Visa fullständig version : "clean bulk" ?
marcusnilsson
2013-04-03, 23:32
Hej ska försöka mig på en clean bulk, det är något nytt för mig då jag aldrig har brytt om mig att räkna kalorier.
21 år
80 kg
180 cm
Ska försöka ligga på 3200 kalorier om dagen.
Jag har lite svårt att veta precis vad jag ska äta.
Får i mig lite för mycket fett, men det kanske inte spelar någon större roll?
Hittade en hemsida och slog lite snabbt upp hur jag äter under en dag:
Tar även 1-2 protein shakes om dagen.
En clean bulk, som i att få i sig mindre fett och socker om man äter mer riktiga råvaror är ju inte fel. Men annars finns det inget magiskt med att äta "cleant" om man ska bygga muskler.
En till grej med cleanbulk är väl att hålla ned fettet så mycket som möjligt? Blev bara lite fundersam när du har 10% kvarg och helmjölk om du är orolig för mängden fett. Dock är det ju ingen jättehög mängd fett vi talar om.
Bara rent spontant tycker att du behöver mer fisk i kosten alt. omega-3, your call! Jag skulle ha dragit ned mängden jordnötsmör & lagt till en fet fisk istället (bättre protein & fett).
Clean är bara ett förvirrat uttryck som används av folk som tror att man sväller upp som en ballong om man äter annat än torsk, kyckling och kvarg.
Däremot kan man öka i vikt på olika sätt men det är kalorierna som styr och inte vad man äter för att få i sig de kalorierna. Så länge man får i sig lika mycket protein och tillräckligt med fett och kolhydrater nog att återhämta sig så är det bara att köra.
vicarious
2013-04-04, 07:15
Clean är bara ett förvirrat uttryck som används av folk som tror att man sväller upp som en ballong om man äter annat än torsk, kyckling och kvarg.
Däremot kan man öka i vikt på olika sätt men det är kalorierna som styr och inte vad man äter för att få i sig de kalorierna. Så länge man får i sig lika mycket protein och tillräckligt med fett och kolhydrater nog att återhämta sig så är det bara att köra.
+1.
Eller folk som tror att man inte går ned i vikt om man inte äter "cleant".
Kroppen ser makro och mikronutrienter. Att bulka cleant brukar väl mer defineras som att inte ligga på för stort överskott helt enkelt. men 500kcal överskott fån x kommer inte göra dig fetare än 500 kalorier från y(om macrosen är lika)
Dat CellTech
2013-04-04, 09:07
Är inte basmatisktris typ 70+ kolhydrater/per/100g?
vicarious
2013-04-04, 09:14
Är inte basmatisktris typ 70+ kolhydrater/per/100g?
Okokt ja. Där står det kokt.
Reaper123
2013-04-04, 09:15
Kroppen ser makro och mikronutrienter. Att bulka cleant brukar väl mer defineras som att inte ligga på för stort överskott helt enkelt. men 500kcal överskott fån x kommer inte göra dig fetare än 500 kalorier från y(om macrosen är lika)Jag har fått för mig att det är det man kallar LEAN bulk, lean massing eller rentav leangains. De två sistnämda ställer ju dock krav på kcalintagets mängd på vilodag/träningsdag och det sistnämda även på makrofördelningen...
Lite OT:
Efter allt för många "deffa för att sedan äta vad jag vill" = tjocka på mig all vikt på 1-2 månader så valde jag att prova något som det ser ut som att TS ska försöka med. Alltså en långsam bulk, min blev i snitt ca +0,25kg/vecka utslaget över 4 månader.
Knappast mest optimalt om man vill lägga på sig maximalt med fettfri massa, men är man rädd för fett är det en bra metod och passade mig ypperligt! :thumbup:
too much fat för en clean bulk imo, lite overkill på proteinet också.
mindre fett och protein och mer carbs om du frågar mig!
100g jordnötssmör wtf :D
känns dessutom som du kanske äter för lite? ökar du i vikt?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
too much fat för en clean bulk imo, lite overkill på proteinet också.
Känns dessutom som du kanske äter för lite?
vsv
Om någon äter för lite så hur kan den då äta för mycket fett?
marcusnilsson
2013-04-04, 12:49
Detta var bara ett exempel på hur en vanlig dag ser ut. Varierar såklart med kyckling,fisk,köttfärs,pasta,potatis osv : )
Anledningen till att jag dricker fett mjölk, äter jordnötssmör och kvarg är helt enkelt för att få i mig tillräckligt med kalorier, så man slipper äta så stora mängder mat.. ;)
(jordnötssmöret äter jag såklart flera gånger under dagen, inte allt på en gång)
Har ni något bra exempel på vad man kan äta istället, så att jag får ner fettmängden till ca 70g men fortfarande ligga på 3200 kalorier? Utan att behöva att äta en extra "stor" måltid.
Detta var bara ett exempel på hur en vanlig dag ser ut. Varierar såklart med kyckling,fisk,köttfärs,pasta,potatis osv : )
Anledningen till att jag dricker fett mjölk, äter jordnötssmör och kvarg är helt enkelt för att få i mig tillräckligt med kalorier, så man slipper äta så stora mängder mat.. ;)
(jordnötssmöret äter jag såklart flera gånger under dagen, inte allt på en gång)
Har ni något bra exempel på vad man kan äta istället, så att jag får ner fettmängden till ca 70g men fortfarande ligga på 3200 kalorier? Utan att behöva att äta en extra "stor" måltid.
dra av typ 60g jordnötssmör och addera 100g pasta/ris/havregryn som du kan fördela ut över dagens mål. alla portioner blir ju då lite större men inte mkt.
dra av typ 60g jordnötssmör och addera 100g pasta/ris/havregryn som du kan fördela ut över dagens mål. alla portioner blir ju då lite större men inte mkt.
eller dra 100g glukosbaserat godis i samband med träning :)
patrik747
2013-05-19, 06:55
Hej ska försöka mig på en clean bulk, det är något nytt för mig då jag aldrig har brytt om mig att räkna kalorier.
21 år
80 kg
180 cm
Ska försöka ligga på 3200 kalorier om dagen.
Jag har lite svårt att veta precis vad jag ska äta.
Får i mig lite för mycket fett, men det kanske inte spelar någon större roll?
Hittade en hemsida och slog lite snabbt upp hur jag äter under en dag:
Tar även 1-2 protein shakes om dagen.
Något OT, men vad använder du för program/hemsida ? Syftar på bilden du lagt in.
MVH Patrik
Rakanichy
2013-05-19, 09:30
Något OT, men vad använder du för program/hemsida ? Syftar på bilden du lagt in.
MVH Patrik
Raknakalorier.se
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.