Visa fullständig version : Igf-1
nissepelle
2013-04-05, 00:53
Hajar inte alls. Tydligen gör proteinet att flera av våra cellers genetiska "skyddsmekanismer" mot skadliga förändringar hämmas. Vilket gör att våra celler "slits" och blir gamla snabbare. IGF-1 produktion stimuleras av högt proteinintag om jag förstått saken rätt? Åldras man alltså snabbare av att äta mycket protein?
watertouch
2013-04-05, 01:00
Hajar inte alls. Tydligen gör proteinet att flera av våra cellers genetiska "skyddsmekanismer" mot skadliga förändringar hämmas. Vilket gör att våra celler "slits" och blir gamla snabbare. IGF-1 produktion stimuleras av högt proteinintag om jag förstått saken rätt? Åldras man alltså snabbare av att äta mycket protein?
Om du bara använder protein i din tes så Japp!
Jag har skrivit 2 artiklar om IGF-1 som du kanske vill läsa:
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/04/03/mer-om-igf-insulin-och-kolhydrater/
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/03/30/igf-1-halsa-och-hur-man-kan-paverka-nivaerna-av-igf-1/
nissepelle
2013-04-06, 00:34
Jag har skrivit 2 artiklar om IGF-1 som du kanske vill läsa:
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/04/03/mer-om-igf-insulin-och-kolhydrater/
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/03/30/igf-1-halsa-och-hur-man-kan-paverka-nivaerna-av-igf-1/
Tack! Har läst dina texter, fylliga. Ta inte illa upp, men jag skulle gärna läsa något skrivet av någon med utbildning i ämnet. Känns som att det är ett rätt snårigt ämne och jag vill vara säker på att få rätt info.
LarsLasr
2013-04-06, 00:50
Vad är syftet? Är du rädd för att äta? :)
Finns en del studier som visar att energiunderskott förlänger livet, men frågan är ju om man vill gå hungrig resten av livet för att lägga till några år av hunger :)
Sedan brukar träning och sund kosthållning vara positivt för hälsan så kanske går på ett ut.
watertouch
2013-04-06, 00:57
Tack! Har läst dina texter, fylliga. Ta inte illa upp, men jag skulle gärna läsa något skrivet av någon med utbildning i ämnet. Känns som att det är ett rätt snårigt ämne och jag vill vara säker på att få rätt info.
hehe dem referenser han citerar/hänvisar till duger inte lr?;)
Doctor Snuggles
2013-04-06, 01:31
Googla runt lite, och kolla forskningen runt det så ser du att tjings texter är hyffsat on the money.
T.o.m wiki skriver:
"It is now widely accepted that signaling through the insulin/IGF-1-like receptor pathway is a significant contributor to the biological aging process in many organisms."
Vad är syftet? Är du rädd för att äta? :)
Finns en del studier som visar att energiunderskott förlänger livet, men frågan är ju om man vill gå hungrig resten av livet för att lägga till några år av hunger :)
Sedan brukar träning och sund kosthållning vara positivt för hälsan så kanske går på ett ut.
På kroppsbyggarforum är det ju relevant att diskutera IGF-1 eftersom medlemmarna här garanterat äter mer protein än genomsnittsmänniskan.
Vi skall inte glömma att IGF-1 har en funktion också, och inte bara är något slags faktor från helvetet, designad för att ge oss cancer, diabetes och för tidigt åldrande. Dock är det alltid bra att hålla i minnet att en extrem livsstil åt något håll sällan är vad man i dagligt tal menar med "hälsosam".
Absolut. IGF-1 ger t ex neurogenes och muskeltillväxt. Det är skitviktigt på rätt ställen i kroppen.
Du är fri att göra precis som du vill.
Utbildning eller inte tror jag inte du hittar en bättre artikel om IGF-1 på svenska, någonstans på nätet. Anledningen till att jag har med referenser med tydliga länkar man direkt kan klicka på och läsa själv är för att göra det så genomskinligt som möjligt.
nissepelle
2013-04-07, 00:33
Har läst igenom dina texter en gång till nu, och samtidigt kollat upp saker mer noggrant själv också. Jag får tacka för väl skriven text. :) Har egentligen redan för längesedan insett att min kosthållning bestående av 2kg lösgodis i veckan, 7-10 liter mjölk och andra tvivelaktiga kolhydratkällor inte är asbra. Men är jävligt intressant att lära sig djupare. Har börjat förändra min kosthållning mer på djupet, men jag tror inte att jag nånsin kommer kunna betvinga lösgodisbehovet helt och hållet. Men att dricka mindre mjölk, käka mindre godis och fortsätta lyda de urgamla kostråden om mycket grönsaker, rotfrukter och annat kännas rätt givet. Har väl börjat känna av att man inte är 15 år länge och kan ge totalt blanka fan i vad man stoppar i sig, eftersom det ändå är för tidigt i livet för att det ska spela någon roll. Har t.ex. inte förrän det senaste året alls känt av "sockerkickar" och att blodsockret kan sjunka rejält ibland vilket gör en lajbans i balanssinnet och humöret. Har väl med åldern att göra tänker jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.