gäller kost behöver du inte göra det så svårt. Skippa sådant du vet är dåligt: sockrade drycker som vanlig läsk, godis, snacks, kakor osv. Ät maten som serveras i skolan och hemma.
Leta inte träningsprogram som ska göra dig fit på tre månader. Leta efter ett som du tycker ser kul ut och som kan göra dig hälsosam resten av livet. Börja träna två eller tre dagar i veckan. Vilken typ av träning tyckte du var rolig när du spelade hockey?
Vänta inte på inspirationen. Ingen träning är rolig varje pass. Speciellt inte i början, innan man har gjort det till en vana. Det kommer vara dagar du tycker att det känns mer lockande att sitta kvar framför datorn. Då är det ett helt vanligt "Just do it" som krävs. Bestäm vilka dagar du ska träna, sedan gör du det bara. Det kommer bli en vana efter ett tag.
Jadu, gillar du inte träningen så är du dömd till att sluta inom kort. Du måste finna den träningsform som du tycker är rolig. Löpning? Crossfit? Styrkelyft? Du får helt enkelt testa dej fram tills du hittar den träning du tycker om. De första veckorna är ALLTID jobbigast, men när resultaten kommer så gör motivationen likadant. :)
Börja sakta komma in i tränandet och ändra din livsstil. Glöm beach 2013, kanske till och med 2014. Börja med att köpa gymkort och börja gå till gymmet. Du behöver inte fundera på att gå ner i vikt, hitta din rutin först och gör träningen en del av ditt liv istället. Medan du gör det kan du läsa på lite då och då om kost, hur man går ner i vikt och motivera dig själv att gå till gymmet varje vecka, skit i andra som gör narr av dig och låt dem inte förstöra din självkänsla.
Efter att du gått till gymmet regelbundet i åtminstone 3-4 månader kanske det är dags att börja sätta upp nya mål. Nu har du ju trots allt gått regelbundet till gymmet, det är en start. Du har även förhoppningsvis läst på om kosthållning och skaffat de basala kunskaperna som krävs för att gå ner i vikt. HOPPA INTE PÅ NÅGOT KONSTIGT PROGRAM, lägg upp din egna diet själv så det passar din livsstil, det är därför kunskap är viktigt, fad dieter hit och dit, träningsprogram här och där, det fungerar inte för alla och passar inte alla. Du kanske sätter upp som mål "Jag ska gå ner 2-4kg under en period av en månad nu", testa på det och känn hur en riktigt diet känns. Gick månaden bra? Fortsätt en till. Lägg till kortsiktiga mål, till ex "En vecka från nu så ska jag ha förlorat mellan 0.8-1kg". Gör det tills du är nöjd, resan är svår och kommer vara helt värt det i slutändan.
Det jag försöker säga är att inte ta på dig för mycket samtidigt, jag var som du innan jag lyckades gå ner 16kg på egen hand. Sa alltid till folk att nu ska jag minsann gå ner i vikt och lyckades inte. Innan jag gjorde min första lyckade diet så hade jag gått regelbundet till gymmet i ca 2 år och försökt flera gånger att gå ner i vikt. Det fungerade inte, hade inte kunskapen och motivationen. Men jag hade lagt upp en grund som jag kunde stå på medan jag "gick resan". Visste redan vilka övningar jag skulle köra på gymmet, hur mycket jag skulle palla med att köra och hade införskaffat tillräckliga kunskaper inom kosthållning för att det skulle gå. Ta dig inte an för mycket som sagt, det fungerar tydligen inte. Gå in sakta för det. För mig tog det 2 år innan jag verkligen lyckades och jag höll mig till gymmet regelbundet och hade konstant tankarna "nån dag ska jag lyckas gå ner i vikt", och för ca 1 år och 5 månader bestämde jag mig helt enkelt för att gå ner i vikt, jag var beredd, hade kunskapen, muskelmassan samt motivationen. Det kändes bra för självkänslan när jag blev klar med min deff. Är på en ny deff nu igen, denna gång för att få fram magrutorna på riktigt.
Flera bra tips redan nu. Mitt tips är att kolla in originalet p90. P90x är alltså som namnet antyder extreme och inget för en total nybörjare. Träningsvärk svider men är på intet vis en anledning att sluta direkt. Låter kanske lite hårt men lite gäller det att skaffa pannben.
Jag kör själv delar av P90x hemma som komplement till styrketräning på gymmet, det har hjälpt med kondition vilket jag som avskyr kondisträning behöver samt hjälpt min rörlighet andning och magstyrka.
Som andra tipsar om så hjälper det att ha mål, de behöver inte vara för utseendet utan kan lika gärna vara styrke, konditionsbaserade etc.
Tex 2.5/2/1.5 ggr kroppsvikt i mark, böj, bänk.
Springa milen, klara 20 chins etc etc.
Eventuellt kan liknande mål hålla dig motiverad länge nog till du är fast
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
abstract
2013-04-05, 15:26
Ett av problemen är också din kosthållning. Även om träning såklart är superduper, så ska du nog inte sätta hela din tro till att detta kommer få övervikten att rinna av. Speciillt inte om du nu inte för tillfället är en träningssjäl som ännu inte hittat en form du finner rolig nog att fortsätta med.
Du kanske snarare ska fokusera på att försöka komma iväg till gymmet 2ggr i veckan, men framför allt fokusera på att hitta ett sunt förhållande till maten? Träffade en "datasnubbe" som gått från överviktig till normal bara genom att initiera en enda regel i sitt liv. "Aldrig äta någonting framför en skärm!" Han var så himla lycklig, och nådde dit utan att egentligen förändra sin livsstil whatsoever.
Nu menar jag inte att det är hälsosamt att som ung sitta 8h om dagen av sin fritid framför en dator, men att sätta för höga mål i stil med "jag ska förändra allt" kan göra att man misslyckas. Man kan ta det i etapper.
Gå långsamt fram, gör små förändringar i vardagen. Glöm tanken på en "quick-fix"; det kan fungera för vissa men det kräver mycket större motivation. Tanken är ju att du inte ska falla tillbaka i gamla synder och den risken ökar exponentiellt ju snabbare man försöker gå ned i vikt.
Rör på dig lite mer och minska skräpet (främst sånt som innehåller socker så att dit blodsocker inte åker berg- och dalbana) du äter och öka mängden protein så att du håller dig mätt. Belöna dig själv då och då; men håll det på en rimlig nivå. Hitta en motionsform du gillar, det är inget fel alls med promenader, gärna i skogsterräng eftersom det är mer stimulerande. Det händer att jag kör improviserad styrketräning på en sådan runda; tex. marklyft eller bicepscurls med en tung sten. Triceps kan man träna effektivt genom att med sträckta ben pressa sig upp med armarna bakom ryggen (vid t.ex. en stol eller avsats) osv.
Du måste inte styrketräna, men för att slutresultatet ska bli bra är det bra med åtminstone lite styrketräning.
Om du följer ovanstående kommer du stadigt att gå ned i vikt utan att du behöver tänka på det särskilt mycket. Om du sitter stilla mest hela dagen så lägg till 30 minuters promenad, mer än så behövs inte för att gå ned i vikt i rimlig takt om du minskar på skräpmaten (godis, färdigmat, chips osv.)
Hej , jag skulle råda dig till att ta tag i kosten och kanske gå ner några kg, har själv varit i din sits allt blir mkt roligare med gymmande om du tappar lite fet och ser att du har lite muskler under :)
Börja med att gå ut o gå 1 timme varje dag, ta med telefon hitta några nyttiga ljudböker som du tycker är intressanta om du tycker de är tråkigt o gå
sen när du känner dig redo för o gå till gymmet så tycker jag Stronglift 5x5 är ett bra program o starta med finns en tråd på de här forumet med mer detaljer
Lycka till !
Angående träningsverken så är den som värst när man är helt ny, sedan är det ofta inte så farligt. Så att sluta för att du fick träningsverk första passet var ju lite synd.
Mängden fett styr du enklast med kaloriintaget, mängden muskler styr du med träning.
Tycker du inte om att träna men vill bli av med fettet så är det bara att äta mindre än du gör nu, du kommer inte få några ådriga biceps eller kanonkulor till axlar men magen kommer försvinna iaf.
I princip alla "vanliga människor" varken tränar eller bantar men är ju inte tjocka för det.
Att du tycker att det är tråkigt att träna är ingen ursäkt för att sitta hemma och trycka chips och blir fet.
Om du någonstans på vägen skulle hitta en träningsform som du tycker om så; roligt för dig.
Bonedust
2013-04-05, 22:45
Jag har också precis börjat träna och jag är också en data nörd, spenderar en enorm mängd tid framför datorn. Är på slutet av min andra vecka, men jag kör på helt i början försöker ta det lungt men jag vill pressa mig själv. Första veckan tränade jag 7/7 men denna veckan blir det 6/7 ska fortsätta så, träna 6 gånger i veckan. Började vid 105kg, på dessa 2 veckor har jag gått ner 2,5kilo och jag är nöjd över varenda gram.
Jag har börjat tänka på vad jag äter, jag skippar allt onyttigt. Jag äter tonfisk, går på diet fuel protein=(Pulver), uni liver,=(tabletter) grönläppade musslor=(tabletter) ,aminovol=(tabletter) och rapid bcaa=(tabletter) och Xtend=(pulver) allt för att göra livet lite mer enklare. äter grönsaker vid varje måltid som kan vara med lax, kyckling, kött mm.
dagens måltid såg ut så här:
Havregryn och diet fuel
Xtend
Träning
Xtend
Mat kött och sallad med majs,tonfisk,gurka,tomater,ärter.
Diet fuel
Jag lär med mer varje dag som går.
Jag har varit överviktig stor del av mitt liv, iaf i starten av 6an. är 94 alltså 18 år.
Är man tillräckligt motiverad kan man göra i princip vad som helst.
watertouch
2013-04-05, 23:18
Ta tag i det...Detta är inte "ryck dig i kragen" utan tvinga dig själv!!
http://www.youtube.com/watch?v=gxId3acyzbc
Bearbrawler
2013-04-06, 09:26
Av personliga erfarenheter skulle jag råda dig till att ta tag i din kost. Slopa allt vad chips, läsk och godis heter. Skriv ner vad du äter under en dag och kolla av listan när dagen är slut. Vad har du ätit? Justera sedan den listan; väck med all skräpmat.
Som några nämnt tidigare bör du hitta en träningsform som passar just DIG. Under min viktnedgång var det för mig promenader. Inget mer. Personligen tyckte jag det var schysst att ta en promenad på kvällen efter skolan med musik i öronen.
Andra saker du kan justera i vardagen är följande: ta cykeln istället för bussen. Gå istället för att bli hämtad. Käkar du ute med polarna, ta en sallad istället för pizzan.
Själv kan jag känna igen mig i att "polarna" skojar om ens kroppsvikt. Använd det till lite jävlar anamma! :devil:
Ta en stund och fundera på vad du skulle vilja uppnå med din kropp, försök motivera varför (inte hur), när du har en bra bild av vad du vill uppnå fokusera på det varje gång du är på väg att falla tillbaka till gamla vanor.
mattilainen
2013-04-06, 10:38
Jag vet vad du menar med att försöka gå ner i vikt och sen rinner det ut i sanden. Gjorde själv så ett antal gånger och har hänt många gånger sedan dess. Min kropp verkar gilla vikten 94 kg och om jag äter som jag vill (dvs godis och onyttigheter etc etc) så hamnar jag runt 94 kg men jag tycker jag är för tjock där och vill helst ligga runt 85- 88 och jag vet hur du har det. Men jag gick ner från 118 kg till 105 kg när jag började träna kampsport och sen var det 16 hårda veckor från 105 - 92 eller något och när jag vägde 96 var det inte jobbigt längre för då såg man att man har gjort en jävla resa och ser hur mycket snyggare man såg ut. Kommer du förbi den här "jobbiga" perioden så kommer det gå mycket lättare sen. Det som fungerar vad jag har märkt är att säga "jag ska göra detta på måndag, detta på tisdag, detta på torsdag och detta på lördag" t.ex. och sedan bara göra det. Inga ursäkter.. Att bara gå och träna lite när man känner för det bidrar till att du till slut inte känner för det och tänker "tar det imorgon" och sen har det gått två veckor och motivationen är på botten och du känner dig dålig igen. Så mitt tips är att bara börja. Ofta blev jag som mest motiverad mitt i natten när jag hade halva pollypåsen kvar och insåg att jag var fan rätt fet ändå.. Då kunde jag bara gå ut och jogga typ en timma för att. Sen nästa dag åt jag upp resten av pollypåsen..
Så, det jag vill få sagt är att, ta tag i det när du har motivation och sedan försök hålla motivationen uppe. Ta bilder varje vecka, väg dig och skriv ner mått etc för att kunna jämföra. De första veckorna kommer du inte se någon skillnad direkt och du tycker det är tråkigt och jobbigt men sen kommer resultaten och folk börjar undra om du gått ner i vikt. Då blir det skoj helt plötsligt. Så kämpa på och försök att inte ge upp! Börja med att träna och lägg om kosten som sagt.
Hej alla
Jag är en 17 år och gå andra året på gymnasiet. Jag började bli mullig som ung tonåring. Jag slutade även med Hockeyn for 4 år sedan och sen dess har jag slutat med sporter. Jag började gymma med en vän för 1,5 år sedan 5 gånger i veckan men efter 3 veckor slutade jag. Att vara fet är verkligen en sjukdom. Jag har ett fler tal gånger sagt även till mina vänner att nu ska jag fan börja träna men jag har alltid slutat efter ett tag. Mina vänner ser mig som en gamer och är sköna men har ett par fler tal gånger fått höra att dom har skojat med andra om mina försök att gå ner i vikt. Det har verkligen sårat mig och gjorde att jag slutade*cry*. För några veckor började jag dock igen och då testade jag även något som kallades "P90X" efter att jag kollat på youtube där folk hade lyckats bli "fit" på 3 månader. Det slutade med att jag låg hemma i 3 dagar av extrem träningsverk att jag verkligen knappt kunde gå och detta var efter ett pass. Jag undrar bara om det bara är jag som har det såhär att man är en "quitter" och vad ska jag göra för att hitta rätt metod till att börja träna? Och vad ska man äta? Jag letar efter koster för träning och träningsmetoder men vissa säger att intervall träning är bäst och vissa säger att styrketräning är bäst. Jag är inte så extremt insatt i träningen som vissa av er här är men om någon skulle kunna prata klarspråk här så skulle det verkligen uppskattas eller ska jag fortsätta leta på forumet eller på internet?
Övrigt om mig.
98kg
Inga speciella muskler
är stor för att jag är fet, alltså jag är svag. inga muskler som sagt
sitter vid datorn mellan 6-8 timmar om dagen och jag vet att det är helt galet
har svårt att fortsätta på mina mål, jag kan bli väldigt lätt inspirerad till att träna och dagen efter när jag vaknar så har all insperation försvunnit.
Tack i förhand och ursäkta om jag särskrivit eller något annat stav fel.
Det är din inställning som är fel och det är den du måste jobba med för att ändra. Det låter som om du letar efter "rätt metod" den som gör så att du inte tappar motivationen. Den som ändrar på din inställning. Men det är bara du som kan ändra på det.
Du är iaf medveten om att du (just nu) är en quitter och därför vet hur du fungerar efter ett tag. Eftersom du känner till det kan du bryta mönstret genom att när du tappat all motivation, ger dig iväg och tränar ändå.
Är du konsekvent kommer det börja ge resultat. Dels fysiologiska men även psykologiska. Du märker att du faktiskt lyckas dra dig iväg så som du planerat och då försvagar du bilden av dig själv som "quitter". Det kommer också bli roligare med tiden och träningen kan komma att inkorporeras mer med din identitet. Då blir det lättare att göra det du vill göra. Det är lätt att skaffa sig en identitet som man håller fast vid. Låt inte din vara "Den tjocka gamern som misslyckas med sina träningsförsök".
Ang träningen så finns det vissa upplägg som är "optimala" på pappret. Men för dig är det avgörande att du väljer något som är roligt. Vilken aktivitet det är spelar mindre roll. Kosten är avgörande oavsett vad du väljer ifall du vill gå ner i vikt.
"Är dina ursäkter viktigare än dina mål/drömmar"
Det har jag alltid i åtanken varje morgon. Kämpa på :)!
Reaper123
2013-04-07, 15:09
Nu verkar du fått väldigt många bra tips, så har egentligen inget att tillägga.
VIll bara understryka hur pass viktigt det är att hitta motivationen, för rom byggdes inte på den dag.
För motivation kan du titta in min tråd där jag iaf med bilder visar mina långa viktresa:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190583
Kan jag, så kan du garanterat lyckas!
In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure.
Blindguard1
2013-04-07, 15:18
Har du inte intresset så har du inte, onödigt att tvinga sig då man inte kommer göra det ordentligt då... Det är iaf så för mig, vill jag inte så vill jag inte. Men det är ju inte alla som vill vara tränade, en del trivs väl med att vara feta och svaga.
Försök hitta en rolig träningsform. Diverse kampsporter brukar vara uppskattade då det är relativt varierande och även härligt tempo. Testa gå till någon lokal klubb :)
Du utvecklas bäst i din ålder, och ett par år framåt. Kom ihåg det bara.
Simonfrisk
2013-04-08, 18:43
Precis som Pepz har nämnt, för att öka motivationen under dina pass, vilket kanske kan behövas (?)
Så är det lika bra att börja med SL (styrkelyft), för då blir passen mer intensivare oså, så man tränar hårdare & bättre, för att få bättre resultat till nästa tävling oså.
Satt de är något jag skulle lägga fokus på, samt kanske PT, om det verkligen skulle behövas, men bättre att du börjar med SL, och tränar sedan med "klubben" du tävlar för, och får dem att puscha på dig på träningspassen isåfall.
jgabrielsson
2013-04-09, 13:01
läste någonstans i tidigare inlägg att "ät inte framför datorn/skärmen" och visst det funkar men testa att äta ALL mat framför spegeln när du är barkroppad. Din apptit kommer inte vara på top när du står där vill jag lova:) sen om det är bra för psyket är en annan grejj.
läste någonstans i tidigare inlägg att "ät inte framför datorn/skärmen" och visst det funkar men testa att äta ALL mat framför spegeln när du är barkroppad. Din apptit kommer inte vara på top när du står där vill jag lova:) sen om det är bra för psyket är en annan grejj.
Om jag skulle testa det där skulle jag inte äta något alls... fyfan vad hemskt det låter
jgabrielsson
2013-04-10, 09:12
Om jag skulle testa det där skulle jag inte äta något alls... fyfan vad hemskt det låter
"nya superdieten du rasar i vikt - aftonbladet"
freddan11
2013-04-10, 11:04
Är väl inte så komplicerat egentligen, så länge du VILL så kommer du lyckas. Du måste vilja det helt enkelt, du måste vilja ändra livsstil.
http://www.youtube.com/watch?v=mgmVOuLgFB0
Fishtank
2013-04-10, 13:38
Alla är väl medvetna om att TS inte ens varit online sen han postade.
TS är en quitter, låt det vara, vill han förändra något måste han ta första steget själv.
forevermirin
2013-11-05, 20:42
Var i samma sits som dig förra året, hela min ungdom har jag suttit fast vid datorn dagarna i enda tills jag som 19 åring till slut vägde 125kg utan att ha lyft en hantel i hela mitt liv och fick nog och frågade mig själv "är det så här jag vill leva? alltid skämmas över min kropp, alltid gå i stora och säckiga kläder, bli peakad utav andra för min vikt". Jag har alltid varit lat så jag visste att det inte skulle bli lätt och trodde aldrig jag skulle klara mig längre än 1 vecka. Totalt har jag tappat 45 kg sen förra sommaren och är stolt över mig själv. Det var tufft i början men när jag såg att jag minskade i vikt så ville du nästan ut och promenera direkt igen, det är så kul med resultat tycker jag och var en bland många anledningar varför jag fortsatte.
Jag hittade inspiration och motivation på diverse forum med folks progress bilder, videos, berättelser osv.
Megustaa
2013-11-08, 15:08
Om någon hade kommit till mig för 4 år sedan och sagt "när du är 22 kommer du att träna 5 gånger i veckan" hade jag trott att personen ifråga rökt crack.
Min definition av "träning" var en powerwalk på 20 minuter 2 gånger i veckan, eventuellt skumpa runt på något gympapass.
Jag började med att gå till en PT, för jag hade satt min fot i ett gym, jag visste liksom inte var jag skulle börja.
Min träning i början var extremt primitiv, jag körde crosstraining 20 min 1ggn/veckan och körde mattövningar kanske 3 dagar i veckan (och tyckte jag var världens träningsnörd, haha)
Successivt ökade intresset och kunskapen, så småningom träffade jag min kille som är väldigt insatt i styrketräning och han hjälpte mig att sätta ihop ett program.
Det var inte alltid så jävla kul att träna, ska erkännas, teknikerna var svåra och jag orkade knappt lyfta en 3-kilos hantel, jag hade i princip inga muskler i min kropp.
Idag 1 år senare tränar jag strikt 5 dagar i veckan och min kropp har förändrats enormt mycket, nu kan jag inte hoppa över ett pass, jag vill inte, jag älskar att träna.
Vad vill jag få fram med min självcentrerade historia?
Jo, jag tror det är viktigt att
1. Ha realistiska förväntningar, det ÄR jobbigt och det tar tid innan man ser resultat, men kunskap om tekniker och träning i största allmänhet var en stor motivator för mig, att förstå mekanismerna bakom och vad som för en framåt.
2. Det finns säkert några som kan, men att gå från 0-100 tröttar ut en, jag tror på en successiv ökning av träningen, låt det ta tid, det är mycket att lära sig, du behöver inte börja med att köra ett avancerat byggarprogram 6 dagar i veckan, börja light och öka sedan.
Nu ska sägas att jag är fortfarande nybörjare, men jag tänkte att jag kunde ge lite in-put eftersom jag för inte så längesen började från 0.
Jag vet vad du menar med att försöka gå ner i vikt och sen rinner det ut i sanden. Gjorde själv så ett antal gånger och har hänt många gånger sedan dess. Min kropp verkar gilla vikten 94 kg och om jag äter som jag vill (dvs godis och onyttigheter etc etc) så hamnar jag runt 94 kg men jag tycker jag är för tjock där och vill helst ligga runt 85- 88 och jag vet hur du har det. Men jag gick ner från 118 kg till 105 kg när jag började träna kampsport och sen var det 16 hårda veckor från 105 - 92 eller något och när jag vägde 96 var det inte jobbigt längre för då såg man att man har gjort en jävla resa och ser hur mycket snyggare man såg ut. Kommer du förbi den här "jobbiga" perioden så kommer det gå mycket lättare sen. Det som fungerar vad jag har märkt är att säga "jag ska göra detta på måndag, detta på tisdag, detta på torsdag och detta på lördag" t.ex. och sedan bara göra det. Inga ursäkter.. Att bara gå och träna lite när man känner för det bidrar till att du till slut inte känner för det och tänker "tar det imorgon" och sen har det gått två veckor och motivationen är på botten och du känner dig dålig igen. Så mitt tips är att bara börja. Ofta blev jag som mest motiverad mitt i natten när jag hade halva pollypåsen kvar och insåg att jag var fan rätt fet ändå.. Då kunde jag bara gå ut och jogga typ en timma för att. Sen nästa dag åt jag upp resten av pollypåsen..
Så, det jag vill få sagt är att, ta tag i det när du har motivation och sedan försök hålla motivationen uppe. Ta bilder varje vecka, väg dig och skriv ner mått etc för att kunna jämföra. De första veckorna kommer du inte se någon skillnad direkt och du tycker det är tråkigt och jobbigt men sen kommer resultaten och folk börjar undra om du gått ner i vikt. Då blir det skoj helt plötsligt. Så kämpa på och försök att inte ge upp! Börja med att träna och lägg om kosten som sagt.
Inte ska.. Jag kommer att göra :cool:
DieErste
2013-11-11, 09:17
Har varit där med, hade dock inte ens tänkt tanken att införskaffa ett gymkort för 3 år sedan men 2-2,5 år sedan blev det av. det jag har märkt är att framång föder framgång kan man säga. Tufft i början när man kommer in på 180cm 96kg och tar 40kg i bänken. det jag ångrar är nog att det var lite mkt lallande med maskiner i början och att man inte läste på så bra om kost i början. åt mindre och rörde sig mer iaf så vikten gick väl nedåt men nån jätteökning på vikterna blev det inte den första tiden. har tränat "riktigt" i 1-1,5år nu dock och nu börjar man märka att man kan få till grejer även under fettet :)
Det som känns viktigt är att ha kortsiktiga och långsiktiga mål och att helt enkelt ge sig fan på att dom ska uppnås ;)
Är inte nöjd än men väger idag in på 76kg och tog igår 4x75kg i bänken. böjen ligger på 100x5 och marken 130x5.
Före/efter
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=887&pictureid=3762
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.