handdator

Visa fullständig version : stretching töjning och allt vad det heter.

frozzon
2013-04-02, 13:38
Hej, efter att funnit lite motivation i tyngdlyftning och styrkelyftning har jag märkt att jag är stel, finns det något typ av overall träningsprogram för att bli rörligare? och hur kommer det att gå ihop med styrketräning? det har ju gått bra för Tlyftarna och Slyftarna, men dom flesta har hållit på väldigt länge, vad för en respons kommer en noob att få av att börja med låg rep träning och stretch töj och allt det där.

sedan, när ska man köra dynamisk stretch och statisk stretch? kroppsbyggare stretchar ju gärna lite dynamisk mellan seten, är det samma när man söker explosivitet och styrka?

tack för svaren.

Doggeh
2013-04-02, 14:03
Responsen är väl att du får bättre vinklar när du kör SL och tyngdlyftning. Den statiska stretchen skulle jag lägga efter passen eftersom man lätt blir seg i musklerna. Jag personligen har fått mycket bättre rörlighet av foamrolling men visst har vanlig stretching också bidragit. STRETCH ALL THE MUSCLES!!! MobilityWOD (sanfransicocrossfit på youtube) har många bra tips på att bli rörligare.

Kolla gärna också på Sheo's squat stretch, hjälpt många här på forumet.
MqyV9KIBuPw

svenbanan
2013-04-02, 14:04
Stretcha dynamiskt innan du kör styrka (eller vilken idrott du nu sysslar med) i samband med uppvärmningen. Då får du upp rörligheten så du kan göra dina övningar.

Efter du tränat (eller vid ett helt separat pass) så kan du köra statisk stretching för att få en ökad rörlighet. Har du redan en fullt tillräcklig rörlighet så kanske du inte behöver ägna dig åt detta. Men de flesta har säkert nånting som är lite för kort, och kan tjäna på att bli lite smidigare.

Kör du denna statiska stretching innan du idrottar/styrketränar så kommer du tappa en del i tonus i musklerna och därför inte kunna kontrahera dessa lika effektivt. Mao så blir man lite svagare, eller lite mindre explosiv eller nåt liknande.

Om man är så orörlig att man inte ens kan utföra rörelserna ordentligt utan att köra statisk stretching innan så kan man behöva göra det innan också. Men då blir det ju nån slags avvägningsfråga. Man tappar ju nånting och tjänar nåt annat, typ...