Visa fullständig version : Räkna ut näringsvärde i bröd man bakat.
Hej, jag fick höra av en vän att om jag bakar tex bröd så ska jag väga ingredienserna samt räkna ut den totala mängden kcal och efter det väga brödet efter det är tillagat och multiplicera dess vikt med kalorierna.
Men är inte detta fel?
En produkt ska väll ändå vägas och räknas i tillståndet man köpt det såvida det inte står något annat på förpackningen?
Så med andra ord så ska jag väll multiplicera alla ingrediensers vikt innan tillagning med den totala mängden kalorier smeten innehåller?
Mvh
Simonbaws
2013-04-04, 22:34
fattar ingenting
väg och mät ingredienserna individuellt, sen adderar du ihop det och bakar ditt bröd
Nebuchadnezzar
2013-04-04, 22:59
Räkna ut näringsvärden för ingredienserna separat. Addera ihop dessa. Nu har du den totala mängden kalorier, protein, kolhydrater och fett. Väg limpan, frallan, baguetten eller vad du nu har slängt ihop för spännande. Nu kan du dividera dina totala näringsvärden med brödets totala vikt i gram och multiplicera det med 100. Då har du ett snyggt, proffsigt näringsvärde per hundra gram. Precis som i affären! Nu är det bara att printa det och klistra fast en etikett på påsen och sälja på trottoaren framför huset.
bigbellybob
2013-04-04, 23:05
Räkna ut näringsvärden för ingredienserna separat. Addera ihop dessa. Nu har du den totala mängden kalorier, protein, kolhydrater och fett. Väg limpan, frallan, baguetten eller vad du nu har slängt ihop för spännande. Nu kan du dividera dina totala näringsvärden med brödets totala vikt i gram och multiplicera det med 100. Då har du ett snyggt, proffsigt näringsvärde per hundra gram. Precis som i affären! Nu är det bara att printa det och klistra fast en etikett på påsen och sälja på trottoaren framför huset.
Hörde att ICA ville se på andra bullar, han kanske borde prova där
Rawsteel
2013-04-05, 01:17
Fast en del ingredienser ändrar vikt under tillagning så det blir väll inte korrekt?
Man ska ju väga ingredienserna för sig och sedan plussa ihop ingrediensernas vikt och sedan dela kalorier med vikt och multiplicera med 100.
Exempel ->
500g havregryn = 1600kcal
200g mjölk = 90Kcal
= 700g, 1690Kcal
1690/700 x 100 = 241Kcal per 100g
Fast en del ingredienser ändrar vikt under tillagning så det blir väll inte korrekt?
Man ska ju väga ingredienserna för sig och sedan plussa ihop ingrediensernas vikt och sedan dela kalorier med vikt och multiplicera med 100.
Exempel ->
500g havregryn = 1600kcal
200g mjölk = 90Kcal
= 700g, 1690Kcal
1690/700 x 100 = 241Kcal per 100g
Bara för att volymen ändras så försvinner inte näringen.
susansworld
2013-04-05, 02:21
En produkt ska väll ändå vägas och räknas i tillståndet man köpt det såvida det inte står något annat på förpackningen?
Så med andra ord så ska jag väll multiplicera alla ingrediensers vikt innan tillagning med den totala mängden kalorier smeten innehåller?
Sheogorath
2013-04-05, 04:58
Du ska göra som Nebuchadnezzar säger om du vill ha näringsvärdet per 100 gram tillagad vara, vilket är det du vill. Ta alla ingrediensers totala energi (d.v.s. räkna ut hur mycket energi degen innehåller), dela med vikten i gram efter tillagning (d.v.s. väg det färdiga brödet när det ångat av) och multiplicera sedan med 100.
Så svårt är det inte.
Jag bakar massor av surdegsbröd och det är bara att räkna ut mängden mjöl vilket för mig brukar vara runt ett kilo på två limpor, lite råg och och mer manitoba cream. Sedan tillkommer ju endast vatten och salt.
Hela satsen, ~3500 kcal. Väg brödet när det kommer ur ugnen. Dela mängden kcal med antal hundra gram. Landar på finfina ~240 kcal per 100g.
Gott som bara fan också.
Reaper123
2013-04-05, 09:52
jag har bakat bröd x antal gånger, främst under deff (faktiskt) och har gjort på följande sätt:
Summera allt "otillagat" (kcal & makros). Väg den färdiga produkten och dela upp kcal & makros utefter den tillagade vikten!
Mitt morotsbröd (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/01/grovt-morots-lantbrod-med-yoghurt.html) tex:
Totalt:
2961 kcal
106g protein
548g kolhydrater
34g fett
Alla frallor vägde totalt 1244g när dom tagit ur ugnen ->
Per 100 gram:
238 kcal
8,5g protein
44g kolhydrater
2,7g fett
Svårare än så är det inte!
Rawsteel
2013-04-05, 11:03
Du ska göra som Nebuchadnezzar säger om du vill ha näringsvärdet per 100 gram tillagad vara, vilket är det du vill. Ta alla ingrediensers totala energi (d.v.s. räkna ut hur mycket energi degen innehåller), dela med vikten i gram efter tillagning (d.v.s. väg det färdiga brödet när det ångat av) och multiplicera sedan med 100.
Men hur kan det bli rätt om näringsvärdet på varan är innan tillagning?
Det är ju samma med fryst kycklingfilé, den väger man fryst för att veta hur mycket kalorier den innehåller.
vicarious
2013-04-05, 11:05
Men hur kan det bli rätt om näringsvärdet på varan är innan tillagning?
Det är ju samma med fryst kycklingfilé, den väger man fryst för att veta hur mycket kalorier den innehåller.
Den energin finns ju fortfarande kvar i brödet. Det enda som har hänt är att vikten har ändrats, och det tas ju med i beräkningen när man dividerar på det sätt som beskrivits.
Rawsteel
2013-04-05, 11:07
Bara för att volymen ändras så försvinner inte näringen.
Ta pasta som exempel, det sväller under tillagning och väger mer så skulle du använda näringsvärdet som står på förpackningen och räkna det efter tillagning så skulle du plussat på ungefär dubbla mängden kalorier mot vad det egentligen innehåller.
vicarious
2013-04-05, 11:18
Ta pasta som exempel, det sväller under tillagning och väger mer så skulle du använda näringsvärdet som står på förpackningen och räkna det efter tillagning så skulle du plussat på ungefär dubbla mängden kalorier mot vad det egentligen innehåller.
Du har rätt i att man inte kan använda näringsvärde för otillagad vara (det som står på förpackningen för pasta) om man väger pastan när den är tillagad.
Men hela limpan kommer innehålla lika mycket energi efter den är bakad i ugnen. Delar du det totala näringsvärdet på limpans vikt och sedan multiplicerar med 100 så får du näringsvärde per 100g tillagad limpa. Och det är ju det som är intressant eftersom det är är tillagat bröd du kommer äta och väga.
Sheogorath
2013-04-05, 12:27
Vic har redan förklarat men jag försöker också då:
Det intressanta näringsvärdet är det du väger. Du väger ris och pasta (cornflakes, ketchup, vad du vill) otillagat och därför är det det otillagade värdet som är intressant. Bröd väger du färdiggräddat och därför är det det näringsvärdet du vill ha.
Rawsteel
2013-04-05, 12:44
Okej, vart en liten mindfreeze för mig men förstår nu, tack:p
Nebuchadnezzar
2013-04-05, 13:21
Jag tyckte jag var astydlig. :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.