Visa fullständig version : Räknar kalorier
Hejsan allihop. Jag blev sjuk för något år sedan och med allt stillasittande och dåliga matvanor och massa socker stod vågen på 128 kilo i slutet på förra året. Det fick vara nog och jag fick ett tips om att jag skulle räkna kalorier, vilket jag började göra. Denna person använde sig själv av denna metod och rasade i vikt. Har dessutom kombinerat det med en mer aktiv och fysisk livsstil än innan.
Jag äter för närvarande 300kcal 5 gånger om dagen, vilket i slutändan blir 1500kcal om dagen. (Börjar med frukost kl.9 och äter var tredje timma). Jag har strukturerat upp det så att jag har en rätt proteinrik kost och lite kolhydrater. I början körde jag utan kolhydrater och började må riktigt dåligt. Men nu är det bra igen när jag sköt in lite råris i måltiderna istället för att fylla ut allt med exempelvis kyckling.
Mina måltider ser ut så här på ett ungefär:
Frukost: Havrefras med fil
2:a måltid: Ägg med kalkon
3:e måltid: Fisk med ris
4:e måltid: (här experimenterar jag mig fram)
5:e måltid: Kyckling+grönsaker
Jag skriver här på grund av att jag inte får tag på personen som tipsade mig om denna metod och har lite frågor. Därför vänder jag mig till er på Kolozzeum. Här är frågorna:
- Hur länge ska man köra den här dieten/metoden?
- Är 1500kcal för lite?
- Finns det några faror med att äta så lite under en längre period?
Väger du i dagsläget 128 kg?
Då låter det som väldigt lite.
Hur mycket rör du dig om dagarna?
Tränar du någonting?
I dagsläget väger jag 114.
Nej. Jag rör mig inte så värst mycket. Jag tränar liksom inte.
Borde jag kanske höja kaloriintaget?
vicarious
2013-04-02, 15:36
- Hur länge ska man köra den här dieten/metoden?
- Är 1500kcal för lite?
- Finns det några faror med att äta så lite under en längre period?
Kör tills du är nöjd. Äter man för lite så finns en en viss risk att man förlorar muskelmassa också under viktnedgången, istället för bara fett.
Hur lång period handlar det om? Styrketräning är annars något som kommer hjälpa dig behålla muskelmassan under viktnedgången.
Jag började i andra veckan av februari.
Men det är inte farligt då eller? Även om man ibland känner sig tom i huvudet och lite yr?
King Grub
2013-04-02, 15:38
Inte så länge du får i dig alla näringsämnen du behöver.
vicarious
2013-04-02, 15:39
Jag började i andra veckan av februari.
Men det är inte farligt då eller? Även om man ibland känner sig tom i huvudet och lite yr?
Troligtvis inte. Du kan ju se över så du täcker rekommenderat dagligt intag av vitaminer och mineraler så du inte riskerar någon brist. Men att du stundvis känner dig yr och tom i huvudet är nog för att du äter extremt lite energi för din vikt.
Inte så länge du får i dig alla näringsämnen du behöver.
Har du några förslag på vad jag borde få i mig mer utav då? :)
vicarious
2013-04-02, 15:43
Har du några förslag på vad jag borde få i mig mer utav då? :)
Den informationen du har givit är otillräcklig för att man ska kunna veta om du får i dig tillräckligt av alla mikronutrienter. Och ska jag vara ärlig tror jag ingen orkar räkna ut det åt dig :)
Det förstår jag nog också. Men skulle vara bra om man kanske kunde få lite råd och tips på vad jag ska äta ändå. Eller om jag kanske ska öka mitt intag osv. Det var därför jag skrev inlägget.
King Grub
2013-04-02, 15:46
Du kan göra det enkelt för dig genom att ta en vanlig multivitamin/mineraltablett per dag, som innehåller alla vitaminer och mineraler.
Det din kost ser ut att vara fattig på är fett, men det är svårt att säga utan att veta mer i detalj om du använder några fettkällor eller bara magraste alternativen av allt.
Jag äter rätt fettsnålt. Alaska Pollock är fisken jag kör och kycklingbröst. Så det är väl rätt fettsnåla alternativ. Sedan kör jag mini-keso och mellanfil. så det är inte direkt mycket fett.
Därför jag vände mig hit. Tänkte att någon kunde ge mig lite råd angående vad eller hur jag ska äta. Jag vill ju inte må dåligt, eller till och med dö, bara för jag ska gå ner i vikt.
vicarious
2013-04-02, 15:50
En annan sak: du behöver inte känna att du måste äta var tredje timme. För själva viktnedgången är det totala antalet kalorier som är av betydelse, inte hur många måltider man delar upp det på.
Omega-3 tillskott är en bra början iaf.
Jag gillar att ha en struktur. Det gör det lättare för mig. Då inskaffar jag multivitamin och omega-3 imorn. Något mer jag behöver tänka på?
vicarious
2013-04-02, 17:13
Jag gillar att ha en struktur. Det gör det lättare för mig. Då inskaffar jag multivitamin och omega-3 imorn. Något mer jag behöver tänka på?
Styrketräning hade inte varit fel.
Problemet är att jag inte kan någonting om kost egentligen. Jag pratade med en person som lyckades gå ner massor i vikt och även behålla den. Idag driver hon en blogg och satsar på fittness. Hon sa till mig att jag skulle köra 1500kcal om dagen och dela upp det på 5 måltider. Jag gjorde det och har tappat ungefär 1 kilo i veckan (2 om jag rört mig mer). Problemet är att hon sa inte så mycket mer till mig. Och nu när jag har frågor så har hon inte svarat mig på flera veckor. Därför vänder jag mig hit. Men jag har verkligen ingen koll på kost. Jag äter kyckling, fisk och ägg varje dag. Jag behöver verkligen hjälp med tips på vad jag ska äta. För jag börjar må dåligt och är orolig över att jag ska få brist på olika ämnen i kroppen. Men jag vill gå tillbaka till dit jag var innan jag blev sjuk. Fast samtidigt gör min oro att jag vill skita i allt. Behöver verkligen hjälp!
Om du verkligen vill ha koll så börja använda en kaloriräknarapp. Där står det oftast hur mycket du får i dig av en massa mikronutrienter.
Dock tror jag du oroar dig lite väl. Jag förstår inte varför du oroar dig så mycket så att du nästan vill ge upp. Om du ger upp så antar jag att det innebär att du börjar äta dålig mat och då kommer du minska sannolikheten att du får i dig alla näringsämnen, vilket du var orolig för.
Om du verkligen vill ha koll så börja använda en kaloriräknarapp. Där står det oftast hur mycket du får i dig av en massa mikronutrienter.
Dock tror jag du oroar dig lite väl. Jag förstår inte varför du oroar dig så mycket så att du nästan vill ge upp. Om du ger upp så antar jag att det innebär att du börjar äta dålig mat och då kommer du minska sannolikheten att du får i dig alla näringsämnen, vilket du var orolig för.
Jag har nämligen panikångest. Lätt att bli orolig då. Men det finns väl ingen risk att jag typ skadar mig själv genom att fortsatt ligga på 1500?
Fast du har ju iofs en poäng i det du säger. Tidigare åt jag knappt några grönsaker, förutom de man fick i hamburgare. Så jag åt väl inte direkt näringsrikt då och inget hände..
vicarious
2013-04-02, 18:03
Men det finns väl ingen risk att jag typ skadar mig själv genom att fortsatt ligga på 1500?
Som sagt: troligtvis inte, men helt säker kan du inte vara förrän du har kollat upp hur det ligger till med vitaminer & mineraler. Sen så verkar fettet vara det du ligger värst till med. Fett är essentiellt, å andra sidan behövs det ganska få gram för att man ska överleva.
Som sagt: troligtvis inte, men helt säker kan du inte vara förrän du har kollat upp hur det ligger till med vitaminer & mineraler. Sen så verkar fettet vara det du ligger värst till med. Fett är essentiellt, å andra sidan behövs det ganska få gram för att man ska överleva.
Jag använder mig av matolja när jag steker och jag äter en hel del keso. Har du några tips på vad mer jag kan äta så jag får i mig mer fett?
Det känns lite svårt att säga om 1500kcal är för lite då man bara vet vikten. Vad får du om du använder någon metabolismekvation och tar med träningen?
Det känns lite svårt att säga om 1500kcal är för lite då man bara vet vikten. Vad får du om du använder någon metabolismekvation och tar med träningen?
Om jag räknar ut på matkalkyl.se så får jag för min närvarande vikt fram 2841 kcal om dagen, då utan träning. Men det känns mycket om jag ska försöka gå ner i vikt.
vicarious
2013-04-02, 18:16
Varje kilogram kroppsvikt förbrukar ca 0.9-1kcal per timme bara vid vila. 114kg ger då ca 2462 - 2736 kcal per dygn. Detta är alltså den energi som krävs bara för att hålla din kropp igång vid vila. Sedan kostar allting man gör energi, inte bara träning. Gå till affären, laga mat, diska osv.
Hur många gram fett får du i dig per dag ca?
Varje kilogram kroppsvikt förbrukar ca 0.9-1kcal per timme bara vid vila. 114kg ger då ca 2462 - 2736 kcal per dygn. Detta är alltså den energi som krävs bara för att hålla din kropp igång vid vila. Sedan kostar allting man gör energi, inte bara träning. Gå till affären, laga mat, diska osv.
Hur många gram fett får du i dig per dag ca?
Det har jag ingen aning om faktiskt. Jag har aldrig tänkt på att ens kolla det.
Om jag räknar ut på matkalkyl.se så får jag för min närvarande vikt fram 2841 kcal om dagen, då utan träning. Men det känns mycket om jag ska försöka gå ner i vikt.
Det är alltså ungefär den mängd du förbrukar om du bara ligger helt stilla i sängen hela dagen. Så du hamnar en bra bit över 3000 kcal per dag. Med andra ord är 1500 kcal väldigt lite. Jag personligen hade nog lagt mig på ca 2500 kcal per dag om jag vore du. Det skulle ge ett underskott på ca 1000 kcal. Men återigen svårt att säga såhär över ett forum.
Har du testat ett visst underskott en längre tid? Vad som är lagom för dig är inte så svårt att få fram egentligen. Kör på något du tror på i en månad och utvärdera. Väg dig varje dag på morgonen och plotta i en graf. Kom dock ihåg att i början kan ett per av kilona vara ren vattenförlust pga minskat kolhydratsintag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.