Visa fullständig version : Effekt av aspartammetaboliter på astrocyter och neuroner
King Grub
2013-04-05, 09:20
Aspartame, a widespread sweetener used in many food products, is considered as a highly hazardous compound. Aspartame was discovered in 1965 and raises a lot of controversy up to date. Astrocytes are glial cells, the presence and functions of which are closely connected with the central nervous system (CNS). The aim of this article is to demonstrate the direct and indirect role of astrocytes participating in the harmful effects of aspartame metabolites on neurons. The artificial sweetener is broken down into phenylalanine (50%), aspartic acid (40%) and methanol (10%) during metabolism in the body. The excess of phenylalanine blocks the transport of important amino acids to the brain contributing to reduced levels of dopamine and serotonin. Astrocytes directly affect the transport of this amino acid and also indirectly by modulation of carriers in the endothelium. Aspartic acid at high concentrations is a toxin that causes hyperexcitability of neurons and is also a precursor of other excitatory amino acid - glutamates. Their excess in quantity and lack of astrocytic uptake induces excitotoxicity and leads to the degeneration of astrocytes and neurons. The methanol metabolites cause CNS depression, vision disorders and other symptoms leading ultimately to metabolic acidosis and coma. Astrocytes do not play a significant role in methanol poisoning due to a permanent consumption of large amounts of aspartame. Despite intense speculations about the carcinogenicity of aspartame, the latest studies show that its metabolite - diketopiperazine - is cancirogenic in the CNS. It contributes to the formation of tumors in the CNS such as gliomas, medulloblastomas and meningiomas. Glial cells are the main source of tumors, which can be caused inter alia by the sweetener in the brain. On the one hand the action of astrocytes during aspartame poisoning may be advantageous for neuro-protection while on the other it may intensify the destruction of neurons. The role of the glia in the pathogenesis of many CNS diseases is crucial.
Folia Neuropathol. 2013;51(1):10-7. Effects of aspartame metabolites on astrocytes and neurons.
http://www.termedia.pl/Review-paper-Effects-of-aspartame-metabolites-on-astrocytes-and-neurons,20,20489,1,1.html
Masterpan
2013-04-05, 09:43
Så asptartam är cancergent nu? Vilka mängder talar de om i den här studien?
Vatten är ju också dödligt i för stor mängd..
King Grub
2013-04-05, 09:48
Det här är ingen studie.
Barbastark
2013-04-05, 10:29
Det här är ingen studie.
Lol, dat dryghet
Latissimus Dorsi
2013-04-05, 10:32
Skulle någon vänlig själ kunna förklara?
"This article analyses the direct and indirect role of astrocytes participating in the toxic effects of metabolites of aspartame. These glial cells modulate BBB by functional changes in endothelial neutral amino acid transporters. As a result of consuming aspartame, phenylalanine shows a significant affinity for the NAAT transporters in the BBB blocking access for the essential amino acids necessary to the synthesis of dopamine and serotonin in the CNS. Astrocytes may play an indirect role in this process."
Det här är ingen studie.
Så du lägger upp spekulationer?
Så du lägger upp spekulationer?
review paper
Skulle någon vänlig själ kunna förklara?
Conclusions
[...]
Aspartate present in excess as a metabolite of aspartame is neurotoxic and it is a substrate for glutamate. This amino acid acting on neuronal mGluR receptors and NMDA receptors leads to hyperexcitability of cells, free radicals release, oxidative stress and neuronal degeneration. Initially astrocytes are the protectors of neurons and later, with an excess of glutamate in the extracellular space, they are activated and release toxic substances intensifying neurodegeneration.
Astrocytes are the source of cancers such as astrocytoma caused by the carcinogenic effect of diketopiperazine.
tldr: du blir dum i huvudet och dement av aspartam.
Lär väl vara en möjlig anledning varför jag har typ blivit jävligt snurrig/matt i kroppen en stund när jag druckit 3L lightläsk på fastande mage. Inget jag gör på daglig basis precis (OBS. gjort det 2-3 ggr) men allt mer skeptisk åt lightläsk blir man ju i alla fall.
Lär väl vara en möjlig anledning varför jag har typ blivit jävligt snurrig/matt i kroppen en stund när jag druckit 3L lightläsk på fastande mage. Inget jag gör på daglig basis precis (OBS. gjort det 2-3 ggr) men allt mer skeptisk åt lightläsk blir man ju i alla fall.
Är inte särskilt orolig över aspartam (ännu) men att upprepade gånger bälja i mig 3l på en dag skulle jag inte få för mig. Nu gör ju inte du det men det är en hel del på brädan som skrivit att det slinker ner några liter om dagen. Känns lite sådär, finns ju vatten :-)
Känns ju inte så jättefräscht i munnen efter att man druckit för mycket läsk/saft heller, blir väldigt syrligt och man blir rätt törstig.
Barbastark
2013-04-05, 12:21
Nån med lite "överblick" inom aspartamområdet som kan svara på det finns anledning att börja utesluta/skära ned på de aspartamsötade kosttillskotten?
Det är inte särskilt positiv läsning, skulle jag säga.
Man nämner potentiella risker även med konsumtion som är under den accepterade "säkra" mängden.
Men för att mätta LNAA-transportören vid BBB med fenylalanin, borde det krävas rätt stora mängder aspartam. Särskilt kombinerat med matintag.
Lite svårt att enkelt sammanfatta artikeln, för den kräver en hel del förkunskap, men aspartam känns inte helt helt säkert, nej. Men det beror ju hur mycket man konsumerar. Det oroande är att siffror nämns även under den "säkra" konsumtionsnivån, som sagt.
T ex:
...In 2006, Soffritti et al.’s results appeared indicating a significant carcinogenic effect of aspartame. They indicate that aspartame is a carcinogenic agent, even at a much lower dose (20 mg/kg) than the acceptable daily intake (40 mg/kg) [29]."
Intressant att den kommer så nära på EFSA's översikt, hur ska man tolka det? Är det helt olika saker dom pratar om?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196503
och
"...Some sources suggest that the possible pathogenesis of the brain tumours arising as a result of the artificial sweetener is the direct and indirect activation of oncogenes that increase the risk of uncontrolled cell division [25]."
watertouch
2013-04-05, 13:07
Är inte Phenylalanin ett försteg till dopamin, skulle det va att den har förtur mot Tryptofan lr?
Är inte Phenylalanin ett försteg till dopamin, skulle det va att den har förtur mot Tryptofan lr?
Fenylalanin måste hydroxyleras till tyrosin först. Den mängd fenylalanin som inte bryts ner i levern till tyrosin > katekolaminer, mättar LNAA-transportören och hindrar upptag av tyrosin och tryptofan till hjärnan för transmittor-syntes i neuronerna.
Personligen tror jag att det kommer dyka upp fler saker rörande Aspartam i negativ bemärkelse. Det var inte många år sedan det ansågs ofarligt och folk som tog avstånd och varnade för Aspartam ansågs "korkade".
Jag tycker själv att mina mediciner som bla ska påverka dopaminet fungerar sämre tillsammans med hög Aspartam konsumtion.
watertouch
2013-04-05, 15:33
Fenylalanin måste hydroxyleras till tyrosin först. Den mängd fenylalanin som inte bryts ner i levern till tyrosin > katekolaminer, mättar LNAA-transportören och hindrar upptag av tyrosin och tryptofan till hjärnan för transmittor-syntes i neuronerna.
Intressant får googla på LNAA
Uppdatera mig, det finns väl ännu inga säkra bevis i form av studier på att "normal" konsumtion av aspartam innebär cancerrisk eller andra faror?
Varje gång jag diskuterar detta med några personer börjar man tjata om att man gjort 72 studier hit och dit men som jag förstår det handlar det aldrig om normal konsumtion?
Uppdatera mig, det finns väl ännu inga säkra bevis i form av studier på att "normal" konsumtion av aspartam innebär cancerrisk eller andra faror?
Varje gång jag diskuterar detta med några personer börjar man tjata om att man gjort 72 studier hit och dit men som jag förstår det handlar det aldrig om normal konsumtion?
Jag skulle lägga depression under fliken fara.
Jag skulle lägga depression under fliken fara.
Finns det säkra belägg för det?
Finns det säkra belägg för det?
Inte vad jag vet.
Men förhoppningsvis görs det fler studier snart.
Det stod lite om det i texten.
King Grub
2013-04-05, 16:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196503
Är inte särskilt orolig över aspartam (ännu) men att upprepade gånger bälja i mig 3l på en dag skulle jag inte få för mig. Nu gör ju inte du det men det är en hel del på brädan som skrivit att det slinker ner några liter om dagen. Känns lite sådär, finns ju vatten :-)
ADI ligger på 40 mg/kg. Tydligen är det ca 500 mg aspartam i 1.5 liter pepsi max
alltså skulle 3 liter lightläsk vara ca 28% av ADI för en person på 90 kg. Det är inte riktigt lika mycket som vissa verkar tro.
Jag brukar själv dricka 2-3 l per dag, kommer nog hålla mig till runt 2 liter tills jag ser något riktigt bevis på att det är skadligt i dessa mängder.
King Grub
2013-04-05, 17:04
Det är alltså upp till läsaren vad han eller hon värderar högst - Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhets bedömning utförd under många månader där man gått genom samtliga studier på området, eller två polackers review där man går igenom något dussin studier, däribland flera vars resultat (tumöruppkomst) redan har ogiltigförklarats.
Latissimus Dorsi
2013-04-05, 17:07
Det är alltså upp till läsaren vad han eller hon värderar högst - Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhets bedömning utförd under många månader där man gått genom samtliga studier på området, eller två polackers review där man går igenom något dussin studier, däribland flera vars resultat (tumöruppkomst) redan har ogiltigförklarats.
Så kan du då förklara varför du ändå lägger upp den här studien om du ändå tycker den är värdelös (inget illa menat, kanske lät lite väl aggresiv :D )
Så kan du då förklara varför du ändå lägger upp den här studien om du ändå tycker den är värdelös (inget illa menat, kanske lät lite väl aggresiv :D )
Kallade du det en studie för att trolla nu? : p
King Grub
2013-04-05, 17:08
Du menar att jag skulle bedöma studier och artiklars kvalitet och bestämma vad Kolozzeums medlemmar får eller bör läsa innan jag postar ny forskning?
Ola Wallengren
2013-04-05, 17:13
För att reaktionerna alltid är underhållande och förutsägbara kanske?
Förstår inte hur den minimala mängd asparginsyra och fenylalanin som finns i aspartam skulle kunna vara skadliga. Ett ägg med ett glas apelsinjuice som spjälkas upp i tarmarna ger ju samma "metaboliter". Och även om fria aminosyror i megadoser säkerligen kan vara toxiskt så pratar vi ju här om några milligram. Då tror jag att folk som äter BCAA och EAA snarare ligger i riskzonen.
Ola Wallengren
2013-04-05, 18:38
+1 på Ekonoms inlägg. Min första tanke. Har de inte någon vettig peer-review i dessa tidskrifter?
Litar du inte på polacker :D?
Barbastark
2013-04-05, 19:32
Nån som har koll på ungefär hur mycket aspartam det är i 100 g aspartamsötat prottepulver? (står ju ingenstans..)
Nån som har koll på ungefär hur mycket aspartam det är i 100 g aspartamsötat prottepulver? (står ju ingenstans..)
Eftersom aspartam är 150-200 ggr så sött som socker så kan du anta att det är extremt lite. Men
2800-3500 mg aspartam motsvarar omkring 8kg proteinpulver från body science enligt deras sida, alltså 3150 mg medel på 8000g proteinpulver blir då alltså ca 39 mg aspartam per 100g proteinpulver.
ooo dricker minst 1 -2 l pepsi max per dag hade uppehåll för ett tag sen men e fast nu igen hmm hur är det med stevia tros? använder mkt stevia lättströ varje dag också...
ooo dricker minst 1 -2 l pepsi max per dag hade uppehåll för ett tag sen men e fast nu igen hmm hur är det med stevia tros? använder mkt stevia lättströ varje dag också...
So? Läs tråden och sluta oroa dig. :)
So? Läs tråden och sluta oroa dig. :)
je maybe... skulle dock vara skönt att slippa vara så söt skadad någon gång haha...
Barbastark
2013-04-05, 20:41
Eftersom aspartam är 150-200 ggr så sött som socker så kan du anta att det är extremt lite. Men
2800-3500 mg aspartam motsvarar omkring 8kg proteinpulver från body science enligt deras sida, alltså 3150 mg medel på 8000g proteinpulver blir då alltså ca 39 mg aspartam per 100g proteinpulver.
Tackar :thumbup:
Det handlar ju om mängder. Många studier är gjorda på gnagare och som sagt så anses aspartam säkert hos människor upp till en viss gräns. Teoretiska resonemang är såklart alltid intressanta, men det är i praktiken förmodligen rätt ointressant eftersom folk sällan överdoserar aspartam för sig i höga doser.
+1 på BCAA/EAA för övrigt.
Apropå den eviga frågan varför Grub och andra inte bara lägger upp publikationer som går att applicera på genomsnittskoloitens liv: Det finns ju folk på Kolo som har ett intresse för området i sig, och inte bara ett intresse av att få något slags lista på hur de skall äta för att vara optimala. Är man intresserad av ett område är det i regel intressant att veta vad som skrivs. Bara för att man dagligdags får fungera som lärare betyder inte det att det är det ENDA man vill göra.
Latissimus Dorsi
2013-04-06, 00:15
Apropå den eviga frågan varför Grub och andra inte bara lägger upp publikationer som går att applicera på genomsnittskoloitens liv: Det finns ju folk på Kolo som har ett intresse för området i sig, och inte bara ett intresse av att få något slags lista på hur de skall äta för att vara optimala. Är man intresserad av ett område är det i regel intressant att veta vad som skrivs. Bara för att man dagligdags får fungera som lärare betyder inte det att det är det ENDA man vill göra.
Det förstår jag också, men när Grubben fetavfärdat den här texten redan känns det lite halvonödigt att lägga upp.
Jag tycker tvärtom att den var riktigt intressant.
En sammanfattning på vad aspartam bryts ned till och hur de olika ämnena kan påverka oss.
Jag lärde mig lite om diketopiperazine och har alltså alla möjligheter att söka vidare på ämnet. Jag visste att aspartam inte är helt stabil och ger sämre sötma med tiden. Texten säger också att diketopiperazine bildas vid pH >6 vilket utesluter läsk och cola med lågt pH medan färdiga proteindrinkar med lång hållbarhet kan vara intressant att söka vidare på...som exempel.
kronsberg666
2013-04-06, 09:18
http://www.livestrong.com/article/113284-aspartame-causing-severe-depression/
http://tnation.t-nation.com/free_online_forum/diet_performance_nutrition_supplements/aspartame_serotonin_levels
Texten säger också att diketopiperazine bildas vid pH >6 vilket utesluter läsk och cola med lågt pH medan färdiga proteindrinkar med lång hållbarhet kan vara intressant att söka vidare på...som exempel.
Intressant iakttagelse.
http://www.livestrong.com/article/113284-aspartame-causing-severe-depression/
http://tnation.t-nation.com/free_online_forum/diet_performance_nutrition_supplements/aspartame_serotonin_levels
Adverse reactions to aspartame: double-blind challenge in patients from a vulnerable population.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8373935
"...Despite the small n, there was a significant difference between aspartame and placebo in number and severity of symptoms for patients with a history of depression, whereas for individuals without such a history there was not. We conclude that individuals with mood disorders are particularly sensitive to this artificial sweetener and its use in this population should be discouraged."
bigbellybob
2013-04-06, 16:52
Har andra sötningsmedel samma effekt på kroppen som aspartam? Eller är det bara aspartam man ska "akta sig för" om man hade tagit artikeln allvarligt
Aspartam är helt unik. Helt unika egenskaper också.
Vad man ska ta allvarligt och inte är inte helt givet. Det handlar om perspektiv, vilken syn man har på sammanlagd bevisbörda och vad som vägts in i rekommendationer.
http://www.naturalnews.com/aspartame.html
http://www.naturalnews.com/aspartame.html
Den där sidan verkar som en av de bästa källorna för rent ut skitsnack. Läs verkligen igenom ett par random av deras artiklar så förstår du vad jag menar. De påstår att aspartam har massor av bieffekter i en artikel, där det finns EN referens till en riktigt studie, som handlar om gravidititet, och den säger inte direkt något ens. Sedan länkar de till sweetpoison.com som en referens, en av de mest löjliga sidorna jag någonsin sett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.